[Oracle 7.2]Start niet op na install

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb hier een server waarbij Windows 7 vervangen moest worden door Oracle Linux 7.2.

Ik heb de standaard installatie procedure doorlopen waarbij ik de Windows 7 partitie heb verwijders en de vrije ruimte door Linux automatisch heb laten partitioneren. Installatie liep verder prima, alleen boot de PC nu niet meer: het OS wordt niet gevonden.

Als ik nu naar de partities kijk heb ik volgende lijst:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Disk                                         Name        File System
SYSTEM_DRV                                   sda1        EFI System partition
Unknown                                      sda2        Unknown
BIOS boot                                    sda3        BIOS Boot
Lenovo_Recovery                              sda4        ntfs
/boot (Oracle Linux server 7.2 for x86_64)   sda5        xfs
ol                                           sda6        physical volume (LVM)

Voordat ik Linux heb geinstalleerd stond Windows 7 op sda3, en was er natuurlijk geen sda5 en 6.

Het zal wel met de EFI vs. BIOS boot te maken hebben, maar dit is de eerste keer dat ik hier mee te maken heb, dus tips mbt het bootable maken zijn welkom.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En is er een specifieke reden waarom je Oracle Enterpise Linux hebt genomen, ipv CentOS? Er staat leuk een EFI partitie op, maar heb je het systeem ook in EFI boot staat en zoja, heb je de installatie van OEL ook daadwerkelijk in EFI mode gestart, ipv Legacy/BIOS mode? Voor dat laatste is het dan heel logisch dat het niet werkt. En dat laat sda3 ook vermoeden, gezien de naam BIOS Boot.

Dus, zonder meer informatie over wat je nou werkelijk hebt gedaan kan er maar 1 conclusie volgen: verkeerde boot opties voor installatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Waarom Oracle Linux 7.2? Orders van de baas :P

Ik heb in eerste instantie gewoon de standaard install gedaan (dus gewoon booten vanaf DVD en standaard installatieprocedure volgen); blijkbaar is dat dus niet de goeie.

Wat zijn nu mijn opties? Herinstallatie kan gewoon, dat is geen probleem. Dan gaan sda3, sda4 en sda5 weg en gaat alles opnieuw. Vraag is dan natuurlijk hoe het OS te vertellen dat er sprake is van EFI boot ipv BIOS boot.

Is er geen mogelijkheid gewoon aan te geven dat er van sda3 geboot moet worden?

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 12-01-2016 10:07 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We verwachten dat je zelf moeite doet en nadenkt over een oplossing, en niet gaat wachten op ons om het voor te kauwen. Ik geef in m'n post hierboven al alles aan wat je aan opties hebt. Lees 't nog eens, denk goed na, en besluit dan wat je moet doen. Laat anders een collega meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik ben ondertussen al aan het kijken geweest naar een video op youtube mbt een dual boot installatie Win8 en RHEL7, waabij RHEL 7 er achteraf wordt opgezet. Vooral interessant is de partitionering; die wordt met de hand gedaan, niet automatisch door de install procedure, en er wordt een mount point /boot/efi gemaakt op de EFI system partitie. Daarna is het alleen nog swap en / op een aparte partitie.

De collega's hier in mijn kantoor hebben er nog minder verstand van dan ik ;-). Ik ga dus maar eens op zoek naar een Linux expert hier in het gebouw, er lopen er wel een paar rond.

Het systeem staat overigens inderdaad in EFI boot mode en niet in legacy boot.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 12-01-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wilde gok, mare, F12 boot naar UEFI forced booting voor je installer. Daar aan gedacht? Heb je überhaupt UEFI ervaring (evt. icm Linux)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Nee, er is voor alles een eerste keer.

F12 geeft volgens mij alleen maar de mogelijkheid om eenmalig van een ander bootmedium te starten, maar ik ga dat eens even proberen.

Overigens, nadat ik manueel had gepartitioneerd en aangegeven had dat /boot/efi op de EFI system partitie gezet moest worden was het resultaat failure to write to boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

moet m ook flaggen, en meestal beetje extra ruimte reserveren na de mbr

http://www.howtogeek.com/...uefi-pc-with-secure-boot/

https://docs.oracle.com/cd/E20881_01/html/E20891/gltde.html

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Hero of Time schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:46:
Wilde gok, mare, F12 boot naar UEFI forced booting voor je installer. Daar aan gedacht? Heb je überhaupt UEFI ervaring (evt. icm Linux)?
Dit ongeveer. Zorgen dat je de install disc in UEFI mode boot, en dan herinstalleren.

Je hebt nu een EFI en BIOS setup door elkaar. Ik neem aan dat je systeem van origine EFI was, en Oracle Linux daarna in BIOS mode is geinstalleerd.

Zou wel even alle overbodige partities verwijderen voor je herinstalleert in EFI mode, dan kun je de Oracle Linux installer verder z'n ding laten doen.
MBR? Dit lijkt me momenteel een EFI-systeem. Secure boot zou ik gewoon uitzetten als je geen Windows draait.
Pagina: 1