De KPN Experia Box v8 vervangen door je eigen router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolkje
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 23:32
Beste Tweakers,

Bij ons thuis hebben wij een alles in een pakket van KPN. Echter hebben wij problemen met de experia box v8 en KPN wil ons geen nieuwe toesturen. Nu ben ik zelf al een voorstander van een 3th party router boven die van KPN. Deze "2e router" is een TP-Link TL-WDR3600 en is zo aangesloten dat de experia box de 'baas' is om het zo maar even te noemen. Mijn doel is dus om mijn eigen router het internet te laten hanteren zonder dat het eerst door de experia box moet omdat KPN heel veel functies van de experia box heeft uitgezeten en ik niet veel in mijn netwerk kan aanpassen.

Alleen laatst trok een bepaalde website mijn aandacht. En deze website was er puur op gefocust om je eigen router aan te sluiten en de experia box de telefonie en de Tv laten doen. Ik dacht: Hey dit is de oplossing. Maar om dit te doen heb je dus wel een switch nodig die Vlan ondersteunt om te zorgen dat je de verschillende poorten de verschillende datastromen toewijst en er dus alleen internet naar je eigen router gaat en telefonie en tv naar de experia box.

Hieronder het artikel. Handig om even te lezen zodat het een wat duidelijker word.
http://netwerkje.com/eigen-router
Ik ben geïntereseerd in methode 1 van netwerkje.com

Maarja... Nu is mijn vraag aan jullie. Zijn er mensen die met hetzelfde idee zitten? En al helemaal, zijn er mensen die dit in hun eigen huis hebben gerealiseerd? En wat zijn de ervaringen?

Om reacties zoals: "dan zorg je toch gewoon dat je 2e router zijn ip-adressen uitdeelt op een andere reeks ip-adressen als de experia box" te voorkomen. Ik ben specifiek geïnteresseerd in de oplossing die netwerkje.com laat zien en wil daarom jullie ervaringen weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit is wel specifiek voor de glasvezel gebruikers en niet voor de VDSL.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Even met de V8 (en id kaart) naar de KPN Winkel en een nieuwe halen.

Wat is het probleem met de V8 precies?

[ Voor 34% gewijzigd door RobinF op 12-01-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:36
Ik snap wat jij wilt, echter heb je wel echt glasvezel nodig.
Is het niet gewoon een optie voor je om achter de router van kpn een eigen router te plaatsen en dan een apart subnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom een apart subnet? Je kan ook perfect in dezelfde subnet blijven.

Bv. Experiabox: 192.168.1.254 (DHCP UIT ZETTEN!)
Jouw nieuwe router: 192.168.1.253
Jouw DHCP range: 192.168.1.10 - .200
Gateway: 192.168.1.253 (zorg wel voor static routes naar "buiten" toe)

Klaar. Werkt al 3 jaar als een zonnetje. Geen dubbele NAT, en geen gezeik / gekloot met VoIP instellingen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:08:

Op een V8 en V9 kan je DHCP niet uitzetten via de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zorg je dat jouw poort op de nieuwe router "geïsoleerd" is. Dus deze mag niet in de bridge zitten van de andere poorten. Goede routers (zoals Mikrotik, Cisco etc...) kunnen dat. Dan laat je je router gewoon een DHCP adres krijgen op die poort. So what. Het gaat toch alleen maar om de gateway.

Dus bv. de Experia box deelt 192.168.1.20 uit aan je router op Eth 1. Echter deze Eth 1 zit niet in de bridge met Eth 2 t/m 10. Dus op die poort 2 t/m 10 kan je gewoon alles uitdelen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
V8 kan je wel DHCP uitzetten,

"Voor de Experia Box V8 moest ik ook CSS – Disable Styles – Disable inline Styles activeren om het bewuste veld zichtbaar te krijgen.
LET OP: Het is helaas maar 1x mogelijk om de instellingen als DHCP-server en IP-adres te wijzigen. Zodra de DHCP-server uit staat, is het terug wijzigen of wijzigen van het IP-adres niet meer mogelijk. De enige manier is dan een factory reset."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:08:

Jouw nieuwe router: 192.168.1.253
Jouw DHCP range: 192.168.1.10 - .200
Gateway: 192.168.1.253 (zorg wel voor static routes naar "buiten" toe)

Klaar. Werkt al 3 jaar als een zonnetje. Geen dubbele NAT, en geen gezeik / gekloot met VoIP instellingen etc...
kan je dan wel de nodige poorten bv voor een nas, ip camera en domotica van buitenaf goed inrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazeker. Juist dan is het makkelijker.
Pagina: 1