Nest heat link met ATAG blauwe engel II

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 725058

Topicstarter
Goedenavond allen,

Ik heb vandaag een nest thermostaat gekocht.
Ik heb het voor mekaar gekregen om de thermostaat werkend te krijgen, ik heb alleen de heat link niet voor mekaar gekregen om deze te installeren.

De CV ketel die ik heb is een ATAG blauwe engel, en ik kom niet uit het bedradingsschema icm de heat link.

Is er iemand die mij hierin ondersteuning kan bieden?

Ik heb een screenshot van het bedradingschema toegevoegd als link.

http://i721.photobucket.c...2016-01-11-22-23-17_1.png

Ik hoor graag van jullie!:)

Thanks !!!!!!

Greetz,

Naldjer

Alle reacties

• timo.smit
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-01 16:51
Hi, is het je inmiddels gelukt?
ik heb ook zo'n ketel en wil een nest erop aansluiten.

mail me maar even direct (timosmit@me.com). dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 839395

Bij deze mijn uitleg voor de Nest Thermostat gen 2.
Zelf vertrok ik van ATAG Blauwe Engel II + ATAG BrainQ thermostaat en heb ik ervoor gekozen de nieuwe Nest thermostaat draadloos te gebruiken en dus een nieuwe locatie te geven.

Algemene instructies
Zet de plomb van de ketel uit voor je begint, haal de omkisting van je ketel af en doe de kabelbox open (rode schuivertjes aan rechtse kant).
Kies een goede locatie voor de Heatlink min. 30cm van de ketel af tegen de muur ofzo (misschien wat weg van de ketel en buizen als je hem in draadloze modus wil gaan gebruiken want dan moet hij niet teveel verstoring hebben natuurlijk van zijn signaal).
De heatlink : L & N moeten gewoon stroom krijgen, dus kan met een stroomkabel op een nieuw stopcontact of in mijn geval afgetapt van de hoofdplomb waar de ketel op hangt.
Contact punt 1 van de heatlink leeg laten.

Vanaf hier zijn er 3 mogelijkheden:
- Draadloze installatie als je een nieuwe locatie voor de thermostaat wil (setup is iets anders afhankelijk van vervanging van een ATAG BrainQ thermostaat of een andere oude (dus aan/uit) thermostaat).
- Fysieke vervanging van de oude thermostaat.

1) Draadloze modus (nieuwe locatie voor de Nest thermostaat) + vervangen ATAG Brain Q
In de kast van de ketel, trek je het blokje van de ATAG Brain Q thermostaat uit (grijs, contactpunten 18-21, toepasselijk gelabeld met ATAG). Ik heb de oude thermostaat gewoon op zijn plaats laten hangen zelf en de kabel gelabeld in de kast en los erin laten zitten zodat ik hem nog gewoon terug kon connecteren in het geval dat het misliep.
Op contact punten 2 en 3 van de Heatlink moet met een nieuwe kabel komen om te verbinden met contactpunten 22 en 23 van de ketel (die nogal toepasselijk met "aan/uit kamer therm." gelabeld staat).
Let op: dus niet op de oorspronkelijke connectie waar de ATAG Brain Q thermostaat op hing! Die werkt met een bepaald protocol (niet opentherm) specifiek voor enkel die thermostaat. Elke andere thermostaat moet op de 22, 23 gehangen worden!
T1 en T2 op de heatlink moet je leeg laten.

2) Draadloze modus (nieuwe locatie voor de Nest thermostaat) + vervangen van standaard aan/uit thermostaat (alles behalve de BrainQ)
In de kast van de ketel, trek je het blokje van de aan/uit thermostaat uit (zwart, contactpunten 22-23, toepasselijk gelabeld met "aan/uit kamer therm."). Ik heb de oude thermostaat gewoon op zijn plaats laten hangen zelf en de kabel gelabeld in de kast en los erin laten zitten zodat ik hem nog gewoon terug kon connecteren in het geval dat het misliep.
Op contact punten 2 en 3 van de Heatlink moet met een nieuwe kabel komen om te verbinden met contactpunten 22 en 23 van de ketel.

3) Nest thermostaat vervangt locatie van de vorige thermostaat
- In geval van het vervangen van een ATAG BrainQ thermostaat : in de kast van de ketel, de plug van de ATAG BrainQ uittrekken (contactpunten 18-21). Dan de 2 rechtse kabeltjes (20,21) los maken en op T1 en T2 aansluiten van de Heatlink.
- In geval van het vervangen van een bestaande aan/uit thermostaat (alles behalve de BrainQ dus op deze ketel), plug op 22 en 23 in de kast van de ketel uittrekken, kabeltjes eruit halen en in T1 en T2 steken op de heatlink.

Zelfde verhaal daarna weer dus 2 en 3 van de heatlink op 22 en 23 van de ketel hangen.

Enige reden dat het bij mij misliep : bij aanzetten van de heatlink iets te vaak / lang geduwd en hem per ongeluk in manuele verwarmingsmodus geduwd waardoor de ketel gelijk een gek begon te warmen. Duurde even voor ik vond wat de led kleurtjes van de heatlink wilden zeggen om dat terug recht te zetten :) Dus als hij geel knippert heb je te lang geduwd ;) : hier kan je vinden wat die lampjes willen zeggen in elk geval.

Groeten,
Jana

P.S.: beaten by a(n IT) girl? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadieka
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-07 10:14
Ik ben ook bezig met het installeren van de heat link. Met het schema is het wel gelukt, maar ik wil liever niet de stroom in de ketel aftappen. Kan ik gewoon een stroomkabel / stekker eraan monteren en direct in het stopcontact steken?

Volgens het schema hieronder uit de handleiding moet er een 3A zekering tussen, is dit noodzakelijk en zo ja, zijn er stekkers waar dit bijvoorbeeld al in zit?
Afbeeldingslocatie: https://www.tavenier.org/wp-content/uploads/2016/01/Nest-Opentherm-connections.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-07 09:57

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ter info voor de andere Tweakers met deze ketel en de Nest.

Wat ik heb gedaan is de setting op de ketel aangepast van puur radiatoren tot mix radiatoren/vloer-verarming. Hierdoor moduleert de ketel een stuk mooier en is de temperatuur in huis een stuk stabieler en dus aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Okhuijzen
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-08-2021
Anoniem: 839395 schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:49:
Bij deze mijn uitleg voor de Nest Thermostat gen 2.
Zelf vertrok ik van ATAG Blauwe Engel II + ATAG BrainQ thermostaat en heb ik ervoor gekozen de nieuwe Nest thermostaat draadloos te gebruiken en dus een nieuwe locatie te geven.

Algemene instructies
Zet de plomb van de ketel uit voor je begint, haal de omkisting van je ketel af en doe de kabelbox open (rode schuivertjes aan rechtse kant).
Kies een goede locatie voor de Heatlink min. 30cm van de ketel af tegen de muur ofzo (misschien wat weg van de ketel en buizen als je hem in draadloze modus wil gaan gebruiken want dan moet hij niet teveel verstoring hebben natuurlijk van zijn signaal).
De heatlink : L & N moeten gewoon stroom krijgen, dus kan met een stroomkabel op een nieuw stopcontact of in mijn geval afgetapt van de hoofdplomb waar de ketel op hangt.
Contact punt 1 van de heatlink leeg laten.

Vanaf hier zijn er 3 mogelijkheden:
- Draadloze installatie als je een nieuwe locatie voor de thermostaat wil (setup is iets anders afhankelijk van vervanging van een ATAG BrainQ thermostaat of een andere oude (dus aan/uit) thermostaat).
- Fysieke vervanging van de oude thermostaat.

1) Draadloze modus (nieuwe locatie voor de Nest thermostaat) + vervangen ATAG Brain Q
In de kast van de ketel, trek je het blokje van de ATAG Brain Q thermostaat uit (grijs, contactpunten 18-21, toepasselijk gelabeld met ATAG). Ik heb de oude thermostaat gewoon op zijn plaats laten hangen zelf en de kabel gelabeld in de kast en los erin laten zitten zodat ik hem nog gewoon terug kon connecteren in het geval dat het misliep.
Op contact punten 2 en 3 van de Heatlink moet met een nieuwe kabel komen om te verbinden met contactpunten 22 en 23 van de ketel (die nogal toepasselijk met "aan/uit kamer therm." gelabeld staat).
Let op: dus niet op de oorspronkelijke connectie waar de ATAG Brain Q thermostaat op hing! Die werkt met een bepaald protocol (niet opentherm) specifiek voor enkel die thermostaat. Elke andere thermostaat moet op de 22, 23 gehangen worden!

2) Draadloze modus (nieuwe locatie voor de Nest thermostaat) + vervangen van standaard aan/uit thermostaat (alles behalve de BrainQ)
In de kast van de ketel, trek je het blokje van de aan/uit thermostaat uit (zwart, contactpunten 22-23, toepasselijk gelabeld met "aan/uit kamer therm."). Ik heb de oude thermostaat gewoon op zijn plaats laten hangen zelf en de kabel gelabeld in de kast en los erin laten zitten zodat ik hem nog gewoon terug kon connecteren in het geval dat het misliep.
Op contact punten 2 en 3 van de Heatlink moet met een nieuwe kabel komen om te verbinden met contactpunten 22 en 23 van de ketel.

3) Nest thermostaat vervangt locatie van de vorige thermostaat
- In geval van het vervangen van een ATAG BrainQ thermostaat : in de kast van de ketel, de plug van de ATAG BrainQ uittrekken (contactpunten 18-21). Dan de 2 rechtse kabeltjes (20,21) los maken en op T1 en T2 aansluiten van de Heatlink.
- In geval van het vervangen van een bestaande aan/uit thermostaat (alles behalve de BrainQ dus op deze ketel), plug op 22 en 23 in de kast van de ketel uittrekken, kabeltjes eruit halen en in T1 en T2 steken op de heatlink.

Zelfde verhaal daarna weer dus 2 en 3 van de heatlink op 22 en 23 van de ketel hangen.

Enige reden dat het bij mij misliep : bij aanzetten van de heatlink iets te vaak / lang geduwd en hem per ongeluk in manuele verwarmingsmodus geduwd waardoor de ketel gelijk een gek begon te warmen. Duurde even voor ik vond wat de led kleurtjes van de heatlink wilden zeggen om dat terug recht te zetten :) Dus als hij geel knippert heb je te lang geduwd ;) : hier kan je vinden wat die lampjes willen zeggen in elk geval.

Groeten,
Jana

P.S.: beaten by a(n IT) girl? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Okhuijzen
Bedankt Haantje

Het lastige was dat er 3 methoden van aansluiten zijn aan de heatlink.

Ik had de draden naar de CV op T1 en T2 van de heatlink

Door jouw berichten en aansluiten op 2 en 3 werkt het ( ook zonder aardedraad, overigens, en draadloos.

Schitterend

Alleen met de lampjes gebeurt niks, althans, nu nog in de handmatige stand

T1 en T2 blijven doorverbonden en dan blijft je ketel maar doorstoken.
Je hoort dan wel het relais maar die werkt blijkbaar alleen met T1 en T2

Groeten Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Okhuijzen
Over modulatie moet ik mij nog verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Okhuijzen
Ik volg daarom deze topic omdat ik ook vloerverwarming heb met radiatoren beneden.

Blauwe Engel vindt ik een top CV ketel
Zijn vroeger problemen mee geweest met lekkende warmtewisselaars, maar mijne is perfect, al wel een jaar of 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobvlas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-11-2023
Hoe zit het met het activeren van de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-07 14:31
swtimmer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:06:
Ter info voor de andere Tweakers met deze ketel en de Nest.

Wat ik heb gedaan is de setting op de ketel aangepast van puur radiatoren tot mix radiatoren/vloer-verarming. Hierdoor moduleert de ketel een stuk mooier en is de temperatuur in huis een stuk stabieler en dus aangenamer.
Als ik het goed begrijp werkt de ketel op aan/uit? Dan moduleert hij toch niet of wel? Ik heb net een huis gekocht waar deze ketel in zit en de warmtepomp laat nog even op zich wachten. Heb veel ruzie met de BrainQ en ben van m'n vorige huis nest gewend dus zit er over na te denken om deze tijdelijk weer te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

sigmundfreund schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Als ik het goed begrijp werkt de ketel op aan/uit? Dan moduleert hij toch niet of wel? Ik heb net een huis gekocht waar deze ketel in zit en de warmtepomp laat nog even op zich wachten. Heb veel ruzie met de BrainQ en ben van m'n vorige huis nest gewend dus zit er over na te denken om deze tijdelijk weer te nemen.
Klopt. maar als je goed in het boekje van de ketel kijkt hebben de verschillende settings een andere stooklijn. Dus hij " moduleert " nu zodat als die een " aan " vraag krijgt hij niet direct 100% gaat stoken maar dit dus langzaam opbouwt. Net zoals wat zou gebeuren toen wij nog de BrainQ hadden. Het is uiteraard allemaal niet ideaal en ik speel dus nu vaker met de settings van mijn ketel dan ik ooit had gehoopt (verander wat dingen tussen zomer en winter zodat het opwarmen in de winter niet te langzaam gaat enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

bobvlas schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:50:
Hoe zit het met het activeren van de boiler?
Die staat dan ofwel altijd AAN of altijd UIT. Helaas kan dit niet zonder de officiele ATAG spullen. Wel kan je op de knop van de ketel de warm water afgifte helemaal aan of uit zetten. Aangezien wij een zonneboiler hebben gebruik ik dat als ik weet dat er genoeg zon is of we op vakantie gaan. Niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-07 14:31
swtimmer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Klopt. maar als je goed in het boekje van de ketel kijkt hebben de verschillende settings een andere stooklijn. Dus hij " moduleert " nu zodat als die een " aan " vraag krijgt hij niet direct 100% gaat stoken maar dit dus langzaam opbouwt. Net zoals wat zou gebeuren toen wij nog de BrainQ hadden. Het is uiteraard allemaal niet ideaal en ik speel dus nu vaker met de settings van mijn ketel dan ik ooit had gehoopt (verander wat dingen tussen zomer en winter zodat het opwarmen in de winter niet te langzaam gaat enzo).
Veranderen van settings vind ik geen ramp. Ik moet nu tig keer rammen op de knoppen tussen dag en nacht stand en soms pakt ie ze helemaal niet. Die klokprogramma's ben ik helemaal geen fan van, vandaar. Verder als warm water op de ketel aan is dan geeft die dat ook gewoon door neem ik aan? Thx voor de tips trouwens, waardevolle informatie dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

sigmundfreund schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Veranderen van settings vind ik geen ramp. Ik moet nu tig keer rammen op de knoppen tussen dag en nacht stand en soms pakt ie ze helemaal niet. Die klokprogramma's ben ik helemaal geen fan van, vandaar. Verder als warm water op de ketel aan is dan geeft die dat ook gewoon door neem ik aan? Thx voor de tips trouwens, waardevolle informatie dit.
Helaas kan ik niet in de Nest zien of de klop op de ketel voor warmwater aan of uit staat. Volgens mij krijgt de Nest via deze functie heel weinig data door.

Wij werden ook helemaal gek van die klokprogramma's, helemaal omdat wij niet standaard werkpatronen hebben was je altijd bezig met het omzetten van dingen als het huis weer koud was omdat je thuis werkte.
Pagina: 1