Bij deze mijn uitleg voor de Nest Thermostat gen 2.
Zelf vertrok ik van ATAG Blauwe Engel II + ATAG BrainQ thermostaat en heb ik ervoor gekozen de nieuwe Nest thermostaat draadloos te gebruiken en dus een nieuwe locatie te geven.
Algemene instructies
Zet de plomb van de ketel uit voor je begint, haal de omkisting van je ketel af en doe de kabelbox open (rode schuivertjes aan rechtse kant).
Kies een goede locatie voor de Heatlink min. 30cm van de ketel af tegen de muur ofzo (misschien wat weg van de ketel en buizen als je hem in draadloze modus wil gaan gebruiken want dan moet hij niet teveel verstoring hebben natuurlijk van zijn signaal).
De heatlink : L & N moeten gewoon stroom krijgen, dus kan met een stroomkabel op een nieuw stopcontact of in mijn geval afgetapt van de hoofdplomb waar de ketel op hangt.
Contact punt 1 van de heatlink leeg laten.
Vanaf hier zijn er 3 mogelijkheden:
- Draadloze installatie als je een nieuwe locatie voor de thermostaat wil (setup is iets anders afhankelijk van vervanging van een ATAG BrainQ thermostaat of een andere oude (dus aan/uit) thermostaat).
- Fysieke vervanging van de oude thermostaat.
1) Draadloze modus (nieuwe locatie voor de Nest thermostaat) + vervangen ATAG Brain Q
In de kast van de ketel, trek je het blokje van de ATAG Brain Q thermostaat uit (grijs, contactpunten 18-21, toepasselijk gelabeld met ATAG). Ik heb de oude thermostaat gewoon op zijn plaats laten hangen zelf en de kabel gelabeld in de kast en los erin laten zitten zodat ik hem nog gewoon terug kon connecteren in het geval dat het misliep.
Op contact punten 2 en 3 van de Heatlink moet met een nieuwe kabel komen om te verbinden met contactpunten 22 en 23 van de ketel (die nogal toepasselijk met "aan/uit kamer therm." gelabeld staat).
Let op: dus niet op de oorspronkelijke connectie waar de ATAG Brain Q thermostaat op hing! Die werkt met een bepaald protocol (niet opentherm) specifiek voor enkel die thermostaat. Elke andere thermostaat moet op de 22, 23 gehangen worden!
T1 en T2 op de heatlink moet je leeg laten.
2) Draadloze modus (nieuwe locatie voor de Nest thermostaat) + vervangen van standaard aan/uit thermostaat (alles behalve de BrainQ)
In de kast van de ketel, trek je het blokje van de aan/uit thermostaat uit (zwart, contactpunten 22-23, toepasselijk gelabeld met "aan/uit kamer therm."). Ik heb de oude thermostaat gewoon op zijn plaats laten hangen zelf en de kabel gelabeld in de kast en los erin laten zitten zodat ik hem nog gewoon terug kon connecteren in het geval dat het misliep.
Op contact punten 2 en 3 van de Heatlink moet met een nieuwe kabel komen om te verbinden met contactpunten 22 en 23 van de ketel.
T1 en T2 op de heatlink moet je leeg laten.
3) Nest thermostaat vervangt locatie van de vorige thermostaat
- In geval van het vervangen van een ATAG BrainQ thermostaat : in de kast van de ketel, de plug van de ATAG BrainQ uittrekken (contactpunten 18-21). Dan de 2 rechtse kabeltjes (20,21) los maken en op T1 en T2 aansluiten van de Heatlink.
- In geval van het vervangen van een bestaande aan/uit thermostaat (alles behalve de BrainQ dus op deze ketel), plug op 22 en 23 in de kast van de ketel uittrekken, kabeltjes eruit halen en in T1 en T2 steken op de heatlink.
Zelfde verhaal daarna weer dus 2 en 3 van de heatlink op 22 en 23 van de ketel hangen.
Enige reden dat het bij mij misliep : bij aanzetten van de heatlink iets te vaak / lang geduwd en hem per ongeluk in manuele verwarmingsmodus geduwd waardoor de ketel gelijk een gek begon te warmen. Duurde even voor ik vond wat de led kleurtjes van de heatlink wilden zeggen om dat terug recht te zetten

Dus als hij geel knippert heb je te lang geduwd

:
hier kan je vinden wat die lampjes willen zeggen in elk geval.
Groeten,
Jana
P.S.: beaten by a(n IT) girl?