Welke videokaart moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brainsie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-02 08:51
Hoi allemaal,

Mijn situatie
Ik ben al een paar dagen bezig met het zoeken naar een nieuwe videokaart. Ik heb op dit moment een Gigabyte GeForce GTX 760 WINDFORCE 3X GV-N760OC-2GD. Ik speel nu Assassins Creed Syndicate en heb de grafische instellingen staan op hoog. Dit gaat allemaal nog net en ik heb zo af en toe ook FPS drops, maar het kan er mee door. Voor de rest heb ik een I5-4670k, 8GB RAM en 750W voeding.

Mijn probleem
Ik heb op het moment wat geld over en dacht eraan om een nieuwe videokaart te kopen, maar dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan.
Een vriend van mij zei dat ik misschien beter kan wachten op de volgende generatie videokaarten (Pascal van NVIDIA of een nieuwe AMD enzo).
Ik heb al een beetje rondgekeken op verschillende forums, maar mij wordt het nog niet echt duidelijk hoe lang ik dan zou moeten wachten. Sommigen zeggen Q2 en anderen Q3.
Ook wil ik eigenlijk niet 'meer' uitgeven dan €450.
Binnen die prijsklasse vielen mij deze videokaarten op:
http://tweakers.net/price...ce-gtx-970-gaming-4g.html
http://tweakers.net/price...on-r9-390-8gb-gaming.html
http://tweakers.net/price...i-r9-390x-gaming-8gb.html

Aan de reviews van de R9 390 Gaming te lezen kan ik misschien beter gaan voor de R9 390(x) Gaming. Ook omdat er wat meer VRAM inzit en verschillende benchmarks geven aan dat de AMD beter presteert, maar het spant erom.

Mijn vraag
Welke raden jullie aan of zijn er eventueel nog andere videokaarten in deze prijsklasse met soortgelijke prestaties?
Is de R9 390x Gaming het geld waard ten opzichte van de R9 390 Gaming?
OF
Moet ik wachten op de volgende generatie videokaarten van NVIDIA en AMD en dan een keuze maken? (Ik kan tenslotte nu al aardig gamen, maar grafisch niet op het hoogste niveau)

Alvast bedankt voor jullie tips :)

Alle reacties

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:11
Tuurlijk kan je wachten maar wanneer houdt het op? Ik heb zelf de stap van een 660 naar een 970 gemaakt en heb geen spijt. Welke resolutie speel je? Op 1080p lekker voor de GTX970 gaan die draait op 1080 - 1440 ietsjes sneller en is eig overkill voor 1080p maar zeker aangeraden!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:48
Die vraag kan je jezelf altijd stellen. Wachten, of nu iets kopen.

Je geeft aan dat je nu een GTX 760 hebt. Op welke resolutie game je? En ben je van plan ooit op een hogere resolutie te gaan gamen?

Zowel de 970 als de 390 zijn uitermate geschikte kaarten en daar kan je zeker een jaar of 4 mee vooruit. Persoonlijk prefereer ik de 390, omdat deze 8GB vram heeft, waarmee je voor de toekomst iets veiliger zit t.o.v. de 4GB van de 970, maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

De 390x zal je geld niet waard zijn als je alleen op 1080p gamed en van plan bent te blijven gamen. Wil je op hogere resoluties gaan gamen, dan pas zou ik die overwegen.

• brainsie
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben inderdaad vergeten aan te geven dat ik nu op een fullhd (1080p) beeldscherm game. Misschien als ik over een paar maand weer wat geld heb opgespaard dat ik dan voor een QHD scherm ga.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En welke voeding heb je? 750w zegt evenveel als "ik heb een auto met 4 deuren".

Als dat een goede is en je wil nu een nieuwe kaart en niet over een half jaar: R9 390. Dankzij een lading driverupdates van AMD zit de 390 gewoon op GTX970 performance vanaf fullHD, en alles daarboven is winst.

Ga je voor een groter scherm? Dan is de 390x is wel een leuke extra boost.

People as things, that’s where it starts.

• brainsie
Bedankt RobinHood voor de aanbeveling. Excuses, maar ik ben niet zo'n hele grote computerexpert. Ik heb een Corsair CX 750M voeding.
Als ik het geld dan nu toch heb en over een tijdje overstap naar een ander beeldscherm zie ik de 390x nu wel als de meest serieuze optie.

• ReinKersten
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-01-2025
390x>gtx970-390
Pagina: 1