Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen jaren krijg ik steeds meer problemen met het kijken naar films en het spelen van console games. Na een aantal keer van Tv gewisseld te hebben, en talloze instellingen geprobeerd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat het komt door een te lage framerate.
Zodra de camera beweegt in een 30FPS console game of 24FPS film ziet het eruit alsof ik scheel kijk naar mijn TV terwijl iemand de TV heel hard van links naar rechts schud. Het effect is zo vervelend dat ik een sterke drang heb om weg te kijken zodra de camera beweegt.

Nu één van onze Tv's aan vervanging toe is vroeg ik me af of er verschillen zijn tussen de Frame interpolatie technieken die de verschillende merken toepassen. Ik heb zelf 2 Panasonic Plasma's, eentje uit 2009 en één uit 2012, en waar de frame interpolatie in de "oude" plasma weinig lijkt te doen, is het bij het 2012 model een hele verbetering: Ik kan er zowaar een film op uitkijken zonder weg te kijken.

Zijn er merken/modellen die uitblinken in deze techniek?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:39

P_Tingen

omdat het KAN

Is dat niet zo persoonlijk dat het wellicht verstandiger is om bij bv de MediaMarkt naar binnen te lopen en domweg de verschillende modellen te bekijken?

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Topicstarter
Met het materiaal wat de meeste TV zaken doorgaans gebruiken voor hun winkelmodellen kan ik weinig, ik zou dan echt een winkel moeten vinden waar het mogelijk is meerdere afzonderlijke modellen uitvoerig te testen met eigen keuze beeldmateriaal en de afstandsbediening.
In veel winkels is zoiets helaas niet mogelijk.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Bij de Sony's levert het iig vrij weinig extra input lag op tov vrijwel alle andere merken. Daarnaast is dit altijd wel een sterk punt van ze geweest met de X-Reality engine

Verwijderd

Topicstarter
Ik was al bang dat er niet veel reacties zouden komen.
Mensen weten ofwel niet eens dat een dergelijke functie op hun TV zit, of weten het wel en zetten het direct uit. (Dat laatste zal op Tweakers wel het geval zijn vermoed ik)
Heb aardig wat Tv recensies gelezen inmiddels, maar ook daar wordt weinig aandacht besteed aan deze functie, meestal blijft het bij: "U kunt dit het beste uitzetten"....

Ik ben me er van bewust dat het geen ideale oplossing is, zie de artefacts soms ook wel , maar zonder kom ik vaak een film niet meer door. Met het almaar groter worden van de schermen, zonder dat de "echte" framerates omhoog gaan zou het mooi zijn als de frame interpolatie technieken ook blijven verbeteren.

Misschien toch eens proberen of ik ergens wat toestellen uitgebreid kan proberen, ik had eigenlijk willen wachten op een betaalbare OLED, maar aangezien het maar de vraag is of die nog in 40" uitkomen (Hoe groter het scherm, hoe meer last ik er van heb) , en mijn huidige Plasma er eentje is met de beruchte 'black level rise" en inmiddels fletser is dan een eerste generatie LCD tv is het misschien een goed idee om een fatsoenlijke LCD te kopen nu ze er nog zijn in 40".

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2016 00:16 ]

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik denk dat de oorzaak ligt in het feit dat veel tweakers geen liefhebbers zijn van het soap opera effect dat zal optreden als de tv 24Hz beelden gaat interpoleren (de cinematische look gaat ermee verloren wat de indruk wekt dat het een goedkope productie is). Veel tweakers zullen ervoor kiezen om geen van deze functies aan te laten staan bij content die in 24Hz is opgenomen. Om die reden is het lastig advies te geven over interpolatie die zij zelf proberen te vermijden.

Voor reviews waar wel over frame interpolation en de verschillende instellingen wordt gesproken: hdtvtest.co.uk In elke review wordt onder het kopje "Motion" beschreven wat voor effect elke instelling heeft en welke het beste resultaat zou opleveren.
Sowieso is het in mijn ogen een erg goede website voor tv reviews. Ze zijn erg technisch en kritisch maar daardoor erg volledig. Let op dat er soms binnen dezelfde serie 2 maten worden getest waarbij de tweede test wat korter is, dan lees je het beste de 1e test voor meer toelichting.

De overstap van plasma naar lcd zal überhaupt een aardig verschil zijn omdat beide technieken op een volkomen andere wijze het beeld opbouwen dat gevolgen heeft voor de manier waarop je als kijker bewegingen waarneemt (PWM vs sample and hold).

Tegenwoordig hebben Samsung, LG en Sony meerdere instellingen die betrekking hebben op de motion handling. Sommige opties hebben enkel invloed op 50/60Hz beelden, andere op 24Hz.
Samsung en Sony hebben daarnaast op bepaalde modellen de optie tot black frame insertion (na elk frame wordt kortstondig een zwart frame getoond dat helpt onze hersenen bij het waarnemen van bewegende beelden en wordt vaak ervaren met minder bewegingsonscherpte). Voorbeeld van het principe van BFI
Panasonic heeft wat minder opties, maar enkel low-mid-high.
In het algemeen worden door hdtvtest Samsung en Sony hoog gewaardeerd op dit vlak.

P.S. ben je bekend met de black level hack voor Panasonic plasma modellen met rising black level? Ook als pakketje te koop voor als je zelf niet wilt knutselen.
Disclaimer: ik heb er zelf geen ervaring mee of het werkt/een nadelig affect kan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zegen dat ik de aversie tegen het "soap opera effect" niet zo snap (Buiten de artefacts; Op hogere standen van "intelligent Frame creation op mijn Panasonic hebben voorbij vliegende vogels soms 4 poten, dat is niet bepaald wenselijk uiteraard): Op elk ander vlak wil men een TV die de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderd, maar bewegende beelden ziet men het liefst lekker stotteren/haperen. In de werkelijkheid is het toch ook geen probleem om teksten te lezen op voorbij rijdende auto's , een normaal mens ervaart toch ook geen "motion blur" of double vision zodra iets beweegt? Ik heb nog nooit iemand horen klagen in het dagelijks leven dat mensen zo vloeiend bewegen dat het wel een aflevering van een soap lijkt.
Met de steeds groter wordende schermen wordt het effect steeds storender: Waar een pan op een ouderwetse 54cm beeldbuis bijvoorbeeld slechts enkel centimeters per frame "verschuift" , is dat bij een 55 INCH tv dus ruim 2.5x zo veel: Mijn hersenen lijken dit nog maar nauwelijks als "beweging"te interpreteren. In het dagelijks leven heb ik een uitstekend gezichtsvermogen maar zodra ik een film bekijk voel ik me visueel gehandicapt door al het geknipper/gestotter/dubbel beeld. Pas in de bioscoop nog bijna naar buiten gelopen door de bijna eindeloze pans in de de nieuwe James Bond (Spectre), waardoor het simpelweg onmogelijk was om nog iets aan detail te zien. Zo ook de eerste aflevering van de serie Broadchurch, waar het lijkt alsof de cameraman zijdelings op een skateboard staat , er zit bijna geen shot in waar de camera niet op een verschrikkelijk irritante manier over het beeld "glijdt", waardoor ik gewoon niet meer kan zien wat er gebeurt. Nog een voorbeeld: Pas tijdens de Kerst Gremlins gekeken, als de camera in het begin van de film langs de winkelstraat pant is het voor mij onmogelijk om te zien hoe de winkels heten, of wat er op de borden staat voor de winkels. Het enige wat ik zie is een wazige , knipperende, schuddende rij letters. Maar ook bij bijvoorbeeld mensen met een wat "verende"pas is het stored: The Governor in The Walking Dead heeft zo'n irritante "spring in his step" dat ik zijn gezicht niet meer kan herkennen zodra hij begint te lopen.

Het vreemde is ook dat de meeste mensen precies hetzelfde lijken te zien als ik, als ik vraag of mensen de letters op een in film voorbij rijdende auto kunnen lezen antwoorden ze eigenlijk altijd "nee",en als ik ze
http://testufo.com/#test=framerates laat zien lijkt iedereen, net als ik, de 30FPS Ufo heen en weer te zien stuiteren, maar kennelijk valt het niemand op dat heel het scherm heen en weer stuitert zodra een camera pant..

LCD/Plasma (Of Bioscoopscherm)maakt voor mij niet zoveel uit, op een LCD scherm is het net zo storend, er zit wel iets van een "blur" in die het dubbele beeld iets verbloemt, maar het is nog steeds niet om aan te zien met sneller bewegend beeld.

Ik had een PMCv2 om de black levels van mijn Pansonic te fixen in mijn ebay winkelwagentje zitten tot mijn kat vorige week mijn TV dusdanig bekraste dat ik het weinig zinvol acht om er nog geld in te investeren. Heb dus eigenlijk een TV nodig met een perfect Frame interpolatie techniek én Gorillaglass,

:+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2016 04:16 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Is het niet een stuk praktischer om gewoon media te regelen met een hogere framerate?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet zo goed weten waar ik films kan vinden met een hogere framerate.
Voor de console heb ik een leuke collectie 60fps games voor Wii u en PS4, en dat ziet er redelijk vloeiend uit , het hapert nog steeds wel wat als je de camera snel beweegt, maar is zeker speelbaar.
(Ik zie wel dat in bijvoorbeel "The Last of Us" voor de PS4 de character animations nog duidelijk 30fps zijn, zodra ze rennen of wild met hun armen gebaren zie ik ineens meerdere armen/benen.)
Ik heb in het verleden een Game PC gehad, maar werd niet vrolijk van het eindeloze gehannes met drivers etc.
(Als ik al een "echte" Tweaker ben, ben ik het met Audio apparatuur/muziek, geklooi met computers vind ik echt vreselijk.) >:)
Pagina: 1