Desktop ombouwen naar unraid server

Pagina: 1
Acties:

• menfir
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-09 16:22
Hoi Tweakers,

Ik heb momenteel een desktop als main systeem in gebruik. Maar wil eigenlijk al lang een server om te gebruiken als NAS/torrentbox/plexserver en eventueel enkele VMs hosten. momenteel doe ik dit allemaal op mijn vaste pc en bijgevolg draait deze ook 24/7. Nu ben ik overlaatst bij unraid terecht gekomen en ben ik beginnen denk of het niet mogelijk zou zijn mijn huidige systeem om te bouwen naar een unraid server. Met 1 windows VM. kunnen jullie mij hieromtrent wat adviseren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Unraid server die bedoelt is als NAS/torrentbox(couchpotato & sickbeard)/Plex server (momenteel max 2 streams tegelijkertijd) en daar bovenop 1 windows VM die bedoelt is voor dagdagelijks gebruik + gaming(geen high end, 1080p), eventueel nog een linux vm voor software development

Wat mag het systeem gaan kosten?
Graag zou ik max 500 euro uitgeven aan upgrades. Dit is zonder de kosten voor unraid, daar hoef je geen rekening mee te houden. USB stick om unraid op te draaien heb ik ook al

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,75€ 183,75
1ASRock H97 Pro4€ 87,-€ 87,-
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 135,90€ 135,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 107,50€ 107,50
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 94,-€ 94,-
1Seasonic M12II Evo 620W€ 84,-€ 84,-
1Crucial MX100 256GB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 861,15

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik was aan volgende componenten aan het denken. Sowieso ga ik 2 harde schijven nodig hebben. Ik dacht ook aan een extra ssd maar ben niet zeker of ik hier veel winst uit ga halen.
#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 113,50€ 227,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,24

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee gewoon goede componenten

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben vooral benieuwd of jullie mij nog goede upgrades kunnen aanraden

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Is mijn setup realistisch? Ga ik hier vlot al het voorgenoemde op kunnen draaien? Gaat dit systeem snel genoeg zijn om te kunnen gamen in deze VM? Welke upgrades zou ik best doorvoeren om een goed systeem te hebben?

Alvast bedankt en laat maar weten als jullie meer info nodig hebben.

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-11 19:40

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

menfir schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:22:
Wat verwacht je van ons?[i]
Is mijn setup realistisch? Ga ik hier vlot al het voorgenoemde op kunnen draaien? Gaat dit systeem snel genoeg zijn om te kunnen gamen in deze VM? Welke upgrades zou ik best doorvoeren om een goed systeem te hebben?

Alvast bedankt en laat maar weten als jullie meer info nodig hebben.
Ik zal niet pretenderen veel af te weten van unRAID, maar je systeem op zich lijkt me redelijk capabel. Wat je zou kunnen doen is gewoon die HDD's en SSD's bestellen, in je systeem zetten, unRAID configureren en dan de prestaties testen. Een 750TI lijkt me op het eerste gezicht capabel genoeg voor de server+VM. Ik zou alleen niet weten hoe toekomstgericht deze videokaart zal zijn, helemaal niet met dit doel voor ogen.

Ik hoop dat iemand anders daar wat concreters over kan zeggen!

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-12 16:24
Wat zijn je bevindingen? Ik ben hier benieuwd naar daar ik bijna de zelfde setup heb als jij hier aangeeft.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ben gelukkig niet de enige die Unraid wilt gaan gebruiken (offtopic: waarom is er eigenlijk geen "unraid ervaring" topic?)
Na de zoveelste opstart probleem met Ubuntu server op Software raid1 ben ik nu bezig met overstappen naar Unraid. voornamelijk voor zaken als data bulk en de bekende programma's voor downloads en Plex Media Server.

Ook qua hardware specs heb ik bijna het zelfde.
Unraid ben ik nu een kleine 4 dagen mee bezig. Hardeschijven zijn ingesteld (dit duurde ruim 12u en data wat er al op staat ben je kwijt... (ik heb dan ook een parity disk toegevoegd...)) en de download progs werken weer na behoren (config bestanden mee verhuist (scheelt weer instellen))
dit draait allemaal in Docker en is geïnstalleerd met behulp van de "Community Applications" plugin... voor de rest moet ik het nog ontdekken

Qua VM host heb ik nog niet me gewerkt...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:58
Goede config denk ik, maar best geen nVidia kaart gebruiken. In de unRaid forums wordt er melding van gemaakt dat amd beter werkt. Iets met de passthrough.

Ik gebruik zelf al enige tijd unRaid, maar ben geen power user. Totnogtoe in feite enkel voor NAS doeleinden. Maar sinds een tweetal weken ben ik nu ook over op unRaid 6, en ik moet zeggen dat het wel kriebelt op eens met die dockers en vm functie aan de slag te gaan. :)

• jscholte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:08
Werk nu sinds 1 maand met unraid, ook met een i5 4460 en 16gb ram. En ben er super tevreden mee.

VM die ik heb draaien zijn linux server met bitnami wordpress, windows 10. En nog een paar dockers zoals plex, sickbeard, couchpotato, sabnzbd, teamspeak server, mineos. En nog apache met mariadb om te kijken hoe wordpress in de docker containers draait.

Heb er 3x 3TB HDD in zitten en 2x 120GB ssd cache drives. Op de cache drives staan bijv. de vm's en de docker containers.

And as final touch god created the Dutch

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

jscholte schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:21:
Werk nu sinds 1 maand met unraid, ook met een i5 4460 en 16gb ram. En ben er super tevreden mee.

VM die ik heb draaien zijn linux server met bitnami wordpress, windows 10. En nog een paar dockers zoals plex, sickbeard, couchpotato, sabnzbd, teamspeak server, mineos. En nog apache met mariadb om te kijken hoe wordpress in de docker containers draait.

Heb er 3x 3TB HDD in zitten en 2x 120GB ssd cache drives. Op de cache drives staan bijv. de vm's en de docker containers.
Maar game je er ook op ? Volgens mij is dat toch wel een beetje vragen om problemen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jscholte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:08
heuveltje schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:32:
[...]

Maar game je er ook op ? Volgens mij is dat toch wel een beetje vragen om problemen :)
Nee dat niet, dit is mijn server/nas. Maar zou je er een grove cpu in zetten met genoeg ram en gpu passtrough dan is dit zeker wel mogelijk. bekijk dit filmpje maar eens op linus tech tips YouTube: 2 Gaming Rigs, 1 Tower - Virtualized Gaming Build Log er is zelfs ook nog 1 filmpje waar ze 7 game pc's op 1 draaien YouTube: 7 Gamers, 1 CPU - Ultimate Virtualized Gaming Build Log

And as final touch god created the Dutch

Pagina: 1