Case fan snelheid aanpassen nav GPU temps

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-08 13:34
Hallo Tweakers,

Ik had een vraag. Mijn aftermarket GPU koeler (pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision-A (AMD Series) gaat automatisch op 100% wanneer deze op de header word aangesloten op de GPU zelf. Mogelijk door andere voltages e.d. dan de stock koeler.

Mijn kast heeft een fancontroller ingebouwd, maar deze zit aan de achterkant (wtf FD 8)7 8)7 ) niet praktisch. De koeler komt met een verloop stukje: GPU FAN ----> Molex+3pin MoBo header.

Wat ideaal zou zijn(/is), is dat ik de GPU fan via het verloopstukje aansluit op mijn MoBo.

Maar dan loop ik tegen het volgende probleem aan: het voltage op mijn case fans zijn standaard laag, om de stilte te bewaren. Maar als ik de GPU aan het werk ga zetten wordt hij warmer (duh...), en kan die lage standaard snelheid de hitte niet aan. (idle is hij momenteel 26 graden op de case fan header)

Daarom: Kan ik de snelheid van "een case fan" laten aanpassen nav de temperaturen van de GPU?

Zou echt fijn zijn mocht dit mogelijk blijken.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik kan het wel met mijn mobo (VII Ranger) via de meegeleverde software. Of jij het kan? Geen idee, ik weet niet welk moederbord je hebt :) . Overigens kan ik ze alleen maar regelen via de cpu temp, en niet via de gpu temp. Een fancurve maken en helemaal stil zetten kan wel...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Ik heb de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6. CPU curves kan inderdaad, GPU ook.

Maar zelfs al zet ik alles op 0% in de GPU curve (afterburner) blazen de fans nog steeds voluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hmm, dat komt denk ik door de molex connector. Wat gebeurt er als je de molex connector los haalt en alleen de 3 pin connector aansluit??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Nee, molex conector zit altijd los. Als ik alleen de molex aansluit gaat hij ook op 100%.
Dus:
Molex: 100%
onboard GPU: 100%
Case fancontroller: 3 snelheden, maar niet praktisch
Onboard MoBo: standaard case fan speed

Ik heb net overigens gegamed met alleen de 3 pin op het MoBo, temps kwamen niet boven de 50 uit... Zeer tevreden dus. OC is dan wel van de kaart af. Maar daar ben ik voorzichtig mee, n.a.v. de crashes die ik heel soms krijg.

Tot nu toe dus tevreden met de case fan header, maar wil toch graag iets van beveiliging, zo als ik niet oplet en de kaart toch heet wordt, dat de fan dan harder gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
vincent120420 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:20:
Daarom: Kan ik de snelheid van "een case fan" laten aanpassen nav de temperaturen van de GPU?
Met Speedfan krijg je dat wel voor elkaar.Vergt alleen even wat moeite om het de eerste keer in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Met speedfan kan ik helemaal niks doen... Werkt om een rare reden nooit bij mij. Maar ik ga vanavond even kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij mijn mobo moest ik onder:

Configure --> Advanced --> chip van je mobo --> PWM (x) mode naar manual zetten. Je moet zelf even uitvogelen welke PWM mode correspondeert met de fan header op je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
Oké, bedankt, dat ga ik proberen.
Pagina: 1