[W10] Reboot and Select proper Boot device

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
WIndows 10 is net 2 dagen geïnstalleerd:

In de BIOS had ik net 'Initiate Graphic Adapter' van PEG naar IGD aangepast.
Want ik wou kijken of de onboard kaart werkt, dat was het geval.

Meer heb ik niet aangepast in de BIOS en de instelling inmiddels weer naar PEG gewijzigd. Het stomme is, dat ik niet meer kan opstarten sinds ik weer naar PEG ben gegaan.

Bij Windows 10 komt tijdens het opstarten de volgende melding in beeld:
'Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'

De SSD wordt wel herkend, en ik kan deze benaderen met Opracht Prompt.

1) Hoe kan het nou komen dat ik zomaar deze melding krijg en kan ik het nog oplossen? Of moet ik nu Windows opnieuw installeren?

2) Hoe kan ik bestanden vanaf de SSD naar een externe HDD plaatsen? Dat zou handig zijn voor een aantal savegame bestanden.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Luxicon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:14:
Hoe kan het nou komen dat ik zomaar deze melding krijg en kan ik het nog oplossen? Of moet ik nu Windows opnieuw installeren?
Staat je SSD nog bovenaan de boot order? Staat ook je master boot record op de SSD? Ook instellingen als AHCI of IDE staan nog goed?

Vaak is het mogelijk om op het BIOS splash screen via een optie zelf eenmalig een boot device te kiezen. Dat kan je proberen en dan je SSD selecteren. Eens kijken of Windows dan nog wil starten.
Hoe kan ik bestanden vanaf de SSD naar een externe HDD plaatsen? Dat zou handig zijn voor een aantal savegame bestanden.
Je kan de SSD als tweede schijf aankoppelen op een andere PC of laptop en dan je save games kopieren. Alternatief kan je een bootable Linux DVD of USB stick maken en zo je save games redden.

Iets meer info over je hardware is ook welkom. Welk moederboard heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door CMD-Snake op 11-01-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Staat je SSD nog bovenaan de boot order? Staat ook je master boot record op de SSD? Ook instellingen als AHCI of IDE staan nog goed?

Vaak is het mogelijk om op het BIOS splash screen via een optie zelf eenmalig een boot device te kiezen. Dat kan je proberen en dan je SSD selecteren. Eens kijken of Windows dan nog wil starten.

[...]

Je kan de SSD als tweede schijf aankoppelen op een andere PC of laptop en dan je save games kopieren. Alternatief kan je een bootable Linux DVD of USB stick maken en zo je save games redden.

Iets meer info over je hardware is ook welkom. Welk moederboard heb je?
Ja, ik kan in de BIOS komen. Via daar staat de SSD op nummer 1 in de lijst. Ik weet niet of dat verschild met master boot record? De instellingen van AHCI en IDE staan goed. Er is verder niks aangepast in de BIOS. Enkel datgene met de onboard video kaart.

Momenteel heb ik een externe HDD gekoppeld, maar het lukt mij nog niet echt om bestanden over te zetten en dergelijke. Wel zijn alle bestanden in te zien, dus het lijkt mij sterk dat de SSD dood is. Daarom vind ik het extra vreemd dat ik ineens niet meer kan opstarten.

Hardware:
i7 4790K
MSI Z97S SLI Krait Edition
16 GB Kingston
256 GB Samsung 850 Evo

Bestanden overzetten is gelukt via de Opdrachtprompt. Ook de verborgen bestanden zijn overgezet naar een externe HDD. Dan ga ik nu maar Windows 10 installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 11-01-2016 20:00 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Luxicon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:39:
Dan ga ik nu maar Windows 10 installeren.
Kan je niet de bestaande W10 installatie vinden om die te repareren? Misschien is start-up repair voldoende.

Normaal heeft je OS schijf een extra partitie die door het systeem is gereserveerd. Is enkele honderden MB groot, daar staat je boot gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:08:
[...]

Kan je niet de bestaande W10 installatie vinden om die te repareren? Misschien is start-up repair voldoende.

Normaal heeft je OS schijf een extra partitie die door het systeem is gereserveerd. Is enkele honderden MB groot, daar staat je boot gegevens.
Die optie heb ik geprobeerd, maar ik kreeg enkel de melding dat Windows zo niet opgestart kan worden.

Zojuist heb ik de schijf geformatteerd en heb ik partities aangemaakt. Tijdens het aanmaken werd er automatisch een extra partitie aangemaakt. Toen ik dit een aantal dagen geleden deed, werden er misschien wel automatisch 2 of 3 extra partities aangemaakt. Hoe dat zit weet ik niet, maar ik hoop dat de boel nu wel lekker blijft draaien.

Volgens mij zal Windows zo weer draaien en vind ik het alsnog erg vreemd dat Windows ineens niet opgestart kon worden. Dat lijkt mij meer een bug, dan dat er echt iets aan de hand was. Windows wordt momenteel geconfigureerd en dergelijke, daarna zal ik denk ik wel op het desktop belanden.

Windows werkt weer perfect, het is mij een raadsel wat er gebeurd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Luxicon op 11-01-2016 21:02 ]

...