Toon posts:

Workstation; Illustrator/Photoshop voldoet dit systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op onze ontwerp afdeling zijn er vorig jaar enkele workstations besteld om efficiënt te kunnen werken met o.a. Illustrator en Photoshop. Hier worden met name logo's, brochures, verpakkingen, posters en overige grafische opdrachten mee ontwikkeld. Sinds de aanschaf wordt er wel eens aangegeven dat de systemen langzaam zijn in o.a. Illustrator zodra er diverse afbeeldingen en dergelijke moeten worden geïmporteerd. De processor wordt op dat moment bijna niet gebruikt, echter het geheugen is dan op dat moment tot zo'n maximaal 12GB in gebruik.

Omdat deze systemen (destijds) zijn geadviseerd is mijn vraag of deze workstations wel voldoen om met dergelijke programma's om te gaan, of dat de werkwijze van ons moet worden aangepast om optimaal met het het systeem te kunnen werken.

Hieronder de huidige specificaties van de workstation:

CPU
Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz
Haswell 22nm Technology
RAM:
16,0GB Single-Channel DDR3 @ 933MHz (10-11-10-30)
Motherboard:
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97M-D3H
Graphics:
Intel HD Graphics 4600 (Onboard)
Storage:
238GB Crucial_CT256MX100SSD1 (SSD)
Operating System
Windows 8.1 Pro 64-bit

Zijn er nog mogelijkheden om de workstation te optimaliseren (geheugen) of moet er een nieuwe workstation worden aangeschaft, mocht dit systeem niet voldoen voor deze werkzaamheden.

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-11 19:40

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

Naar mijn weten zijn Photoshop en Illustrator CPU-intensieve taken, die eigenlijk alleen van de GPU gebruik kunnen maken door middel van Cuda cores(met name Premiere). Met deze CPU zou je volgens mij deze programma's prima moeten gebruiken en het lijkt me dat de iGPU voldoende zat moet zijn voor een vloeiende ervaring. Het geheugen lijkt me ook voldoende zat voor deze programma's, maar als er problemen zijn en upgraden een mogelijkheid is, dan lijkt mij dit de beste optie om uit te proberen. RAM is ongeveer het goedkoopste wat je toe kunt voegen voor een betere ervaring.

EDIT -schrap overbodige info-

[ Voor 26% gewijzigd door MightyPenguin op 11-01-2016 19:35 ]

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Jullie doen drukwerk toch of niet? Dan kan ik me voorstellen dat 16GB aan de krappe kant is. Als je met groot materiaal werk is Photoshop vooral geheugenintensief. Kijk eens op de workstations hoeveel werkgeheugen de documenten waarmee gewerkt wordt innemen. In Photoshop kun je linksonder in het window van een document zien wat de uncompressed document size is. Als er gewerkt wordt met documenten die vele gigabytes groot zijn in geheugen doen is er al snel veel druk op de scratchdisk als veel undo's opgeslagen moeten worden.

Het verminderen van het aantal history states via Preferences > Performance kan helpen om het geheugengebruik te beperken.

Verwijderd

Waarom werkt het RAM eigenlijk in Single-Channel ipv Dual-Channel?

• igormars
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02-2020
ik zou als ik jou was een hdd nemen als je veel van je kunstwerken wilt opslaan. ook zou ik wel een goedkope videokaart kopen een gt 720 ofzo die zijn rond de 50 euro en perfect voor wat je wilt doen, misschien hier en daar een paar games kan hij ook wel aan

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat een gt 720 je eigen glazen ingooien is, dan kun je beter gpu acc. uitzetten.

Veel functies draaien op 1 core dus je zult zelden de cpu op hoge belasting zien staan. (1 core max belast = 12% in taskmanager) Maar 4790k is zo'n beetje beste cpu die er is voor dit werk.

Vast vooral een ram probleem; in Ps enz kun je ook instellen hoe veel ram er max. gebruikt wordt.

Illustrator heeft ook gpu acc. sinds kort als expiriment.

Ik zou er sowieso 16GB bij zetten en mogelijk eerst 1tje testen met een gtx 950 ofzo om te kijken wat het doet.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 11-01-2016 22:36 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Wij ontwerpen voornamelijk drukwerk gerelateerde opdrachten. De documenten kunnen inderdaad enkele GB groot zijn. Is het ook niet afhankelijk hoe de documenten fatsoenlijk worden opgeslagen en gekoppeld in Illustrator om naar behoren met het systeem te werken? Het systeem geeft echter nooit aan dat al het geheugen in gebruik is, of dat andere resources volledig in gebruik zijn.

Dus uitgaande van de reacties zou bovenstaand systeem moeten volstaan, behalve het geheugen zou kunnen worden uitgebreid? Er zit nu 1 geheugenmodule op het moederbord vandaar ook dat deze in Single-channel werkt ipv Dual-channel. Games worden helaas niet gespeeld op de werkvloer dus de workstation hoeft daar ook niet aan te voldoen :) Deze week zal ik de workstations uitbreiden met 16GB werkgeheugen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:41:
Wij ontwerpen voornamelijk drukwerk gerelateerde opdrachten. De documenten kunnen inderdaad enkele GB groot zijn. Is het ook niet afhankelijk hoe de documenten fatsoenlijk worden opgeslagen en gekoppeld in Illustrator om naar behoren met het systeem te werken? Het systeem geeft echter nooit aan dat al het geheugen in gebruik is, of dat andere resources volledig in gebruik zijn.

Dus uitgaande van de reacties zou bovenstaand systeem moeten volstaan, behalve het geheugen zou kunnen worden uitgebreid? Er zit nu 1 geheugenmodule op het moederbord vandaar ook dat deze in Single-channel werkt ipv Dual-channel. Games worden helaas niet gespeeld op de werkvloer dus de workstation hoeft daar ook niet aan te voldoen :) Deze week zal ik de workstations uitbreiden met 16GB werkgeheugen.
Ik zou eerst eens testen met 1 pc, en pas alles doen als het ook zin lijkt te hebben. :)

Als de bottleneck 1 core van de cpu is bijv dan kun je er niet heel veel aan doen, behalve wat overclocken.

Wat specifiek is er/ervaart men als traag?

Staan de files op de SSD van het syteem als er mee gewerkt wordt? Toch niet op een netwerk ofzo he?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 12-01-2016 00:04 ]

specs

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 13:18

BLN

De Creative Suite draait hier, ook met 300 dpi A2 posters gewoon soepel op een late 2012 MacBook pro met i7 processor en 8gb ram.

Zijn alle moederbord drivers en bios up to date? En wat voor achtergrond software/virus scanners draaien er verder?

If it ain't broken, don't fix it

Pagina: 1