VMWare servers samen met SAN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0165
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-07 10:13
Goedenavond medetweakers,

Binnenkort ga ik een wat groter project in als het gaat om virtualisatie. Situatie zal er als volgt uit komen te zijn.

Er zijn twee fysieke servers waarop VMware(essentials plus kit) op wordt geïnstalleerd, hier komen 8 virtuele servers op. De bedoeling is, dat de VM's op een SAN komen te staan, deze SAN heeft twee controllers aan boord(wat volgens mij er dus voor zorgt dat het eigenlijk 2 SAN's zijn?) De bedoeling is dus dat deze twee fysieke servers gaan load balancen en eventueel bij uitval van een van de fysieke servers automatisch overspringen naar de andere fysieke servers, wat mogelijk moet zijn met de high availability optie van VMWare. Hebben SAN's van zichzelf de mogelijkheid om een live replicatie uit te voeren? Dus als een van de controllers het begeeft en de vmware ziet dit, dat deze automatisch de datastores pakt van de andere controller?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Welk SAN hebben we het hier over (merk/type?). Twee controllers in het SAN zijn bedoeld voor redundantie en beide controllers gebruiken over het algemeen gewoon dezelfde storage\disken. In geval van bijvoorbeeld hardware defecten of uitvallen van 1 van de controllers blijft alles gewoon door draaien omdat VMware zowel via de ene als de andere controller de disken kan benaderen (mits alles redundant aangesloten wordt).

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 22:26
Eerst ff wat begripsverwarring de wereld uit helpen:

SAN = Storage Area Network. Dit is het transport netwerk tussen servers en opslag. Kan bijvoorbeeld Fibre Channel, iSCSI of zelfs SAS zijn.
Storage Array = opslag apparaat.

Een beetje Storage Array zal altijd uit 2 controllers bestaan vanwege redundantie. Het is namelijk shared Storage, gedeeld dus. Al je VM's komen er op terecht en het is dus wel belangrijk dat het blijft draaien.
Een correct ingericht SAN en Storage Array en bijbehorende servers zullen load balancen over deze controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0165
Dankjewel voor jullie snelle antwoorden!

Het gaat hier om een HP storageworks p2000 met 12 300GB S10k AS schijven en 12 600GB 10k SAS schijven. Wat voor raid adviseren jullie?

Het hele verhaal is me nu een stuk duidelijker geworden! Het is inderdaad de bedoeling dat de servers aangesloten gaan worden via glasvezelkabels. Dus als ik het goed begrijp, de redundancy van de fysieke servers is wat we zelf inregelen door middel van het plaatsen van de VM's op de twee fysieke servers, die een automatisch failover naar elkaar hebben d.m.v. high availability. De SAN heeft twee controllers, de fysieke servers zijn op beide controllers aangesloten en schakelen over naar de andere controller wanneer een van de controllers niet te bereiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 22:25
D0165 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:48:
Dankjewel voor jullie snelle antwoorden!

Het gaat hier om een HP storageworks p2000 met 12 300GB S10k AS schijven en 12 600GB 10k SAS schijven. Wat voor raid adviseren jullie?
Ga je eerst maar inlezen, is geen zinnig antwoord op te geven zonder je workload te kennen
Het hele verhaal is me nu een stuk duidelijker geworden! Het is inderdaad de bedoeling dat de servers aangesloten gaan worden via glasvezelkabels. Dus als ik het goed begrijp, de redundancy van de fysieke servers is wat we zelf inregelen door middel van het plaatsen van de VM's op de twee fysieke servers
Nee, je plaatst de vms op een gedeelde datastore tussen de twee servers. 1 VM is maar `gekoppeld` aan 1 server. Je kan met vmware zorgen dat als die host down is je VMs van die host op de 2e host herstart worden.
, die een automatisch failover naar elkaar hebben d.m.v. high availability. De SAN heeft twee controllers, de fysieke servers zijn op beide controllers aangesloten en schakelen over naar de andere controller wanneer een van de controllers niet te bereiken is.
Zo ongeveer wel, afhankelijk van je array kun je ook nog loadbalancen over de twee controllers (maar ook dat is weer beperkt qua nut aangezien disks over het algemeen aan 1 controller hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-07 14:26
Ik heb dezelfde opzet in 1 van onze grotere remote site voor het hosten van 2 domain controllers, een RDS server, een printserver en enkele security servers voor toegang en alarm.

Hardware:
2 x diskless Dell R630 met een powervault MD3000i iscsi SAN.

Op de SAN is de controller volledig redundant (actief/passief) uitgerust dus bij een failure van de netwerkkaart, voeding, ... wordt er automatisch geswitched. Iedere server heeft 8 x Gb netwerkpoorten en de bekabeling is gekruist voorzien naar 2 switchen zodat er voldoende redundante paden zijn voor isci indien een netwerkpoort/kaart op de servers of SAN zou falen of indien een switch het begeeft.

Op de SAN voorzie je minstens 2 LUN's die zichtbaar zijn voor beide servers. 1tje voor jouw VM's en 1tje voor monitoring als extra hartbeat. Indien een hostserver het begeeft en vSphere HA State is ingeschakeld zullen de virtuele servers crashen maar wel automatisch opstarten op de andere host. Indien je wil dat er geen enkele downtime is bij het falen van een host moet je de mogelijkheden van vSphere Fault Tolerance eens bekijken.

Automatische loadbalancing is enkel mogelijk met een hogere licentie van vmware maar manueel kan je wel live de servers van host verplaatsen indien de load niet in evenwicht is.

Heb je een vCenter installatie voor het beheer voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 22:26
D0165 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:48:
Het gewenste RAID level is afhankelijk van je workload, daar is niet zomaar iets over te roepen. Er zijn wel wat algemene richtlijnen voor het gebruik van bepaalde RAID levels in bepaalde situaties, zie Google.
Dus als ik het goed begrijp, de redundancy van de fysieke servers is wat we zelf inregelen door middel van het plaatsen van de VM's op de twee fysieke servers, die een automatisch failover naar elkaar hebben d.m.v. high availability. De SAN heeft twee controllers, de fysieke servers zijn op beide controllers aangesloten en schakelen over naar de andere controller wanneer een van de controllers niet te bereiken is.
Geen idee of je het goed begrijpt. De P2000 storage array zet je met VMware in als zogenaamde 'shared storage', gedeelde storage. Je VMWare servers zien ALLEBEI de zelfde volumes van de P2000. Omdat de storage gedeeld is, kan bij een probleem van je ene VMware server de andere het (automatisch) overnemen omdat de andere DEZELFDE storage ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0165
Dankjewel allemaal, jullie antwoorden hebben mij een stuk verder geholpen! Ik ga mezelf verder verdiepen in de beste raids etc voor database/file/mail servers etc. Nogmaals bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Overigens is een Hp p2000 gewoon een simpele storage array en absoluut geen San.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0165
Hallo Ben,

Daar was ik al bang voor, we wilden eerst voor de equallogic optie gaan echter was hier geen budget voor.

Betreft de P2000, deze heeft per cotnroller twee fibre aansluitingen, de servers hebben speciaal voor SAN's en andere storage 2 10GigaBit aansluitingen. In dit geval is mijn enige optie om dit werkend te krijgen een switch per controller er tussen te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0165
Zojuist gezien dat de spf+ switches enorm duur zijn. Na wat andere configuraties te kijken, ben ik uitgekomen op de 629142-B21, hierdoor komen er 2 spf+ modules in de server te zitten. Dan wil ik via J9281B rechtstreeks de servers op de SAN aansluiten. Hierin voorzie ik geen problemen maar heb dit voor de zekerheid ook bij HP neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 10:51
D0165 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:36:
Zojuist gezien dat de spf+ switches enorm duur zijn. Na wat andere configuraties te kijken, ben ik uitgekomen op de 629142-B21, hierdoor komen er 2 spf+ modules in de server te zitten. Dan wil ik via J9281B rechtstreeks de servers op de SAN aansluiten. Hierin voorzie ik geen problemen maar heb dit voor de zekerheid ook bij HP neergelegd.
D0165 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:55:
Hallo Ben,

Daar was ik al bang voor, we wilden eerst voor de equallogic optie gaan echter was hier geen budget voor.

Betreft de P2000, deze heeft per cotnroller twee fibre aansluitingen, de servers hebben speciaal voor SAN's en andere storage 2 10GigaBit aansluitingen. In dit geval is mijn enige optie om dit werkend te krijgen een switch per controller er tussen te zetten?
Ho stop even. Let even heel goed op dat de SFP+ poorten die op je netwerkkaart op je server zitten GEEN Fibre Channel zijn maar 10Gbit 10000BaseTX. Die kun je NIET gebruiken voor je storage. Als je die kaarten toch wil gebruiken voor die P2000 dan zal je of iSCSI/FC combi controllers of iSCSI controlers moeten hebben. Fibre Channel en 10Gbit Ethernet over Fibre zijn 2 hele verschillende zaken. Je zal voor een FC SAN HBA's moeten hebben die FC doen: FC HBA's. 4 of 8 Gbit (8 is een beetje overkill want je controllers doen maar 4 Gbit als het goed is).

In het geval van iSCSI doet de P2000 overigens niet onder voor een Equallogic (het zijn beide prut dingen). De opvolger van de P2000 is wel al aanzienlijk beter (MSA1040/2040). We hadden die P2000 G3's wereldwijd op verschillen kantoren staan maar die gaan er nu allemaal uit voor EMC VNXe's (1600/3200); veel betere performance tegen een betere prijs.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Welke controllers stop je in je P2000? Je hebt een FlexFabric-adapter en 10GE-DAC-kabels, dan moet je ook de iSCSI-variant (ipv SAS of FC) van de P2000 hebben.

Verder zie ik 2 groottes schijven maar wel beiden 10k. Als je iedere schijf al specifiek ergens voor benoemd hebt is dat geen probleem, maak je echter een (of meerdere) generieke datastores aan, doe jezelf dan een plezier en koop binnen een tier alleen schijven van dezelfde grootte :)

Welke servers worden het? Hoeveel netwerkaansluitingen hebben die? Op welke switch(es) komen de hosts te hangen voor hun LAN-verkeer? Verwacht je te gaan groeien naar 3 servers? Je gaat dan van 50% bruikbaar naar 66% memory en CPU bruikbaar in je N+1 opstelling maar je komt wel aansluitingen op de storage array te kort...

Meteen een snellere CPU en wat meer geheugen kopen is overigens goedkoper dan later vervangen of zelfs een nieuwe host (en VMware-licenties, en Windows licenties) aanschaffen.

Over licenties gesproken, welke besturingssystemen gaan je guests draaien? Welke / hoeveel licenties heb je daarvoor? Enkel open source? Microsoft Windows? MS SQL Server? User CALs? CPU(of core)-licenties?

Er komt behoorlijk wat kijken bij virtualisatie :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0165
Clueless schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:11:
[...]

[...]

Ho stop even. Let even heel goed op dat de SFP+ poorten die op je netwerkkaart op je server zitten GEEN Fibre Channel zijn maar 10Gbit 10000BaseTX. Die kun je NIET gebruiken voor je storage. Als je die kaarten toch wil gebruiken voor die P2000 dan zal je of iSCSI/FC combi controllers of iSCSI controlers moeten hebben. Fibre Channel en 10Gbit Ethernet over Fibre zijn 2 hele verschillende zaken. Je zal voor een FC SAN HBA's moeten hebben die FC doen: FC HBA's. 4 of 8 Gbit (8 is een beetje overkill want je controllers doen maar 4 Gbit als het goed is).

In het geval van iSCSI doet de P2000 overigens niet onder voor een Equallogic (het zijn beide prut dingen). De opvolger van de P2000 is wel al aanzienlijk beter (MSA1040/2040). We hadden die P2000 G3's wereldwijd op verschillen kantoren staan maar die gaan er nu allemaal uit voor EMC VNXe's (1600/3200); veel betere performance tegen een betere prijs.
Speciaal hiervoor nog bevestiging gevraagd aan de 24x7 support van HP(we hebben er tenslotte een carepack voor), bevestiging gehad op mail dat het een werkende combinatie zou zijn. Na het lezen van bovenstaande meteen HP gebeld, ze gaven aan dat dit wel zou moeten werken. Na doorvragen(en de support medewerker het na had gevraagd bij zijn collega) blijkt inderdaad dat jullie gelijk hebben... Je zou toch wel verwachten dat HP het zou moeten weten, is tenslotte hun product, maargoed...
Ze gaan me nu terug bellen welke adapter er in de DL360 gezet kan worden, zodat deze rechtstreeks verbinding kan maken zonder tussenkomst van een switch.
Pagina: 1