Madferit28 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:34:
Beste Tweakers,
Ik bezit momenteel een eerste generatie Moto G, die is inmiddels aan vervanging toe. Nu zit ik te twijfelen tussen twee telefoons, de OnePlus2 en de Nexus 5X. Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de 5X vanwege de pure Android ervaring, maar naar mijn mening is de 5X redelijk duur en biedt de OnePlus meer voor het geld.
Wat ik belangrijk vind:
- Soepele Android ervaring
- Geen extra onzin OS (als OxygenOS meerwaarde biedt is dit natuurlijk prima)
- Mooi scherm, mooie resolutie
- Snelle workflow
Wat ik niet belangrijk vind:
- Camera, boeit me echt helemaal niks

- Snelheid van de vingerscanner
Hopelijk kunnen jullie me helpen

Niemand kan hier een keuze voor je maken behalve jij

Maar dat begreep je vast ook wel. Op basis van de punten die jij hier aanhaalt zou ik de volgende pagina als uitgangspunt nemen:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/456653;459879/
Zoals je ziet ontlopen ze elkaar niet veel. Op papier komt de nieuwe versie van OnePlus met een zeer kleine marge, overall als beste uit de bus. Kijken we echter naar jou specifieke wensen zou je het volgende kunnen concluderen.
- Soepele Android ervaring
Ga dan voor de Nexus 5X. Persoonlijk ben ik een groot fan van de nexus reeks. De nieuwste versie van Android, snelle updates zowel kwa feautures als security patches en dus altijd de meest recente optimalisatie winst. Mijn oude Nexus 5 was aanzienlijk beter af met de optimalisaties in latere Android versies dan met de oorspronkelijke versie.
- Geen extra onzin OS (als OxygenOS meerwaarde biedt is dit natuurlijk prima)
Zie mijn opmerking hierboven. Bij Nexus ben je enkel en alleen afhankelijk van Google. Komt er een update voor Android, dan heb jij hem op je Nexus. Voor mij zijn er geen andere Android phones. Ik heb een hekel aan maanden wachten voor een fabrikant zijn plasje erover heeft gedaan en met een ondertussen gedateerde update komt, als die al komt!
- Mooi scherm, mooie resolutie
We hebben het hier niet over vlaggenschepen. De telefoons hebben dan ook "maar" een 1920x1080 LCD scherm. Dat is dus geen mooi OLED scherm voor hoog contrast en diepe zwart waardes. het zijn overigens beide prima schermen voor de prijs. Het zal dan ook snel op persoonlijke voorkeur aankomen.
- Snelle workflow
Hier verwijs ik weer naar de Nexus. Vanilla Android is the way to go. Geen bloadware, geen extra skin. Pure clean
De vingerafdruk scanner van de Nexus 5X is voor zover ik weet hetzelfde als die in de 6P. De 6P heb ik zelf en de vingerafdrukscanner is echt heel snel en heel accuraat. Zeker een heerlijke feature!
Je raad het al mijn voorkeur gaat uit naar de Nexus maar dat is heel persoonlijk. Iedereen zal zijn eigen mening hebben en eigenlijk zou je ze beide eens in de hand moeten houden.
Voor meer info check ook zeker de BBG voor smartphones:
http://tweakers.net/categorie/215/smartphones/bestgetest/
De bijbehorende reviews:
reviews: OnePlus 2: grote beloftes deels ingelost
reviews: LG Nexus 5X Review - Goede allrounder en waardige opvolger
En de rest:
pricewatch: OnePlus 2 64GB Zwart
pricewatch: LG Nexus 5X 16GB Zwart
Succes