Ik val ook over het volgende in de review:
"Precies hetzelfde is namelijk op dit moment ook met hdtv's aan de hand. Kijk maar eens in een tv-winkel bij de kleine maten. Als je een kleine tv koopt, heeft hd helemaal geen nut en zou je prima af zijn met een sdtv, maar die zijn simpelweg niet meer te koop en je betaalt ook al lang geen meerprijs meer voor hd."
Hier heb ik geen andere woorden voor over dan dat het klinkklare onzin is. Ik neem aan dat de auteur met kleine TV's zo'n 20-30 inch bedoeld? Nou, HD heeft zeer zeker nut op die TV's. Kleine TV's worden meestal in kleine ruimtes gebruikt. Denk aan kleine woonkamers of keukens, slaapkamers, etc. Daar zet je geen grote TV neer, maar een kleine TV, waar je erg dicht op zit (maximaal 2,5 meter afstand, vaak zelfs dichterbij). Dan heeft HD zeer zeker nut.
We hebben zelf een 27-inch HDTV in de keuken staan, en op 2,5 meter afstand is er een groot verschil in scherpte waarneembaar tussen een SD-zender en een HD-zender. Zelf zit ik vaak nog een stuk dichterbij, op 1,5 meter afstand. Op die afstand zijn SD-zenders bijna niet om aan te zien, terwijl HD-zenders er prachtig uitzien.
De kritiek op grote 8K TV's daar zie ik nog wel iets in. Het is onnatuurlijk om een 98-inch 8K TV te kopen en dan vrolijk op 1,5 meter afstand te gaan zitten kijken. Dat zal een mens niet gauw doen.
De kritiek op kleine TV's is gewoon gebazel, complete onzin. Een klein TV'tje van 23-inch ofzo, dan vinden mensen het juist wel heel natuurlijk om op 1,5 meter afstand te gaan kijken.
Ik denk dat de auteur te zeer vanuit zijn eigen perspectief kijkt. Hij heeft zelf waarschijnlijk een ontzettend grote woonkamer en slaapkamers, en geen TV in z'n keuken. Nou, niet iedereen heeft een identiek huis. In sommige huizen zit men wel degelijk dicht op de TV.
Zie ook:
http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html
Bij een 25 inch TV ga je verschil zien tussen SD en 720p op 7 feet afstand. Dit is 2,1 meter. Het volledige voordeel van 720p zie je op 5 feet afstand. Dit is 1,5 meter.
Let erop dat zo'n grafiek voorbijgaat aan andere factoren die meespelen: zo hebben HD-zenders een ander en groter kleurbereik, gebruiken ze een betere codec, is de bitrate hoger. Indien de SD-zender bitrate-artefacten laat zien kan zelfs vanaf wat grotere afstand de HD-zender er beter uitzien. En het andere kleurbereik van de HD-zenders kan in theorie vanaf enorme afstand worden waargenomen.
En dan heb ik het nog niet gehad over de andere mogelijke toepassingen van een kleine HD-televisie. Zo sluit ik er wel eens een laptop op aan, en ik vind het fijn dat ik dan ook daadwerkelijk de kleine teksten in Windows kan lezen. Dat kan met een SD-televisie niet. Ook gebruik ik een kleine TV wel eens om foto's op te bekijken. Ik moet er niet aan denken om zo'n 10+megapixel foto op een SD-televisie te moeten bekijken. Die foto's zien er in HD veel beter uit.
[
Voor 8% gewijzigd door
dusty-2011 op 11-01-2016 22:53
]