Installatie onboard intel chipset i7 4790K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als ik bij apparatenbeheer kijk, zie ik enkel de R9 290 videokaart. De Intel HD kaart lijkt niet te zijn geïnstalleerd. Ook de Intel Driver Utility software geeft aan dat er geen onderdelen beschikbaar zijn. Zie ik iets over het hoofd misschien?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Waarvoor heb je die Intel HD nodig?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Voor het desktop. Aangezien de Intel HD een stuk zuiniger is lijkt mij, en de AMD kaart dan niet onnodig overuren maakt. Zo ben ik het gewend met de laptop.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
Vaak wordt een IGP uitgeschakeld als er een andere GPU aanwezig is, dus in dit geval zou ik er niet naar omkijken.
Helaas werkt dat niet zo in desktops: OF je gebruikt je IGP of je GPU. je kan helaas niet switchen ertussen om strom te besparen.
Gelukkig clocken de GPUS zich erg terug om te voorkomen dat ze erg veel stroom besparen. Wat je voorstelt is geen gek idee though, maar helaas niet in de praktijk werkbaar (i think)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ardjee schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:12:
Vaak wordt een IGP uitgeschakeld als er een andere GPU aanwezig is, dus in dit geval zou ik er niet naar omkijken.
Helaas werkt dat niet zo in desktops: OF je gebruikt je IGP of je GPU. je kan helaas niet switchen ertussen om strom te besparen.
Gelukkig clocken de GPUS zich erg terug om te voorkomen dat ze erg veel stroom besparen. Wat je voorstelt is geen gek idee though, maar helaas niet in de praktijk werkbaar (i think)
Oke, dat wist ik niet, ik dacht dat het net als de laptop zou werken, of stuurt de BIOS / moederbord de boel daar anders aan? Ik dacht dat dit puur met Windows te maken had.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
Een punt waarop een laptop al met een pc verschilt is het feit dat je je monitor of op je IGP (dus je moederbord) of je videokaart aansluit. Als je dus van je IGP naar je GPU wilt switchen zou je dus je monitor of op beide moeten aansluiten, of telkens je kabel switchen. Ook zou je 2 set drivers moeten installeren en waarschijnlijk je pc rebooten elke keer wanneer je wilt switchen.

Bij laptops is stroom besparen belangrijker en zijn dit soort issues wel voorkomen, maar gezien hoe een desktop verschilt met een laptop is dat niet hetzelfde (again, ik kan er naast zitten, ik ben geen laptop kenner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ardjee schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:17:
Een punt waarop een laptop al met een pc verschilt is het feit dat je je monitor of op je IGP (dus je moederbord) of je videokaart aansluit. Als je dus van je IGP naar je GPU wilt switchen zou je dus je monitor of op beide moeten aansluiten, of telkens je kabel switchen. Ook zou je 2 set drivers moeten installeren en waarschijnlijk je pc rebooten elke keer wanneer je wilt switchen.

Bij laptops is stroom besparen belangrijker en zijn dit soort issues wel voorkomen, maar gezien hoe een desktop verschilt met een laptop is dat niet hetzelfde (again, ik kan er naast zitten, ik ben geen laptop kenner)
Nouja, op de laptop heb je ook voor beiden drivers. Dus je hebt 2 videokaarten, die je OF / OF gebruikt. Dus ingame gebruik je de (in mijn geval) NVIDIA 740M en op het desktop en dergelijke, de HD4000.

Ik ga proberen of ik de onboard kan gebruiken, door deze via HDMI aan te sluiten aan mijn monitor. Voor de R9 290 gebruik ik DisplayPort. Misschien dat het gaat werken. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-03 12:28
Luxicon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:17:
[...]

Nouja, op de laptop heb je ook voor beiden drivers. Dus je hebt 2 videokaarten, die je OF / OF gebruikt. Dus ingame gebruik je de (in mijn geval) NVIDIA 740M en op het desktop en dergelijke, de HD4000.

Ik ga proberen of ik de onboard kan gebruiken, door deze via HDMI aan te sluiten aan mijn monitor. Voor de R9 290 gebruik ik DisplayPort. Misschien dat het gaat werken. :)
Domme vraag misschien, maar heb je de "Integrated Graphics" al wel aangezet in je BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
Luxicon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:17:
[...]

Hoezo wil je dst perse? Een grafische kaart gebruikt idle ook nagenoeg niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
vincent120420 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:44:
[...]

Domme vraag misschien, maar heb je de "Integrated Graphics" al wel aangezet in je BIOS?
Nee, dat ga ik proberen, thanks!
legendareN schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:04:
[...]

Hoezo wil je dst perse? Een grafische kaart gebruikt idle ook nagenoeg niks
Als dat zo is, is het ook prima, maar als de AMD enkel in games wordt gebruikt, gaat daar de voorkeur naar uit. Met de laptop heb ik daar ervaring mee en vind dat eigenlijk een handig systeem. Het zal denk ik stroom besparen, waarom zouden ze het anders altijd toepassen op laptops?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Het zal wel iets stroom besparen, maar zet geen zoden aan de dijk. Het zal slechts om enkele euro's op jaarbasis gaan. Recente videokaarten verbruiken idle al een stuk minder dan voorgaande jaren. Bovendien is het niet zo gemakkelijk als laptops dat het automatisch gaat. Je moet zelf constant switchen naar de andere connector achter in de PC. Doe dit vaak genoeg en er gaat wat fout en de connectors slijten natuurlijk. Ze zijn er niet op gemaakt om vaak iets in-en uit te pluggen zoals bijvoorbeeld USB. En ik denk ook dat je na het handmatige switchen ook de bios in moet om de integrated chip weer uit te shakelen, want anders zal die ook nog iets energie gebruiken (zonder in gebruik te zijn).

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 11-01-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-07 19:32

Nemesizz

Untouchable

Luxicon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:15:
[...]
Als dat zo is, is het ook prima, maar als de AMD enkel in games wordt gebruikt, gaat daar de voorkeur naar uit. Met de laptop heb ik daar ervaring mee en vind dat eigenlijk een handig systeem. Het zal denk ik stroom besparen, waarom zouden ze het anders altijd toepassen op laptops?
Het zal wat stroom besparen, maar denk heel minimaal.
Laptops hebben ook een veel agressiever energiebeheer dan desktops, en word iedere minuut extra uit de batterij geperst (ook leuk voor marketing: batterij gaat 3 uur mee! ipv 2 uur 45 minuten :P ).

Echter de keerzijde, (wat je soms ook hebt met laptops met dubbele videochips) is dat programma's soms de verkeerde GPU pakken. Wil je een game starten, pakt ie de Intel GPU en dat soort ongein.

Dus, de moeite wat het kost is het echt niet waard, een moderne GPU (ook high-end) verbruiken bar weinig als ze idle zijn, dus daar hoef je het echt niet voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Js, jullie hebben gelijk, het werkt omslachtig, omdat HDMI en DP, sowieso andere aansluitingen zijn en ik mijn scherm moet instellen op welke ik gebruik. De instellingen van de monitor zijn dus leidend. Ik ga uiteraard niet steeds wisselen, omdat ik ga gamen.

In de BIOS had ik net 'Initiate Graphic Adapter' van PEG naar IGD aangepast. Daarna kreeg ik pas beeld toen het Windows login scherm zichtbaar werd. Het moederbord logo scherm kwam niet in beeld. Ik wou juist weer naar de BIOS gaan, maar kwam er achter dat ik dus eerst de monitor moest aanpassen naar HDMI.

Meer heb ik niet aangepast in de BIOS en de instelling inmiddels weer naar PEG gewijzigd. Het stomme is, dat ik niet meer kan opstarten sinds ik weer naar PEG ben gegaan.

Bij Windows 10 komt tijdens het opstarten de volgende melding in beeld:
'Reboot and Select proper Boot devide or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'

Zucht, dat zo'n aanpassing dit soort problemen kan veroorzaken is toch bizar. Of is de SSD soms dood?
Deze wordt wel herkend, als ik in de BIOS kijk via hardware monitor, en ook in de lijst met Boot Priorities.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
Luxicon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:15:
[...]

Nee, dat ga ik proberen, thanks!

[...]

Al sluit je je scherm alleen op je moederbord aan, de videokaart zit in de PC, de fans draaien.. die blijft gewoon idle draaien. Die is niet volledig uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
legendareN schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:51:
[...]

Al sluit je je scherm alleen op je moederbord aan, de videokaart zit in de PC, de fans draaien.. die blijft gewoon idle draaien. Die is niet volledig uitgeschakeld.
Dus eigenlijk heeft het hele gebeurden geen zin voor een desktop. Opzich jammer vind ik. Het komt ideaal over op de laptop.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-03 12:28
Luxicon schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:55:
[...]

Dus eigenlijk heeft het hele gebeurden geen zin voor een desktop. Opzich jammer vind ik. Het komt ideaal over op de laptop.
Laptop is dan ook gebaseerd op haar beperkte stroomvoorraad. Desktops hebben daar geen last van, en dus hebben ze die opties niet ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-07 22:28
Dit heeft wel bestaan in de vorm van Lucid Virtu (uitleg). Eén van de mogelijkheden van die software was om de GPU uit te schakelen bij zeer licht gebruik en om dan over te schakelen maar de IGP. De stekkers hoefde hierbij niet omgewisseld te worden. Voor zover ik weet was dit alles behalve een succes en ging het verbruik juist omhoog.
Pagina: 1