SQL/C#: Automatisch data type bepalen van kolom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mootjuhh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met het maken van een programma om data te importeren in een database. Nu is het geval dat ik uit de source geen andere indicatie van de/het datatype heb (behalve door zelf naar de data te kijken).

Nu heb ik een lege tabel aan gemaakt op basis van het txt bestand met de juiste kolomnamen, maar nu is alles een varchar. Ik zou nu graag willen dat bijv. de eerste 100 regels worden gebruikt om te bepalen dat een datum een datum is en ook zo moet worden opgeslagen.

Weet iemand of dat mogelijk is?

Alvast bedankt. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 01:27
Natuurlijk is dat mogelijk. We zullen wel wat meer moeten weten. Op welke manier ben je de data aan het importeren?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mootjuhh
Ik heb een tekst bestand met daarin op de eerste rij de kolomnamen gescheiden door een |
Op de tweede en volgende rijen staat vervolgens ook de data gescheiden met en |

Momenteel gebruik ik VS2010 met de SSIS omgeving. Daarin kan ik een groot deel opvangen met C# en verder met standaard functies.

Eerst lees ik de eerste regel van de bestanden om de tabellen te kunnen maken. Daarna wil ik de data importeren. Tot hier gaat het in de meeste gevallen goed. Een aantal errors komen wel naar boven, maar dat zou ook aan de data kunnen liggen. Alles is nu een varchar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:08

markvt

Peppi Cola

Er zijn functies om een kolom te checken of het een bepaald type is
isdate MSDN: ISDATE (Transact-SQL)
isnumeric MSDN: ISNUMERIC (Transact-SQL)

Of met regex checken of de kolom voldoet aan een bepaald formaat?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:45
Ik heb ooit eenzelfde iets gedaan waarbij data in een CSV bestand werd aangeleverd, ook alleen met de column headers maar zonder datatypes. Mijn aanpak was destijds dat ik een kleine functie had geschreven waarmee ik in een vaste volgende een soort van parse probeerde naar een bepaald datatype (is het een boolean/bit, integer, datetime, string/nvarchar etc). Ik weet even niet meer exact in welke volgorde ik de checks deed, string/nvarchar was meen ik de laatst mogelijke optie die overbleef.

Dit geintje deed ik initieel voor de eerste 10 records het bestand, aangezien er b.v. na de controle van regel 1 uit kon komen dat kolom 5 een bit (0 of 1) is, terwijl er in regel 6 in diezelfde kolom ineens de waarde 3 stond. Na het doorlopen van die 10 regels (je kunt ook een groter aantal nemen voor meer zekerheid) werd het bestand ingeladen in batches van 1000 of 10000 regels. Mocht hier toch nog een fout ontstaan (in die kolom waarvan je dacht dat het een bit was stond op regel 34521 ineens toch waarde 22), dan kwam er een exception en moest de die hele tabel helaas opnieuw. Dit gebeurde echter vrij weinig. Gebeurt het te vaak, neem dan in de eerste check meer regels op (bijvoorbeeld 100 regels i.p.v. 10).

Ik weet helaas niet meer precies hoe het tooltje in elkaar zat (is alweer een jaar of 5 geleden), maar het was vrij vlot en redelijk accuraat. Redelijk accuraat, in de zin dat wanneer het algoritme er niet uit komt, hij het altijd als nvarchar bestempelde. Vaak terecht, maar heel soms werd er onterecht een datatype niet herkend. Dit b.v. als een datetime in een heel raar format stond. Ook hiervoor heb ik naderhand een manuele override gemaakt, een simpele GUI waarin het tootlje (voordat hij ging importeren) eerst zijn bevindingen van de datatypes op het scherm zetten, waarbij ik het nog manueel kon overriden.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mootjuhh
super ik ga eens verder knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doskabouter
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:57
Ben er wel bewust van dat je dit niet alijd goed krijgt...

Zelfs excel heeft het regelmatig mis (je wil niet weten hoevaak ik dingen opnieuw heb moeten doen omdat excel in zn oneindige wijsheid had besloten om kolommen een bepaald type te geven)

Enkele voorbeelden die me zo te binnenschieten:
- Een kolom waar numerieke ids instonden waar de voorloopnullen essentieel waren
- Numerieke waarden met punten (of komma's, ben het een beetje kwijt) de punten (of komma's dus) die niet volgens de huidige lokale in een int mogen komen gewoon verwijderen

Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen

Pagina: 1