Game PC €1300

Pagina: 1
Acties:

• Stefan44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-04 20:44
Ik heb gisteren al een post gemaakt, en na een aantal tips heb ik besloten om mijn build en het doel ervan een beetje aan te passen. Omdat Pascal eraan zit te komen, ben ik van plan om op dit moment minder aan de grafische kaart uit te geven, om deze in de toekomst te vervangen met een Nvidia Pascal.

Het plan is om voorlopig te gaan gamen op een 2560x1080p monitor, waarschijnlijk de volgende:
pricewatch: LG 29UM67
Ik heb gekozen voor een IPS scherm omdat ik (op basis van de beschikbare opties) op dit moment meer waarde hecht aan kleuren dan een hele hoge refreshrate. Verder heeft deze monitor Freesync; aangezien ik voor een AMD GPU heb gekozen in deze build, is dit natuurlijk een enorm pluspunt.

Verder is het de bedoeling om in de toekomst over te gaan naar 4k. Vandaar dat sommige componenten iets beter zijn dan op dit moment nodig is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zo goed als alleen maar bedoeld voor gamen, met uitbreidingsmogelijkheid naar 4k in de toekomst. Het is de bedoeling dat deze pc jaren meegaat, daarom het liefst de nieuwste generatie onderdelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn eerdere setup was €1600,- exclusief randapparatuur, echter ben ik meer comfortabel met de prijs van mijn huidige setup. +/- €1300,- is dan ook de nieuwe richtlijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht eerst aan een 980Ti om op 1440p te gamen. Na het horen over de nadelen van 1440p, en de aankomst van Pascal, heb ik toch besloten om eerst op 1080p te gamen, maar dan wel op ultra wide.
Daarom heb ik gekozen voor een MSI R9 390, aangezien deze videokaarten naar verluid beter presteren op een 2560x1080p monitor dan een GTX 970. Daarnaast zijn monitoren met Freesync een stuk goedkoper dan monitoren met G-sync, dus dat is een extra voordeel voor het kiezen van AMD op dit moment.

Qua processor dacht ik eerst aan de Intel i7 6700K, maar aangezien deze PC alleen voor gamen bedoeld is en niet dingen als rendering en photoshop, leek mij dit een overkill en een goede plek om de prijs enigzins te drukken. Omdat ik toch alsnog een sterke processor wil hebben, is mijn keuze gevallen op een I5 6600K.
Verder wil ik een redelijk moederbord met mogelijkheid tot overclocking, Crossire/SLI en een USB3.1 aansluiting voor future proofing.
Een SSD van 250 GB (grotere capaciteit werd al snel duur en 250GB leek me voldoende) voor snelle opstart en een 1TB HDD voor algemene opslag.
Voor de voeding heb ik iets meer Watt gekozen dan nodig, voor uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ondanks dat ik liever Nvidia zou kiezen, wegen de voordelen van de R9 390 voor mijn doel meer dan die van de GTX 970. De bedoeling is om in de toekomst te kiezen voor Nvidia Pascal voor 4k gaming.
Verder hebben MSI en Asus mijn voorkeur, maar sta ik zeker open voor andere suggesties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een behuizing met een windowkit, dus ook componenten die niet alleen goed zijn maar ook leuk voor het oog zijn. Het zwart-rood thema wil ik graag behouden.
De huidige behuizing lijkt mij goed, maar als je een betere suggestie hebt, hoor ik dat graag!
Voor de looks zou ik graag waterkoeling hebben, maar ik vind geen kant-en-klare kit die betrouwbaar en stil genoeg is.

Ga je overklokken?
Ja.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag jullie mening en advies over mijn gekozen setup. Suggesties zijn zeker welkom. Als er plek is om de kosten te drukken, hoor ik dat graag. Een beter product voor de zelfde prijs of kleine upgrades zijn ook welkom.
Verder had ik graag tips over airflow! Ik had eerst gekozen voor de NZXT S340, maar i.v.m. airflow lijkt hij mij verstandiger om de NZXT H440 te pakken. Verder spreekt de H440 mij ook visueel meer aan.
Zijn de inbegrepen fans voldoende, of zal ik ze moeten vervangen/ toevoegingen moeten doen?

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,50€ 248,50
1MSI Z170A GAMING M5€ 179,95€ 179,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 366,-€ 366,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 117,95€ 117,95
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 50,95€ 50,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 92,50€ 92,50
1Corsair RM750€ 119,95€ 119,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.304,99

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Waarom 2e topic?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Als je wat langer met je systeem wilt doen icm een toekomstige upgrade zou ik juist nu investeren in een 500 gb ssd. met hedendaagse games van +- 60 gig is dat echt geen overbodige luxe.

Ook zijn je voeding en mobo erg duur. Die kunnen volgens mij wel goedkoper zonder kwaliteit in te leveren (en 750 watt is enorme overkill. Een goede 450 watt voeding is hier al genoeg, gezien je gaat overclocken is 550 watt een betere aanrader though)

• Stefan44
Om niet de hele post in het 1e topic aan te moeten passen, maar vooral om het overzichtelijk te houden.
Naar mijn mening zou het te chaotisch worden met de comments gebaseerd op de originele setup.

• Stefan44
Ardjee schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:52:
Als je wat langer met je systeem wilt doen icm een toekomstige upgrade zou ik juist nu investeren in een 500 gb ssd. met hedendaagse games van +- 60 gig is dat echt geen overbodige luxe.

Ook zijn je voeding en mobo erg duur. Die kunnen volgens mij wel goedkoper zonder kwaliteit in te leveren (en 750 watt is enorme overkill. Een goede 450 watt voeding is hier al genoeg, gezien je gaat overclocken is 550 watt een betere aanrader though)
Bedankt voor je hulp.

Ik had geen idee dat games zo groot zouden zijn. Ik zal het inderdaad eens overwegen een grotere SSD te nemen.

Heb jij een moederbord dat je zou kunnen aanbevelen? Ik wil graag de optie voor Crossfire en SLI behouden!
Voor de overkill op voeding heb ik bewust gekozen i.v.m. een hoogstwaarschijnlijke SLI setup in de toekomst. Zou dit dan alsnog overkill zijn?

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Persoonlijk denk ik dat je minder geld verliest als je nu een 980ti haalt i.p.v. een r9 390.
De 980ti zal na de release van pascal nog wel eventjes (+/- 6 maand) zijn waarde houden.

• Stefan44
NO_Excuses schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:56:
Persoonlijk denk ik dat je minder geld verliest als je nu een 980ti haalt i.p.v. een r9 390.
De 980ti zal na de release van pascal nog wel eventjes (+/- 6 maand) zijn waarde houden.
Ik zal Pascal niet gelijk bij release aanschaffen. Het zal waarschijnlijk 1 jaar later worden.

• Ardjee
Stefan44 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:56:
[...]

Bedankt voor je hulp.

Ik had geen idee dat games zo groot zouden zijn. Ik zal het inderdaad eens overwegen een grotere SSD te nemen.

Heb jij een moederbord dat je zou kunnen aanbevelen? Ik wil graag de optie voor Crossfire en SLI behouden!
Voor de overkill op voeding heb ik bewust gekozen i.v.m. een hoogstwaarschijnlijke SLI setup in de toekomst. Zou dit dan alsnog overkill zijn?
Ervaring zegt dat 90+% van de tijd mensen de optie tot sli/crossfire open houden en dit uiteindelijk nooit gebruiken. Ook is het af te raden om te upgraden naar een sli/crossfire set als je nu een enkele gpu haalt. Tegen de tijd dat een enkele high end gpu niet snel genoeg meer is zijn er snellere kaarten uit. Met een enkele snellere kaart ben je meestal beter af: Minder stroomgebruik-> minder hitte en dus minder geluid. Ook heb je gewoon veel minder gezeik qua driversupport en mogelijke microstuttering. Wel betaal je er nu flink extra voor door te investeren in een duurdere voeding en mobo. Dus tenzij je NU de extra kracht nodig hebt voor een specifieke setup (4k gaming voor games met sli/crossfire support) zou ik je wens voor sli/crossfire laten schieten.

Dan blijven er alleen nog steeds genoeg mobo opties over waar je uit kan kiezen. Enkele punten waar je op kan letten
-stroomfaes: meer fases betekend over het algemeen een iets betere overclock
-fan headers: goede fanheaders die PWM supporten. Een hoop 4 pins fan headers hebben geen PWM support. lees je hier dus goed op in
-geluidchip: Ideaal is een Realtec AC1150, dat is de audiochip van beste kwaliteit los van een geluidskaart
netwerkchip: killer netwerkchip zouden in theorie beter zijn, maar driver support is ruk. Vermijd deze dan liever

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Stefan44 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:58:
[...]

Ik zal Pascal niet gelijk bij release aanschaffen. Het zal waarschijnlijk 1 jaar later worden.
Als je puur prijsgericht kijkt is dat niet handig. Na een jaar zijn de past gen kaarten al een stuk minder waard, omdat ze dan uit de handel zijn gehaald. Misschien kan je dan inderdaad beter een AMD kaart kopen, maar het zijn speculaties dus echt durf ik het niet te zeggen.

• Stefan44
Ardjee schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:01:
[...]

Ervaring zegt dat 90+% van de tijd mensen de optie tot sli/crossfire open houden en dit uiteindelijk nooit gebruiken. Ook is het af te raden om te upgraden naar een sli/crossfire set als je nu een enkele gpu haalt. Tegen de tijd dat een enkele high end gpu niet snel genoeg meer is zijn er snellere kaarten uit. Met een enkele snellere kaart ben je meestal beter af: Minder stroomgebruik-> minder hitte en dus minder geluid. Ook heb je gewoon veel minder gezeik qua driversupport en mogelijke microstuttering. Wel betaal je er nu flink extra voor door te investeren in een duurdere voeding en mobo. Dus tenzij je NU de extra kracht nodig hebt voor een specifieke setup (4k gaming voor games met sli/crossfire support) zou ik je wens voor sli/crossfire laten schieten.

Dan blijven er alleen nog steeds genoeg mobo opties over waar je uit kan kiezen. Enkele punten waar je op kan letten
-stroomfaes: meer fases betekend over het algemeen een iets betere overclock
-fan headers: goede fanheaders die PWM supporten. Een hoop 4 pins fan headers hebben geen PWM support. lees je hier dus goed op in
-geluidchip: Ideaal is een Realtec AC1150, dat is de audiochip van beste kwaliteit los van een geluidskaart
netwerkchip: killer netwerkchip zouden in theorie beter zijn, maar driver support is ruk. Vermijd deze dan liever
Oké je hebt gelijk. Ik zal hier eens naar gaan kijken. Dit zal inderdaad redelijk wat geld besparen.

Edit:
Ik heb mijn keuze zover op een tweetal moederborden laten vallen.
Ik wil graag het zwart-rood thema behouden, en ben voorstander van MSI.

Beide moederborden bevatten de Realtec AC1150 en PWM-support, en voldoen aan mijn eis van minimaal één 3.1 USB aansluiting.
Helaas ben ik niet verder gekomen met de stroomfases, aangezien ik hier geen verstand van heb :?

De eerste bevat een intel netwerkchip:
pricewatch: MSI H170A GAMING PRO

De tweede de door jou genoemde "killer" chip:
pricewatch: MSI Z170A GAMING M3

Graag nog je mening hierover!

Edit2:
Voeding:
pricewatch: Corsair RM550x
Ik heb veel goede reviews gelezen over de corsair RMx-series. Ik betaal liever een paar 10'tjes meer voor betere kwaliteit in the long run.

[ Voor 23% gewijzigd door Stefan44 op 11-01-2016 17:03 ]

• Ardjee
Recent heb ik nog een review van enkele mobo's gelezen. Persoonlijk ben ik geen fan van asrock, maar het mobo was hier getest wordt ziet er op papier iig uitstekend uit. Imo zeker het overwegen waard: http://nl.hardware.info/r...n-rond-de-160-euro-review

Qua voeding zou ik hier kijken: -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 32"
Pagina: 1