Windows 8.1 BSOD - verdenk SATA controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 14:55
Hallo allemaal.

Sinds enkele maanden heb ik last van onderstaande BSOD. De reboot zichzelf daarna en kan dan geen boot partitie meer vinden. Soms helpt het om de pc even uit te zetten, soms dient hij echt meerdere uren uit te staan. Het probleem treedt willekeurig op maar wel eerder bij hogere belasting (starten spel e.d.).

Ik verdacht de harde schijf en deze heb ik vervangen incl. een schone installatie. Hierna leek het een tijd goed te gaan maar helaas is het probleem weer terug. Ik heb memtest 12 uur laten draaien. Deze heeft geen fouten gevonden.

Het lijkt me echt een probleem met de communicatie met de harde schijf, maar hoe nu verder te zoeken?

Het is een zeer simpel systeem.

Windows 8.1
Gigabyte moederbord met celeron processor (+/- 2 jaar oud)
2x 4 GB geheugen
1X NVIDIA GTS450.
1x 2.5" harddisk
1x DVD brander
Voeding onbekend, wel een A merk.

Heeft iemand tips? Dank!

BSOD WIN 8.1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Hallo allemaal.

Helaas geen reactie gehad op dit topic. Graag wil ik jullie mening.

Ik had de specs verkeerd. Onderstaand even de juiste:

Windows 8.1
Asrock ITX moederbord met celeron processor (+/- 2 jaar oud)
2x 4 GB geheugen
1X NVIDIA GTS450.
1x 2.5" harddisk
1x DVD brander
Antec voeding 400 watt

Inmiddels het volgende gedaan en vervangen.

voor de 3e keer een andere schijf er in. In dit geval een 3.5" 500GB. Geïnstalleerd met een schone Windows 10 installatie met ISO van Microsoft website.

Processor is vervangen voor een I3 van de 2e generatie.

Geheugen is het zelfde gebleven.

Videokaart is nu een Club 3D R7 370 (mag uiteraard geen inmpact hebben), vervangen voor performance.

DVD brander is nog aanwezig.

Voeding is vervangen voor een BeQuet 480Watt.

Het is een maand of twee goed gegaan na vervangen van alles. Echter gisteren toch weer het zelfde probleem. Na reboot kan schijf niet meer gevonden worden. De DVD speler kan hij wel altijd vinden. Uitzetten helpt niet. Hoewel hij het vaak wel weer doet na enkele uren uitstaan. Bij aanzetten spint de schijf wel op. Maar ik hoor wel een zacht tikkend geluid op de frequentie van een seconde wijzer.

Dit probleem moet dan toch in het moederbord zitten? Het geheugen lijkt me dit niet te kunnen veroorzaken. Graag jullie mening voordat ik weer diep in de buidel moet tasten |:(

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een SSD. Die heb ik liggen en wil ik nog even plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
In je OP zeg je dat je de sata-controller verdenkt, terecht overigens, en dan ga je alles in je pc vervangen behalve de sata-controller.
Ik zou eerst eens de dvd-speler off-line zetten, en kijken wat dat voor gevolg heeft
Nieuwe sata-bekabeling?

En wil je geen nieuw mobo aanschaffen, kan je overwegen een los pci-sata kaartje erin te prikken.
In de BIOS kan je vast wel de interne sata-controller uitschakelen, worden er ook geen drivers voor geladen en zal hij niet meer mee doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Witte op 12-02-2016 10:29 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Witte schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:22:
In je OP zeg je dat je de sata-controller verdenkt, terecht overigens, en dan ga je alles in je pc vervangen behalve de sata-controller.
Ik zou eerst eens de dvd-speler off-line zetten, en kijken wat dat voor gevolg heeft
Nieuwe sata-bekabeling?
Inderdaad. Eerst een proberen met een nieuw moederbord (of andere SATA poort) en andere kabel.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Alles is vervangen trouwens ivm upgrade hoor. De voeding was niet toereikend voor de nieuwe videokaart en ook de cpu kon ook een boost gebruiken. Dit ivm spelen ARK.

het ITX bordje heeft helaas enkel een PCI-E x16 slot die in gebruik is van de grafische kaart.

Ik ga nakijken of er nog een andere sata poort beschikbaar is en tevens een andere kabel. Echter geloof ik de kabel al eens geswitched te hebben.