Geen boot, q-code 02

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 298195

Topicstarter
Hallo medetweakers, recent heb ik een upgrade aan mijn pc gedaan.

Hierbij heb een een Asus maximus ranger VIII geinstaleerd icm i5 6600k skylake processor en 2x4 gb corsair vengance LPX 2133mhz geheugen.

Overige hardware bestaat uit

Evga 970 gtx sc 2.0
OCZ 600 xsx voeding

Na een succesvolle installatie en clean instal van Windows 10 vastliep en nu wil mijn moederbord niet meer posten

Het moederbord geeft qcode 02 (nu alleen 00 of 0d) aan van ap initialisation en het Rode CPU led blijft branden.

Moedrboard was voor het overclocken geüpdate met laatste bios van Asus. En heb gistervond nog gegamed.

Heb handmatig al clear Cmos uitgevoerd. En een boot zonder videokaart en 1 lat geheugen geprobeerd.(zit in juiste slot)

Maar nog steeds blijft hij hangen op qcode 02. Tevens is er geen beep van het moedeboard . Zover komt hij niet eens denk ik.

Zelf denk ik aan de mogelijkheid dat mijn voeding het begeven heeft of mijn CPU kapot is .

Ook is de kabel voor de CPU vanaf mijn voeding vrij kort waardoor hij eigenlijk onder spanning staat , mogelijk teveel kracht op de kabel gezet waardoor intern de voeding kapot is ?
Maar dat zou ook vreemd zijn aangezien hij het eerst wel deed en daarna de kast niet meer open is geweest...

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen ?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 12-01-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-07 19:56
Zou een bios reset doen, ik denk dat je overclock niet echt stabiel is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

qcode 02 heeft met de stroomvoorziening te maken. Je zegt dat er veel spanning op de 8 pins cpu kabel staat. Is deze er gedeeltelijk uit, stekkerblokje van het moederbord afgebroken? Zit de 24 pins er goed in?
Is dat allemaal in orde dan is de voeding de volgende verdachte. OCZ voeding staan niet bepaald als degelijk bekend. Test met een andere goede kwaliteit voeding van >400w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
freaky35 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:07:
Zou een bios reset doen, ik denk dat je overclock niet echt stabiel is geweest.
Heb al een bios/cmos reset gedaan
quote]ACB2401 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:23:
qcode 02 heeft met de stroomvoorziening te maken. Je zegt dat er veel spanning op de 8 pins cpu kabel staat. Is deze er gedeeltelijk uit, stekkerblokje van het moederbord afgebroken? Zit de 24 pins er goed in?
Is dat allemaal in orde dan is de voeding de volgende verdachte. OCZ voeding staan niet bepaald als degelijk bekend. Test met een andere goede kwaliteit voeding van >400w.
[/quote]

Heb alle stekkers losgehaald en opnieuw er in gezet, en de stekkerblokjes van het moederbord It geen bewegening/speling

voeding is ook al 3/4 jaar oud en toen destijds gekocht met de indruk dat het wel een degelijke voeding was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leeftijd van de voeding zegt niets, het gaat om de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar als ik reviews terugkijk staat deze helemaal niet bekend als een slechte voeding ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is het exacte type? Een 600xsx zoals je in je OP noemt ken ik niet, 600sxs wel en die is intern helaas niet van goede kwaliteit en bovendien al een jaar of 7 oud. Er is ook een 600SXS V2, inmiddels een jaar of 5 oud en intern niet veel beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 11-01-2016 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry ja het gaat om de 600 stealthextreme uit 2009

Zal wel een corsair is750i bestellen voor morgen.

Hoe groot is de kans dat mijn CPU het begeven heeft ? Aangezien het voltage niet eens zo hoog was ingesteld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zo'n zware voeding? Aan een pricewatch: Corsair RM550x heb je meer dan genoeg, ook als je gaat overklokken.

Kan je eerst niet van iemand een voeding lenen om te proberen. De kans dat het de voeding is is groot maar niet zeker. Het kan net zo goed het moederbord of toch de cpu zijn. Dit neemt niet weg dat de voeding aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik dacht iets zwaarder ivm met overclocken. Heb een USB flashback van bios geprobeerd en deze was succesvol. Helaas boot het systeem nog steeds niet.
De cpu debug led brand nog steeds en de qcode springt heel even op 04 en daarna op 00

Edit: beetje je jammer dat de voeding die jij aandraagt enkele dagen levertijd heeft :(

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 11-01-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nogmaals wat dingetjes geprobeerd en CPU zelf bekeken, ook geen gebogen pins in de socket.

Krijg nu wel een 0d qmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Enkele dagen? Bij Megekko, de goedkoopste, staat ie op direct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Al besteld ;). Hopelijk morgen opgelost anders moet ik of moederbord of CPU rma sturen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb vandaag weer contact gehad van azerty, ze zeggen dat er meerdere pinnetje krom waren en de garantie daardoor vervalt. Beetje je raar aangezien hij het eerst wel deed, iets wat je niet zou verwachten als de pinnetjes krom waren.

Heb ook een foto gemaakt nadat ik de boel gedemonteerd had om retour ze te zenden waarop niks te zien is.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kcFxxaZxSUM7wNkXYd6KEpZo/medium.jpg

Wat moet ik nu hiermee doen ?
Het probleem ontstond spontaan zonder dat de kast open in geweest en aan de socket mankeerde toen niks .....

Edit:

Foto die zij hebben gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/w6gQ8JF9FY3qPsBJ3UD6LqYu/medium.jpg

Zoek de verschillen .... :-(

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 18-01-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkylerNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-07 11:18
Hmm op jou foto is niks te zien maar op hun foto 2 gebogen pinnetjes... beetje toevallig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sterker nog , meerdere gebogen pins
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8NWt05u7d3qtZcEDANYkYfaK/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-07 22:34

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Dat is niet zo mooi, dan wordt het hun woord tegen de jouwe.

Volgende keer een blaadje erbij met datum en je naam op de foto.

Voor de rest kan ik je alleen maar succes wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je het socket protection cover gebruikt tijdens transport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 660294 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:52:
Heb je het socket protection cover gebruikt tijdens transport?
Ja zeker, en natuurlijk de pins bekeken. Toen was er niks aan de hand. En nogmaals het probleem onstond nadat de pc gewoon heeft gedraaid.

Wat ik ook raar vind is dat het ze een week heeft gekost om tot deze diagnose te komen.

Heb vandaag het spul weer opgehaald en ben bezig geweest met de pins recht te zetten. Iets wat ze zelf ook niet voorgesteld hebben. In andere woorden je krijgt een stuk afval terug.

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XNY0sGlCYREx0bIl7tHEGfp4/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZtiJUMB3X5L1SbaaxuFFLpXD/medium.jpg

Als ik met mijn vinger erover heen ga (ja ik ben geaard) dan voel ik geen uistekende pins meer.
Azerty heeft me verzekerd dat de CPU het wel deed.

Onderop de CPU kan je ook kleine krasjes zien op de contact vlakken die veroorzaakt zijn door de pins dus ze maken wel contact.

Hoe meer ik er over na denk hoe meer ik het gevoel krijg dat ik genaaid wordt..

Sta inmiddels op het punt een nieuw bord te bestellen alleen dan niet bij Azerty vandaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 21-01-2016 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
toch even een update,

Na een negatieve review van azerty hebben ze contact met mij opgenomen en excuses aangeboden omdat ze niet een oplossing hebben aangeboden en mij met een kapot moederbord lieten zitten en dat ze daarom graag de omruiling alsnog willen uitvoeren

Heb het moederbord daarom opnieuw opgestuurd en kreeg daarop een mail waarin ze mij vertelden dat ze het socket niet zelf konden repareren en dat ze het daarom naar asus hebben gestuurd.

Ik zit nu dus al 2 weken zonder computer en mogelijk gaat dit nog langer duren aangezien ze het naar asus opsturen, tevens is er geen sprake meer van een "omruiling" waar ze het eerst over hadden.

Ook is het oorspronkelijke probleem nooit iets met het socket geweest of uberhaubt gebogen pinnen aangezien alles eerst werkte en na een normale reboot het probleem ontstond. Ook heb ik een foto van het socket vlak voordat ik deze heb opgestuurd met het beschermingklapje waarop geen defecten te zien zijn.

Nou ben ik al blij dat er zowiezo iets gebeurt vooral nadat ik andere negatieve verhalen lees van mensen die ook werden afgezet met een "gebogen pins" verhaal.
Ben alleen bang dat dit heel lang gaat duren is ik alsnog een dure reparatie rekening kan verwachten terwijl ik niks verkeerds heb gedaan (kan ik aantonen met foto)

Ik hoop dat ik hier toch nog positief uitkom zodat ik mijn review kan aanpassen want heb hiervoor nooit problemen gehad met azerty en dit zo dan toch zonde zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 26-01-2016 16:10 ]

Pagina: 1