Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 20:25

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een idee waar ik over fantaseer is dat we een huis aanschaffen met een garage. Gewoon een eengezinswoning a 125m2 + een garage van a 20m2. De garage wordt dan een studio voor 1 tot 2 mensen (me and my wife) Als we een wc zouden kunnen plaatsen in de garage en er een voordeur inhangen, voldoet het naar mijn informatie aan de wensen van de Belastingdienst en is het een stukje bedrijfsruimte. Echter, de fiscale voordelen kom ik maar niet uit. Ik heb verschillende berekening voorbeeld gevonden maar het zegt me niets.

Waar moeten we nu aan denken qua "voordeel"? Is dit Tientjeswerk op een jaar? Of zijn dit bedragen die serieus leuk kunnen zijn? Het investeren van een WC inbouwen en een raam/voordeur plaatsen moeten natuurlijk ook ergens over gaan. Iemand hier die ook een stukje ruimte om heeft gezet naar bedrijfsruimte?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Let op dat veel woningen NIET de bestemming onderneming hebben. Hierdoor mag je er formeel geen eenmanszaak in huisvesten. Let vooral op het formele deel want er word nauwelijks wat mee gedaan. Maar als de gemeente of iemand anders vervelend wil doen kan dat dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Als de werkruimte een eigen ingang heeft en sanitaire ruimte, is het een gekwalificeerde werkruimte. Dan kunnen kosten t.b.v. deze ruime en de bijbehorende werkplekken als zakelijke kosten worden geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
t_captain schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:22:
Als de werkruimte een eigen ingang heeft en sanitaire ruimte, is het een gekwalificeerde werkruimte. Dan kunnen kosten t.b.v. deze ruime en de bijbehorende werkplekken als zakelijke kosten worden geboekt.
Yeps, zover ben ik gekomen bij de belastingdienst. Echter waar ik maar niet mee verder kom is waar we dan over praten. Gaat dit dan om een paar tientjes per jaar? Gaat dit om honderden euros per jaar? Is het überhaupt interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Het scheelt pakweg de helft op de inrichtingskosten en je kunt een deel van je nutsbedrijven doorbelasten naar de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38
Addertje onder het gras is wel dat de werkruimte dan ook op de balans van de onderneming komt te staan. Verkoop je het huis of verhuis je met je onderneming naar een andere studio, dan moet je over de overwaarde belasting betalen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
T-MOB schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:29:
Addertje onder het gras is wel dat de werkruimte dan ook op de balans van de onderneming komt te staan. Verkoop je het huis of verhuis je met je onderneming naar een andere studio, dan moet je over de overwaarde belasting betalen.
Is dat niet alleen zo als je de ruimte daadwerkelijk als bedrijf koopt? Ik neem aan dat je in andere gevallen de ruimte "verhuurt", en dan zou het dus niet op de balans komen te staan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38
Als je de keuzehulp van de belastingdienst gebruikt dan komen alle varianten waarin je kosten mag aftrekken er op neer dat de werkruimte op de balans komt. De waarschijnlijke uitkomt is een "administratieve splitsing" in een zakelijk en een prive-deel. Dan geldt:

U hebt recht op kostenaftrek
U gebruikt de werkruimte in uw woning uitsluitend zakelijk en het is geen zelfstandige werkruimte. Dat betekent voor u:
- U kunt in dit geval uw pand in de administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte).
- De werkruimte hoort in box 1 tot de winst uit onderneming en niet meer tot de eigen woning.
- U vermeldt de werkruimte voor de werkelijke waarde op de balans.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
- Hebt u een hypotheek op het pand? Dan vermeldt u het gedeelte van de hypotheek voor de werkruimte als schuld op de balans.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
- U kunt jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken.
- Stopt u later met uw onderneming of verkoopt u het pand? Dan moet u rekening houden met het resultaat dat u behaalt met de verkoop of de overdracht van de werkruimte naar uw privévermogen.
In de quote zie je dat de werkruimte aangemerkt is alszijnde niet-zelfstandig. Het lijkt er op dat wanneer je de ruimte zelfstandig maakt en voor meer dan 90% voor de onderneming gebruikt, je zelfs verplicht bent om deze op de balans te zetten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik vind het nog steeds moeilijk om in te schatten of dit nu interessant is of niet. Zijn de haken groter dan een leuke "mooi meegenomen"? Het is voor sommigen hier misschien klare taal, ik lees acrabadaba :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35
Vraag het aan een fiscalist als je er zelf niet uitkomt. Ik denk niet dat iemand het hier voor je uit kan rekenen zonder alle cijfers.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
MrAngry schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:23:
Vraag het aan een fiscalist als je er zelf niet uitkomt. Ik denk niet dat iemand het hier voor je uit kan rekenen zonder alle cijfers.
Het hoeft van mij ook niet achter de komma. Ik ben nieuwsgierig of het nu gaat om een paar tientjes per maand of jaar, of praten we over honderden euros per jaar die je minder aan de belastingdienst hoef over te maken? Gewoon een natte vinger. Als zoiets namelijk helemaal niet interessant is hoef ik er ook niet langer over te fantaseren en na te denken over de bijkomende kosten van bijvoorbeeld en een toilet. :)

Pagina: 1