WIFI-snelheid is slecht binnen (enisgzins complex) netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dippie94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-05 15:43
Hallo,

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VVbZTFl.png

Sinds een paar weken hebben wij internet van ons buren door middel van een antenneverbinding tussen hun huis en de onze (downloadsnelheid volgens Speedtest.net is ongeveer 80Mbit/s, wij hebben zelf max 2Mbit download...). Vanaf de antenne heb ik een powerline-adapter die naar twee andere adapters in twee andere ruimtes in ons huis leidt. Op mijn slaapkamer is de download bijna net zo snel (andere groep in meterkast). In het kantoor is de snelheid iets minder (70 tot 80Mbit, direct via powerline). So far, so good.

Wanneer ik een router op de powerline-adapter in ons kantoor aansluit, haal ik via kabel zo'n 60Mbit, ook niet slecht.
Maar dan mijn probleem: Wanneer ik via diezelfde router een draadloze verbinding maak, heb ik slechts 4 tot 8Mbit downloadsnelheid.

Wat ik geprobeerd heb is:
- Twee andere routers geplaatst (een dual-band Asus en TP-link Archer V8)
- Kanalen handmatig ingesteld. (downloadsnelheid werd iets beter (10 tot 12Mbit)
- Preamble type gewijzigd
- Channel bandwidth aangepast

Alles helaas zonder merkbare verbetering.

Omdat wij ook een keet hebben staan (te zien in mijn tekening) waar wij ook graag snel internet willen hebben, leek ons het een goed idee om via een straalverbinding het internet bij ons buren vandaan te halen. Maar dit gaat op dit moment helaas niet op.
Een powerline-verbinding tussen ons woning en de keet gaat niet op, omdat deze op verschillende fases zijn aangesloten.

Mijn vraag;
Is er iemand die een idee heeft hoe het kan dat de router in ons kantoor draadloos slechts maximaal 12Mbit uitstuurt, terwijl hij minstens 60Mbit ontvangt? Een oplossing is uiteraard meer dan welkom, als die er überhaupt is.
Meer informatie nodig, dan hoor ik dat graag.

Met groet,
Dippie94

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maximaal 12 (11 miscchien?)

11 is wireless B. staat de router ingesteld op B only?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fish schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:10:
maximaal 12 (11 miscchien?)

11 is wireless B. staat de router ingesteld op B only?
Nope. Bedenk dat er minimaal 30% overhead zit op WiFi, IRL haal je doorgaans niet meer dan 50% van link rate. Als je netto 11Mbps haalt heb je een link speed van tenminste 16Mbps en waarschijnlijk 22Mbps. Dat is op 802.11b onmogelijk.

Maar los daarvan:
Plaatje heeft paar rare dingen.

Je hebt het over 'zendantenne' en 'ontvangstantenne' terwijl WiFi bidirectioneel is. Iedere zender is ook ontvanger. Je bedoelt waarschijnlijk dat de ene kant een AP is en de andere kant een client station die als bridge funcitoneert.
Sinds een paar weken hebben wij internet van ons buren door middel van een antenneverbinding tussen hun huis en de onze (downloadsnelheid volgens Speedtest.net is ongeveer 80Mbit/s, wij hebben zelf max 2Mbit download...). Vanaf de antenne heb ik een powerline-adapter die naar twee andere adapters in twee andere ruimtes in ons huis leidt. Op mijn slaapkamer is de download bijna net zo snel (andere groep in meterkast). In het kantoor is de snelheid iets minder (70 tot 80Mbit, direct via powerline). So far, so good.

Wanneer ik een router op de powerline-adapter in ons kantoor aansluit, haal ik via kabel zo'n 60Mbit, ook niet slecht.
OK, dan is PLC niet de beperkende factor.
Maar dan mijn probleem: Wanneer ik via diezelfde router een draadloze verbinding maak, heb ik slechts 4 tot 8Mbit downloadsnelheid.

Wat ik geprobeerd heb is:
- Twee andere routers geplaatst (een dual-band Asus en TP-link Archer V8)
- Kanalen handmatig ingesteld. (downloadsnelheid werd iets beter (10 tot 12Mbit)
- Preamble type gewijzigd
- Channel bandwidth aangepast.

Alles helaas zonder merkbare verbetering.
Dit zijn high-end devices en allemaal dualband. Je zegt niets over frequentieband. Heb je in 2.4GHz en 5GHz zelfde slechte resultaten?

En wat voor client device gebruik je?
Omdat wij ook een keet hebben staan (te zien in mijn tekening) waar wij ook graag snel internet willen hebben, leek ons het een goed idee om via een straalverbinding het internet bij ons buren vandaan te halen. Maar dit gaat op dit moment helaas niet op.
Een powerline-verbinding tussen ons woning en de keet gaat niet op, omdat deze op verschillende fases zijn aangesloten.

Mijn vraag;
Is er iemand die een idee heeft hoe het kan dat de router in ons kantoor draadloos slechts maximaal 12Mbit uitstuurt, terwijl hij minstens 60Mbit ontvangt? Een oplossing is uiteraard meer dan welkom, als die er überhaupt is.
Meer informatie nodig, dan hoor ik dat graag.

Met groet,
Dippie94
Je zit weer rare 'versturen' en 'ontvangen' termen te gebruiken voor apparaten die beide doen. Doe dat niet, wordt het niet duidelijker op...

Om te beginnen: als je snel internet in de keet wilt, moet de repeater weg. Repeaters halveren per definitie verbindingssnelheid die je ontvangt op locatie waar de repeater staat. Al zou je op kantoor 60Mbps halen via WiFi, je gaat in de keet dus nooit meer dan de helft daarvan halen en waarschijnlijk een stuk minder, want de repeater staat uiteraard niet op kantoor maar op enige afstand er vandaan.

Maar goed, los van de repeater gebeurt er op kantoor iets raars. Zie wat dat betreft de vragen hierboven over 5GHz en client.

Bovendien iets om te checken: je zegt dat het 'een router' is. Staat dat ding daadwerkelijk als router te werken of alleen als AP? Als het daadwerkelijk nog als router aan het NATten is: zet dat uit. Dat is nergens voor nodig en kan de boel vertragen. Zie daarvoor: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dippie94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-05 15:43
Van een vriend hoorde ik dat het wel kan helpen om de firewall uit te schakelen. Tot nu toe lijkt dit inderdaad te helpen. Op m'n laptop ontvang ik plotseling zo'n 70Mbit, draadloos.

Om de vragen van dion_b te beantwoorden:

- Ja, wat de antennes betreft bedoel ik dat inderdaad. Echter staan in ons opstelling beide antenne's in bridgemode.

- Het routertje wat ik nu heb staan (EnGenius ESR1221N2) heeft alleen een 2,4Ghz-band. Bij de andere routers heb ik 5Ghz niet uitbundig getest.

- Als client gebruik ik een Asus-laptop en een Lumia 950XL.

- Ik weet dat een repeater de snelheid minstens halveert. We hebben hem echter wel nodig, omdat het bereik van de router net niet goed genoeg is. Met 20Mbit in de keet zijn wij ook al erg tevreden.

- Na NAT uit te hebben geschakeld leek de router in eerste instantie slecht te werken (0,6 MBit down), na 5 minuten nog eens getest te hebben en ik haal weer 70Mbit om m'n laptop. Mijn telefoon blijft steken bij 8 tot 15 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsycoHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-04 16:18
Ik heb afgelopen week op de router van mijn Wifi thuis netwerk de beveiliging van "WPAWPA2-PSK (TKIP/AES) (recommended)" naar "WPA2 personal" omgezet. Dit resulteerde in een verbetering van 5x de snelheid!

Dit heeft te maken met het langzame en verouderde WPA (TKIP) protocol en het snellere WPA2 (AES) protocol die standaard samen aanstaan op een router om ook oudere wifi apparatuur te verbinden.
Door enkel WPA2 te selecteren wordt de langzame component uitgesloten.