Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-01-2016
Beste Tweakers,

Ik heb voor mijn Asus x72a een nieuw reepje ram 8gb 1600 crucial ballistix geheugen gehaald.
Het wordt prima erkend en het werkt.
Alleen wel met de ONBOARD frequentie van mijn oude geheugen. >> namelijk 665mhz

Daarom heb ik de volgende vragen:

Is het mogelijk om de onboard ram uit te schakelen, aangezien deze de nieuwe ram vertraagd??
Is het op een andere manier alsnog mogelijk om de volledige 12gb te gebruiken met een hogere snelheid?

Ik heb online gekeken maar kwam nergens uitleg tegen over onboard ram geheugen. (wel grafische kaarten uitzetten etc).

Heb gekeken op de support site van asus . maar wordt daar ook niet wijzer van.

verdere specificaties
asus x75a
windows 10 64bits / bios versie 406
intel i3 sandy bridge 2,4ghz
12gb DDR3 @665mHz

Je zou me hier heel blij mee kunnen maken.
:D

Alvast bedankt!!

Beste antwoord (via zekster op 11-01-2016 19:39)

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-07 20:20

ResuCigam

BOFH

Om te beginnen: je Dual Data Rate geheugen werkt op 2x 665 = 1330 Mhz. Volgens mij is dat standaard snelheid (1333 om pecies te zijn) voor jouw cpu. Om je geheugen sneller te laten draaien zal je moeten overclocken en dat gaat vaak niet op een notebook. Verder zal je het verschil tussen 1333 en 1600 in de praktijk absoluut niet merken dus ik zou me er niet druk over maken.

We do what we must because we can.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-07 20:20

ResuCigam

BOFH

Om te beginnen: je Dual Data Rate geheugen werkt op 2x 665 = 1330 Mhz. Volgens mij is dat standaard snelheid (1333 om pecies te zijn) voor jouw cpu. Om je geheugen sneller te laten draaien zal je moeten overclocken en dat gaat vaak niet op een notebook. Verder zal je het verschil tussen 1333 en 1600 in de praktijk absoluut niet merken dus ik zou me er niet druk over maken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou eerst overwegen een i5/i7 erin te drukken. Weinig use cases waarbij je een i3 12GB kan laten benutten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 15:47

derx666

mecker ende blaet

Offtopic:
nelizmastr schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:21:
Ik zou eerst overwegen een i5/i7 erin te drukken. Weinig use cases waarbij je een i3 12GB kan laten benutten.
Open maar eens een flink aantal tabs met Chrome incl nog wat handige plugins. Doe daarbij nog een Acrobat reader, Mail programma, misschien nog een 2e browser, virusscanner en je zit zo boven de 4-5Gig aan geheugengebruik. Als je 8Gig hebt begin je dat al te merken aangezien Windows dan veel eerder dingen wegswapt.
Een extra stickje is dan niet onverstandig.

Ontopic:
Ik neem aan de de "onboard" 4GB niet vastgesoldeert zit, maar ook gewoon een losse module is. Als dat een 1333 module is, zal de module die je bijplaatst nooit sneller draaien, ook al ondersteunt het systeem en je nieuwe geheugen de hogere snelheid. Ik betwijfel echter of je CPU veel sneller dan 1333mhz zal ondersteunen. Jouw laptop heeft (zover ik kan vinden) een intel HM55, en een i3 uit 2010. Op Intel ASK vind ik eigenlijk alleen i3's die max 1066 (officieel) ondersteunen.
Je zou kunnen proberen wat ie doet als je de 4GB module eruit haalt, maar ik vermoed dat het weinig verschil zal maken.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-01-2016
@resuCigam

Thanks dat wist ik niet .. dat het dus in werkelijkheid 2x zoveel is.
Dat lucht een heleboel op. Hij werkt verder super goed!! Bedankt voor je info.

@NelizMastr

Ik heb volgens mij niet de mogelijkheid dit te upgraden naar een i5/i7 (zit allemaal vast aan het moederbord)

@derx666

Ik kan die 4gb er niet uithalen het is echt OP het moederbord en dus niet te vervangen of los te maken.

Maar uit eerste antwoord begreep k dus dat het niet 665 maar die 1333mhz is ipv 1600
Verder loopt mn laptop prima ik heb alleen nog een nieuwe ssd nodig. Daar ben ik vanplan om een Crucial BX200 /100 of een samsung evo 850 te halen die ik kan inbouwen op dvddrive-plaats.

Super bedankt voor jullie antwoorden!!
Heb er veel aangehad!