Vraag

• psYchovic
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-01 10:04
Ik heb recent vanwege temperatuur problemen mijn stock processor koeler vervangen door een scythe mugen 4. Ik zal eerst voor het beeld even een lijstje maken met de specs van mijn PC:

ASRock P55 Extreme
Intel i5 750 (1st gen.)
Gigabyte GTX460 OC
Corsair XMS3 DDR3 (2x2GB)

Onderstaand nog een link naar een foto van het moederbord voor een duidelijker overzicht:

http://www.asrock.com/mb/photo/P55%20Extreme(L1).jpg

Omdat deze processor nogal groot is en mijn PC vrij oud (2010) is, kan ik helaas slot 1 en 2 van mijn geheugen niet meer gebruiken (ik ga er van uit dat de geheugenslots van links naar rechts geteld worden op het moederbord). De processor koeler valt over de twee linker slots heen, vandaar dat alleen de meest rechtse twee slots beschikbaar blijven.

Ik had tot vorige week steeds mijn geheugen aangesloten op de twee blauwe slots, maar vanwege de processor koeler kon ik het nu slechts aansluiten op 1 grijze en 1 blauwe slot. Nu zit ik met het probleem dat er door Windows maar 1 geheugen slot herkend wordt, namelijk de blauwe. Het maakt niet uit welke ik in het grijze slot zet, het wordt niet herkend en windows geeft aan dat er maar 2 gb ram beschikbaar is.

Wat is de beste manier om dit op te lossen?

ps. Ik heb er ook over nagedacht de fan van mijn nieuwe scythe mugen 4 op de andere kant van de cooler te plaatsen, maar dat lukt niet doordat er een grijs metalen ASRock plaatje in de weg zit.

Edit: Topicnaam klopt niet helemaal, het is het tweede slot van rechts.

Alle reacties

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 10:10

Perkouw

Moderator General Chat
A1 / A2
B1 / B2

De kleurtjes maken ook nog eens duidelijk dat blauw bij blauw hoort en grijs bij grijs. Zie ook je handleiding. :) Dus ik zou gewoon even de stikjes op die manier plaatsen.

• psYchovic
Perkouw schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:00:
A1 / A2
B1 / B2

De kleurtjes maken ook nog eens duidelijk dat blauw bij blauw hoort en grijs bij grijs. Zie ook je handleiding. :) Dus ik zou gewoon even de stikjes op die manier plaatsen.
Het probleem dat ik heb is, dat twee van de vier (1 grijs en 1 blauw) bedekt worden door de processor koeler. Valt dit a1/a2 b1/b2 systeem te omzeilen? Ik had hiernaar al even gezocht, maar kon niets vinden daarover.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 10:10

Perkouw

Moderator General Chat
psYchovic schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:08:
[...]

Het probleem dat ik heb is, dat twee van de vier (1 grijs en 1 blauw) bedekt worden door de processor koeler. Valt dit a1/a2 b1/b2 systeem te omzeilen? Ik had hiernaar al even gezocht, maar kon niets vinden daarover.
Omzeilen van hetgeen de fabrikant aangeeft in de manual...... Hmmm. Zal ongetwijfeld kunnen, maar de bedoeling is het niet.

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02-2025
Kun je niet de ventilator ietjes omhoog schuiven zodat de geheugen module past. zelf heb ik dit trucje ook toegepast op mijn systeem

[ Voor 26% gewijzigd door thijsjek op 11-01-2016 13:13 . Reden: Mijn ervaring toegevoegd ]

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-01 19:16
Zit alleen de ventilator in de weg of ook daadwerkelijk het koelblok anders kun je misschien de ventilator op de andere kant van de koeling plaatsen?

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat is het risico met grote koelers. Eigenlijk kan je nu beter ander geheugen oppikken (low profile) en dat gaan gebruiken. Gezien de leeftijd zou ik even tweedehands zoeken, eventueel zelfs ruilen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 17:41

r44

Kan je een foto plaatsen van hoe het eruit ziet met de koeler?

44

• psYchovic
@thijsjek, het schuiven van de ventilator maakt helaas geen verschil. *edit* bij nader inzien is het toch alleen de fan, bij mijn cpu koeler is het schuiven echter niet mogelijk aangezien het allemaal heel strak vastgemaakt zit wat maar op 1 manier kan.

@ocwil Het is echt de koeler zelf die er voor zorgt dat er geen modules kunnen worden geplaatst. *Bij nader inzien is het toch alleen de fan, ik zit echter met het probleem dat aan de andere kant van de koeler een metalen plaatje van mijn moederbord zit (zie link in de originele post).

@nelizmaster, ik denk het helaas ook..

@r44 foto plaats ik vanavond.

[ Voor 43% gewijzigd door psYchovic op 11-01-2016 15:53 . Reden: informatie veranderd ]

Pagina: 1