Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
Ik heb eind 2014 een Zyxel NBG6616 gekocht, om mijn Wifi netwerk te verbeteren om een aantal redenen:

- huis (bj 1900, 2010 gerenoveerd, 8m*6m 2 verdiepingen, weinig steense muren binnen)
- tuin 5x20m diep, zeer slechte mobiele dekking, achterin ook nauwelijks Wifi (switched continue tussen Wifi/mobiel en ook tussen diverse mobiele netwerken)
- Ziggo modem (sinds 2014), staat in "bridge" modus
- vorige router: Dlink DIR655, leverde niet overal goede dekking en de snelheid is achterhaald
- ik heb nog een 8p switch in mijn meterkast staan om zoveel mogelijk bekabeld te werken (TV, desktopPC, receiver, HTPC, Diskstation)

De wifi heb ik nodig voor:
- mijn werklaptop op werkkamer boven
- 2x Chromecast (1x woonkamer, 1x slaapkamer boven)

Het Ziggomodem leverde problemen (vooral forwarden lukte niet, en kon alleen in meterkast staan), de Dlink DIR655 is al 10 jaar oud of zo. Vandaar een upgrade naar de Zyxel 2 maand nadat ik geswitched was naar Ziggo.
Dit modem heeft nooit goed gefunctioneerd en lijkt nogal instabiel (regelmatig resetten omdat Wifi uitvalt). Om die reden heb ik de DIR-link al tijden als hoofdwifi ingesteld staan (aparte SSID)

Momenteel heb ik de Zyxel op mijn werkkamer staan in de hoop boven een goed wifi signaal te krijgen. In de slaapkamer ernaast zit een chromecast in de TV met een rechtstreeks "zicht" op de Zyxel. Er zit één gipswand tussen en de afstand is ongeveer 4m. Desondanks is het vrijwel niet mogelijk om de Chromecast op de Zyxel te laten werken (retetraag, bijna onbruikbaar).

Beneden staat de DIR655 naast mijn TV, omdat de chromecast daar achter de TV geplugd zit en de ontvangst daardoor zeer slecht is. Dit werkt prima en zelfs in de tuin heb ik hiermee redelijke dekking (de metalen buitenwand van de keuken zit wel wat in de weg, maar goed)
De DIR655 doet het echter zo goed dat ik hier ook de Chromecast boven op kan laten draaien (recent geupgrade naar Chromecast 2), en dat terwijl de afstand 5m is en deze door een muur en vloer (met div. leidingen) moet.

Sterker nog, de Zyxel laat zo vaak de Wifisignalen verdwijnen dat ik de DIR655 heb ingesteld als hoofdzender (SSID "A") en de Zyxel als "backup" (SSID "B"). Het enige dat ik nog Wifi draai op de Zyxel is mijn laptop, op 2m afstand. Dat werkt, zodra ik de kamer uitga is het signaal al de helft.

Eén keer per 2 week moet ik de Zyxel resetten omdat de Wifi niet meer werkt, waarbij de 5Ghz Wifi ook na een reset regelmatig zoek blijft (al kan alleen mijn telefoon daar momenteel mee overweg)
Daarnaast zit poort 3 van de Zyxel ook af en toe vast.
Als derde probleem (maar ik kan nog niet direct duiden aan de Zyxel) lijkt het met regelmaat alsof het hele netwerk even uitvalt wanneer een apparaat aangezet wordt.

Wat is een goede (en enigzins betaalbare) routermodem op dit moment? Zyxel als merk wil ik absoluut niet meer hebben (meerdere ervaringen met ADSL-modems met problemen). Ik zoek dus met name een apparaat dat gewoon stabiel is en niet om de haverklap e.o.a. functie laat vallen.

Het is geen probleem als ik de DIR655 beneden moet laten staan om hier de dekking goed te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Zelf heb ik de Router en WiFi los van elkaar genomen, eigenlijk om de reden, dat de plaats van de Router niet de ideale plek is voor WiFi en WiFi niet de ideale plek is voor een router.

(Mijn WiFi AP hangt netjes aan het plafond in de woonkamer met een dekking in het hele huis plus de cafetaria aan de overkant van de straat >:) )

Als router heb ik de Ubiquiti EdgeRouter Lite , deze heeft een zeer hoge troughput.

En voor de WiFi heb ik zelf de Ubiquiti Unifi AP , maar de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE is op dit moment (prijstechnisch) een beter alternatief met 5Ghz ondersteuning.

Voordeel van deze setup is, dat je vrij makkelijk meerdere UAP's kan ophangen met ondersteuning van hand-over. Hierdoor heb je maar 1 SSID nodig en kan je door je hele huis/tuin op hetzelfde netwerk blijven.

Configuratie is wel wat lastiger, maar Ubiquiti heeft een goede community.

[ Voor 20% gewijzigd door Luppie op 11-01-2016 12:14 . Reden: Linkjes aangepast ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:31
Ik raad je een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) te kopen, en de channels nog een x na te lopen en te zorgen dat de AP-Lite niet overlapt.

De positie van de AP is vrij belangrijk, dus NIET in de meterkast.
Trek een kabel van de meterkast naar een centraal punt en hang hem daar op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Luppie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:09:
Zelf heb ik de Router en WiFi los van elkaar genomen, eigenlijk om de reden, dat de plaats van de Router niet de ideale plek is voor WiFi en WiFi niet de ideale plek is voor een router.

(Mijn WiFi AP hangt netjes aan het plafond in de woonkamer met een dekking in het hele huis plus de cafetaria aan de overkant van de straat >:) )

Als router heb ik de Ubiquiti EdgeRouter Lite , deze heeft een zeer hoge troughput.

En voor de WiFi heb ik zelf de Ubiquiti Unifi AP , maar de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE is op dit moment (prijstechnisch) een beter alternatief met 5Ghz ondersteuning.
Heb je dan een kabel naar je plafond lopen? En wat heb jij als modem?
Harlow schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:26:
Ik raad je een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) te kopen, en de channels nog een x na te lopen en te zorgen dat de AP-Lite niet overlapt.

De positie van de AP is vrij belangrijk, dus NIET in de meterkast.
Trek een kabel van de meterkast naar een centraal punt en hang hem daar op
Dat zou ik kunnen doen, maar mijn probleem is niet zozeer de wireless bedekking maar het slechte functioneren van mijn router/modem (waaronder wegvallende Wifi signalen)

Mocht ik een andere hebben die wel goed functioneert dan zou zoiets wellicht wel een goede optie zijn om te gebruiken (of ik gebruik de DIR655 weer als router/modem en zoiets voor wifi?)

edit: portforwards werken ook niet goed op de zyxel, dat vergat ik nog.

[ Voor 38% gewijzigd door Stefke op 11-01-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
.

[ Voor 99% gewijzigd door Stefke op 11-01-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
edit: portforwards werken ook niet goed op de zyxel, dat vergat ik nog.
Nu maak je me wel nieuwsgierig, hoe zit het netwerk precies aangesloten?

Aangezien de Zyxel boven staat lijkt me niet dat deze de router is binnen je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb inderdaad een kabel door het plafond lopen en het AP wordt gevoed d.m.v. PoE.

Afbeeldingslocatie: http://upload.luppie.net/images/2016/01/11/IMAG1054.md.jpg

Ik heb een glasvezelaansluiting, dus maak gebruik van een glasmodem. (het witte kastje rechts op de foto), vergelijkbaar met jouw Ziggo modem in Bridged modus.

Afbeeldingslocatie: http://upload.luppie.net/images/2014/12/24/2014-11-14_131710.md.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Luppie op 11-01-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
nooberke schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:42:
[...]

Nu maak je me wel nieuwsgierig, hoe zit het netwerk precies aangesloten?

Aangezien de Zyxel boven staat lijkt me niet dat deze de router is binnen je netwerk?
Mijn Ziggomodem staat beneden in de meterkast. Vandaar lopen twee netwerkkabels naar boven naar mijn router. Mijn router verdeelt het weer naar printer, desktop en terug naar de meterkast naar een 8p switch, vandaar uit gaat het naar woonkamer 3 aansluitingen waaronder de DIR655 die alleen als accesspoint dient.

Mijn router heb ik boven staan omdat ik hoopte daar boven een betere wifi dekking te hebben, maar dat ding is veel te slecht. De Ziggo als router gebruiken werkt niet: ik kreeg forwards niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

stefijn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:25:
[...]

. De Ziggo als router gebruiken werkt niet: ik kreeg forwards niet aan de praat.
Kreeg je de forwards niet aan de praat in Bridged mode (gaat nl. niet werken) of kreeg je het niet aan de praat in zijn default mode ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb hem in bridged laten zetten en ik heb een nieuwe modem/router (de Zyxel) gekocht omdat de forwards niet wilden werken. Daarnaast staat het Ziggomodem in de meterkast en was de Wifi daarvan ook niet best.
Ik had destijds ook kunnen kiezen om de DIR655 te blijven hanteren als AP maar ik wilde ook een hogere Wifisnelheid (DIR655 is max 54Mbps)

Achteraf blijkt het Zyxel apparaat dus niks waard en had ik me die euro's kunnen besparen of beter in iets goed kunnen steken.
Pagina: 1