Twee monitors

Pagina: 1
Acties:

• Luke58
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-06-2024
Hallo,

Ik heb mijn eigen PC in elkaar gebouwd. Ik had nog een monitor erbij staan en wil eigenlijk wel twee monitors. Ik gebruik windows 10. Ik zal de vragen hieronder even beantwoorden.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek dus twee monitoren en wil ze gewoon allebei gebruiken eventueel bij gamen en verder bij school en etc.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Dan kan ik niet helemaal zeggen, heb geen idee in welke budget ik moet zitten, daar vraag ik eigenlijk een beetje advies voor

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Nee, eigenlijk niet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Windows 10 zoals ik al zei. Verder informatie kunnen we het altijd over hebben

Ik hoop dat je mij van advies kunnen voorzien. Omdat ik eigenlijk maar weinig van monitoren af weet.

[ Voor 40% gewijzigd door Luke58 op 11-01-2016 11:38 ]

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ik denk dat er wat fout is gegaan.. je dient wel informatie in te voeren ;). CAA beleid

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Verwijderd

Wil je twee nieuwe monitoren aanschaffen? Zo nee, welke monitor heb je nu?

Je vertelt niets over je videokaart, niets over je moederbord. Beide zijn nuttig om te weten. Videokaart om te weten of er een tweede monitor op kan worden aangesloten. Mobo om te weten of er misschien al een video-uitgang op zit en welke vrije slots er zijn voor een tweede of nieuwe videokaart.

Speel je games? Welke? Op welke resolutie en fps wil je die kunnen spelen?
Doe je aan fotobewerking en wil je levensechte kleuren?
Kortom: voor welke gebruiksdoelen heb je de nieuwe pc in elkaar gezet? Vertel!

Ten slotte: budget is uiterst belangrijk. Zelden is iemands portemonnee onuitputtelijk. Spreken we over max. €500 (per scherm), mag het meer zijn of moet het ruim daaronder liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2016 11:49 . Reden: Budget aangeven maakt wel degelijk wat uit. ]

• Luke58
Sorry, er is iets fout gegaan ja.
Ik heb nu een oudere benq monitor. De PC wat ik gebruik zal ik onder aan het bericht vermelden. de games, ik speel allerlei games. Van football manager tot fifa. Maar speel geen shooters. Het doel de pc is eigenlijk gamen, maar is ook wel een gewone gebruiks pc geworden. Het budget, ik weet het niet dus ik zeg maar 200 euro voor beiden schermen bij elkaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,65€ 183,65
1ASRock B85M Pro4€ 61,95€ 61,95
1Asus STRIX-R9380-DC2OC-4GD5-GAMING€ 235,95€ 235,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Antec GX500€ 46,95€ 46,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,14

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
200 euro voor 2 schermen is niet erg veel.
Voor 100 euro heb je een matig 21,5" scherm.
Dan zou ik persoonlijk de 200 euro voor 1 mooi scherm uitgeven (misschien 21:9 res).

• Luke58
Ja, dat had ik al een beetje verwacht. Maar om met een computer van bijna 800 euro twee beeldschermen van samen 400 euro te gebruiken vind ik ook onlogisch in vergelijking wat je voor een hele PC uitgeeft een beetje veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Luke58 op 12-01-2016 21:43 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Luke58 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:28:
Ja, dat had ik al een beetje verwacht. Maar om met een computer van bijna 800 euro twee beeldschermen van samen 400 euro te gebruiken vind ik ook onlogisch in vergelijking wat je voor een hele PC uitgeeft.
Dat is totaal niet onlogisch, een monitor is toch de helft van de ervaring. FPS / Soepelheid / snelheid een tweede.

Voor 300euro kan je misschien wat verder komen. Anders gewoon een 27 inch oid zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door legendareN op 12-01-2016 21:37 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-02 20:57
Paar zeer goede opties voor minder dan €350. Je moet zelf maar het onderzoeken wat de beste optie is:

• Luke58
Oke, ik ben dus van plan om 2 monitors te kopen en gaan gebruiken. Daarnaast wil ik ook nog mijn televisie aansluiten op de PC. Maar die staat wel een stukje van de pc vandaan, dat is eigenlijk de reden dat ik voor 2 monitors wil gaan en eventueel de televisie erbij.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Luke58 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:28:
Ja, dat had ik al een beetje verwacht. Maar om met een computer van bijna 800 euro twee beeldschermen van samen 400 euro te gebruiken vind ik ook onlogisch in vergelijking wat je voor een hele PC uitgeeft een beetje veel.
Hangt helemaal af van waar je die PC voor gaat gebruiken, maar als ik een ding geleerd heb in de +-25 jaar dat ik met PCs bezig ben, is dat mensen schromelijk het belang van interne componenten overschatten en het belang van ergomie, van scherm, toetsenbord en muis dus, onderschatten.

Als je 8 uur per dag achter een scherm zit wil je achter een goede zitten. Er valt verder ook niets aan te upgraden, als je prut gekocht hebt zit er niets anders op dan nieuwe kopen. Je kunt daarentegen prima opp bijv CPU of GPU bezuinigen en als je genoeg geld hebt (of het echt irritant wordt) een snellere CPU of GPU installeren.

Keerzijde is dat je dat bij twee monitoren natuurlijk wel kunt doen: nu één goede kopen, een tweede erbij nemen als je daar de middelen voor hebt.

Wat ik nog mis is voorkeuren waarmee je kunt schiften tussen de honderden opties in schermenland:
- welk formaat?
- welke resolutie?
- mat of glanzend?
- paneeltype? (keuze uit: zo snel mogelijk maar slecht beeld - alleen goed voor spellen of als je gewoonweg nauwelijks budget hebt (TN), zeer goede kleurweergave maar geen perfect zwart - beste voor kantoorwerk en fotobewerking, en niet slecht voor spellen (IPS) of beste zwart en helderste kleuren, maar wat trager - ideaal voor films (VA))
- welke aansluitingen? (DVI, HDMI, DP, VGA etc, en of er een VESA mount op moet en zo ja welke)

Om je een idee te geven, mijn oude monitor begaf het vlak voor kerst. Ik moest dus iets nieuws kopen.

Mijn eisen waren:
- tussen 23.5" en 27"
- minimaal 1200 vertiale lijnen
- liefst mat
- voorkeur voor IPS,. met VA tweede keuze
- DP 1.2 of Dual-link DVI (nodig voor hoge reso) en een 10cm VESA mount.

Die eisen kun je gewoon in Pricewatch invoeren. Dat heb ik gedaan, en gezien dat de Dell P2416D als goedkoopste uit de bus kwam. 23.7", 2560x1440 resolutie, IPS-paneel, mat en DP 1.2, plus VESA mount.. Ik heb erg goede ervaringen met Dell schermen, op het werk kijk ik bijv tegen de 1920x1080 variant van dat scherm (P2314H) aan. Dat was een makkelijke keuze dus, voor EUR 240 was ik klaar, en na een drietal weken achter het nieuwe scherm heb ik geen spijt.

Nu, voor dat geld kon ik geen beter scherm vinden, maar mijn eisen (en budget) zijn geheid anders dan de jouwe. Dus bepaal voor jezelf wat je zoekt en ga op zelfde manier aan de slag.

Juist gezien je geen shooters doet wil ik je met klem aanraden om geen TN-paneel te kopen, en zorg in ieder geval voor een digitale aansluiting (iets anders dan VGA). Als je niet zonodig mijn hoge resolutie wilt kun je prima voor EUR 130 een fatsoenlijk 24" scherm met IPS-paneel en 1920x1080 vinden.

Oslik blyat! Oslik!

• Luke58
Oke, ik snap wat je bedoelt. Welke formaat, resolutie en etc. Kan ik ook anders beantwoorden. Op dit moment gebruik ik deze monitor: BenQ G2400W. Dit is een oudere monitor, dus tijd voor iets nieuw en ik dacht ga gelijk voor twee. Maar voordat ik begin over de eisen etc. Deze monitor wat ik nu dus gebruik, die vind ik behoorlijk goeie beeld kwaliteit. Dus ik weet eigenlijk niet wat voor eisen ik moet stellen. Sorry dat ik zo onduidelijk ben.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:39
Daar zit in ieder geval een TN-paneel in met een resolutie van 1920x1200. Gezien het een behoorlijk oud model betreft, kan ik me voorstellen dat je voor <200 euro al veel betere kwaliteit gaat krijgen.

Het is maar net waar je waarde aan hecht. Goede kleurweergave kan een eis zijn, goede zwart waarden, een hogere refresh rate (TN gaat al gauw over de 60hz, waar IPS bijvoorbeeld out-of-the-factory op 60hz staat), wil je een mat of reflecterend scherm, etc.

In plaats van 2 schermen zou je trouwens ook 1 grotere widescreen monitor halen. Ikzelf heb recentelijk de pricewatch: LG 29UM57-P Zwart gekocht. Geweldig ding, wel iets over het - al niet te hoge voor 2 monitoren - budget. Heel mooie kleuren, goede zwart waarden voor een IPS en ik heb eigenlijk geen last van ghosting o.i.d.

Oh well, iets om over na te denken. Ik zou in ieder geval eerder iets meer geld uitgeven aan 1 grotere met een hogere resolutie en dus meer werkruimte, of 2 van iets betere kwaliteit, dan het vast willen houden op die 2 monitoren voor <200 euro.

[ Voor 41% gewijzigd door Luca op 15-01-2016 00:16 ]

• Luke58
Dan begin ik even opnieuw. Wat kan je beter nemen 1 widescreen of 2 monitors?

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

ik zou voor 1 widescreen/ 1 scherm gaan. 2 schermen gebruiken voor gamen gaat sowieso niet lukken dat punt moet even helder zijn. met meerdere schermen gamen gaat alleen met 3 of 5 schermen gezien met 2 het midden waar je continue op kijkt gezien dat het punt is waar het om gaat (zoals bij shooters het schietpunt etc.) dan precies op de randen van het scherm zit.

Als ik jou was zou ik voor 1 goed scherm gaan. Daarna kan je nog altijd overgaan op 2 schermen. Je moet echt niet willen om gelijk 2 pruttelschermen te gaan kopen voor €200,-.

• Luke58
Ik snap helemaal wat je bedoeld, maar er is één ding. Klinkt misschien raar. Maar ik wil ook niet gamen op 2 schermen. Ik wil op 1 scherm gamen, maar dat ik ondertussen wel iets anders kan doen, even snel dingen opzoeken. De redenen dat ik eingelijk twee schermen wil hebben is, omdat het gewoon makkelijkere is en school. Dus waar het nu een beetje om draait wat is meer aan te raden 2 monitors of 1 widescreen?

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-02 07:24

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Volgens mij kan dat met een widescreen ook (verdelen in 2 helften). Je zou ook voor sommige games de hele monitor kunnen gebruiken als je dat vet lijkt.

Voor beide keuzes moet je in ieder geval meer budget vrij maken. Als je aan € 200 blijft vasthouden dan kun je daar hoogstens 1 fatsoenlijk scherm van 24 inch voor kopen.

heb zelf 2x dit scherm en ben daar zeer tevreden over. maar dan zit je al aan 400 euro. Dat kun je nog reduceren naar +- € 300 euro maar daar moet je dan eerder aan denken

[ Voor 28% gewijzigd door Chrosser op 15-01-2016 13:22 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kap eens met halve info geven :/

Wat voor games exact :?

Wat kan en wat daar exact de performancee impact van is hangt totaal af van wat je speelt...

Oslik blyat! Oslik!

• Luke58
Football manager, fifa, wargame, nba 2k, nfl madden? genoeg info? Wat ik verder nog ga spelen, weet ik nu niet. Call of duty zal het niet meer worden. Maar misschien wil ik arma gaan spelen. Maar op dit moment speel ik de eerste genoemde games. Maar heeft iemand misschien ervaring met widescreen ten opzichte van dual monitors?

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Waarom hou je niet gewoon je oude BenQ voor het surfen en koop je met het geld wat je hebt een nieuwe monitor speciaal voor het gamen/je main scherm?
Ik vind dual monitors persoonlijk veel fijner dan 1 widescreen.

[ Voor 17% gewijzigd door Assix op 16-01-2016 11:37 ]

• Luke58
Ja, daar heb ik al over nagedacht, maar waarom? Ik bedoel ik graag meningen die zeggen van widescreen is niet fijn of juist dual is niet fijn?

• Luke58
Ik zie dat jullie ik alleen maar halve informatie geef. Ik begin opnieuw dat lijkt mij beter. Ik wil eerst beginnen met dat ik zit de twijfelen tussen een widescreen of een dual monitor. Ik gebruik mijn pc voor verslagen, internet en games. Eventueel in de toekomst muziek produceren. Oké wat ik aan eisen heb voor dual monitors, omdat ik nog niemand positief over een widescreen heb gehoord. .
- tussen 23.5" en alles wat mogelijk is binnen budget
- beste mogelijk
- dvi-d aansluiting
- voorkeur voor IPS
- minimaal 450 mm breed
- minimaal 400 mm hoog

Ik hoop dat ik hiermee mijn informatie heb verbetert en dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Luke58 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:18:
Ik zie dat jullie ik alleen maar halve informatie geef. Ik begin opnieuw dat lijkt mij beter. Ik wil eerst beginnen met dat ik zit de twijfelen tussen een widescreen of een dual monitor. Ik gebruik mijn pc voor verslagen, internet en games. Eventueel in de toekomst muziek produceren. Oké wat ik aan eisen heb voor dual monitors, omdat ik nog niemand positief over een widescreen heb gehoord. .
]
Niemand gehoord over widescreen? Dan lees je echt niet goed :/
Galinsky schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:39:
ik zou voor 1 widescreen/ 1 scherm gaan. 2 schermen gebruiken voor gamen gaat sowieso niet lukken dat punt moet even helder zijn. met meerdere schermen gamen gaat alleen met 3 of 5 schermen gezien met 2 het midden waar je continue op kijkt gezien dat het punt is waar het om gaat (zoals bij shooters het schietpunt etc.) dan precies op de randen van het scherm zit.

Als ik jou was zou ik voor 1 goed scherm gaan. Daarna kan je nog altijd overgaan op 2 schermen. Je moet echt niet willen om gelijk 2 pruttelschermen te gaan kopen voor €200,-.
Maar goed, moge duidelijk zijn, voor breed gamen is een enkel scherm beter, wil je twee verschillende dingen doen, dan zijn twee schermen meestal beter. Komt bij dat al te afwijkende schermen niet budgetvriendelijk zijn.
- tussen 23.5" en alles wat mogelijk is binnen budget
- beste mogelijk
- dvi-d aansluiting
- voorkeur voor IPS
- minimaal 450 mm breed
- minimaal 400 mm hoog

Ik hoop dat ik hiermee mijn informatie heb verbetert en dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!
Heb je dat al in Pricewatch ingevuld?

Dan zou je al tot de conclusie gekomen moeten zijn dat goedkoopste 23.5" of grotere IPS scherm rond de EUR 130 kost. Dat is dus niet binnen budget als je er twee van wilt. Is die EUR 260 nog te overzien? Wat verwacht je dan nog meer van ons te horen dan wat Pricewatch je al vertelt?

Oslik blyat! Oslik!

• Luke58
Klopt, je hebt gelijk de heeft zich iemand over een widescreen uitgelaten maar dat hij begreep mij verkeerd. Maar het is beter als ik ga voor dualscreen. In pricewatch heb ik het ingevuld ja. en ik denk dat ik het budget wel naar 300 honderd kan verhogen. Wat ik meer wil weten, is ervaringen met bepaalde monitoren met deze eisen, zijn de eisen die ik stel wel goed etc. Ik hoor gewoon graag meningen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, het blijft redelijk low-end allemaal en voor het grootste deel zijn schermen in die categorie een pot nat.

Mbt je eisen zou ik alleen stellen dat DVI-D niet nodig is als er al HDMI is, aangezien ze met simpel passief verloopje uitwisselbaar zijn voor videosignalen. Of dat iets in de keuze wijzigt betwijfel ik.

Om toch tussen dat bos wat bomen te kunnen zien zou ik ook kijken naar:
- mat vs glanzend
- kleur van de bezel

En evt (niet voor iedereen van toepassing):
- fysieke knopjes vs touch-sensitive behuizing die laatste haat ik ;)
- verstelbaarheid van de voet, evt incl voor jou ideale hoogte
- VESA-mount om de schermen op een gedeelde voet te kunnen bevestigen aanrader, al zijn die dingen vaak irritant duur voor wat ze zijn

Voor EUR 300, dus EUR 150 per scherm, kun je iig uit verschillende 23.5" en 24" IPS schermen met 1920x1080 reso kiezen. Kijk naar de userreviews voor ervaringen van Tweakers. Hier zou ik er niet zoveel verwachten - veel van de mensen die zich in monitors verdiepen zijn wat veeleisender en kopen dus andere schermen, veel van de mensen die in de low-end zitten boeit het allemaal weinig.

Je kunt iig qua userreviews kiezen uit LG en AOC, allemaal met hoge waardering. Pluspunten zijn in alle gevallen goed beeld en kleuren en goede prijs/kwaliteit. Minpunten zijn vooral gammele voet - wat in deze prijscategorie zowat onvermijdelijk is. Van de dingen met reviews heeft alleen de AOC een VESA-beugel, waarmee het de enige is waar je die voet kunt vervangen.

Maar goed, ik zou de meeste andere net zo snel overwegen als de gereviewde, alleen slechte ervaringen in het verleden met Philips HDMI issues en met uitval twee weken buiten garantie van een Wortmann Terra zou die twee voor mij een minpunt geven.

Oslik blyat! Oslik!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb nu een Samsung U24E590 Zilver, Zwart (4K) sinds kort omdat ik die met een actie gewonnen heb. Tot voor kort gebruikte ik een Samsung Syncmaster T260 (WUXGA, 1920x1200) wat ik met de kennis van nu, maar een waardeloos scherm vind achteraf.

Ga inderdaad voor IPS of PLS
Spaar door voor 4K scherm, i.p.v. 2 schermen. Voorkomt dat je onder een hoek naar je (2e) scherm kijkt.

Review komt er binnenkort aan (bij de buren). Ik verwacht dat ik dit weekend klaar ben.

[ Voor 8% gewijzigd door Lip op 20-01-2016 00:34 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-02 13:28
Lip schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 00:30:

Ga inderdaad voor IPS of PLS
Spaar door voor 4K scherm, i.p.v. 2 schermen. Voorkomt dat je onder een hoek naar je (2e) scherm kijkt.
4K op een 380? Dan moet je gaan downscalen naar 1080/1440 wat er volgens mij niet heel mooi uit ziet op een 4k beeldscherm.

Misschien is deze wat:http://tweakers.net/pricewatch/457513/asus-vc239h-zwart.html

Heeft dunne randen waardoor je 2 mooi naast elkaar kunt zetten.

Als ik jou was zou ik echter je huidige beeldscherm bewaren en 1 duurdere(en betere) monitor kopen.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Elke pixel word precies 4 keer vergroot, die werkt wel kartel randjes in de hand. Maar leid niet tot schaling fouten

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-02 13:28
Lip schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:25:
Elke pixel word precies 4 keer vergroot, die werkt wel kartel randjes in de hand. Maar leid niet tot schaling fouten
Hmm, ik had van anderen gehoord dat het er niet uitzien. Bovendien is 4k dan wel weer een stuk boven het budget.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12

MsG

Forumzwerver

Als je 1 widescreen scherm koopt heb je dus een goed game beeldscherm, widescreen is tegenwoordig eigenlijk al wel de standaard als mensen het over een nieuw scherm hebben. Dan kan je daarnaast je oude monitor inzetten voor iets er naast tonen. Bedenk wel dat de game vaak alsnog minimaliseert als je iets wil doen op het 2e scherm, dus je kan vooral iets passief op dat 2e scherm tonen, zoals een film ofzo, maar actief het 2e scherm gebruiken tijdens het gamen gaat vaak maar moeizaam.

Daarnaast lees ik dat je ook je TV wil aansluiten. Wil je dat tegelijk met de 2 andere schermen? Want zodra je 3 schermen wil aansluiten (je TV is ook gewoon een scherm) heb je een actieve DisplayPort-adapter nodig, en uiteraard ook een DisplayPort-aansluiting op je videokaart. Heb je dat niet dan kan je er maar 2 tegelijk aansluiten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

BasV. schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:32:
[...]

...van anderen gehoord dat het er niet
Je mening vormen op basis van anderen, zou ik niet doen. Zoiets moet je voelen, ruiken en zien. :)

Edit : Ik denk dat ik dit scherm zelf niet gekocht zou hebben, wanneer de voeding van de T260 het zou begeven. Maar dat is meer omdat ik dan de monitor zou open chroeven en zelf de voeding zou repareren, en nog pak 'm beet 6 jaar zou irriteren aan de slechte kleurweergave van de t260.

[ Voor 35% gewijzigd door Lip op 24-01-2016 17:18 ]

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-02 07:24

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

MsG schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:32:
Als je 1 widescreen scherm koopt heb je dus een goed game beeldscherm, widescreen is tegenwoordig eigenlijk al wel de standaard als mensen het over een nieuw scherm hebben. Dan kan je daarnaast je oude monitor inzetten voor iets er naast tonen. Bedenk wel dat de game vaak alsnog minimaliseert als je iets wil doen op het 2e scherm, dus je kan vooral iets passief op dat 2e scherm tonen, zoals een film ofzo, maar actief het 2e scherm gebruiken tijdens het gamen gaat vaak maar moeizaam.
Volgens mij bedoeld de TS een ultra wide screen 21:9, en geen ''gewone'' 16:9

• Luke58
wat bedoel je dat onder een hoek naar je 2de scherm kijkt?

• Luke58
MsG schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 12:32:

Daarnaast lees ik dat je ook je TV wil aansluiten. Wil je dat tegelijk met de 2 andere schermen? Want zodra je 3 schermen wil aansluiten (je TV is ook gewoon een scherm) heb je een actieve DisplayPort-adapter nodig, en uiteraard ook een DisplayPort-aansluiting op je videokaart. Heb je dat niet dan kan je er maar 2 tegelijk aansluiten.
Ik heb DisplayPort, DVI-D, DVI-I, HDMI als aansluitingen, Als ik er dan bijvoorbeeld twee monitoren op de DVI-D en DVI-I aansluit en de tv op de HDMI dan werkt het toch gewoon?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:12

MsG

Forumzwerver

Nope, het gaat niet zozeer alleen om de aansluithoeveelheden. Een beetje een technisch verhaaltje maar de meeste moderne videokaarten hebben maar maximaal 2 RAMDAC's, waarbij je dus 2 monitors kan aansluiten. De Displayport-aansluiting heeft een eigen RAMDAC dus die kan er nog bij op. In jouw geval kan het dus wel als je Displayport gebruikt en DVI en HDMI, of Displayport en 2 x DVI.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:39
Als je voor een widescreen scherm gaat, moet je eigenlijk beginnen vanaf de pricewatch: LG 29UM57-P Zwart. De 25" versie is wel wat breder dan de 'standaard' monitor, maar ook een stukje lager. En je moet er wel van kunnen genieten.. :)

• Luke58
Oké, dan op gebied van aansluitingen komt het dus wel goed als ik ook de tv op hdmi wil blijven gebruiken. Dan komt nog steeds de kwestie dualscreen of widescreen naar voren. Ik weet het niet. Ik bedoel, ik gebruik de PC voor normaal gebruik, school, gamen en music produceren heb ik atlijd intressant gevonden en verwacht dat ik daar ik dit jaar ook wel begin aan maak. Dan komt bij mij naar voren dat een widescreen voor gamen niet zo geschikt is.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02 16:28
Je komt van 1920x1200, dat wil je dus minimaal behouden en eenzelfde ernaast, de goedkoopste die ik zie in de PW is 166 euro, je zal dus echt een realistischer budget moeten nemen voor twee monitoren. Beginnen dus bij €450 en liever €500, dan kun je 2x Dell Ultrasharp U2412M naast elkaar zetten en heb je in ieder geval iets degelijks voor het geld

• Luke58
Dat budget, daar hebben je het allemaal over en dat ga ik sowieso verhogen. Maar welk bedrag dat gaat worden ben ik nog niet uit maar 400 euro heb ik er nu wel voor over. Goed dan zit ik nog altijd met dualscreen or widescreen, daar kan ik niet uitkomen.

• Luke58
Is er niemand die hier iets over te vertellen heeft?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:53
Widescreen is eigenlijk de verhouding 16:9 (tov de oude 4:3). Je hebt ook nog Ultrawide screens met een verhouding van 21:9.

Je oude Benq heeft een verhouding van 16:10. Dus een 16:9 is iets lager en breder tov je huidige scherm (in verhouding hé) Ik vermoed net hetzelfde als Chrosser dat je wide en ultrawide door elkander haalt.

Een Ultrawide in een mooie resolutie is ook niet echt goedkoop te noemen.

Een ultrawide is inderdaad niet echt geschikt voor te gamen. Weinig games ondersteunen de verhouding, en als je fullscreen gamet, moet je nog steeds alt-tabben om smoelenboek of teamspeak weer te geven, of je hebt nog steeds een 2de scherm nodig (zou ook je oude Benq kunnen wezen).
Voor school is dit natuurlijk weer ideaal, op de linkerhelft je word-documentje, op de rechterhelft een browsersessie met info. Of op de linkerhelft een playlist, en op de rechterhelft digitale draaitafels of mengtafels. Keuzes, keuzes, keuzes :P

Nu over je minimale eisen : 40cm hoog (ofte 400mm) zonder voet geeft op de pricewatch enkel schermen van 31" en hoger. Dan mag je minstens je budget van je pc nog eens uitgeven voor je scherm.
Dus ik vermoed dat deze hoogte mét voet is. Nu blijf je ofwel op eenzelfde resolutie zitten als je oude Benq, en dan vraag ik me af waarom je deze wegdoet, ofwel ga je voor een hogere resolutie en dan ben je 350 eurootjes kwijt aan 1 scherm dat aan je wensen voldoet of 450 voor een ultrawide.

//off-topic, maar misschien een hint dat kan helpen een scherm te zoeken
Om nog een voorbeeld van eisen te geven. Ik ben zelf ook op zoek naar een scherm. Ik heb de eisen zo gesteld :
  • Freesync, aangezien ik een AMD-GPU heb. De range van Hz waarop Freesync werkt, zo groot mogelijk
  • aansluitingen voor hoofdtelefoon en microfoon (gaming headset)
  • USB-hub, om muis en toetsenbord aan te sluiten
  • liefst 144 Hz
  • liefst 27"
  • liefst IPS of aanverwante technologie
  • budget rond de 600 euro, kan een beetje opgerekt worden
Mijn verplichte eisen geven me 14 schermen in de pricewatch, dus ik ga verder eisen invullen, om mijn zoekresultaten te verfijnen. Resultaat als ik al mijn eisen invul : ik hou geen scherm meer over, dus moet ik mijn eisen bijstellen. Dan ga ik reviews lezen over de schermen die ik overhou, en zo kies ik een scherm.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 01-02-2016 20:44 . Reden: typos ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02 16:28
Ik denk dat nieuw 2 monitoren van 1920x1200 voor €400 nog steeds niet te doen is. Wat ik dan zou doen is tweedehands zoals:

V&A aangeboden: 2x Dell Ultrasharp U2412M Zwart met duo monitor arm

• Luke58
Bedankt, voor de reacties. Ik kan nu wel tot de conclusie komen dat voor mij een dualscreen beter is dan de wide/ultrawide screen. Mijn budget van 400 euro maximaal kan ik echt niet verhogen. Dus is het niet slim om mijn huidige monitor te vervangen?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:53
Luke58 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:43:
Dus is het niet slim om mijn huidige monitor te vervangen?
Ik zou hem inderdaad bijhouden, en dat als 2de scherm gebruiken. Dan kan je ofwel een beetje besparen op je budget, ofwel investeren in een scherm met iets betere specs.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Luke58
Ik heb gewoon even een scherm gekozen die ik langs zag komen. De Asus VC279H als die zal nemen dan heb ik dus wel betere kwaliteit dan de benq die ik nu heb staan en op het moment dat ik de Asus VC239H neem heeft het geen nut om geld uit te geven want die is toch niet beter dan de monitor die ik nu heb staan?
Pagina: 1