Toon posts:

inbouw speakers plafond

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede morge allemaal ik heb me hier net aangemeld om wat info op te doen en wat vragen duidelijk te krijgen.
ik zit in een flinke verbouwing van me huis en ben nu net bezig met wat bedrading te trekken boven de plafonds voor me audio.
nu is mij niet duidelijk hoe ik me boxen af moet werken boven het plafond dus ik bedoel moet er alleen isolatie rond om de speaker of moet ik een klank kast maken of iets. De meningen zijn vrij verdeeld. Wie o wie kan mij duidelijk een antwoord hier over geven.
Mvg maurice

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-12 02:19
Welkom op Tweakers :)

Om maar even goed van start te gaan, er wordt wel verwacht dat je eigen inzet toont... met andere woorden, beschrijf je plannen eens wat duidelijker; wat voor een speakers heb je op het oog, wat voor een materiaal gaat het plafond van gemaakt worden en wat zijn je verwachtingen etc.

Wat ik je sowieso wel al kan vertellen is dat het inbouwen in het plafond geen ideale oplossing is voor totale audio om diverse redenen. Wat handige info daarover: https://www.hifiklubben.n.../inbouwen-in-het-plafond/

Het is daarom denk ik sowieso verstandig om eens goed erbij stil te staan óf dit wel een geschikte oplossing is voor ;)

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
Beste Moumou123,

Om je eerste vraag te beantwoorden, er is geen goed of fout met inbouwen. Puur keuzes.

Zelf heb ik in mijn hele huis Polk RC80i speakers ingebouwd. Zelf heb ik per speaker een kistje gemaakt met doorberekende liters, het voordeel is trillingsvrije montage en daarnaast horen mijn buren nooit iets van mijn geluid doordat er geen contact is. Ik heb maandenlang zaken uitgezocht en ik kwam uit op Polk RC60i of RC80i, de andere opties zijn of heel duur of mindere kwaliteit.

De speakers welke specifiek gemaakt zijn voor inceiling toepassingen zijn zo gemaakt dat dit niet nodig is, ze gebruiken de ruimte boven het plafond als klankkast.

Geluid is vooral een discutabel punt: ik kan zeggen dat geluid van boven absoluut niet storend is en bij films misschien zelfs ruimtelijker klinkt dan zuilen.

Laatste tips: Ik heb pvc buizen naar de speakers bevestigd, mocht er ooit een kabelbreuk zijn kan ik de kabels makkelijker vervangen. Hou er ook rekening mee dat je kabels niet te dicht bij stroomkabels legt ivm storingen: lees een lichte brom.

Schaf een receiver aan met meetmicrofoon, uitrichten is behoorlijk lastig vanuit het plafond. Op deze manier is het al een stuk makkelijker instellen.

Mocht je in de buurt van Utrecht wonen kunnen we altijd een kop koffie doen en leg ik je alles uit waar je rekening mee kunt houden.

Oude posts van mij over inbouw:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44321189

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41956052

[ Voor 23% gewijzigd door jasperaap op 11-01-2016 10:42 ]

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@jasperaap

Heb je nog wat informatie over je zoektocht naar de beste inbouwspeakers? Ik ben zelf ook van plan om een 5.1 set in te bouwen (met uitzondering van de sub dan) en ik ben wel benieuwd naar je bevindingen. Heb je ook Klipsch overwogen?

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp en tips. Ik ben alles goed aan het uitzoeken nu wat me wensen zijn. Ik heb nog wijnig verstand van audio dus ik heb geen tips nog haha