Samenwerking om slechte (helpdesk) websites te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 963 views

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Beste Tweakers,

We weten allemaal dat Internet niet veilig is. Steeds trappen de mensen in om software te downloaden die ongewenste extra programma's kunnen downloaden.

Ik trap zelf ook paar keer in, ook al ben ik erg voorzichtig. Maar als ik aantal websites goed doorleest, moet ik wel zeggen hoe "professioneel" sommige websites in elkaar gezet zijn. Ik spreek bijvoorbeeld over websites waar nogal met leugens (ook in nederlands!) wordt gepraat en word je geadviseerd om programma te downloaden. Goed voorbeeld is Zondervirus.nl website. Veel informatie, maar toch nog zeer gevaarlijk.

ReImage software komt daar vandaan maar is PUP, van hoge risico omdat het veel ongevraagde rommel installeert. En valse waarschuwingen weergeeft. Ook Spyhunter is verdacht programma, maar is wel overal aangeboden op slechte sites. (Mbam software kan je zelfs daar ook downloaden - maar dat zal ongetwijfeld aangepast zijn.)

We kunnen wel lange zwarte lijst maken. Maar ik vind echt vreselijk dat zolang zulke websites, hoe mooi ze ook uitzien, nog steeds leugens praten en mensen keer op keer misleiden.

Dat betekent dat we met allen krachten moeten bundelen, Tweakers met aantal goede anti-virus forums zoals Nucia.eu samenwerken om websites te kunnen sluiten. Desnoods via rechtelijke wijze.
Het zou mooi zijn als we normale mensen kunnen helpen om te voorkomen dat ze in de valkuilen lopen.

Je moet maar lezen dat mensen steeds opnieuw problemen posten op security forums. Het gaat dus steeds weer mis. Een aparte website maken met waarschuwingen helpt weinig, omdat niet iedereen het kan lezen of kan vinden.

Waarom kan de Brein wel verdachte websites laten sluiten? Kunnen wij dat ook niet doen, maar dan voor gevaarlijke "service" websites. Het is niet toegestaan om mensen te misleiden met gevaarlijke software. Leugens zijn immers niet toegestaan. Want dat is eigenlijk ook een misdaad.

Ook aantal drivers websites zijn niet veilig door hun verplichte installatie software. Het is echt een rommel geworden daar.

Ik denk dat creditcard bedrijven ook graag willen dat zulke websites dicht gaan. Door malware en trojans worden zeker regelmatig gegevens gestolen en ongewenste betalingen mee gemaakt.
Verder zou Google mee kunnen werken om verdachte websites sneller uit de zoekresultaten te halen, zodat ze niet meer gevonden worden.
En vast ook wel aantal antivirus bedrijven (ook al is het hun inkomensbron) willen wel helpen.

Ik weet dat het niet makkelijk is. Maar met betere samenwerking met aantal forums, bedrijven en wij zou het gewoon moeten kunnen. Al is het maar beetje om internet veiliger te maken, het is altijd goed als de gevaarlijke websites gesloten kunnen worden. Zij mogen niet teveel vrijheid hebben.

Wat kunnen we doen op dit moment? Kunnen we 2016 wat veiliger maken of niet?
De doel is om slechte service / pc helpdesk website te sluiten.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Het probleem is dat deze websites vaak door de mazen van de wet glippen. Vaak staat het netjes vermeld in de voorwaarden. (wie leest dat nu?)

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 14:21
Goed idee, maar dan moet je inderdaad bepaalde normeringen gaan aanleggen wat een 'slechte' of 'verdachte' website is?
Is het bijvoorbeeld mee installeren van bijvoorbeeld een zoekbalk (waarbij de 'ja' al aangevinkt is bij de vraag of deze geïnstalleerd mag worden al 'slecht' of pas als het iets verder gaat?

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-11 13:42
Daarbij, je sluit er 1 maar er komen vervolgens weer twee voor terug.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan niks afsluiten en het probleem is niet zozeer de websites met dubieuse software.
Advertentie netwerken en gehackte Joomla/WordPress websites die malware serveren lijken mij een veel groter probleem.
Al die e-mails met Word documenten en fake PDF bestanden en weblinks zijn vervolgens het probleem (die verwijzen immers naar bovenstaande).
En een firewall bij je ISP is ook niet iets waar je op zit te wachten.

Persoonlijk ben ik meer voor een internet rijbewijs, maar dan nog. Als mensen even niet opletten heb je alsnog een ongeluk, net als met de fiets/auto/bus.

Eigenlijk wil ik dus zeggen dat je je niet druk moet maken om dit soort dingen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
DJMaze schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:36:
Eigenlijk wil ik dus zeggen dat je je niet druk moet maken om dit soort dingen.
Voor ons Tweakers wel. Maar regelmatig gaan minder ervaren gebruikers internet op. Stel je voor, ze merken dat hun computer niet lekker loopt. Zoekt even op internet naar tools om pc beetje vlotter te kunnen maken. En het is goed mogelijk dat kwalijke sites zomaar bovenaan staan op Google Search. Mensen klikken erop en downloaden zo onbedoeld de software. Zeker als website zo mooi uitlegt en netjes uitziet.

Ik ben daarom van mening dat we zoveel mogelijk deze mensen beschermen tegen zulke website die overal leugens praat en mensen zo in de val lokt.
Website sluiten vanwege onveilige software zou moeten kunnen.
Maar ja, het zijn ook "bedrijven" en zullen alles doen om zo onschuldige beeld te maken en zo mee grof geld verdienen. Dat lijkt op een moderne vorm van afpersing en oplichting. Je koopt software, die doet meer kwaad dan goed. Sommige software zoeken rotzooi op, maar gaan je wijsmaken dat er veel virussen zijn, en zullen niet oplossen voordat je flinke smak geld neerlegt.

Ramsonware is goed voorbeeld, en dat moet verboden worden. Je kan wel aangifte doen aan politie, maar ik ben bang dat het veel op civiele zaken gaan lijken ipv totale schade samenvoegen.
Bij Marktplaats kan men totale schade bijeen zoeken en dader opsporen en zo rechtszaak van maken, maar hoe zit het met software schade? Mensen brengen alweer naar computerwinkel, laten het schoonmaken tegen betaling en gaan weer verder.
Hierdoor kan politie dus niks zien, er komen geen aangiften ondanks geldverlies en zo hebben de websites nog steeds de vrij spel.

Het is moeilijk ja. Dat is waarom ik pleit voor samenwerking van diverse bedrijven en groepen. Hoe meer mankracht, hoe makkelijker het wordt. Bewijzen kun je verzamelen om aan te tonen dat software oneerlijk bezig is - gratis of tegen betaling.

Reken maar dat aantal bedrijven ook zelf slachtoffer worden van onveilige en slechte software. Menselijke fouten zijn mogelijk, maar met leugens software aanbieden is echt gemeen. Je koopt software volgens de beloften, maar in werkelijkheid installeert het hoop rommel vooraf en gaat dan je zeuren dat er rommel op zit. De software maakt dan een vuile spelletje van.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-11 02:35

TNW

Volgensmij is het tegengaan van dergelijke sites een kwestie van meerdere dingen:

- Wettelijke beperkingen op .nl domeinnamen. Waarom kan de een of andere criminele oostblokker een .nl domeinnaam aanvragen? Gewoon ervoor zorgen dat alleen in NL aanwezige instanties en personen dit kunnen.
- Gezond verstand. Slecht Nederlands = scam, geen of vage contactmogelijkheden, buitenlandse beheerder = scam, wil een site heel graag allerlei software pushen = scam, overal een oplossing voor = scam. Voordat je iets doet, vraag de Tweakert in je familie :) Google "softwarepakket/site X betrouwbaar" en kijk verder dan de eerste pagina.
- In browser ingebouwde reputatiechecks. Helaas is dit moeilijk te implementeren. Het liefst is het compleet onafhankelijk, gestandardiseerd voor alle browsers, niet te misbruiken, etc. etc.

Weblog | Straling!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

offtopic:
Basta, Mobistar, klantendienst, druk sterretje voor een container voor uw hekje ;)

YouTube: Basta: druk sterretje voor een container voor uw hekje

NRG

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 17:55
Heb dit even aangekeken. Heb niet het idee dat dit de plek is om zoiets te regelen. Daarom sluit ik het.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.