LED-strip: overbelast of slechte kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb bij Kiwi-Electronics deze LED-strip (WS2812b, 60 LED/m) gekocht, samen met een FadeCandy. FadeCandy is een controller die 8x64 leds aan kan sturen. (Overigens heb ik onderstaande ook getest direct aan een Arduino One en daarmee heb ik hetzelfde effect.)

Deze heb ik aangesloten, zoals door Adafruit uitgelegd is:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TukAfsg.png

Het functioneert. Ik kan elke led aansturen, echter... Als ik de leds te fel zet (ongeveer vanaf RGB-waardes 190) beginnen er eerst subpixels uit te vallen, waarna er volledige pixels uitvallen waarna uiteindelijk een groot deel van de strip "vastloopt". Dat vastgelopen deel reageert dan ook niet meer op data.

Dit geheel is te resetten door de stroom er even af te halen.

Maar waar kan dit aan liggen? Is het een defect in de ledstrip, is de strip gewoon van slechte kwaliteit of zit er een fout in mijn aansturing? De +5V van de voeding is netjes 5.00V.

Nu heb ik van Banggood ook een goedkope strip binnen en die doet exact hetzelfde. Ik sluit overigens niet uit dat het om dezelfde strip gaat als die van Kiwi.

Thanks alvast voor het meedenken!

Disclaimer: Ik heb helaas totaal geen elektronica-achtergrond, daarom vind ik het moeilijk in te schatten wat relevante informatie is en wat overbodig. Let me know. Voor dit project heb ik me gebaseerd op de tutorials (1 2) van Adafruit.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Beste antwoord (via Room42 op 12-01-2016 13:49)

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 07:56

BasilFX

BasilFX

Meet je aan het einde van de strip ook nog steeds 5V? Je kunt proberen de strip aan beide kanten aan te sluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door BasilFX op 11-01-2016 07:31 ]

http://www.basilfx.net

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als de eerst leds beginnen te falen wat is de voeding dan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-06 14:39

OB1

Hoe sterk is de voeding? Is die, zoals in het plaatje wordt aangegeven 5V 3A?

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Beginnen LEDs vanaf het begin uit te vallen, of vanaf halverwege / het einde?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 07:56

BasilFX

BasilFX

Meet je aan het einde van de strip ook nog steeds 5V? Je kunt proberen de strip aan beide kanten aan te sluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door BasilFX op 11-01-2016 07:31 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3cmr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07-2023
Leds hebben een sperrichting en een doorlaatrichting; je kunt de plus en de min alleen aan de ledstrip eens omdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
pa3cmr schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:32:
Leds hebben een sperrichting en een doorlaatrichting; je kunt de plus en de min alleen aan de ledstrip eens omdraaien.
Wat zou je daarmee bereiken? Ze gaan gewoon goed aan, dus de + en - zijn niet omgedraaid. Daarnaast behalve dat LEDs niet erg goed zijn in sperren, en het dus daarom al af te raden is, gaan ook de chips die hier op zitten het niet leuk vinden om 5V verkeerd om op zijn voedingspinnen te krijgen met een voeding die een aantal amperes kan leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-06 09:14
Als ik AdaFruit goed herinner doet iedere LED iets van 60mA. Als je er 60 per meter hebt dan gebruik je dus 3,6A op vol vermogen. Dit is waarschijnlijk de reden dat de LEDs en hun controllers "vastlopen", de voeding trekt het gewoon niet meer. Zodra je onder de 190 van de 255 helderheidsniveaus (oftewel ~75%) blijft, is de stroom slechts 2,7A wat een stuk realistischer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

pa3cmr schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:32:
Dit is zo'n beetje het stomste wat je kunt doen bij een intelligente LED-strip.

Ik denk dat de voeding ondergedimensioneerd is, en een krachtiger voeding (die dus meer stroom kan leveren, de spanning is correct) het probleem op zal lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Damic schreef op maandag 11 januari 2016 @ 06:38:
Als de eerst leds beginnen te falen wat is de voeding dan?
Dat zal ik eens meten!
OB1 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:18:
Hoe sterk is de voeding? Is die, zoals in het plaatje wordt aangegeven 5V 3A?
Inderdaad vergeten te melden: De voeding is 10A.
BasilFX schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:27:
Dat zal ik eens testen!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 08:37
De strip is 60 leds/m, hoeveel meter probeer je aan te sturen? Op vol vermogen trek je zoals Xudonax aangeeft 3,6A uit de voeding per meter. Een 10A voeding kan dus ongeveer 2,75 meter van voeding voorzien. Voedingen vinden het niet prettig om continue op vol vermogen belast te worden maar voor even zal het moeten werken als je niet boven de 2,5 meter komt.

Het kan ook zijn dat de voltage teveel zakt verder in de strip om de rest van de LEDs van voeding te voorzien. Als je de + en - halverwege de strip aansluit zou dat beter moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Volgens de specs zou het een 10A-voeding moeten zijn. Kan ik dit nog testen met een multi-meter?

De spanning aan het eind van de strip moet ik vanavond meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 10:25
Room42 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:33:
Volgens de specs zou het een 10A-voeding moeten zijn. Kan ik dit nog testen met een multi-meter?
Nee.

De spanningsval over de strip zou te groot kunnen zijn, het koper er in is erg dun. Je zou kunnen proberen de strip vanaf beide uiteinden te voeden.

Verder zou je nog een grote condensator tussen GND en 5V kunnen verbinden om de voeding extra te stabiliseren.

Verder moet er "officieel" een resistor van een paar honderd Ohm tussen de de pin van je microcontroller en din van de strip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De strip is 60 leds/m, hoeveel meter probeer je aan te sturen ?
Deze info had je nog niet gedeeld :), dus hoelang is de strip waarmee je het e.e.a. test ?
En na hoeveel tijd beginnen de "pixels" te falen, gebeurt dit ook bij een enkele kleur (alleen Rood, Groen of Blauw) of alleen bij mix waardes ?

Wat je dus ook zou kunnen proberen is de "banggood" strip wat in te korten als zijnde test. Probeer het bijv. eerst eens met 5 LED's.

Misschien dat de controller (ingebouwd in de LED) bij meer als "190" te warm word en dus de door jouw gemelde symptomen veroorzaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door o0SmOkE0o op 11-01-2016 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:37
Ik zou ook proberen om de strip vanaf twee kanten te voeden. Dat werkte hier met niet-adresseerbare RGB-strips altijd prima. De kleuren bleven dan ook op het achterste stuk netjes zoals bedoeld en werden niet minder fel, zoals wel gebeurde als ik de strip maar aan één kant voedde.

De koperen sporen op de strip geven gewoon teveel weerstand om aan het einde nog een voldoende spanning over te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 11:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

NeoPixels hebben bij langere strips voeding vanuit twee kanten of vanuit het midden nodig, de strips geleiden niet zo goed namelijk. Verder heb je best een dikke voeding nodig op 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Thanks, allemaal voor de inspiratie! Wat blijkt te werken is de + aan het begin en de - aan het eind van de strip (1m). Hiermee kan ik hem op vol vermogen (150W van de 230V :X) minuten lang laten werken. Awesome!

Nu alleen nagaan of ik dit wel als verlichting wil :D Trekt iets meer dan ik had berekend.

Dus wie gaf nou "het beste antwoord"? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 11-01-2016 21:26 ]

Pagina: 1