Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcow64
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-03-2023
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een aantal weken een BTO X-book (15CL76, die van de best-buy-guide dus) en daar wilde ik een Samsung 950 Pro SSD in zetten. Ik kon deze tegen een leuke prijs los kopen en heb hem dus niet bij de laptop mee besteld (dat was een optie nl.). Echter na het plaatsten van m2 SSD word deze niet herkent in de BIOS en ook niet in Windows 10. Ik dacht dus dat de SSD kapot was en heb hem teruggestuurd naar de leverancier. Deze heeft hem getest en daar blijkt hij prima te werken.

Ik heb BTO gesproken of ik iets moet doen om de NVMe SSD te laten herkennen. Antwoord is nee, zou gewoon moeten werken als je hem in het juiste m2 slot doet (hij past er maar in 1 en dat klopt).

In het betreffende m2 slot werkt een Samsung EVO 850 prima.

Ik zal de 950 binnenkort teruggestuurd krijgen vermoed ik en ik ga hem dan uiteraard weer proberen, maar ik heb er niet veel vertrouwen in dat het werkt.

Heeft iemand anders wel een een NVMe in een (soortgelijke) BTO laptop gestopt? Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Is het M.2 slot in die laptop wel verbonden aan PCIe?
M.2 kan namelijk 3 soorten verbindingen hebben, namelijk PCIe 3.0 x4, SATA en USB3.
Als de aansluitingen in de connector niet fysiek aan PCIe hangen, heb je niks aan een NVMe SSD, want NVMe heeft PCIe nodig. Een SATA M.2 SSD werkt dan wel gewoon.

Edit:
Ik heb de specpage van die laptop even opgezocht.
Blijkbaar zitten er 2stuks M.2 slots in, waarvan één geen optie bied voor een PCIe (NVMe) SSD. De enige opties voor de tweede zijn SATA3 gebaseerde SSD's.

Gebruik je wel het correcte M.2 slot?

Edit2:
En misschien sluiten ze het wel specifiek zo aan dat NVMe niet werkt als je het niet initieel mee besteld? ik roep maar wat...
Een 950Pro staat wel in de keuzelijst voor het eerste slot iig.

[ Voor 44% gewijzigd door McKaamos op 11-01-2016 00:51 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcow64
Vanwege de inkepingen op de m2 kaart kan hij maar in 1 slot en ik ga er vanuit dat als je hem als optie kan bestellen hij dan ook zou moeten werken zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Bij ons werken ze tot op heden toch echt allemaal.

https://www.btodownloads....71Rx%29/Manual/Manual.pdf loop de handleiding eens door, misschien heb je toch idd wat gemist, wellicht een foutieve bios instelling?

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcow64
Welke bios instelling zou dat kunnen zijn? Je kan nl. niet in het Nvme controller menu komen omdat hij de kaart niet herkent heeft.

Over de handleiding heb ik nog wel een vraagje inderdaad :)

Er staat op D-3 (3 na laatste pagina) onder Storage dat er 2 m2 sloten zijn in SATA mode of 1 m2 slot in PCIe mode.
Echter onder Slots staat dat er 3 m2 sloten zijn. Slot 1 voor WLAN, Slot 2 voor SSD in SATA of PCIe mode en Slot 3 voor SSD of 3G/4G kaart.

Wat ik onder kopje Storage eruit haal is dat als je PCIe wilt je maar 1 m2 kaart erin mag doen. Is dat zo?
Het stuk onder Slots spreekt dat nl. weer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Voor zover ons bekend kunnen er wel 2 M.2 kaarten tegelijk in, maar 1 werkt maar op PCIe modus idd.

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcow64
Ik heb inmiddels de NVMe drive terug en ben aan het testen geslagen.

De BTO herkent de NVMe drive en ik kan er Windows 10 op installeren (alleen in UEFI mode, wat logisch is).
Echter zodra ik er een andere SSD m2 kaart erbij stop in het andere slot dan is NVMe kaart verdwenen en ziet de bios (in legacy en UEFI mode) alleen de SATA SSD nog.

Het lijkt er dus op dat met de 2 m2 aansluitingen je moet kiezen tussen of 2 SATA SSD of 1 NVMe SSD. Wat wel jammer is. En raar want bij laptopplus en BTO op de site kan je helemaal los qua configuratie.

Een SATA HDD toevoegen gaat wel goed, het is dus alleen een probleem als je twee m2 kaarten erin stopt.

Morgen even met laptopplus/BTO bellen maar. Ondertussen ga ik via een tussenstationproberen mijn SATA SSD te migreren naar de NVMe SSD.

[ Voor 7% gewijzigd door madcow64 op 14-01-2016 20:53 . Reden: SATA HDD toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcow64
Net nog toch nog even bij LaptopPlus en BTO op de site gekeken en hoewel LaptopPlus er niks van meld (daar heb ik hem gekocht) staat bij BTO dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.codeglue.com/maurice/BTOconfig.png

Helaas pindakaas dus. Iemand een Samsung EVO 850 m2 kopen? :)
Pagina: 1