Qubes OS topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Hoi Tweakers

Het valt me op dat er zeer weinig te vinden is op dit forum over Qubes OS.
zijn er tweakers die het gebruiken?
Voor de mensen die er nog niet bekend mee zijn:

https://www.qubes-os.org/
What is Qubes?

Qubes is a security-oriented operating system (OS). The OS is the software which runs all the other programs on a computer. Some examples of popular OSes are Microsoft Windows, Mac OS X, Android, and iOS. Qubes is free and open-source software (FOSS). This means that everyone is free to use, copy, and change the software in any way. It also means that the source code is openly available so others can contribute to and audit it.

Qubes takes an appraoch called security by compartmentalization, which allows you to compartmentalize the various parts of your digital life into securely isolated virtual machines (VMs). A VM is basically a simulated computer with its own OS which runs as software on your physical computer. You can think of a VM as a computer within a computer.
===================

Waar ik eigenlijk dit topic voor aanmaak is omdat ik het niet voor elkaar krijg om een VPN connectie werkend te krijgen binnen Qubes wanneer je ook TOR gebruikt.

Dus gewenste situatie:

VPN > TOR > appvm's

Iemand anders die me verder kan helpen?
Op het qubes forum board kwam ik ook niet veel verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat je wat meer informatie zou kunnen geven: welk vpn, hoe is de netwerkstrukctuur, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
True, voordat ik alles ga intypen is eigenlijk me eerste vraag meer relevant..
m.b.t de Qubes gebruikers, anders schiet het nog niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou niet weten waarom alleen een Qubes-gebruiker (of -kenner) iets zinnigs zou kunnen zeggen over je vraag mbt VPN > TOR > appvm's, uiteindelijk zijn veel principes hetzelfde, en komt het erop neer dat je moet uitzoeken waar en waarom de verbinding hapert, en vervolgens wat eraan te doen is. Wat meer details over software, instellingen en foutmeldingen moet je toch verzamelen. De combinatie VPN&TOR kunnen allerlei problemen optreden (stel dat je vpn bijvoorbeeld udp wil... etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://www.qubes-os.org/doc/vpn/

maar hun docu is down

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Nee hoor, hun documentatie doet het, maar vpn staat wel op https://www.qubes-os.org/doc/privacy/vpn/

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221236

Welke VPN client gebruik je?
Doe eens een traceroute naar 194.109.6.66 zonder Tor.
Doe eens een traceroute naar 194.109.6.66 met Tor
Zie je daar verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 09:00
C6DL schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:58:
Het valt me op dat er zeer weinig te vinden is op dit forum over Qubes OS.
Is ook vrij logisch. Volgens de laatste schatting van Qubes zelf zijn er wereldwijd minder dan 8000 gebruikers van Qubes ;)
zijn er tweakers die het gebruiken?
Ondergetekende
Waar ik eigenlijk dit topic voor aanmaak is omdat ik het niet voor elkaar krijg om een VPN connectie werkend te krijgen binnen Qubes wanneer je ook TOR gebruikt.

Dus gewenste situatie:

VPN > TOR > appvm's

Iemand anders die me verder kan helpen?
Op het qubes forum board kwam ik ook niet veel verder
Je bedoelt de mailinglist, en ik denk dat ik je vraag daar ook gezien heb ;)

Heb je ondertussen nog iets uit die thread gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
azerty schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 02:43:
[...]

Is ook vrij logisch. Volgens de laatste schatting van Qubes zelf zijn er wereldwijd minder dan 8000 gebruikers van Qubes ;)

[...]

Ondergetekende

[...]

Je bedoelt de mailinglist, en ik denk dat ik je vraag daar ook gezien heb ;)

Heb je ondertussen nog iets uit die thread gehaald?
Top! een mede Qube-er :-)
Ja ik heb al vorderingen! en ben momenteel bezig om dit middels een script voor elkaar te krijgen.

Heb je zelf ook VPN draaien i.c.m Tor bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dus het is een bare metal hypervisor :?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
C6DL schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:15:
[...]

Heb je zelf ook VPN draaien i.c.m Tor bv?
Nee, ik verbind meestal rechtstreeks met het internet, en ben nog wat aan het spelen om mijn proxy volledig werkend te krijgen zoals ik wil (in een proxyVM). Tor ga ik voorlopig nog niet inschakelen :)
silverball schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 16:09:
Dus het is een bare metal hypervisor :?
Nee. Het is een OS dat een hypervisor als basis gebruikt om "security through compartimentalization" te bereiken.
Qubes makes it so that multiple VMs running under a Type 1 hypervisor can be securely used as an integrated OS. For example, it puts all of your application windows on the same desktop with special colored borders indicating the trust levels of their respective VMs. It also allows for things like secure copy/paste operations between VMs, securely copying and transferring files between VMs, and secure networking between VMs and the Internet.
Het voordeel is dus dat als je in 1 domein (je privé bijv.) besmet zou worden (en enkel daarin), er geen gegevens van je werk/bankieren/... gestolen kunnen worden*

* Tenzij er de aanvaller een exploit heeft om uit de VM te breken, maar zie deze paper daarover. Het is bijlange niet zo eenvoudig als bij een gewoon OS...

[ Voor 62% gewijzigd door azerty op 20-01-2016 19:31 ]

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik wilde de USB-versie uitproberen. Heeft iemand hier dat al gedaan?
Ik ben niet bekend met Linux, dus ik wil het nog niet direct op mijn laptop installeren. Eerst even oefenen en kijken of ik er wat mee kan.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

joi-c schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:16:
Ik ben niet bekend met Linux, dus ik wil het nog niet direct op mijn laptop installeren. Eerst even oefenen en kijken of ik er wat mee kan.
USB-ding ering frotten; weet je direct of je hardware out of the box functioneerd

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 12-06 14:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gewoon doen, er over praten is meer werk dan een sticky maken en even rebooten, dan weet je over 10 minuten of het gaat werken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• azerty
Als je geen voorgaande ervaring met linux hebt weet ik niet of het aan te raden is. Er is namelijk vrij veel per command line te doen als je bepaalde zaken wilt gaan doen...

En verder: met bovenstaande... Linux live is al jaren doodsimpel, met Qubes is het niet anders.

[ Voor 9% gewijzigd door azerty op 25-02-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
Dank voor jullie reacties. Ik wilde eigenlijk weten of het een echt werkende versie is of alleen een uitgeklede versie om het uit te proberen. Ik wil me best in command line zaken verdiepen. No problem.
(ik heb een USB-stick besteld, heb er geen liggen)

Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met dit OS? Gebruiken jullie het als 'main' OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 12-06 14:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ken niemand die het gebruikt en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat je die hier gaat vinden. Voor zover ik het kan overzien is Qubes jong, experimenteel en niet gericht op beginners maar juist op geavanceerde gebruikers. Ik zou het niet aanraden als eerste Linux-distro als je een goed beeld van Linux wil krijgen.

Dat alles gezegd hebbende ziet Qubes er wel interessant uit. Het lijkt me een leuk systeem om mee te spelen en er zitten paar mooie gedachtes achter. Ik zou me echter wel voorbereiden op een teleurstelling want ik denk dat je de achtergrond mist om het echt te kunnen waarderen. Wellicht ben je beter af met een wat meer conventionele distributie om de basis onder de knie te krijgen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
Eerlijk gezegd wil ik geen beeld van Linux krijgen. :) Anders had ik allang één van de distro's in een VM geïnstalleerd. Ik ben geïnteresseerd in security en toevallig volgde ik één van de ontwikkelaars van Qube OS op twitter. Ik wilde het uitproberen en kijken of het voor mij zou kunnen werken. Ik ben specifiek geïnteresseerd in de gescheiden functionaliteit van QubeOS (dus verschillende containers voor verschillende functionaliteiten). Het gaat moeilijk worden met mijn gebrek aan Linux kennis, maar ik ga het toch uitproberen. In ieder geval bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 13:33:
Ik ken niemand die het gebruikt en eerlijk gezegd denk ik ook niet dat je die hier gaat vinden. Voor zover ik het kan overzien is Qubes jong, experimenteel en niet gericht op beginners maar juist op geavanceerde gebruikers. Ik zou het niet aanraden als eerste Linux-distro als je een goed beeld van Linux wil krijgen.
Je kent er bij deze bijna één ;) Ik ben een overstap aan het voorbereiden naar Qubes, en draai het op dit moment primair op een laptop die ik tijdens de lessen gebruik. De desktop krijgt binnenkort de overschakeling, en dan gaat Qubes mijn primaire OS zijn.

In mijn geval behoud ik wel een dualboot met WIN7, omdat ik toch nog af en toe een spelletje wil kunnen spelen... Al de rest zal via Qubes gaan.

Dat gezegd zijnde, als eerste Linux distro is het inderdaad niet aan te raden.
joi-c schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 15:12:
Eerlijk gezegd wil ik geen beeld van Linux krijgen. :) Anders had ik allang één van de distro's in een VM geïnstalleerd. Ik ben geïnteresseerd in security en toevallig volgde ik één van de ontwikkelaars van Qube OS op twitter. Ik wilde het uitproberen en kijken of het voor mij zou kunnen werken. Ik ben specifiek geïnteresseerd in de gescheiden functionaliteit van QubeOS (dus verschillende containers voor verschillende functionaliteiten). Het gaat moeilijk worden met mijn gebrek aan Linux kennis, maar ik ga het toch uitproberen. In ieder geval bedankt voor je reactie.
Veel succes in elk geval! Ik zou je zeker aanraden om de mailinglist van Qubes (https://www.qubes-os.org/doc/mailing-lists/) in de gaten te houden, daar kun je ook terecht voor vragen (met grotere kans op antwoorden dan dit topic bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
azerty schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:42:
...
In mijn geval behoud ik wel een dualboot met WIN7...
Trek je bijvoorbeeld de qubes-disks er dan even uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
begintmeta schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:12:
[...]

Trek je bijvoorbeeld de qubes-disks er dan even uit?
Dat is afhankelijk van je threat model. In mijn geval is het geen probleem omdat de qubes boot partitie voor windows niet te bereiken is, en de disk met qubes data op is volledig versleuteld. Genoeg voor wat ik wil en verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
azerty schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:17:
...
Dat is afhankelijk van je threat model. In mijn geval is het geen probleem omdat de qubes boot partitie voor windows niet te bereiken is,
Ben benieuwd naar nadere details.
en de disk met qubes data op is volledig versleuteld. Genoeg voor wat ik wil en verwacht :)
dat kan goed zijn inderdaad, het ligt inderdaad maar aan wat problematisch is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
begintmeta schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:23:
[...]

Ben benieuwd naar nadere details.
Zie DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438105

Als je het niks vindt, reageer dan gewoon niet.

[ Voor 89% gewijzigd door Hero of Time op 21-04-2016 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 16:33
Pagina: 1