Juiste keuze bruggelijkrichter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 14:37
Als leek op ICT gebied ben ik op zoek naar een bruggelijkrichter, ik moet namelijk 8VAC gelijkrichten naar 10/12VDC om een DC relais in een bestaande situatie te schakelen. Ik begrijp dat ik ook een AC relais kan kopen, maar da's lang niet zo leuk om te knutselen :+

Nu kan ik allerlei mooie gelijkrichters vinden op conrad en andere sites, maar welke is er nou geschikt waarvoor :P Kan ik gewoon elke willekeurige gelijkrichter pakken en daar een willekeurig voltage opknallen tusssen bijvoorbeeld 5 en 100 VAC? Ik kan in de specs niet zo gauw iets vinden hierover, bijvoorbeeld bij deze: https://www.conrad.nl/nl/...m-u-rrm-400-v-501492.html

(En is het nog verstandig om een (afvlak)condensator achter de gelijkrichter te knallen? En zoja: welk type?)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:44
Die waarnaar je linkt lijkt niet echt een geschikte. Je gaat een te grote spanningsval krijgen over gelijkrichtbrug, waardoor je DC-spanning onder de 10V zal uitkomen, aangezien de piekwaarde van je AC-signaal maar wortel(2)*8=11.3V en dus eigenlijk maar 1.3V meer mag over je gelijkrichter mag komen om nog voldoende spanning te hebben om je relais aan te trekken.
Een extra afvlakcondensator zal zeker nodig zijn, je gelijkrichter klapt enkel het negatieve deel van je AC om zodat alle spanning zelfde polariteit krijgt, en je dus een pulserende DC-spanning gaat krijgen. Om een mooiere DC-spanning te krijgen is een condensator nodig
Die naar waar je linkte lijkt ook wel zeer groot, want hij kan tot 25A aan, wat zeer veel is voor wat een relais nodig heeft, daar heb je met grootteorde mA reeds voldoende. Ook zijn spanning van 125V is wel zeer hoog voor wat u nodig heeft.
Zonder exacte gegevens van wat voor relais je ermee wil bekrachtigen lijkt deze al een redelijk alternatief:https://www.conrad.nl/nl/...ma-u-rrm-80-v-140722.html . De grootte van de condensator is ook afhankelijk van de stroom die nodig is voor het relais, en de maximale rimpel die nog op de spanning aanwezig mag zijn

[ Voor 19% gewijzigd door Mschamp op 10-01-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
Da's een goeie, het relais zelf staat alleen "Hella" op en verder niets...hij is vrij groot, volgens mij wordt hij ook gebruikt in de auto industrie. 20/30A staat wel boven op, maar dat zal de stroom zijn die hij kan schakelen denk ik. Kom ik dan weg met de bruggelijkrichter die je aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:44
Het blijft moeilijk het met zo weinig informatie correct te zeggen en correcte waarden te berekenen.
Misschien is het relais hiertussen te vinden: http://www.hella.com/ePap...lais/deutsch/document.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
Dan ben ik bang dat ik toch maar voor een VAC relais ga, dan kan ik het andere relais gewoon weggooien. Ik kan het relais zo 1-2-3 niet in het schema terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Dubbelzijdig gelijkrichten is niet perse nodig voor het aantrekken van het relais. Ik zou hem enkelzijdig gelijkrichten met een 1N4007 diode en er vervolgens een elco van 220uF tot 1000uF achter zetten. Vergeet de diode over de spoel van je relais niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

4diodes 1n4007 ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
die auto relais schakelen vrij makkelijk.. echter geen idee of je relais nog aan trillingen etc wordt bloot gesteld?

en verder kan je met een simpele regelbare DC voeding wel kijken bij welke spanning het relais schakelt.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

SA007

Moderator Tweaking
Voor alleen een standaard autorelais is elke bruggelijkrichter prima.

Degene die gepost is is prima, geeft wat meer spanningsval, maar dat relais zal prima werken.
Voordeel van die gelijkrichter is wel de connectors, daar hoef je niet aan te solderen, maar een lichtere is geen enkel probleem.
Voor alleen een relais is een condensator ook niet nodig, die doet het prima op een gelijkgerichte AC.

Zou me nieteens verbazen als hij het prima doet direct op 8VAC, je moet alleen opletten met AC relais op DC plaatsen, andersom maakt het niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Degene die gepost wordt (door TS, die in de tweede post is prima) is naar mijn idee te lomp en te duur voor deze toepassing. Vandaar enkelzijdig met een 1N4007 (mogelijk is een 1N4148 ook genoeg). Ik heb een tijdje terug eens de afval en opkom tijd van een relais gemeten, deze kwam rond de 10ms uit. Bij dubbelzijdig gelijkrichten kom je er waarschijnlijk mee weg om een condensator achterwege te laten. Bij enkelzijdige gelijkrichting zou ik hem zeker toevoegen. Ik zou hem overigens altijd gewoon toevoegen, al is het alleen maar om een 50 of 100 Hz brom uit je relais voor te zijn.

@Damic, Toch echt eentje. Of eigenlijk twee, nog eentje over de spoel van het relais.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander306 op 10-01-2016 18:58 . Reden: Even terug gelezen, verduidelijking toegevoegd ]

Pagina: 1