Vraag

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-01 19:48
Beste Tweakers,

Mijn GPU crasht soms. Laatste tijd gemiddeld 1x per dag, 6 maanden gelden had ik er ook last van, toen was het een hele tijd weg maar nu begint het probleem weer op te spelen.

Foto's van mijn schermen tijdens de crash:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EguiR89fPxZruH8eCxMuXBYI/thumb.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3PwI0xLKP4cM0R4hSwTxVI3S/thumb.jpg

Specs:
Win10 64 bit
HD7950 3GB Boost (custom cooler)
Drivers up to date

Ik hoop dat er mensen zijn die hier een blik op kunnen werpen en mogelijk fixes kunnen opperen.
Ik reageer altijd snel, dus kom maar op met alle ideeën, dan probeer ik ze direct uit ;)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-01 23:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Problemen met je GPU en posten in OH. Juist ja ;). Schopje naar VB.

Verder mis ik hier al je eigen oplossend vermogen. We gaan hier áltijd uit van eigen opzoek/uitzoek/uitprobeer werk. Er zijn genoeg opties die je zelf al even zou kunnen proberen..

Als laatste is je beschrijving van je probleem op zijn best vaag te noemen. Wanneer treedt het op? Is het tijdelijk of is een reboot nodig? Waar bestaat je systeem uit? Op deze manier kunnen je medetweakers precies niks zinnigs zeggen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat heb jezelf al gedaan om het probleem op te lossen? Dat mis ik hier.
Doorloop even een aantal standaard tests om te kijken of je systeem stabiel is en probeer daarmee componenten uit te sluiten.

• vincent120420
Juist. Komt het:

Het probleem treedt meestal op tijdens een game. Kan verschillen tot een simpel spelletje (geen flash dan) tot GTA.

Ik heb natuurlijk al veel geprobeerd, maar nog niet tot een conclusie kunnen komen.

Qua uitsluiten van problemen:
CPU: Geen problemen bij stresstesten, blijft stabiel.
RAM: Pas ge'RMA'ed, nieuwe set geeft geen fouten.
MoBo: Lijkt me geen boosdoener
PSU: Voldoende kwaliteit en vermogen voor mijn setup, dus ook niet de boosdoener (of hij moet echt kapot zijn, kan ik niet testen)

OC heb ik al eraf gehaald, geeft nog steeds crashes. Drivers zijn up-to-date. Geen fysieke schade aan de kaart. Ik heb er wel een 3th party cooler op zitten, maar deze is correct bevestigd e.d.. Houd de kaart op een lagere temperatuur dan de stock.

Wanner het scherm crashed hoor ik het geluid nog even doorlopen, maar na 3 seconden komt dat in een loop. Na het indrukken van de reset knop start de PC weer normaal op. Laatste keer moest mijn PC de GPU wel opnieuw 'instellen': De resolutie stond zeer laag, maar nadat het scherm even aan en uit gaat is de resolutie weer hersteld (tevens hoor ik het: er is een nieuw apparaat aangesloten, geluidje). Daaruit kan ik denk ik toch wel opmaken dat de GPU de boosdoender is.

Mijn PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 235,80€ 235,80
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 80,95€ 80,95
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
2WD Green WD10EZRX€ 48,-€ 96,-
1Fractal Design Core 3500€ 73,-€ 73,-
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,95€ 33,95
1Acer K242HLAbid Zwart€ 129,-€ 129,-
1Trust GXT 38€ 64,95€ 64,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 45,94€ 45,94
1CM Storm QuickFire XT - Blue Switch€ 77,95€ 77,95
1CM Storm Mizar€ 39,90€ 39,90
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 42,95€ 42,95
1Kingston HyperX Cloud Zwart€ 68,90€ 68,90
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.046,24

Wat ik nu ga proberen is er een oudere driver op zetten, misschien dat dat kan helpen. Voor de rest zou ik het niet weten.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:15

Nemesizz

Untouchable

Lijkt een beetje op GSOD (Grey Screen of Death, al kan die soms ook een andere kleur hebben).

Meestal word dat veroorzaakt als de driver de verkeerde snelheid en voltage voor de videokaart pakt.
Komt vaak voor bij (factory) overclocked kaarten en vaak met multimonitor setups (multimonitor moet de idle clockspeed hoger zijn dan bij een single, soms gaat dat mis en dan krijg je beeld corruptie op een van de schermen of een GSOD).

Het zit em dan in, dat de kaart een bepaalde kloksnelheid en voltage moet gebruiken voor een bepaalde taak.
Niks doen op je desktop gaat ie meestal naar een laag Mhz aantal en voltage ook, ga je bijvoorbeeld een video op Youtube bekijken met hardwareversnelling aan (meeste browers doen dat) dan moet ie de snelheid iets hoger instellen. Waar het dan soms mis wil gaan is, dat ie het aantal Mhz wel verhoogt, maar de voltage niet, waardoor de kaart instabiel word en de driver crashed.

Zelfde bij multimonitor setups.
Bij multimonitor moeten de snelheden wat hoger liggen, soms doet die dat wel (Mhz gaat wel naar juiste aantal), maar voltage blijft bijvoorbeeld 'vast' op single-monitor idle en dan krijg je ongeveer hetzelfde probleem.

Ik had die problemen ook met mijn 5770 paar jaar terug (mijn 5770 had zo'n beetje alle mogelijke problemen die je maar kon hebben....). De ene driver werkte het wel, de andere was er weer een en al gezeik dat ie of niet de juiste snelheid pakte of niet de juiste voltage en dan crashte de boel weer.

Dus misschien wat drivers proberen, eventuele (factory) overclocks naar beneden schroeven en kijken of het dan beter word.
Andere optie (wat ik zelf deed bij m'n Radeon) was gewoon handmatig de snelheid en voltages instellen, gaat het verbruik van de kaart wel omhoog, maar was ik althans van al dat gecrash af.

• vincent120420
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Driver zal ik even een paar stapjes naar beneden zoeken, kijken of dat wat helpt.
De Mhz'en kan ik gewoon aanpassen, maar de Core Voltage helaas niet, alleen het power limit.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22

MsG

Forumzwerver

En probeer het eens een poosje met een enkel scherm, kijken of het dan ook optreedt. Met mijn 7950 wel van die artifacts gehad door de te lage clock speeds bij 2D. Maar die waren juist weg toen ik 3 monitors kreeg. Want daardoor was de idle clock ook 500mhz ipv 300.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• vincent120420
Ik zal wat dingen gaan proberen, maar omdat mijn PC dus niet heel vaak crasht, duurt het lang en is het moeilijk om de uiteindelijk boosdoener te vinden. Maar ik ga mijn best doen. Ik houd dit topic up-to-date

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Al een stuk beter die extra info :p.

Is je Windows 10 instalatie een schone instalatie? Als dit niet zo is, heb je je oude drivers al eens verwijdert met DDU?

Je ram heb je getest, heb je dit met Memtestx86+ gedaan?

Heeft je moederbord de laatste bios?

Overigens is de beste test gewoon je gpu in een andere machine zetten en kijken of hij het daar wel goed doet. Indien dat niet mogelijk is dan zou ik zeker proberen of je pc wel goed werkt met alleen je IGP.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 10-01-2016 22:01 ]

• vincent120420
Drivers zijn allemaal weg en up-to-date.
RAM is gloednieuw en foutloos door de test gekomen.
MoBo BIOS updaten moet ik nog even naar kijken, wordt een heel gedoe.

GPU vertoont(de) kuren in andere PC's.
Ga iGPU nog even proberen, maar ga ervan uit dat alles dan goed werkt.

GPU lijkt me toch echt de boosdoener.

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06-2025
BIOS updaten van je moederbord met Q-flash is heel makkelijk hoor. Zet het bios bestandje op een usb stick, ga in je BIOS, start Q-flash... klaar.

Maar goed, ik denk eigenlijk ook niet dat het een mobo probleem is :P

Volgens mij heeft die HD7950 ook een bios schakelaartje, wellicht heeft het zin om eens te kijken hoe ie draait op de andere setting. En ik neem dus ook aan dat er wellicht een BIOS update uit te voeren valt op je grafische kaart.

[ Voor 34% gewijzigd door laminaatplaat op 11-01-2016 11:16 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-01 23:27
Welke gpu driver gebruik je nu?

Probeer eens een andere driver, de nieuwste driver betekend helaas niet altijd de beste, zekers bij videokaart drivers..

En Q flash werkt inderdaad gemakkelijk, zekers niet in Windows gaan flashen trouwens!

• vincent120420
Moederbord BIOS laat ik denk ik maar even zitten. Ga vanavond aan de slag met de GPU drivers en eventueel de BIOS. Momenteel staat de 16.1 driver erop.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-01 23:27
:) Driver wel goed verwijdjeren met:

http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Dat werkt daar perfect voor naar mijn mening :)

• vincent120420
Heb ik gister gedaan. Nu staat alleen de allernieuwste erop. Momenteel zit ik op de iGPU, geen problemen. Vanavond even proberen met GPU, misschien dat de schone nieuwe driver heeft geholpen.
Pagina: 1