Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 14:00
ola,

Ik heb een marantz pm4001 waar geen geluid uitkomt via het linker kanaal.
zowel met koptelefoon als met speakers. Als ik de loudness aanzet hoor je het linker kanaal enigszins maar dan blikkerig. Zonder hoor je nagenoeg niks.
De pre-out naar andere versterker gaat goed (links en rechts), het betreft alle ingang kanalen btw.
ik heb gekeken naar defect uitziende onderdelen, beetje print bewogen, paar her-solderingen gedaan, niks helpt. De print zelf ziet er vriendelijk uit voor reparatie in de zin van pre-amp protection ed aangegeven op de print, nu nog weten wat je moet doen 8)7

Ik bezit een multimeter, soldeerbout en wat geduld maar geen oscilloscoop oid. Bestaat er een kans dat je dit weer aan de gang krijgt ? voor versterker misschien of een onderdeeltje vervangen wat vaak een issue is bv

thx

edit uploads 2

[ Voor 89% gewijzigd door jeroenvtec op 28-01-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Tuurlijk is dat reparabel. Zeker met de juiste servicemanual.
Ik schat in dat het probleem in de eindtrap zit ergens. Maar voor we die conclusie kunnen trekken, zou je wellicht met de multimeter alle waarden uit de manual eens willen controleren? (Blz4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
dat heeft dan ook effect op de koptelefoon ?
ik zal de waardes die ik zie staan is proberen te meten ! gezien het linker kanaal is nog ergens extra aandacht voor ?

gr

jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ja, kijk maar in het schema. Koptelefoon wordt gewoon door de eindtrap aangestuurd via een weerstand.
Voor nu geen bijzondere aandacht voor links of rechts. Eerst even kijken of hier iets uitkomt.

Oh, voor alle duidelijkheid. Geen bron, luidsprekers of koptelefoon aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 10-01-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:34
Je kunt metingen gaan nemen op zowel het defecte kanaal als op het werkende kanaal. Vanaf het moment dat deze waarden uit elkaar gaan, kom je waarschijnlijk in de buurt van het defecte onderdeel ;-)

Bij "live" apparatuur altijd één hand op in je broekzak houden tijdens het meten (tenzij je er twee nodig hebt om uberhaupt te kunnen meten)!

Overigens kan je op banggood.com een leuk scoopje kopen om mee te meten.. Wel zelf in elkaar solderen, maar dat is een prima oefening. Je krijgt dan dit soort plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/28hq2qr_th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
bedankt voor de replies

dit is niks voor mij merk ik nu, heb even 19v gemeten waar 15 zou moeten zijn en wat diodes getest.
ik ga een hulp lijn inschakelen.

gr

jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Dat is een prima keuze als je het niet ziet zitten. Mocht de hulplijn niets opleveren of te duur zijn dan zou je altijd een longshot kunnen proberen. Eindtransistoren uitsolderen en testen ( de a1694 en de c4467 ) als die op de alle contacten "open" zijn, weet je dat ze kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
ok thx dat vind ik nog wel een leuke gok, in een winkel verderop kunnen ze die dingen wel meten, eruit halen is nog wel te doen :)

bedankt blissard

Jeroen

edit nog wat warmte beeld pictures (low res)
staat gewoon aan en doet niks, vind het ene warme weerstandje wel interessant. en bij power supply duidelijk minder warm, omdat er ergens een probleem zit gok ik, misschien heeft iemand nog een extra gedachte er over of niet :)

edit upload

[ Voor 112% gewijzigd door jeroenvtec op 28-01-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Natuurlijk vraagt elk probleem om een andere aanpak, maar als ik een globaal lijstje moet geven van meestvoorkomende naar minstvoorkomende oorzaak van problemen in receivers:
  1. Mechanisch defect / schade (dit omvat een vrij beerd scala: kabelbreuken, slechte solderingen, vies geworden schakelaars, kapotte connectoren, etc.))Hoe ouder de receiver, hoe groter de kans op dit soort defecten.
  2. Kapotte zekeringen (al ligt de oorzaak hiervan vaak bij een defecte component elders in het schema.Grote kans dat het iets van punt 3. is ;-)
  3. Kapotte halfgeleiders. Output transistoren en voltage regulators zijn de hoofdverdachten. Alks er één defect is, meet dan ook zeker de weerstanden en diodes in de buurt na!
  4. Oververhitting in de transformator.
  5. Beschadigde weerstanden. Te hoge weerstand, meestal vanwege oververhitting.
  6. Defecte elco's. Zorgen vaak voor ruis/vervorming/andere rotzooi in het powercircuit
Uiteraard is de volgorde uiteraard sterk merk- en type afhankelijk.. zo heeft bijvoorbeeld onkyo (vanwege de hitte) erg veel problemen met zijn elco's op het HDMI-bord.

In jouw geval zou ik eens goed kijken of alle transistoren die op een heatsink zitten nog wel goed werken.

WEES ERG VOORZICHTIG MET "LIVE" METEN!! als je sluiting maakt de de probes van je multimeter verliest je component al snel zijn magische rook!
Eigenlijk wil je probes zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/typaR.png
Die kan je aansluiten voordat je de de stroom erop zet. Kan je fijn met je handen op je rug blijven zitten en aflezen, en weet je zeker dat je nergens per ongeluk sluiting maakt met je probe. Kosten via ebay geen drol.. even op een kabeltje solderen voor je multimeter solderen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
bedankt voor het lijstje, net even met collega over gehad, en ik ga proberen wat spanning te meten over de weerstanden en dat vergelijk ik dan met de andere kant.
Wellicht kom ik dan in de buurt van transistoren of voltage regulators ( kan ik via schema checken ) welke ik eruit kan solderen, maar blind alles eruit zie ik niet zitten.
Ik heb gewoon geen idee hoe transistoren en voltage regulators goed zijn meten, dat is eigenlijk het hoofd probleem, ik heb een ander "vak" gekozen. Ik geef het nog niet helemaal op ;)

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
jeroenvtec schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:21:
bedankt voor het lijstje, net even met collega over gehad, en ik ga proberen wat spanning te meten over de weerstanden en dat vergelijk ik dan met de andere kant.
Wellicht kom ik dan in de buurt van transistoren of voltage regulators ( kan ik via schema checken ) welke ik eruit kan solderen, maar blind alles eruit zie ik niet zitten.
Ik heb gewoon geen idee hoe transistoren en voltage regulators goed zijn meten, dat is eigenlijk het hoofd probleem, ik heb een ander "vak" gekozen. Ik geef het nog niet helemaal op ;)

gr
Met google en youtube kom je een heel eind. En zorg dat je alle tijd en ruimte hebt, en het juiste gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Sluit 'm eens normaal aan, draai wat muziek en tik met de achterkant van een schroevendraaier op die blauwe blokjes:
Afbeeldingslocatie: http://despullenfabriek.nl/pica/thumb/1.jpg
Die relais hebben een slijtagecomponent en soms maken ze weer contact als je erop tikt.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
die tip had ik ook ergens gelezen en gedaan en helaas zonder resultaat, ook stiekem op een paar andere componenten getikt ;) Test gedaan met koptelefoon op en muziek aan.

bovenste 2 blokjes zouden de speakers zijn en die onderste de gehele audio doorgang, die word ook beetje warm zoals je kan zien

bedankt voor het meedenken.
Ik ga vanmiddag naar iemand toe die er ook even een blik over werpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
jeroenvtec schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 12:28:
Ik ga vanmiddag naar iemand toe die er ook even een blik over werpt.
en..? nog wat wijzer geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
nee weet nog niks, nog geen update gekregen.

edit:

krijg net een mail binnen.

Het probleem zit ‘m in ieder geval tussen de volumepot en de eindversterker (want daar komt het signaal namelijk niet aan).
Het is – wat mij betreft – een heel raar probleem. Het lijkt er op dat de volume potmeter defect is, maar ik heb er een andere ingezet en met die werkte hij ook niet.
Verder heb ik de componenten nagekeken die daar in de buurt zitten en die zijn allemaal ok. Kortom, een raadsel, voor mij althans.

dus helaas

[ Voor 84% gewijzigd door jeroenvtec op 25-01-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvtec
versterker als defect verkocht ( kreeg nog best veel reacties ) ik ga verder genieten van mijn gereviseerde technics.

Ik ga de foto's verwijderen btw.
Pagina: 1