Welke R9 290 aanbevolen / algemene instellingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Sinds gister ben ik in het bezit van een i7 4790K en een R9 290 en ik zie dat er best veel instellingen aan te passen zijn, die mij niet veel zeggen.

1) Weet iemand welke instellingen prima via AMD te regelen zijn, en welke instellingen juist erg zwaar zijn? Ik heb het idee dat supersampling zwaar is, of valt dat mee? Zo zijn er meer van dat soort instellingen. Natuurlijk kan ik van alles gaan zitten uitproberen, maar ik denk dat bepaalde instellingen gewoon erg zwaar zijn, en sommige niet. Vandaar mijn vraag.

Als ik met GTA IV alles op z'n hoogst zeg, is het aantal fps goed, maar krijg ik steeds kleine haperingen.

2) Is het nodig om alle voorgestelde AMD software te installeren? AMD Gaming Envolved spreekt voor zich (dat is wat extra's), maar ik bedoel de software die gericht is op de kaart zelf. Misschien dat het totaalpakket juist af te raden is? Zo was dat vroeger weleens, om zo meer prestatie te verkrijgen. Momenteel gebruik ik Crimson 15.12, maar volgens mij werden er meer onderdelen geïnstalleerd.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:15

MsG

Forumzwerver

Ikzelf zet de Gaming Evolved altijd uit, dat is in mijn ogen gewoon een stukje onzinnige spyware. Bij mij wilde hij elke game daarmee op 1080P zetten, terwijl ik een 1920 * 1200 scherm heb bijvoorbeeld.

Wat doorgaans zwaar is bij games is reguliere Anti Aliasing, Daarnaast zou ik Vsync ook eens uitzetten. Die is in mijn ogen alleen nodig als je echt veel last hebt van tearing-lijnen, en dat verschilt erg per game. Zodra je FPS namelijk even onder de 60 duiken met vsync wordt de FPS meteen gehalveerd.

Hier ook wat meer info: http://www.digitaltrends....and-play-well-on-your-pc/

Gras bijvoorbeeld is ook een zware optie. Maar je kan het makkelijk testen van veel instellingen zonder dat je de hele tijd het spel opnieuw hoeft te starten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
MsG schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:10:
Ikzelf zet de Gaming Evolved altijd uit, dat is in mijn ogen gewoon een stukje onzinnige spyware. Bij mij wilde hij elke game daarmee op 1080P zetten, terwijl ik een 1920 * 1200 scherm heb bijvoorbeeld.

Wat doorgaans zwaar is bij games is reguliere Anti Aliasing, Daarnaast zou ik Vsync ook eens uitzetten. Die is in mijn ogen alleen nodig als je echt veel last hebt van tearing-lijnen, en dat verschilt erg per game. Zodra je FPS namelijk even onder de 60 duiken met vsync wordt de FPS meteen gehalveerd.

Hier ook wat meer info: http://www.digitaltrends....and-play-well-on-your-pc/

Gras bijvoorbeeld is ook een zware optie. Maar je kan het makkelijk testen van veel instellingen zonder dat je de hele tijd het spel opnieuw hoeft te starten.
Dankje, AA is dus wel erg zwaar. Ik game met de kaart op 1440p, dus ik kan mij dat voorstellen. Al geeft MSI Afterburner aan dat ik maximaal 1500 MB gebruik, daar zal het niet aan liggen. Wat opvalt is dat de GPU steeds naar 100% piekt en dan weer naar 30 á 50%. Ik vraag me af hoe dat kan.

Waar ik met mijn vraag naar op zoek ben, is welke instellingen over het algemeen vanuit de AMD software aan te beleven zijn, en welke niet, zoals Multisampling / Supersampling, kwaliteit textuurfiltering, etc.. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik zou gewoon de in-game settings gebruiken en dan zoeken per game naar wat goede configs zijn. Het is namelijk ook een combinatie van CPU. dus er is ook geen magische config. Dat hij piekt en daalt hangt natuurlijk af van wat je doet in de game. Als je buiten met hoge snelheid rondrijdt of dat je binnen in een huis staat waar maar weinig ingeladen is, maakt enorm verschil. Als hij op de zelfde plekken de hele tijd blijft pieken en dalen, zonder dat er in de game zelf iets veranderd zou het ook kunnen dat er iets te warm wordt, waardoor hij terugschakelt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
MsG schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:48:
Ik zou gewoon de in-game settings gebruiken en dan zoeken per game naar wat goede configs zijn. Het is namelijk ook een combinatie van CPU. dus er is ook geen magische config. Dat hij piekt en daalt hangt natuurlijk af van wat je doet in de game. Als je buiten met hoge snelheid rondrijdt of dat je binnen in een huis staat waar maar weinig ingeladen is, maakt enorm verschil. Als hij op de zelfde plekken de hele tijd blijft pieken en dalen, zonder dat er in de game zelf iets veranderd zou het ook kunnen dat er iets te warm wordt, waardoor hij terugschakelt.
Oke dankje, het lijkt er haast op dat de framerate piekt en daalt, terwijl de situatie ingame hetzelfde is, dus dat ik op de weg rijdt met de auto, en het tussen de 14 en 90 fps piekt en daalt. Ik ga dan maar alles in-game overnemen en per game opzoek gaan naar instellingen. Bedankt voor de hulp!

Edit: Ik blijf het vreemd vinden dat het spel nu zo'n 80 fps draait (heel vloeiend), maar steeds haperingen heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 10-01-2016 16:03 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dan zou ik inderdaad even wat metingen bijhouden met bijvoorbeeld speedfan of GPU-Z. Of een andere driver proberen? En je temperatuur en CPU load bijhouden. Anders kan je er weinig zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dat heb ik gedaan met MSI Afterburner. De CPU wordt zo'n ~30% belast en de GPU tiks zeer regelmatig de 100 aan. Het klinkt logisch dat het daarom stottert, maar gezien mijn game ervaring komt dit vreemd over, omdat het eigenlijk heel vloeiend draait. Ik heb zojuist Crimson 16.1 geïnstalleerd, en het draait nu stukken beter.

Wat ook opvalt, is dat het niet uitmaakt welke settings ik gebruik, alles op z'n hoogst (ook view distance, etc) of alles laag en op 1080p. Gezien het met de nieuwe driver (ik had 15.12 of 15.2) beter draait, ben ik nu tevreden.

Daarnaast ben ik het volgende topic tegengekomen. Heavy stuttering on high end pc. Daar kan ik zo ongeveer uitopmaken, dat het niet zozeer aan m'n systeem ligt. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-07 17:38

Trygve

Redacteur
In Radeon Settings de power limit op +20% zetten zodat ie in ieder niet wordt geknepen. Daar ook instellen dat de Frame Rate Target Control hoger ligt dan je maximale refreshrate. Verder de refresh rate in het spel gelijk zetten aan Windows (dus bijv 60Hz ipv 59) heeft bij mij geholpen.
Ik zou gewoon 1440p gebruiken, dat moet die kaart zeker aankunnen. Grass Quality en MSAA eisen wel flink wat in GTA5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
r100 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:31:
In Radeon Settings de power limit op +20% zetten zodat ie in ieder niet wordt geknepen. Daar ook instellen dat de Frame Rate Target Control hoger ligt dan je maximale refreshrate. Verder de refresh rate in het spel gelijk zetten aan Windows (dus bijv 60Hz ipv 59) heeft bij mij geholpen.
Ik zou gewoon 1440p gebruiken, dat moet die kaart zeker aankunnen. Grass Quality en MSAA eisen wel flink wat in GTA5.
Bedoel je dat ik bij overdrive het energielimiet op +20% mag zetten? Dat heb ik nu gedaan. Het 'framesnelheiddoelcontrole' staat nu ingesteld op 63 fps. Gaat AMD de kaart locken bij dat aantal FPS, of wat is het idee hiervan?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-07 17:38

Trygve

Redacteur
Luxicon schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:55:
[...]

Bedoel je dat ik bij overdrive het energielimiet op +20% mag zetten? Dat heb ik nu gedaan. Het 'framesnelheiddoelcontrole' staat nu ingesteld op 63 fps. Gaat AMD de kaart locken bij dat aantal FPS, of wat is het idee hiervan?
Inderdaad de energielimiet hoger zetten, ik merkte dat mijn scores in benchmarks omhoog gingen. Dit is dus niet overclocken, maar gewoon zorgen dat de kaart voldoende prik krijgt.
De Frame Rate Target Control is bedoeld om (als je géén vsync gebruikt) te zorgen dat de framerate niet onnodig hoog is; dat wil zeggen alles hoger dan wat je monitor kan weergeven onnodig en zonde is om te laten renderen. Toen ik deze functie op 60 fps instelde zag ik dat dit zorgde dat 59fps in games de max werd, en dat leverde juist meer gestotter op. Daarom denk ik dat de waarde van deze 'framesnelheiddoelcontrole' gelezen moet worden als 'tot' en niet 'tot en met'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
r100 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:04:
[...]

Inderdaad de energielimiet hoger zetten, ik merkte dat mijn scores in benchmarks omhoog gingen. Dit is dus niet overclocken, maar gewoon zorgen dat de kaart voldoende prik krijgt.
De Frame Rate Target Control is bedoeld om (als je géén vsync gebruikt) te zorgen dat de framerate niet onnodig hoog is; dat wil zeggen alles hoger dan wat je monitor kan weergeven onnodig en zonde is om te laten renderen. Toen ik deze functie op 60 fps instelde zag ik dat dit zorgde dat 59fps in games de max werd, en dat leverde juist meer gestotter op. Daarom denk ik dat de waarde van deze 'framesnelheiddoelcontrole' gelezen moet worden als 'tot' en niet 'tot en met'.
Dat klinkt goed. :) Sommige games gaan ingame of in het menu, ruim over de 200 heen en dat vind ik inderdaad ook overdreven. De cap staat nu ingesteld op 130. Het energielimiet laat ik op +20%, zoals je als tip als aangaf, daar lijkt mij niks mis mee!

...

Pagina: 1