Banken controleren niet meer de naam van de rekeninghouder!?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:19
Hallo mede-tweakers,

Zojuist heb ik ondervonden dat bij het overschrijven via internet bankieren, de naam van de begunstigde niet van belang is.
Ik heb al eerder een overboeking gedaan waarbij ik alleen de voornaam van de begunstigde invulde en nu heb ik een andere naam ingevuld, welke gewoon werd geaccepteerd..

Kan iemand bevestigen dat dit klopt?

Ik neem aan dat rekeningnummers niet op één cijfer verschillen, want dan zou er ongetwijfeld een keer mis gaan?

Beste antwoord (via jor177 op 10-01-2016 15:08)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jor177 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:04:
Die proef komt me inderdaad bekend voor.
Betekent dit dan ook dat de naam bij voorkeur ook compleet kan worden weggelaten?
Waarom?

Het is natuurlijk nog steeds nuttig om die naam wel te vermelden. Al was het maar omdat het dan ook vaak op die manier in je 'adresboek' terecht komt en het ook op die manier in je rekeningoverzicht komt te staan (zodat je daar later nog wijs uit kan).

Daarnaast: mocht je op een of andere manier toch een verkeerd rekeningnummer intypen dat wel geldig is, dan kan je achteraf in elk geval in de discussie om dat opgelost te krijgen, nog wijzen naar de ingevulde naam als onderbouwing dat je onbedoeld het geld naar die rekening gestort hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:47

MsG

Forumzwerver

Uiteraard doen ze dat niet, dat zou werkverschaffing kunnen zijn voor een heel land. Moet het dan Pietje Precies zijn of Dhr Precies of P. Precies. Dus inderdaad, je kan er rustig Piet Jan snot, of Kees Jan van maken. Het wordt pas gecheckt als je aan de bel trekt. Voor geldige rekeningen hebben ze een ander systeem. Je bent zelf verantwoordelijk of je het naar de goede overmaakt. Je heb niet 123 een heel andere rekening te pakken geloof ik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Iban en rekening nummer idd.
Controle van naam begunstigde is te omslachtig als ik het goed begrepen heb idd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 10:02
jor177 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:54:
Ik neem aan dat rekeningnummers niet op één cijfer verschillen, want dan zou er ongetwijfeld een keer mis gaan?
IBAN heeft een check digit om onjuist overgenomen nummers te detecteren. Dat hadden we vroeger ook al: de elfproef.

Dus er verschillen minimaal twee nummers, maar als je die willekeurig kiest is de kans alsnog groot (~/9/10) dat het IBAN uberhaupt niet kan bestaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Thralas op 10-01-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Sinds Iban doet geen enkele bank dat meer. Voor heen werd het gecontroleerd als je het overmaakte naar een rekening van je eigen bank.

Dus ING naar ING werd gecontroleerd maar ING naar Rabo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Een IBAN kan niet op één cijfer verschillen omdat er controlecijfers in zitten.
Wikipedia: International Bank Account Number

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die controle wordt al jaren niet meer uitgevoerd, behalve bij oude gironummers waar geen controle mechanisme in zat. Rekeningnummers van andere banken hadden al een controle mechanisme om typfouten te detecteren.

Nu met de introductie van IBAN hebben alle rekeningnummers een controlemechanisme en is het checken van de naam van de begunstigde dus compleet afgeschaft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:07
Anoniem: 93986 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:59:
Sinds Iban doet geen enkele bank dat meer. Voor heen werd het gecontroleerd als je het overmaakte naar een rekening van je eigen bank.

Dus ING naar ING werd gecontroleerd maar ING naar Rabo niet.
Volgens mij werd er altijd gecontroleerd boven een bepaald bedrag. Ik meen dat dit 1000€ was.

@hieronder: Wikipedia: Elfproef

[ Voor 9% gewijzigd door pacificocean op 10-01-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Betekent dit dan ook dat de naam bij voorkeur ook compleet kan worden weggelaten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jor177 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:04:
Waarom?

Het is natuurlijk nog steeds nuttig om die naam wel te vermelden. Al was het maar omdat het dan ook vaak op die manier in je 'adresboek' terecht komt en het ook op die manier in je rekeningoverzicht komt te staan (zodat je daar later nog wijs uit kan).

Daarnaast: mocht je op een of andere manier toch een verkeerd rekeningnummer intypen dat wel geldig is, dan kan je achteraf in elk geval in de discussie om dat opgelost te krijgen, nog wijzen naar de ingevulde naam als onderbouwing dat je onbedoeld het geld naar die rekening gestort hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59
In theorie wel. Mijn adresboek bij internetbankieren bestaat dus op dit moment ook gewoon uit voor en/of bijnamen, ipv achternamen (die vaak meerdere keren voorkomen).

Hoewel geen naam hoeven in te vullen, mij dat hier nog wel eens negatieve feedback heeft opgeleverd op vraag en aanbod; wat is de naam? 'vul maar wat in'. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
MoiZie schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:08:

Hoewel geen naam hoeven in te vullen, mij dat hier nog wel eens negatieve feedback heeft opgeleverd op vraag en aanbod; wat is de naam? 'vul maar wat in'. :+
Men is er dus nog niet helemaal aan gewend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Om het helemaal leuk te maken, ik kan me de tijd nog heugen dat naast het rekeningnummer en de naam ook de plaats ingevuld moest worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 11:12

Basszje

Reisvaap!]

ING voerde die controle altijd nog wel uit tot IBAN in elk geval. Dan kreeg je als je iets anders invulde nog een notificatie met iets als ' rekening staat op naam bla bla officiele naam '. Kwestie van volgende klikken meestal.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

MoiZie schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:08:
In theorie wel. Mijn adresboek bij internetbankieren bestaat dus op dit moment ook gewoon uit voor en/of bijnamen, ipv achternamen (die vaak meerdere keren voorkomen).

Als ik voor mijzelf spreek: V&A handel betaal ik meestal met de ING app omdat dat het makkelijkste is, die app accepteert het echter niet als ik voor een andere ING rekening de verkeerde naam gebruik, via gewoon internet bankieren mag het wel met een willekeurige naam. Ik weet niet hoe het bij andere banken werkt, maar het kan dus voorkomen dat als je bij dezelfde bank zit zomaar wat invullen in sommige situaties problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Basszje schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:52:
ING voerde die controle altijd nog wel uit tot IBAN in elk geval. Dan kreeg je als je iets anders invulde nog een notificatie met iets als ' rekening staat op naam bla bla officiele naam '. Kwestie van volgende klikken meestal.
Wat er weer uit gehaald is na de ophef dat je dus handmatig alle namen zou kunnen minen van de klanten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien dat enkele mensen maar eens de Consumentengids van december 2015 moeten lezen. Daar staat de vraagstelling omtrent controle volledig beantwoord incl. de voor- en nadelen voor bepaalde banken.

De enige bank die op moment van schrijven dat nog wel doet, is de ABN. Als voorbeeld staat in de Consumentengids genoemd dat je 1 cent kan overschrijven naar een IBAN zonder volledige naam en dat op jouw afboeking (op je rekeningoverzicht) dan de volledige naam van de ontvanger wordt getoond. Dan kan je in ieder geval weten of je de overige 17.999,99 Euro kan overmaken naar de auto-dealer voor je nieuwe hok of dat je per ongeluk 18K over zou maken naar een goed doel, so to say. ;)

Verder staat er in de gids ook uitgelicht dat de combinatie "verkeerde naam en/of verkeerd IBAN" alsnog geen enkele blaam bij de bank of ontvanger neerlegt. Je bent zelf altijd verantwoordelijk voor de controle hierop ondanks dat dit dus nergens zelfstandig mogelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2016 21:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:20
Orion84 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:06:
[...]
Banken helpen daar niet mee toch? Moet je zelf op zien te lossen en hopen op de goedheid van de onrechtmatige ontvanger. Anders is het pech, geld weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Geen er ervaring mee. Ik meende hier wel eens gelezen te hebben dat als de onrechtmatige ontvanger geen gehoor geeft, de bank wel man helpen, maar het fijne weet ik er niet van. Hoe dan ook zal het altijd handiger zijn als je wel de juiste naam had ingevuld dan wanneer je niets invult zoals de topicstarter zich afvroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Orion84 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:13:
Geen er ervaring mee. Ik meende hier wel eens gelezen te hebben dat als de onrechtmatige ontvanger geen gehoor geeft, de bank wel man helpen, maar het fijne weet ik er niet van.
Je hebt de mogelijkheid, als particulier, om een verzoek in te dienen bij de ontvangende bank waarbij gemotiveerd moet worden waarom er een verkeerde transactie heeft plaatsgevonden en wanneer dat is gebeurd. Het is daarna de coulance van deze bank om in contact te treden met de client (veelal schriftelijk dus lange doorlooptijd) om te informeren of de client wil meewerken in het terugbetalen van het bedrag.

Zoals op GoT maar ook elders wel te lezen is (zoals de uitkeringen in Amsterdam): betaald is betaald tegenwoordig zeker als je zelf de betaling geinitieerd hebt met ieder als iDeal of een ouderwetse handmatige overschrijving (en dus een type-fout hebt gemaakt). Indien een zakelijke betaling niet correct is verlopen, naar een particulier of ander bedrijf, is er volgens mij wettelijk wel meer mogelijk maar daar ontbreekt bij mij ook voldoende informatie over.

In alle gevallen is de abusievelijke ontvanger zeer redelijk beschermd en zal je met zeer sterke juridische argumenten moeten komen als je de gang naar de rechter wil maken om een bedrag terug te vorderen.

Leesvoer (cookie-wall): http://www.parool.nl/paro...t-naar-de-verkeerde.dhtml

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:50
Hmm, alhoewel ik snap dat het niet te makkelijk hoeft te zijn om een betaling terug te halen ivm fraude. Is het vokgens mij wel zo dat je in je recht staat om de onrechtmatige betaling terug te eisen via bijvoorbeeld een incassobureau. Aldus wat ik begrepen heb van een goed opgeleide kennis die werkt bij een gerechtsdeurwaarder.

Eigenlijk vond ik het altijd een fijne geruststelling dat de ING aangaf of de rekening wel bij de juiste persoon hoort. Gewoon een tastbare praktische controle.
Pagina: 1