Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 19:21
Wat is je beschikbare budget?
500 euro maximaal. Meer wil ik er niet aan uitgeven en denk ik ook niet dat nodig is voor mijn doeleinden.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke??
Nee ,Dit wordt mijn eerste dslr camera. Voorheen altijd compactcamera's gehad, maar daar wil ik nu vanaf gezien ik nooit echt tevreden was over de beeldkwaliteit, de kleurweergave en vooral de autofocus mogelijkheid die bij bewegende beelden zeer onscherpe foto's gaf. Ik hoop met mijn eerste dslr camera een verademing te hebben in het amateuristisch fotograferen en opnemen.

Koop je de camera met een specifiek doel?
Voornamelijk gaat de camera voor allround gebruik dienen. Ik trek vaak op vakantie in de zomer in de bergen en naar de kust. Ook ben ik gefascineerd door de natuur en maak graag foto's van kleine objecten, zoals vogels en vlinders. Het opnemen liefst in 1920x1080p 60fps.

Vind je filmen met deze camera erg belangrijk?
Ja, opnemen doe ik minder dan fotograferen, maar dit is ook iets wat ik vrij vaak doe met de camera. Echter vooral kleine opnames van enkele minuten.

Is Live View absolute noodzaak??
Nee, bij het fotograferen overbodig voor mij. Enkel bij het opnemen is dit wel handig.

Overige wensen aan de camera?
Het is een vereiste dat ik vrijwel geen problemen ondervind met bewegende beelden (spelende kinderen, foto op de fiets, rijdende auto, foto in vliegtuig, ...). Een statief ga ik niet kopen, met de hand moeten de foto's strak, helder, met de juiste kleuren weergegeven worden. Ik ben niet van plan professioneel met fotografie bezig te zijn en in de toekomst gaat het daar ook niet van komen. De mogelijkheid om lenzen te vervangen zou wel leuk zijn, gezien ik dan later kan zien of ik alsnog een paar honderd euro spendeer aan een andere lens voor specifieke doeleinden (landschap, portret, ...).
Zelf viel mijn oog dus op Dslr camera's wegens de grote diversiteit en mogelijkheden die je ermee hebt. Of ik die mogelijkheden ook effectief nodig heb weet ik niet. Ik ben een beetje het noorden kwijt geraakt wegens de enorme keuze van camera's op de markt, met zeer uiteenlopende prijzen. Nogmaals, ik gebruik de camera voornamelijk amateuristisch en ga niet professioneel met fotografie bezig zijn. Met het beoogde budget lijkt me dan wel iets leuks mee te kunnen kopen.
Zelf had ik al wat opgezocht en de nikon D3300 lens kit (18-55) lijkt me wel een leuke optie. Het menu is vrij structureel en duidelijk. Eerst had ik ook de sony alpha a58 in mijn gedachten, maar daar ben ik vanaf gestapt wegens een moeilijker menuscherm met af en toe problemen. En als laatste had ik ook de canon eos 100d in gedachten, die eveneens vrij goed scoort in reviews. Ikzelf weet eigenlijk niet waarnaar ik nu precies moet kijken voor een degelijke camera die aan mijn wensen voldoet. Het aantal megapixels is niet meer zo belangrijk, moet ik vooral kijken naar iso, ... Ik weet het niet, vandaar hoop ik dat jullie me door de bomen het bos terug kunnen laten zien. Waar ik wel een beetje schrik voor heb met een dslr is dat ik onvoldoende kan zoomen en dus objecten op langere afstand (+-100m) niet scherp genoeg kan fotograferen. Met vorige compactcamera's had ik dat probleem en ik hoop dat ik nu een camera kan vinden die daar vrij goed mee overweg kan. Ik weet dat ik voor mijn budget geen wonderen mag verwachten, maar ik hoor graag jullie deskundig advies!

Met vriendelijke groet

Dietaahhhpro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Verdiep je ook eens in systeemcamera's. Dat zijn net zoals DSLR's camera's met verwisselbare lenzen en grote sensoren, maar hebben geen spiegelmechanisme waardoor ze een stuk compacter zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Sony Alpha 5100 + 16-50 kitlens. Hier een goede review.