Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Goedemiddag,

Router: TP-Link TL-WR1043ND
DD-WRT versie: DD-WRT v24-sp2 (12/12/13) std - build 23082.

Ik heb een tijdje een goedkopere NAS gebruikt van Seagate maar deze is een tijdje geleden dood gegaan; op diverse manieren getest maar de drive wil niet eens opspinnen. Ik vermoed dat deze is heengegaan omdat deze 24/7 aan staat en ook 24/7 daadwerkelijk 'draaide'. Ik weet dat duurdere NAS'en een feature hebben dat de HDD automatisch wordt uitgeschakeld als er een bepaalde tijd geen netwerkactiviteit is, maar ik wil momenteel nog geen dure NAS kopen. Ik heb nog een oude externe HDD liggen en deze inmiddels op de TP-Link aangesloten en via DD-WRT als NAS ingesteld. Maar ook deze staat continu aan.

Mijn vraag luidt dus of er een manier is om via DD-WRT in te stellen dat de HDD/NAS uitgeschakeld moet worden bij inactiviteit. Google leert mij niks, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb er in het verleden wel eens naar gekeken. Er zijn scripts voor linux te vinden om een HDD in slaapstand te zetten. Het probleem is dat de HDD waarschijnlijk via USB zit aangesloten. Niet alle converters geven de commands door..

Je kan met hddparm de commandos geven:
http://askubuntu.com/ques...-using-hdparm-doesnt-work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:58
Dure NAS? Het is maar hoe duur je het maakt natuurlijk. De goedkoopste Synology bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Mr_gadget schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:55:
Heb er in het verleden wel eens naar gekeken. Er zijn scripts voor linux te vinden om een HDD in slaapstand te zetten. Het probleem is dat de HDD waarschijnlijk via USB zit aangesloten. Niet alle converters geven de commands door..

Je kan met hddparm de commandos geven:
http://askubuntu.com/ques...-using-hdparm-doesnt-work
Heb even gekeken maar dat gaat mijn petje te boven. Bovendien is de HDD inderdaad via USB aangesloten :(
upje schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:00:
Dure NAS? Het is maar hoe duur je het maakt natuurlijk. De goedkoopste Synology bijvoorbeeld...
Valt inderdaad mee. Echter, vergeet niet dat ik dan nog steeds een nieuwe HDD moet kopen (de HDD die ik nu heb zal vervangen worden als ik zoiets als een Synology koop). Hoe weet je overigens dat die Synology de feature heeft die ik nodig heb? Hoe heet die feature eigenlijk? "HDD auto shutdown" of "HDD auto spindown" of zo?

[ Voor 34% gewijzigd door BFmango op 10-01-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bij Synology kan je dat idd allemaal instellen. Het heet HDD hibernation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je schijf is niet overleden door het 24/7 draaien. Daar kan hij gewoon tegen. In feite is dat zelfs beter voor een schijf dan geregelt down- en upspinnen. Dat veel NASsen toch de schijf downspinnen (kan trouwens ook een actie van de schijf zelf zijn) is energiebesparing.
Pagina: 1