Toon posts:

Probleem met zelfbouw gamingsysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een tijdje geleden heb ik besloten om zelf een gamingsysteem in elkaar te zetten. Toevallig de Best Buy Guide - November 2015 mainstreamgaming pc.

Nu ongeveer een maand later krijg ik opeens een veel terugkerend probleem met de videokaart. Het gaat hier om een Asus Strix GTX970. Het probleem is als volgt: Alles gaat goed als ik wat lichtere spellen speel zoals league of legends, maar als ik zwaardere spellen wil spelen zoals Guild Wars 2 wil de videokaart steeds regelmatiger crashen lijkt het wel. Het beeld op de monitor valt opeens weg en er komt een 'no signal' bericht in het beeld te staan terwijl ik nog wel allerlei geluiden van het spel kan horen. De computer valt dus niet uit.

Ik dacht zelf dat het lag aan dat de videokaart oververhit raakt en dan zichzelf uitzet om schade te voorkomen. Dit heb ik geprobeerd op te lossen door de ventilator snelheid manueel standaard hoger te zetten zodat de kaart beter gekoeld zou blijven. Dit zonder resultaat. Sterker nog, het maakt niet uit of ik 4 uur lang zit te gamen of net 10 minuten, het lijkt wel een willekeurig iets dat de kaart zichzelf uit zet. Ook kan ik helaas niet de logs opslaan van MSI Afterburner omdat ik dus geen beeld meer krijg. Ik heb de drivers van de grafische kaart allemaal verwijdert en opnieuw de nieuwste versies geïnstalleerd maar het probleem blijft zich nog steeds voor doen.

Qua overclocking heb ik niets gedaan, alles staat op de fabrieksinstellingen behalve dus die ventilatorsnelheid.

Hier wat verdere informatie over de volledige build:

Processor: Intel Core i5-6400 Boxed
Moederbord: Gigabyte GA-B150M-D3H
Intern geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA
Videokaart: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Solid State Drive: Crucial BX100 500GB
Voeding: be quiet! Straight Power 10 400W
Behuizing: Fractal Design Define S
Monitor: Asus VS247hr

Ik ben ten einde raad wat ik hier mee aan moet, kunnen jullie mij helpen? Ik wil namelijk een potje fatsoenlijk kunnen gamen! :'(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het klinkt als een voeding die niet toereikend genoeg is. Die BBG's geven geen garantie dat het werkt trouwens, je moet het meer zien als een veredeld boodschappenlijstje.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dojitsu
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 16:52
Ok ik heb dit hier vaker gezegt en ik ga dit nu nogmaals zeggen. De GTX 970 is een defect produkt. Niet allemaal komen defect uit de fabriek maar ik ken talloze mensen die hier last van hebben inclusief mijzelf. Downclock je kaart naar gewoon stock waarden en je zult zien dat je kaart gewoon prima werkt. Krijg je nog steeds crashes, downclock je kaart nog verder.
Als je deze kaart nieuw hebt gekocht, stuur hem terug en regel een nieuwe. Dat is geen garantie dat de volgende kaart die je krijgt dit probleem niet zal hebben. Dus downclock je kaart eerst om te zien of ook jij dit probleem hebt. (Ben vrij zeker dat je kaart niet meer zal crashen). 1050mhz en als je nog steeds problemen krijgt ga je nog iets lager.
Natuurlijk kan het ook nog iets anders zijn.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dojitsu schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:35:
...

Downclock je kaart naar gewoon stock waarden en je zult zien dat je kaart gewoon prima werkt. Krijg je nog steeds crashes, downclock je kaart nog verder.
Als je deze kaart nieuw hebt gekocht, stuur hem terug en regel een nieuwe. Dat is geen garantie dat de volgende kaart die je krijgt dit probleem niet zal hebben. Dus downclock je kaart eerst om te zien of ook jij dit probleem hebt. (Ben vrij zeker dat je kaart niet meer zal crashen). 1050mhz en als je nog steeds problemen krijgt ga je nog iets lager.
Natuurlijk kan het ook nog iets anders zijn.
Suc6
Beste Dojitsu,

Als het goed is staat alles gewoon nog op stock instellingen, hier heb ik namelijk te weinig verstand van om zelf goed aan te kunnen passen. De kaart is overigens gloed nieuw gekocht en is ongeveer een maand oud.

Dankje voor je reactie! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lip schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:30:
Het klinkt als een voeding die niet toereikend genoeg is. Die BBG's geven geen garantie dat het werkt trouwens, je moet het meer zien als een veredeld boodschappenlijstje.
Hoe kom je daarbij? De voeding is meer dan genoeg, het wordt pas krap bij twee van die videokaarten. Daarnaast valt de PC niet uit, dus lijkt het ook niet op de voeding.

Wat je bij nVidia vaak ziet bij kaarten met boost 2.0 is dat de kloksnelheid van de GPU, welke dynamisch is, te hoog doorschiet en dat de kaart zichzelf dus te hoog klokt en onstabiel wordt daardoor.

Oplossing zou kunnen zijn de TDP beperken of de kloksnelheid van de GPU verlagen, als dit helpt dan is de videokaart dus niet stabiel. Makkelijkst is dan om hem terug te sturen voor garantie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:12:
[...]

Oplossing zou kunnen zijn de TDP beperken of de kloksnelheid van de GPU verlagen, als dit helpt dan is de videokaart dus niet stabiel. Makkelijkst is dan om hem terug te sturen voor garantie.
Hee,

Bedankt voor je reactie en advies! :-) Ik heb alleen niet zoveel verstand met over- en underclocken. Hoe kan ik dit simpel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met MSI Afterburner bijvoorbeeld, die heb je ook al, daarmee is het een kwestie van de juiste slider naar links brengen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle theorien zijn welkom, maar het gebeurt enkel en alleen met een moederbord Gigabyte B150M-D3H.

Ik heb er al 3 verschillende videokaarten ingestoken en steeds hetzelfde. (2 nvidia's en 1 radeon)

Met een voeding van 750W heb ik voldoende vermogen denk ik.

Via google zie ik dat meerdere mensen hetzelfde probleem hebben met dit moederbord, maar nergens oplossingen te vinden.

Zelfs als ik bezig ben met Visual Studio 2015 slaat het beeld plots uit, en dat is nu niet een applicatie dat veel gpu vermogen nodig heeft.

Ik denk dat het probleem bij windows te zoeken zijn. Onder Linux valt het scherm nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 15:08
Je kan beter een eigen topic aanmaken als je een vraag hebt, dan een topic omhoog gooien van 9 maandan terug?

Strava & Untappd - Do not combine!

Pagina: 1