Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 16:52
Hi allemaal

Ik vond van de week bij het vuil een Sony Bravia Sony kdl-46ex1 liggen. Onder het mom, misschien kunnen we er wat mee heb ik hem meegenomen. Als ex elektronicus proberen om hem aan de praat te krijgen, als hij tenminste defect is..

Thuis gegoogeld hoe hij an moet en een virtuele Sony AB op mijn smartfoon gezet en op HDMI gezet aangesloten op mijn laptop

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26830371/picture.jpg

Alle andere functies werken zoals ook geluid.

Het middendeel is donker en links lopen verticale rode lijnen (zie foto), hmm dat zou toch te repareren moeten zijn. Het apparaat open geschroefd en van binnen zag alles er schoon, stofvrij uit, Wel even wat connectors eruit en erin gehaald. Uit ervaring weet ik dat dat wel eens wil helpen. Ook de hoeken even uit gezuigd met de stofzuiger. Maar geen resultaat.

Midden boven bevindt zich de LCD aansturing. Ik heb deze ontkoppeld en de TV weer aangezet. Als ik schuin naar het beeld kijk (lager contrast) zie ik een egale backlight, Dus daar zit het probleem niet in. Daarna vond ik het een mooi moment om een topic op Tweakers te starten. Misschien een bekend probleem met (hopelijk) een simpele oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door pandit op 11-01-2016 12:26 . Reden: foto verkleint ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

TCON board is waarschijnlijk defect, die zorgt voor de aansturing vh LCD paneel (hier mee bedoel ik dus niet de verlichting van het paneel).

Een vervangend TCONboard kan het euvel verhelpen, mits het type nummer van jou TCON board EXACT overeenkomt.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt voor je snelle antwoord Lip.. Aanvullende info, De recherkant van het beeld is goed, het linker deel heeft ook enorme last van Ghosting.

De zelfdiagnose werkt ook niet, de standbye led zou 5 keer moeten knipperen, Althans dat heb ik kunnen vinden voor een andere bravia TV.

Ik neem aan dat het TCON board het board is dat de LCD aanstuurt. Er gaan 2 lintkabels van dit board naar het LCD scherm. Ik ga even kijken wat het typenummer is..

Foto van het board:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26830371/Sony-02-.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26830371/sony-01.jpg

Ik neem dat dit het typenummer is van het TCON board

[ Voor 19% gewijzigd door pandit op 10-01-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:03
Je foto's zijn (hier) niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Repel Steel schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:12:
Je foto's zijn (hier) niet zichtbaar.
Foutje mijn kant, het zou nu goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat is inderdaad het TCON board. Let wel, een TCON board vervangen is niet een avontuur, wat ik je kan aanraden. Destijds heb ik zelf een TCON board over laten komen uit de US en vervangen in een JVC tv. Het TCON board wat ik liet overkomen, kwam het meest overeen met het board wat ik uit de tv haalde.

Omdat het echter niet helemaal overeen kwam, werkte de HDMI aansluiting maar op 1 bepaalde resolutie die niet bruikbaar was voor setupboxen. Dus vergewis je ervan dat je exact hetzelfde TCON board besteld.

Hoe ziet het LCD-paneel er zelf uit? Is het paneel helemaal gaaf?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Het enige lastige bij het vervangen van de TCON lijkt me het loshalen van de lintcables naar het scherm, Dat ziet er anders dan ik gewend ben bij tablets en telefoons, Het LCD scherm ziet er visueel netjes uit. Het hele toestel ziet er keurig uit, ze hadden hem voorzichtig tegen een vuilcontainer gezet bij mij voor de deur en een kwartier later heb ik hem weggehaald :-) . Op Youtube zijn wat filmpjes te vinden, Ik ga verder op zoek. bedankt voor de info zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je moet het zwart lipje naar boven bewegen, van de flatcable af in een hoek van 90 graden. Je moet er voor zorgen de het zwarte plastic niet breekt, anders ben je nog verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Ik zag het zojuist op en filmpje op youtube . Nu is de vraag waar ik een nieuwe cq werkende tcon kan aanschaffen? ben al aan het googelen..

Ik heb wel het juiste nummer gevonden:

Sony A-1564-648-A BT3 Board

Vooralsnog overal out of stock :-)

[ Voor 28% gewijzigd door pandit op 10-01-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

2e hands op ebay

http://www.ebay.nl/itm/SO...04b098:g:~AkAAOSwFqJWjH4b

Lees vooral goed de informatie door van het kavel. Ik raad het je af, om er aan te beginnen.

[ Voor 104% gewijzigd door Lip op 10-01-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-07 11:37
Ben scheel, deze kan weg sorry.

[ Voor 81% gewijzigd door devil-strike op 11-01-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 25-07 22:26
Let wel op dat het dan ook aan dit bord ligt en dat niet de LCD zelf een defect heeft. Misschien is er in het midden wel wat tegenaan gekomen. Dat TCON bordje kost 6 tientjes, misschien wat veel voor een "gok".

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Was al flink aan het speuren en ik wat ik vind bij Ebay en amerikaanse electronica winkels is het

Sony A-1564-648-A BT3 Board

terwijl deze in mijn TV deze zit

Sony A-1567-986-A BT33 Board

Visueel zijn ze identiek tot de printopdrukken aan toe, Gezien het verschil in partnummer, de toch wel dure prijs waar porto en invoerheffing nog overeen komen durf ik het gezien de ervaringen van Lip niet aan.Of iemand moet mij kunnen vertellen dat deze partnummers de identieke hardware vertegenwoordigen. Ik zoek ondertussen of ik dichterbij iets kan vinden.

btw: Hoe komt het dat T-con boards relatief snel stuk gaan? en wat gaat er dan stuk?

[ Voor 1% gewijzigd door pandit op 12-01-2016 09:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 898007

Dag pandit,

meer dan één jaar later...
Ik vraag me aan of je de herstelling gedaan hebt finaal en of het succesvol was...
Zit nl. met eenzelfde probleem en dilemma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Anoniem: 898007 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:53:
Dag pandit,

meer dan één jaar later...
Ik vraag me aan of je de herstelling gedaan hebt finaal en of het succesvol was...
Zit nl. met eenzelfde probleem en dilemma!
Eén zaak in het VK heeft deze tcon in zijn portfolio maar is al geruime tijd out off stock. Ik heb al een paar maanden niet gekeken of hij weer in stock is, het bedrijf . Nu even gedaan en het product hebben ze verwijderd, Het ziet er somber uit dat ik nog één vind. en de TV staat gruwelijk in de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zou even een postduif eraan wagen.

Pagina: 1