Advies gevraagd: nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jighead
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-02-2023
Beste tweaker,

Ondanks dat ik regelmatig op deze website posts heb gelezen is dit de eerste keer dat ik zelf een verzoek/vraag stel op dit forum. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk de algemene "forumregels" te volgen en hoop dan ook dat mijn vraag hier op de juiste plaats staat. Het gaat om het volgende:

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart voor mijn PC (uit 2007). De reden hiervoor is omdat ik op zoek ben naar een videokaart die, in het bijzonder League of Legends (LoL) zeer vloeiend -- (zonder / met zo min mogelijk in-game vertraging. Dit staat uiteraard los van de hoogte van de "ping") -- afspeelt.

Ik heb namelijk het gevoel dat de videokaart de hoofdreden is dat LoL niet goed genoeg meer loopt (hij speelt het wel behoorlijk af maar wel op de (bijna) laagste settings). Als jullie denken dat het (ook) ergens anders aan ligt dan hoor ik het graag. De specs van mijn PC staan onderaan vermeld.

Mijn budget varieert tussen de 100 en 300 Euro. Ik hoop dat ik hiermee het bovenstaande resultaat kan bereiken. Zo niet, dan hoor ik graag advies voor welk bedrag dit wel mogelijk is en welke videokaart dan aan is te raden. Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren. Op het moment zit er een ATI Radeon. Hij functioneert naar behoren maar is voor mijn gevoel simpelweg een te zwakke videokaart (geworden).

Mijn systeem bestaat uit de volgende specs:

Merk: Dell
Model: Inspiron 530
Systeemtype: Op ACPI x86-gebaseerde PC
Processor: Intel ® Core (TM)2 Duo CPU R6550 @ 2.33 GHz 2.33 GHz
Geheugen: 4,0 GB (DDR2) (Channel nr, Dual; Dc Mode, Symmetric;)
(Timings; DRAM Frequency, 332.5 MHz)
(SPD; Module Size 1024 MB; Max Bandwith PC2-5300 333 MHz;)
(Manufacturer,Samsung; Part nr, M3 78T2953EZ3-CE6; Serial nr, 8139C2BD;
Week/Year, 52 / 2007).
Videokaart: ATI Radeon HD 2600 XT
(Core,800MHz; Memory,1100MHz; Size,256MB; Bus Width, 128 bits)
Moederbord: Dell Inc.; Model 0RY007 ÿÿÿ ( leest ie niet);
Chipset; Intel P35/G33/G31 Rev. A2
Southbridge; Intel 82801IR (ICH9R) Rev. 02
LPCIO; ITE IT8718
BIOS: Dell Inc; Versie; 1.0.5 Datum; 14 september 2007
Graphic Interface: Version, PCI-Express; Link Width, x 16; Max. Supported, x 16
Core Voltage: 1.152 V
Besturingssysteem: 32 Bits Besturingssysteem (Windows Vista™ Home Premium).

Tenslotte: Zelf heb ik uiteraard al naar videokaarten gekeken maar ik heb helaas te weinig inzicht in wat nu een geschikte videokaart is voor mijn doel. Dit met name omdat ik niet weet of een videokaart compatibel is met mijn PC (zowel hardware als software). Hier heb ik namelijk helaas niet veel verstand van. Mocht er nog aanvullende informatie nodig zijn om vast te kunnen stellen of een (geadviseerde) videokaart compatibel is met mijn PC dan hoor ik het graag :).

Bij voorbaat dank voor jullie hulp. Hopelijk kunnen jullie me van advies voorzien!
Met vriendelijke groet,

Ale

Alle reacties

Verwijderd

Je doet er beter aan om voor €300,- in vraag & aanbod te kijken voor een gebruikt systeem met een wat modernere cpu en videokaart. LOL draait vooral op 1 core en het liefst een zo snel mogelijke. Je huidige cpu heeft een erg lage single core snelheid en draait op traag ddr2. Dat gaat een snellere videokaart niet oplossen.

• jighead
Bedankt voor je advies. Dus als ik het goed begrijp is de videokaart niet (alleen) het probleem.
Voor hoeveel geld zou ik een systeem kunnen kopen dat LoL echt vloeiend draait? 300/400/800 euro? En op welke pc onderdelen moet ik het meest op letten (processor, RAM, videokaart, moederbord)??

Hetgeen waar ik namelijk het meest last van heb is dat er vertraging zit tussen wat ik doe en wat er daadwerkelijk gebeurt in-game (en dat heeft 100% zeker niets met mijn internet te maken. Ik heb een stabiele ping van 16).

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

jighead schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:49:
Bedankt voor je advies. Dus als ik het goed begrijp is de videokaart niet (alleen) het probleem.
Voor hoeveel geld zou ik een systeem kunnen kopen dat LoL echt vloeiend draait? 300/400/800 euro? En op welke pc onderdelen moet ik het meest op letten (processor, RAM, videokaart, moederbord)??
ACB zegt al precies waar je op letten moet een geeft precies antwoord op je tweede vraag :). Je eerste vraag, kijk eens in de bbq. Je zit denk ik al snel rond de 500 euro

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 10-01-2016 12:54 ]

Hoi!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-02 10:37
Er vanuit gaande dat je al een monitor, muis en tobo hebt kost de kast en componenten van het budget game systeem net iets meer dan 300 euro. Daar kun je prima lol op spelen.

reviews: Desktop Best Buy Guide - november 2015

Mocht je van plan zijn om ook wat zwaardere games te spelen dan is het basis game systeem een aanrader, maar kost uiteraard ook meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Philpend op 10-01-2016 13:03 ]

• jighead
Bedankt. Ik weet waar ik aan toe ben. Dat wordt een nieuwe pc kopen;). Wellicht een OT vraag maar weet je/jullie toevallig of een monitor nog veel uitmaakt qua gameprestaties (niet perse visueel maar met name qua snelheid/lag etc).

Met andere woorden, als ik een nieuwe pc koop zonder monitor, heeft een oude monitor dan veel effect op de prestaties van de pc of is het louter een visueel issue (hoe mooi iets er uit ziet)?

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-02 10:37
een monitor met een hogere resolutie vraagt meer van de gpu ( en dus indirect ook van de cpu), want die moet meer pixels produceren. Ik ga er vanuit dat je oude monitor wellicht wat minder pixels heeft dan de gemiddelde resolutie waar tegenwoordig op gespeeld wordt (1920 x 1080, full HD).

Je oude monitor zal in ieder geval de prestaties niet afremmen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31

MsG

Forumzwerver

Als het alleen voor LoL is en je hebt wat minder te besteden zou ik je eerder adviseren om met een paar honderd eens door het aanbod tweedehands computersystemen binnen Vraag en Aanbod te kijken dan dat je voor een X honderd euro nieuw alsnog een budgetgamesysteem samenstelt. Computerspul schrijft enorm snel af, als je de winkel uitloopt is de waarde al flink gekelderd (bij wijze van), en vaak is het eerder zo dat computerspul veroudert dan dat het massaal tweedehands stuk gaat, je hebt verreweg het meest bang for je buck als je een leuk tweedehands systeem koopt van een Tweaker die wel aldoor het allernieuwste wil voor de hoogste prijs.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 20:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

EWK schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:53:
[...]

ACB zegt al precies waar je op letten moet een geeft precies antwoord op je tweede vraag :). Je eerste vraag, kijk eens in de bbq. Je zit denk ik al snel rond de 500 euro
ik vermoed dat je de BBG bedoeld ;) anders voor mij een spare rib, worst en hamburger :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jighead
Iedereen bedankt voor alle snelle reacties. Ik heb al een aantal mooie systemen zien staan op "vraag en aanbod". Zitten veelbelovende PCs tussen. Ik neem jullie advies ter harte en ga denk ik een PC van de advertenties aanschaffen.

Als ik wat aanschaf denk ik evenwel dat dat februari/maart wordt. Ik zal dan een aantal advertenties op een rijtje zetten en wellicht (als ik er zelf niet helemaal goed uitkom) zijn jullie weer zo vriendelijk om mij van advies te voorzien!

Bedankt en een fijne zondag!

Mvg,

Ale
Pagina: 1