Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-06 15:22
We (mijn vrouw, ik en onze kleine meid) hebben net een nieuw huis gekocht wat op dit moment wordt gebouwd. Voorzichtige schatting voor oplevering: eind zomer 2016. Op dit moment hebben we glasvezel (100/100 van ON), met onbeperkt vast bellen en analoge TV (DVB-C). Ik had gehoopt eenzelfde pakket te krijgen in ons nieuwe huis, maar dan via OnsBrabantNet, echter ondersteunen ze geen DVB-C op nieuwbouw woningen. Ik ben dan ook op zoek naar een alternatief.

Situatieschets huidige woning:
- Glasvezel 100/100mbit
- DVB-C TV
- Onbeperkt vast bellen
- Synology
- HDHR3-EU voor opnames en live TV via tablet/mobiel (DVB Link); wordt ook gebruikt om TV te kijken via XBMC op Raspberry PIs
- Het een en ander aan domoticz gestuurde KAKU systemen voornamelijk voor lampen, mogelijk later meer
- 2 Full HD Philips TVs van 40 en 42"
- Uitzending gemist daarvoor gebruiken we Kodi of het is opgenomen

Waar ik het meest van baal en waarvoor ik dus voornamelijk een oplossing zoek is het wegvallen van DVB-C. Wij kijken weinig live TV en de kwaliteit hiervan is voor ons meer dan voldoende, veel beter dan analoog. Ook het zenderaanbod is voldoende aangezien we van de 50 (of zo, misschien wel meer ik weet het echt niet) zenders die uit de muur komen, er slechts 15 in de favolijst van de TV hebben zitten. De rest wordt dus standaard al genegeerd.

Situatieschets nieuwe woning:
- 3 TVs, woonkamer, slaapkamer, kantoor, in de toekomst meer als onze dochter een eigen TV op haar kamer wil
- Er wordt veel gebruik gemaakt van mobiele devices; ik ga overigens niet de standaard bijgeleverde WIFI router gebruiken, die dingen vertrouw ik voor geen meter, wordt dus gewoon een fatsoenlijke firewall en het nodige aan accesspoints
- Overal loze leidingen tot op het dak voor eventuele zonnepanelen in de toekomst

Door het wegvallen van DVB-C moet er dus zeker een nieuwe tuner komen. Gezien het boven geschreven weinig TV kijken, heb ik liever geen digitale TV, maar dit lijkt niet anders mogelijk. Het liefst heb ik hier dan ook een optie voor zonder setupbox, maar gewoon via de TV kijken. Hierdoor viel mijn oog op Digitenne met een CI module. Mijn Philips TVs hebben een dergelijk slot, moet nog kijken of dit ook werkt met Digitenne.

Bellen gaan we via VOIP doen dus dit hoeft niet in het totaalpakket te zitten.

Concrete vragen:
- Wat zouden jullie adviseren?
- Werken setupboxen (of systemen zoals Digitenne) met Synology/DVB Link?

Postcodecheck: 5684GV 2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 14:29
Ik heb met precies hetzelfde "gezeten", ON inclusief DVB-C. Heb een providercheck gedaan (Reggefiber website nieuwbouw), waaruit o.a. ook Stipte kwam, die kunnen op dit moment wel DVB-C leveren, maar gaven aan dat dit ging vervallen. Sowieso kon ik over deze provider weinig tot niets vinden, en dacht ik dat het verstandiger zou zijn een bekende provider te kiezen (KPN valt bij mij sowieso al af vanwege de Experiabox).

Ik heb ook begrepen dat er provders zijn die eigen apparatuur hebben in de POP waarmee je wellicht andere mogelijkheden hebt.
De standaard Reggefiber providers leveren allemaal zover ik weet internet via PPPoE over VLAN.

Uiteindelijk maakte het dus eigenlijk geen enkel verschil, technisch gezien is het haast hetzelfde, bij de ene krijg je wat meer TV zenders dan de andere.
Uiteindelijk uit de grote hoop XS4ALL gekozen. Doorslag was de snell reactie op mijn vragen, de meeste TV zenders in het standaard pakket, en ook uit het topic hier blijkt dat er fatsoenlijke IPTV bij zit met een goed functionerende decoder. Hierin zit een "slimme" afstandsbediening, waarmee ik dus ook mijn TV aan/uit kan zetten, volume kan regelen & source kan kiezen.
DVB-C had natuurlijk een groot gemak als je TV dat heeft, maar uiteindelijk heb ik niet zo veel hinder van de extra decoder.

Sowieso denk ik dat je toch vast zit aan de standaard meegeleverde router. Je kan natuurlijk met een switch je eigen router aansluiten, maar vraagt wel wat extra knowledge.
Vreemd vind ik wel dat XS4ALL een Fritzbox heeft welke eigenlijk een DSL modem is, en niet speciaal voor ethernet. Je offert dus eigenlijk al een poort hier voor op. Zelf laat ik het even voor wat het is op dit moment.

[ Voor 31% gewijzigd door eX0duS op 10-01-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:45

RammY

Dát!

Je kunt natuurlijk ook gewoon een internet only abbo afnemen bij een glasboer, aangezien je zelf je VoIP wil regelen.
Ik zou in dat geval gewoon bij je kabelboer aankloppen en daar een kabel abbo voor je TV's afnemen.

Overall denk ik dat je ongeveer het zelfde uit zult zijn, en je kunt er dan zoveel TV's op aansluiten als je wilt.

Natuurlijk wel even rekening houden met de bekabeling in je nieuwbouw woning.
Wees verstandig en trek naast je coax dan ook UTP mee naar de slaapkamers.
Mocht je toch digitaal willen (of denk aan een Smart TV), dan heb je altijd beide achter de hand.
Nu kun je het goed doen, straks niet meer.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 14:29
Je kan natuurlijk ook Ziggo nemen. Ik heb in mijn geval al in een vroeg stadium aangegeven glasvezel te willen, wilde voorkomen dat er letterlijk geen glasvezel kabel was. Volgens mij hadden ze er zelf ook haast mee, want blijkbaar wisten ze niet hoe snel ze die glasvezel naar binnen moesten brengen.

Gek genoeg is er ook standaard een coax aansluiting van Ziggo aanwezig. Heb er niet om gevraagd, maar hij zit er dus wel... Helaas staat het coax verdeel kastje waar waarschijnlijk niemand van gebruik maakt, net naast mijn inrit van het huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 14:44
eX0duS schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:56:
Gek genoeg is er ook standaard een coax aansluiting van Ziggo aanwezig. Heb er niet om gevraagd, maar hij zit er dus wel...
Hangt een beetje van het nieuwbouw project af, bij ons wordt namelijk door het bouwbedrijf ook alle nuts voorzieningen geregeld, dus er ligt straks in mijn meterkast coax, glasvezel en analoge telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ziggo komt er niet in, ik wil sowieso een symmetrische verbinding, dus glasvezel.

Het hele huis wordt voorzien van loze leidingen waarschijnlijk voor utp, zeker als blijkt dat dvb-c niet meer leverbaar is. Een 2e kabel zit natuurlijk zo in de pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-10-2021
vespino schreef op zondag 10 januari 2016 @ 16:51:
Ziggo komt er niet in, ik wil sowieso een symmetrische verbinding, dus glasvezel.

Het hele huis wordt voorzien van loze leidingen waarschijnlijk voor utp, zeker als blijkt dat dvb-c niet meer leverbaar is. Een 2e kabel zit natuurlijk zo in de pijp.
Hij bedoelt gewoon internet bij glasvezelboer afnemen, en dan tv pakket bij ziggo van 19 euro. Wat mij zeker een optie lijkt aangezien je dan als goed is niks hoeft te doen aan setup van je tv's. (behalve opnieuw instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:31

Zenix

BOE!

Ik zie het probleem niet, bij een standaard glasvezel abbo zit één zo'n box waarmee je goede kwaliteit TV hebt, met allemaal extra functies je standaard bij DVB-C niet hebt. Terwijl Digitenne er niet uit ziet op een grote tv, zelfs als je weinig kijkt is dat hinderlijk, zeker als je DVB-C gewend was, waarbij ook een deel HD kanalen waren. Digitenne veranderd ook in de toekomst, dus ik zou mij daar niet op vastbijten. Een setupbox is ook een goedkopere oplossing dan 19 euro betalen aan Ziggo.

Hierboven er zijn ook providers die gewoon via DHCP leveren zoals Tweak en Solcon om maar wat te noemen. Je kan ook 500Mbit van KPN krijgen, bij KPN kan je ook online tv kijken en via apps, als je geen setupbox wilt aansluiten.

Ik had eerst ook DVB-C via glasvezel maar ben blij dat ik daarvan af ben. Het is veel fijner dat je alleen maar UTP kabels nodig hebt. En DVBLink is leuk, maar als je via apps en je browser tv kan kijken ( ook opnames) zie ik de meerwaarde daarvan niet. Je kan bij KPN setupbox ook zenderlijsten maken bijvoorbeeld, als je al die nutteloze zenders wilt negeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Zenix op 10-01-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Als ik dus DVB-C kwaliteit of hoger wil, ben ik genoodzaakt digitaal en dus via een setupbox te kijken, daar ben ik inmiddels wel achter. Wat opnemen betreft, gebeurt dat bij de gemiddelde glasvezel provider in de cloud of lokaal op het apparaat wat je in huis hebt? Voordeel van opnemen via DVB Link in mijn huidige situatie is namelijk dat ik op alle TVs kan kijken via Kodi. Ik heb meerdere keren via een VPN via mijn thuisverbinding TV zitten kijken naar iets wat we opgenomen hadden, bijv. op vakantie. Vraag me af of zoiets ook mogelijk is of wat een alternatief voor mijn huidige netwerktuner zou zijn. Dit is toch wel een punt wat ik niet graag op wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 11:31

Zenix

BOE!

vespino schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:06:
Als ik dus DVB-C kwaliteit of hoger wil, ben ik genoodzaakt digitaal en dus via een setupbox te kijken, daar ben ik inmiddels wel achter. Wat opnemen betreft, gebeurt dat bij de gemiddelde glasvezel provider in de cloud of lokaal op het apparaat wat je in huis hebt? Voordeel van opnemen via DVB Link in mijn huidige situatie is namelijk dat ik op alle TVs kan kijken via Kodi. Ik heb meerdere keren via een VPN via mijn thuisverbinding TV zitten kijken naar iets wat we opgenomen hadden, bijv. op vakantie. Vraag me af of zoiets ook mogelijk is of wat een alternatief voor mijn huidige netwerktuner zou zijn. Dit is toch wel een punt wat ik niet graag op wil geven.
Als je een VPN verbinding maakt met je thuisnetwerk kan je via itvonline bij KPN gewoon je opnames bekijken. Die zitten in de cloud ja. Er wordt dus ook gewoon opgenomen terwijl je geen apparaten aan hebt staan, dat is een voordeel als je op vakantie bent, dan kan je gewoon alles uitzetten. Geld overigens ook voor de app Google Play: KPN iTV Online.. dan kan je dus via VPN verbinding via de app kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 10-01-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancoo
vespino schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:06:
Als ik dus DVB-C kwaliteit of hoger wil, ben ik genoodzaakt digitaal en dus via een setupbox te kijken, daar ben ik inmiddels wel achter.
DVB-C is digitaal, dus ja dat moet je digitaal kijken. Maar hoeft niet via setupbox. Bij ziggo krijg je gewoon (wel SD) formaat over kabel binnen (zonder gecodeerd te zijn, dus geen smartcard voor nodig). Deze kun je gewoon gelijk op tv ontvangen die dit ondersteunt.

Enige nadeel is alleen dan evt dat je aparte internet en tv aanbieder hebt en dat je evt dus niet leuke combikortingen krijgt...

Grote voordeel is dat je niet extra dingen hoeft aan te schaffen als je extra tv erbij wilt.

Bij digitenne kost een extra setupbox of insteekkaart voor tv al 4 euro extra. Dus als je op 3 tv's wilt kijken zit je op 22 euro al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Kijk dan wordt het interssant. DVB-C via Ziggo en internet via een of andere glasvezel provider. Van de week eens bellen met Ziggo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

vespino schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:31:
Kijk dan wordt het interssant. DVB-C via Ziggo en internet via een of andere glasvezel provider. Van de week eens bellen met Ziggo :)
Uiteindelijk zal Ziggo ook van DVB-C afstappen aangezien de toekomst in IPTV zit. Gelukkig komen er ook CAM modules (CI+ 1.4 vereist) die de noodzaak van een settopbox wegnemen.
Maar dat alles zal er nog niet zijn wanneer jij in je huis trekt.

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2016 20:39 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancoo
op https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ staat onderaan een overzicht welke zenders je kan ontvangen zonder smartcard. Als alle zenders die je wilt zien daar tussen staan lijkt het mij inderdaad een zeer interessante mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Van de week ook eens bellen met Telfort: https://www.telfort.nl/pe...c-ontvanger-instellen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 13:06
Kies nooit voor digitenne. Je gaat je ongetwijfeld ergeren aan de slechte beeldkwaliteit en atmosferische storingen. (geen idee of ze atmosferisch waren, maar digitenne stoorde hier regelmatig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
rikislief schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:32:
Kies nooit voor digitenne. Je gaat je ongetwijfeld ergeren aan de slechte beeldkwaliteit en atmosferische storingen. (geen idee of ze atmosferisch waren, maar digitenne stoorde hier regelmatig.)
stoort al als een brommer door de straat jakkert :P
maar goed het had een goed alternatief kunnen zijn.. maar ik vrees dat het na 2017 nog verder uitgekleed gaat worden ivm minder uitzend frequenties..en de verplichting voor DVB_T2 met HD ( volgens mij is de winst die je haalt door naar T2 te gaan meteen weer weg door HD te doen..
en gezien ze er nog niet uit zijn of het nou x264 of 265 gaat worden zou ik er niet op investeren op dit moment.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

rikislief schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:32:
Kies nooit voor digitenne. Je gaat je ongetwijfeld ergeren aan de slechte beeldkwaliteit...
Buiten dat, veel mensen vergeten ook het geluid. Bij digitenne meestal alleen PCM en geen DTS en dan ook nog eens voor een beperkt aantal kanalen. Ziggo stuurt alle beschikbare audio streams mee én is op dit moment een van de weinigen (buiten sateliet) die genoeg bandbreedte heeft voor 3D.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ik neig op dit moment naar Ziggo of Telfort en ga eens informeren over de mogelijkheden van TV-only. Misschien zelfs een compleet pakket van Telfort aangezien die ook glasvezel bieden. Kan altijd nog mijn huidige provider voor internet nemen, daar ken ik de kwaliteit van namelijk. Het probleem blijft wel dat m'n huidige provider zegt dat het nieuwbouw betreft en zeggen daarom geen dvb-c meer te leveren. De vraag blijft dus of andere providers dit wel doen, ongeacht het feit dat er bij alle providers op de site staat dat ze het leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
voor jou is een overgang naar Ziggo voor je TV diensten denk ik de beste oplossing, basis pakket in DVB-C beschikbaar zonder smartcard te bekijken.. dus kan je gewoon je huidige TV setup zo weer gebruiken..

of je moet het nu al willen afschrijven natuurlijk :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

vespino schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:47:
Het probleem blijft wel dat m'n huidige provider zegt dat het nieuwbouw betreft en zeggen daarom geen dvb-c meer te leveren.
Afhankelijk hoeveel kanalen je wilt kijken/opnemen (tegelijk) heb je al betaalbare 8 kanaals iptv naar dvb-c converters.. nadeel is alleen dat je dat flink wat bandbreedte kost. Persoonlijk zou ik me er bij neerleggen en voor losse iptv tuners gaan, hoeft ook je tv niet aan te staan als je alleen radio wilt luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Dat klinkt interessant DukeBox, iptv naar dvb-c. Heb je daar meer informatie over? Ik ga voor 100 of 500mbit dus bandbreedte lijkt me niet het probleem. Kijken is hooguit 2 of 3 tegelijk. Zelfde voor opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Telfort zegt:

"Dank voor je bericht. Voor alle nieuwe aansluitingen, bieden we alleen nog digitale TV aan. Weet je dan zo voldoende? Mocht je hierover evengoed meer info willen, stuur dan je 06-nr - dan kan ik je laten bellen. ^MA"

Dan zal dat voor Ziggo ook wel gelden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29
Ziggo is een kabelboer, daar draait juist alles om DVB-C. (De C staat voor Cable ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ik hoop het!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

vespino schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:46:
Dat klinkt interessant DukeBox, iptv naar dvb-c. Heb je daar meer informatie over?
http://www.tvconverters.co.uk/iptv-ip-streaming-to-DVBC.html
Valt niets aan te hopen.. de C staat echt daadwerkelijk voor Cable.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 11-01-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag mij af of zoiets gaat werken, denk het niet. Zoiets zal waarschijnlijk prima werken als je er zelf naartoe streamt (VLC o.i.d.?) zonder beveiliging, maar een IPTV-decoder van bijv. KPN o.i.d. doet ook authenticatie e.d omdat de streams van de providers in NL allemaal versleuteld zijn.
Zo'n no-name kastje gaat dat echt niet voor elkaar krijgen lijkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2016 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenmuzikant
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-07-2020
jongetje schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:32:
Ziggo is een kabelboer, daar draait juist alles om DVB-C. (De C staat voor Cable ;-))
Precies, en op (de 2e) glasvezel werd ook analoog en DVB-C doorgegeven, juist omdat veel mensen dat nog gebruikten. En vaak nog overal coax naar toe hadden liggen. Maar op FTTH gaat het er uiteindelijk wel af.
Bij nieuw te leggen glasvezels word er zelfs voortaan maar 1 glasvezel naar je huis getrokken in plaats van de 2 die nu nog gewoon zijn.
Maar op de coax kabel bij Ziggo kun je nog jaren vooruit met DVB-C denk ik.

Ik persoonlijk heb geen problemen met all IP tv, heb nu glasvezel met Sparql tv van Tweak.
Dan maar overal UTP kabels naar toe, en wel zo'n box. Beeldkwaliteit is ook prima.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenmuzikant op 12-01-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ziggo zegt "Wij leveren overal de analoge zenders ook via free-to-air DVBc :) Dat moet werken!"

Heb ze toch maar om een postcode check gevraagd aangezien die op hun website geen uitkomst biedt. :)
Pagina: 1