Toon posts:

Nieuwe videokaart (zwart scherm + wit streepje)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

vandaag kreeg ik mijn nieuwe videokaart binnen en heb deze zonder problemen in mijn pc geïnstalleerd, maar bij het opstarten doet zich een probleem voor. Op het moment dat ik de computer aanzet zie je heel even kort het 'Compaq opstartscherm' en vervolgens gaat het scherm op zwart en knippert er een wit streepje in de linker bovenhoek.

De oude videokaart (NVIDEA GeForce 9500GS) maakt een oorverdovend ratelend geluid en was aan vervanging toe. Dus ik heb een nieuwe videokaart besteld: ASUS EN210 SILENT. Ik heb de drivers van de oude videokaart gedeïnstalleerd voordat ik de nieuwe er in zette. Het probleem dat zich dus voordoet is dat het ik een zwart scherm krijg met een wit knipperend streepje. Ik kan de computer ook niet in veilige modus starten of in het BIOS menu komen. Niets reageert en het enige wat ik zie is dat knipperde witte streepje. Op het moment dat ik mijn oude videokaart weer terugzet, werkt alles weer gewoon.

Ik zal wat details geven over de computer (oud ding):
- Compaq presario SR5741NL
- i2 DUO CPU [E7300 @2.66GHz]
- 3 GB RAM
- Windows Vista (32-bits)
- 300W voeding
- PCIe x 16 (v 1.0)

Deze computer wordt slechts in een gemeenschappelijke ruimte gebruikt voor het kijken van films en beetje internetten, niets bijzonders dus. Gamen in ieder geval niet.

Ik heb alle fora al ongeveer afgespeurd, maar nergens nog een oplossing kunnen vinden. Een oplossing zou zijn om de BIOS te updaten. Momenteel is mijn BIOS: LTD 5.16, 10-11-2008 (Phoenix Technologies). Via hun website wordt ik naar een schimmige derde-site gestuurd waar ik een programma moet downloaden. Die geeft aan dat er updates beschikbaar zijn, maar dan moet ik eerst 'member' worden voor 30 dollar. Ik lees overal dat de fabrikant de updates in principe gratis zou moeten aanbieden, dus ik ga niet in op dit aanbod. Maar aan de andere kant kan ik ook geen gratis updates vinden.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of een oplossing? Het is behoorlijk frustrerend en ook de klantenservice van GeForce kan me niet helpen.

Bedankt!

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je al een CMOS reset gedaan?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Ik d8 al Compaq ??
Ik vrees dat de nieuwe videokaart niet wordt ondersteund door het OS en anders kan Compaq nog wel eens het probleem zijn. Compaq had er altijd een handje van haar Bios zo in te richten dat je altijd vast zat aan Compaq-producten. Daarom was bij ons Compaq altijd gehaat en een no-go.
Maar goed, dan spreek ik wel over 25 jaar geleden. Compaq was toen drama.
Je kunt waarschijnlijk wel in het BIOS menu komen door de batterij kort te sluiten. Als je niks meer krijgt dan een streepje wil dat zeggen dat het OS niet wordt geladen en dat ligt aan de BIOS. Normaal gesproken laadt je BIOS cluster-0 van je opstartschijf in geheugen. In cluster-0 staat een paar honderd bytes aan programmatuur en de indeling van de partities van de schijf. Als je Bios dat niet doet met de nieuwe Videokaart vrees ik het aloude Compaq probleem: de bios checkt de hardware en keurt die af, want het wordt niet herkend als Compaq-hardware door de Bios.
Koop gewoon een goedkoop mini-ITX bordje met passief gekoelde processor onboard, die 70 euro heb je in 2 jaar terugverdiend aan besparing op de stroomrekening.

Verwijderd

Topicstarter
Nee nog geen CMOS reset gedaan. Weet ook eerlijk gezegd nog niet echt hoe ik dat doe. Ben geen computerexpert, maar probeer alles een beetje te begrijpen met vallen en opstaan. Eerste stap was dus het zelf installeren van een nieuwe videokaart, in plaats van zo'n simpel taakje uitbesteden voor 40 euro. En nu dit gezeur.. |:(

Zou je me kunnen uitleggen hoe ik dit moet doen? Las ergens dat dit in zijn werk gaat via een fysiek component op het moederbord. Moet ik de reset uitvoeren terwijl de nieuwe videokaart er in zit? En wat schiet ik er precies mee op?

Ook las ik dat het vervangen van de BIOS batterij een oplossing zou kunnen bieden. Maar goed, vanwege geringe kennis wil ik dit soort oplossingen het liefst zolang mogelijk buiten de deur houden voordat ik de hele computer sloop.

Verwijderd

Topicstarter
@czar2020

Ja zou heel goed kunnen dat die Compaq het probleem is, heb er zelf ook niet voor gekozen. Het was destijds een gift. Maar je moet een gegeven paard nooit in de bek kijken.

Wat ik dan wel vreemd vind is dat die oudere kaart wel gewoon zijn werk doet en die is van hetzelfde merk (NVIDEA). Als ik in het bios menu kom via de oude kaart, heb ik 3 keuzes voor de 'primary adapter': 1)PCI, 2) PCI-E en 3) Onboard. Hieruit leid ik af dat ik een onboard grafische kaart heb en daarbij heeft het moederbord ook een VGA-uitgang. Maar als ik m op 'onboard' zet en de vga vanaf het moederbord aansluit, dan krijg ik ook geen beeld. Ik weet ook niet hoe ik dit wel aan de praat krijg. Ik hoopte dat het zo zou werken. Dat ik vanaf de onboard videokaart beeld zou krijgen, de drivers kon installeren en dat de computer de nieuwe videokaart dan misschien zou pakken. Maar helaas..

Verwijderd

En als je de insteek-videokaart weg laat, doet onboard het dan ook niet?
Sorry, ik heb vroeger tijden lang lopen klooien met Compaq-systemen. Ik weet dat het veel oudere systemen waren dan wat jij hebt, maar bij Compaq was het altijd hetzelfde probleem: Compaq slikte alleen maar wat door Compaq was gecertificeerd. Het merk (NVidia) doet er niet toe, de specifieke kaart moest worden herkend.
Ik wil je ook niet ontmoedigen, het is de ervaring die ik van heel vroeger heb. Compaq bestaat ook allang niet meer en je hebt het ook niet over een modern systeem. Wel bruikbaar hoor, maar ik geef even aan dat het heel vroeger een Compaq beleid was alles in eigen hand te houden en dat dat misschien wel jouw probleem kan zijn. Een Bios update ga je voor dat systeem ook moeilijk vinden vrees ik.
Hou er op z'n minst rekening mee dat je niet met een standaard-systeem te maken hebt, misschien wel met een Compaq-ellende.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanmiddag nog even proberen of de onboard kaart het doet zonder insteekkaart. Maar ja; uiteindelijk moet dat nieuwe ding er toch in..

Mijn oude videokaart zit overigens met 2 draadjes (Zwart en wit) vast aan het moederbord. Sommige mensen zeggen dat het audio voor de HDMI is, sommige mensen denken stroom voor de fan. In ieder geval heeft mijn nieuwe videokaart geen aansluiting voor die draadjes. Zou dat misschien het probleem kunnen zijn? Het lijkt me sterk hoor, want er is nauwelijks iets bekend over die draadjes.

Even voor de duidelijkheid: de oude videokaart zit vast dmv PCIe, maar naast deze aansluiting ook nog verbonden met het moederbord door 2 dunne kabeltjes (draadjes); één zwart en één wit. Ik kan helaas geen foto plaatsen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een CMOS reset doe je of door het lostrekken van jumpers of de batterij eruit.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het is allemaal opgelost. Ik las dat Compaq was overgenomen door HP en daarom zocht ik op de verkeerde plek voor de BIOS update. Heb het type van mijn moederbord gecheckt en het bleek om een MS-7525 ver. 1.0 (Boston) te gaan. De biosupdate hiervoor heb ik gevonden via de hp support website. Update gedaan naar versie 5.22 en die update was onder andere specifiek gericht op het verhelpen van problemen met de GeForce 210. Nu loopt alles soepel.

In ieder geval bedankt voor de hulp!
Pagina: 1