Productcode probleem Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Sinds vandaag heb ik een nieuw gamesysteem, maar ik kan Windows 10 niet activeren.
Het systeem is van Windows 8.1 Pro naar Windows 10 Pro geupgrade.

Op de computer stond een geactiveerde Windows 10 Pro installatie.
Na het formatteren, werd er om een productcode gevraagd, die ik niet weet.
Daarom besloot ik maar een OEM code aan te schaffen.

Daarbij krijg ik de melding:
"De opgegeven productcode komt niet overeen met een van de beschikbare windows installatie kopieen"

Dat is een andere melding, dan wanneer er een onjuiste productcode wordt ingetypt. Ik ben bang dat ik voor niets een OEM code heb aangeschaft?

Zucht, Windows.... :+

PS: Het lijkt onmogelijk om Windows geactiveerd te krijgen, ook wordt automatisch Windows Home geïnstalleerd. Wat moet ik nou doen, om Windows werkend te krijgen, met een productcode die ik steeds weer kan gebruiken om dit soort nonsens te voorkomen?

Via de Media Creation Tool heb ik een Windows 10 USB installatiedisk, waarmee ik kan installeren, maar bij het invoeren van de productcode, bovenstaande (dikgedrukt) melding ontvang.

[ Voor 68% gewijzigd door Luxicon op 10-01-2016 02:15 ]

...

Beste antwoord (via Luxicon op 11-01-2016 21:01)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als het eenmaal is geinstaleert, heb je geen key meer nodig op dat systeem. De ID voor dat systeem is dan opgeslagen bij MS. Het invullen van een key bij een clean instal kan dan juist slecht uitpakken.

Voor jouw windows geldt nu dus: eenmaal geactiveerd, klaar. Je kan de key waarop die werkt vergeten, want doet niet meer terzake voor dat systeem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je Microsoft al eens gebeld? Die kunnen je vast vertellen wat er mis is gegaan :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Outerspace schreef op zondag 10 januari 2016 @ 02:35:
Heb je Microsoft al eens gebeld? Die kunnen je vast vertellen wat er mis is gegaan :)
Bellen? Op basis van wat kunnen zij vertellen wat er mis is gegaan? Ik heb Windows niet via Microsoft zelf aangeschaft. Het stond al op het gamesysteem geïnstalleerd (tweedehands).

Als ik via de Store 'Ik heb een productcode van Windows 10 Pro' invul, krijg ik diezelfde melding. Het lijkt me niet mogelijk om nu Microsoft op te gaan bellen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je een install draait, hoef je geen code in te voeren
Als het systeem eerder dmv een productcode of upgrade is geactiveerd, kan je TIJDENS de nieuwe installatie bij de productcode gewoon op 'overslaan' klikken

Windows gaat dan de hele install doorlopen, en na de installatie zal bij een verbinding online de activatie worden uitgevoerd.

Mijn tip, installeer windows helemaal schoon ( dus in het menu volledige install kiezen, en de partities leegmaken )
als je van USB installeert, is dat een klusje van hoogstens 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
FreshMaker schreef op zondag 10 januari 2016 @ 05:39:
Als je een install draait, hoef je geen code in te voeren
Als het systeem eerder dmv een productcode of upgrade is geactiveerd, kan je TIJDENS de nieuwe installatie bij de productcode gewoon op 'overslaan' klikken

Windows gaat dan de hele install doorlopen, en na de installatie zal bij een verbinding online de activatie worden uitgevoerd.

Mijn tip, installeer windows helemaal schoon ( dus in het menu volledige install kiezen, en de partities leegmaken )
als je van USB installeert, is dat een klusje van hoogstens 20 minuten.
Zo is het hier niet verlopen. Ik moest echt de productcode invullen, anders werd Windows niet geactiveerd. Op de laptop werd er niet naar gevraagd, maar dat zal komen omdat de fabrikant de productcode in de BIOS geplaatst heeft.

Windows installeren vanaf de USB gaat snel inderdaad. Toen ik via Google naar een oplossing zocht kwamen er productcodes voorbij (die zou Microsoft vrij hebben gegeven). Ik voerde deze in van de pro variant en vervolgens vroeg Windows of ik wilde gaan upgraden. Dat werd vervolgens uitgevoerd, vervolgens heb ik een geactiveerde Windows 10 Pro versie.

Daarna heb ik via productcode wijzigen, mijn eigen OEM productcode ingevuld en er kwam geen foutmelding, maar ik vraag mij af welke productcode nu daadwerkelijk actief is. Ik ben van plan om alsnog te bellen met Microsoft.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Luxicon schreef op zondag 10 januari 2016 @ 06:51:
[...]

Zo is het hier niet verlopen. Ik moest echt de productcode invullen, anders werd Windows niet geactiveerd.
Met Windows kan het alle kanten opgaan. Maar je verhaal, en zeker bovenstaande zin is raar.

Je kan namelijk altijd de code overslaan, tenminste bij al die andere miljoenen mensen die je voorgingen. En net bij jouw niet. Raar.
Wat er precies is gebeurd, of zal gebeuren, is dus voor ons niet te voorspellen. Het kan zijn dat voorheen, door de vorige eigenaar ontzettend is zitten klooien met verschillende illigale versies van windows waardoor de boel is ontregeld, maar het kan ook zijn dat jij een beetje te vlug aan het klikken bent geweest.

De upgrade naar win10 vanuit een geactiveerd systeem zou zonder opgave van key moeten kunnen. Mocht deze om de een of andere manier toch gevraagd worden, kan je altijd op overslaan klikken (beetje moeilijk te zien, maar de optie staat er wel degelijk linksonder op je scherm).
Na de installatie zal windows spoedig (soms bijna instant, soms na een paar dagen pas) automatisch worden geactiveerd.

Wat ik zou doen>
sluit alleen de hdd of ssd aan waar windows op moet komen.
doe een clean install, voer geen key in, omdat je niet weet welke, en je de orginele key blijkbaar kwijt bent.
mocht windows niet meteen geactiveerd worden, laat het dan eerst een paar dagen met rust, indien dan nog niet, gebruik je key die je gekocht hebt.
werkt die key niet, doe een online activatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Reepje schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:56:
[...]

Met Windows kan het alle kanten opgaan. Maar je verhaal, en zeker bovenstaande zin is raar.

Je kan namelijk altijd de code overslaan, tenminste bij al die andere miljoenen mensen die je voorgingen. En net bij jouw niet. Raar.
Wat er precies is gebeurd, of zal gebeuren, is dus voor ons niet te voorspellen. Het kan zijn dat voorheen, door de vorige eigenaar ontzettend is zitten klooien met verschillende illigale versies van windows waardoor de boel is ontregeld, maar het kan ook zijn dat jij een beetje te vlug aan het klikken bent geweest.

De upgrade naar win10 vanuit een geactiveerd systeem zou zonder opgave van key moeten kunnen. Mocht deze om de een of andere manier toch gevraagd worden, kan je altijd op overslaan klikken (beetje moeilijk te zien, maar de optie staat er wel degelijk linksonder op je scherm).
Na de installatie zal windows spoedig (soms bijna instant, soms na een paar dagen pas) automatisch worden geactiveerd.

Wat ik zou doen>
sluit alleen de hdd of ssd aan waar windows op moet komen.
doe een clean install, voer geen key in, omdat je niet weet welke, en je de orginele key blijkbaar kwijt bent.
mocht windows niet meteen geactiveerd worden, laat het dan eerst een paar dagen met rust, indien dan nog niet, gebruik je key die je gekocht hebt.
werkt die key niet, doe een online activatie
Bedankt voor je reactie! Wat je zegt klopt, ik kon installeren zonder de key in te vullen. In tegenstelling tot mijn vorige ervaringen met Windows 8 en Windows 10, werd er tijdens de installatie gevraagd naar de key.
Na de installatie, stond er geen Windows Pro, maar Windows 10 Home geïnstalleerd. Het invullen van de aangekochte key had geen goede uitwerking (het zou gaan om een andere versie van Windows).

Om die reden kwam ik er niet uit. Maar op een één of andere manier werkte een key die online stond (geen warez), maar deze zou door Microsoft zelf zijn vertrekt. Om deze reden zou het wel handig zijn als ik kan zien welke key nu actief is.

Het zou fijn zijn als bij een volgende installatie, Windows 'gewoon' geactiveerd wordt, omdat ik anders met een niet actieve Windows 10 Home editie zit, terwijl er dan waarschijnlijk al tweemaal voor Windows betaald is.

Mocht dit de volgende keer weer voorkomen, zal ik eerst geduld hebben, of telefonisch contact zoeken met Microsoft.

...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als het eenmaal is geinstaleert, heb je geen key meer nodig op dat systeem. De ID voor dat systeem is dan opgeslagen bij MS. Het invullen van een key bij een clean instal kan dan juist slecht uitpakken.

Voor jouw windows geldt nu dus: eenmaal geactiveerd, klaar. Je kan de key waarop die werkt vergeten, want doet niet meer terzake voor dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Reepje schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:13:

Dat klinkt opzich handig. Is het 100% zeker dat het systeem herkend zal worden?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:09

FCC

Luxicon schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:17:
[...]

Dat klinkt opzich handig. Is het 100% zeker dat het systeem herkend zal worden?
100% kan niemand zeggen maar zo lang je geen grote hardware veranderingen maakt zal het wel goed gaan ;)

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
FCC schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:34:
[...]

100% kan niemand zeggen maar zo lang je geen grote hardware veranderingen maakt zal het wel goed gaan ;)
Dan zal het goedkomen lijkt me, al is het wel vreemd dat eerst de Home editie geïnstalleerd wordt, maar de upgrade naar Pro was erg snel gedaan verder.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dat is zeker handig.
En niets is 100%. Maar wel 99.999%, zoiets misschien (afrondingsfouten mogelijk).
Wordt een toekomstige clean install echter door MS niet herkent (lees: afgewezen), dan zal je key ook niet meer werken.
Bij vervanging van je moederbord zal die overigens niet meer geldig zijn, maar ook daar ken ik voorbeelden dat win10 wel geactiveerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Reepje schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:37:
Dat is zeker handig.
En niets is 100%. Maar wel 99.999%, zoiets misschien (afrondingsfouten mogelijk).
Wordt een toekomstige clean install echter door MS niet herkent (lees: afgewezen), dan zal je key ook niet meer werken.
Bij vervanging van je moederbord zal die overigens niet meer geldig zijn, maar ook daar ken ik voorbeelden dat win10 wel geactiveerd werd.
Stel dat het niet gaat werken de volgende keer, zal een nieuwe productcode (OEM) dan wel herkend worden? Gezien gister heb ik daar niet zozeer vertrouwen in, tenzij de productcode op een één of andere manier onjuist was. Al was de melding dat de productcode niet geschikt was voor de Windows versie die actief was. Terwijl die andere code voor Pro herkend werd en juist zorgde voor een upgrade, vreemd. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je maakt je nu zorgen om niets.
Er is wat fout gegaan voorheen, dat was dikke pech en komt waarschijnlijk niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Reepje schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:43:
Je maakt je nu zorgen om niets.
Er is wat fout gegaan voorheen, dat was dikke pech en komt waarschijnlijk niet meer voor.
Nouja, ik ben er nu wel huiverig voor om een format te doen inderdaad. Een 'fabrieksherstel' zie ik dan meer zitten, gezien de SSD nu twee partities heeft en dat geen noodzaak meer is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16

MsG

Forumzwerver

Het is pas vanaf een bepaalde build Windows 10 dat hij automatisch de productcode bekijkt uit het BIOS van eventuele vorige installaties, maar dit lijkt me hier niet relevant.

Je had beter de code kunnen uitlezen voordat je de boel installeerde.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC

FCC

Luxicon schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:44:
[...]

Nouja, ik ben er nu wel huiverig voor om een format te doen inderdaad. Een 'fabrieksherstel' zie ik dan meer zitten, gezien de SSD nu twee partities heeft en dat geen noodzaak meer is.
Nogmaals, zo lang je geen ander moederbord erin hangt (of andere rigoureuze aanpassingen) zal ook na een format /clean install je Windows 10 pro weer geactiveerd worden zodra die online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
MsG schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:46:
Het is pas vanaf een bepaalde build Windows 10 dat hij automatisch de productcode bekijkt uit het BIOS van eventuele vorige installaties, maar dit lijkt me hier niet relevant.

Je had beter de code kunnen uitlezen voordat je de boel installeerde.
Eerlijk gezegd was dat handig geweest, maar ook daar heb ik niet echt goede ervaringen mee. Tenminste, misschien hebben jullie een handige tool? Ik heb meerdere gebruikt, die allen een andere productcode aangaven. Dat beeld werd versterkt door research via Google, dat mensen eigenlijk geen goede methode wisten om zeker te zijn van de juiste productcode.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Voor een upgrade van win10 zijn er alleen maar generieke codes, dat zijn dus codes die voor elke versie/taal/regio hetzelfde zijn. Het heeft dus geen enkel nut deze "code" te achterhalen en op te schrijven.

Dus voor wat betreft de upgrade: het gaat niet om de key, maar om de ID die opgeslagen staat op de servers van MS.

Koop je win10, dan een iets ander verhaal. Deze key gebruik je ook, en er wordt een ID gemaakt. Dan heb je ook deze key niet meer nodig, tenzij je een nieuw systeem bouwd: dan kan je de key weer gebruiken om de 1e keer te activeren.

[ Voor 46% gewijzigd door Reepje op 10-01-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC

FCC

Luxicon schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:49:
[...]

Eerlijk gezegd was dat handig geweest, maar ook daar heb ik niet echt goede ervaringen mee. Tenminste, misschien hebben jullie een handige tool? Ik heb meerdere gebruikt, die allen een andere productcode aangaven. Dat beeld werd versterkt door research via Google, dat mensen eigenlijk geen goede methode wisten om zeker te zijn van de juiste productcode.
Ik heb goede ervaring met Produkt key, deze leest zowel de bioskey, als de generieke win 10 key uit.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/4aFaqviTa5xXbtYXqr1e6U8S/full.jpg

Die win 10 key is niet belangrijk (had je denk ik ook al gevonden) maar die bios key wel. Vandaar dat ik hem geblurd heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Reepje schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:51:
Voor een upgrade van win10 zijn er alleen maar generieke codes, dat zijn dus codes die voor elke versie/taal/regio hetzelfde zijn. Het heeft dus geen enkel nut deze "code" te achterhalen en op te schrijven.

Dus voor wat betreft de upgrade: het gaat niet om de key, maar om de ID die opgeslagen staat op de servers van MS.

Koop je win10, dan een iets ander verhaal. Deze key gebruik je ook, en er wordt een ID gemaakt. Dan heb je ook deze key niet meer nodig, tenzij je een nieuw systeem bouwd: dan kan je de key weer gebruiken om de 1e keer te activeren.
Dankje, maar het punt is, dat ik gelijk Windows 10 wil installeren (Pro) en niet eerst Windows 8, maar als ik het goed begrijp kan dat ook. Al zal Windows pas upgraden naar Pro, indien Windows geactiveerd wordt?
FCC schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:00:
[...]

Ik heb goede ervaring met Produkt key, deze leest zowel de bioskey, als de generieke win 10 key uit.

[afbeelding]

Die win 10 key is niet belangrijk (had je denk ik ook al gevonden) maar die bios key wel. Vandaar dat ik hem geblurd heb :9
Dankje, ik zal die tool gebruiken. Gebruik jij dan ook een gratis Windows Pro productcode? Gezien je aangeeft dat ik die ook vast al gevonden had? Ik verbaasde mij dat het werkte.

Wauw, ik ben superblij! Ik zie dat m'n gekochte OEM key actief is via 'Product Key'. Daar kon ik dus niet mee activeren vanaf Windows Home. De key die jij in je afbeelding aangeeft (komt bekend voor) kon ik vanaf Home mee upgraden naar Pro, en werd ook direct geactiveerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 10-01-2016 14:56 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dubbel post (een late), maar ter bevestiging.
Zojuist heb ik een format gedaan en heb Windows opnieuw geïnstalleerd, zonder de productcode in te voeren. Direct na de installatie was Windows 10 (Pro) geactiveerd. :)

...

Pagina: 1