Hoi,
Ik gebruik nu al ongeveer 1 jaar een Synology DS214 zonder al te veel problemen.
Gedurende deze tijd zijn de harde schijven (2 Seagate 2TB schijven) redelijk vol geraakt, ik denk dat er nog ongeveer 5-10 GB vrije ruimte over is.
De nas was aangesloten op een router welke aangesloten zat op een modem (2 aparte apparaten).
Het grootste probleem was dat mijn laptop (Windows
de nas niet herkende binnen het netwerk. Hiervoor gebruikte ik als workaround een snelkoppeling naar het IP van de nas.
Recentelijk ben ik verhuisd, en hiermee zijn wij ook van ISP veranderd.
De nieuwe ISP (KPN) heeft een nieuwe modem aangeleverd waardoor mijn router (in mijn ogen) overbodig werd. De nas is nu dus direct aangesloten op de KPN modem.
Sinds de verhuizing heb ik problemen met het verbinden met de nas.
Meestal kan er helemaal geen verbinding met de nas gemaakt worden. Soms verbind deze wel maar is de verbinding heel traag (~5 minuten wachhten om alleen een folder te openen). Heel soms werkt het zoals het hoort voor een paar minuten en dan valt de connectie weg.
Dit geldt voor browsen door de bestanden op de nas met de verkenner, en het "administrator backend" wanneer ik naar het IP van de nas ga in de browser.
Wat ik geprobeerd heb:
- Laptop uit/aan zetten
- Diskstation uit/aan zetten
- Modem uit/aan zetten
- Vanaf andere computer verbinden met de nas
- Resetten diskstation (om static-ip te resetten)
- Opnieuw alles uit/aan zetten
- Harde schijven uit nas verwijderen en terug erin stoppen
- Volgens mij maakt dit niet uit voor verbinding binnen LAN, maar ik heb ook geprobeerd de nas IP in DMZ te zetten en een aantal poorten te forwarden.
- Google, er zijn veel "ik kan niet verbinden" problemen, maar bij de meeste lost het resetten van de nas de problemen op. Bij mij niet.
Ik ben bezig met het herinstalleren van het diskstation OS terwijl ik dit typ.
I kan verder niets anders bedenken dat dit probleem op zou kunnen lossen.
Kan het zijn dat de nieuwe modem van KPN een probleem geeft?
Of misschien is een, of beide, harde schijven kapot gegaan tijden het verhuizen?
Is het mogelijk dat de schijf te vol zit, waardoor deze zo langzaam gaat?
Ik waardeer elk advies dat jullie mij kunnen geven.
Alvast bedankt
Ik gebruik nu al ongeveer 1 jaar een Synology DS214 zonder al te veel problemen.
Gedurende deze tijd zijn de harde schijven (2 Seagate 2TB schijven) redelijk vol geraakt, ik denk dat er nog ongeveer 5-10 GB vrije ruimte over is.
De nas was aangesloten op een router welke aangesloten zat op een modem (2 aparte apparaten).
Het grootste probleem was dat mijn laptop (Windows
Recentelijk ben ik verhuisd, en hiermee zijn wij ook van ISP veranderd.
De nieuwe ISP (KPN) heeft een nieuwe modem aangeleverd waardoor mijn router (in mijn ogen) overbodig werd. De nas is nu dus direct aangesloten op de KPN modem.
Sinds de verhuizing heb ik problemen met het verbinden met de nas.
Meestal kan er helemaal geen verbinding met de nas gemaakt worden. Soms verbind deze wel maar is de verbinding heel traag (~5 minuten wachhten om alleen een folder te openen). Heel soms werkt het zoals het hoort voor een paar minuten en dan valt de connectie weg.
Dit geldt voor browsen door de bestanden op de nas met de verkenner, en het "administrator backend" wanneer ik naar het IP van de nas ga in de browser.
Wat ik geprobeerd heb:
- Laptop uit/aan zetten
- Diskstation uit/aan zetten
- Modem uit/aan zetten
- Vanaf andere computer verbinden met de nas
- Resetten diskstation (om static-ip te resetten)
- Opnieuw alles uit/aan zetten
- Harde schijven uit nas verwijderen en terug erin stoppen
- Volgens mij maakt dit niet uit voor verbinding binnen LAN, maar ik heb ook geprobeerd de nas IP in DMZ te zetten en een aantal poorten te forwarden.
- Google, er zijn veel "ik kan niet verbinden" problemen, maar bij de meeste lost het resetten van de nas de problemen op. Bij mij niet.
Ik ben bezig met het herinstalleren van het diskstation OS terwijl ik dit typ.
I kan verder niets anders bedenken dat dit probleem op zou kunnen lossen.
Kan het zijn dat de nieuwe modem van KPN een probleem geeft?
Of misschien is een, of beide, harde schijven kapot gegaan tijden het verhuizen?
Is het mogelijk dat de schijf te vol zit, waardoor deze zo langzaam gaat?
Ik waardeer elk advies dat jullie mij kunnen geven.
Alvast bedankt