Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaatoo
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
Hoi,

Ik gebruik nu al ongeveer 1 jaar een Synology DS214 zonder al te veel problemen.
Gedurende deze tijd zijn de harde schijven (2 Seagate 2TB schijven) redelijk vol geraakt, ik denk dat er nog ongeveer 5-10 GB vrije ruimte over is.
De nas was aangesloten op een router welke aangesloten zat op een modem (2 aparte apparaten).
Het grootste probleem was dat mijn laptop (Windows 8) de nas niet herkende binnen het netwerk. Hiervoor gebruikte ik als workaround een snelkoppeling naar het IP van de nas.

Recentelijk ben ik verhuisd, en hiermee zijn wij ook van ISP veranderd.
De nieuwe ISP (KPN) heeft een nieuwe modem aangeleverd waardoor mijn router (in mijn ogen) overbodig werd. De nas is nu dus direct aangesloten op de KPN modem.

Sinds de verhuizing heb ik problemen met het verbinden met de nas.
Meestal kan er helemaal geen verbinding met de nas gemaakt worden. Soms verbind deze wel maar is de verbinding heel traag (~5 minuten wachhten om alleen een folder te openen). Heel soms werkt het zoals het hoort voor een paar minuten en dan valt de connectie weg.
Dit geldt voor browsen door de bestanden op de nas met de verkenner, en het "administrator backend" wanneer ik naar het IP van de nas ga in de browser.

Wat ik geprobeerd heb:
- Laptop uit/aan zetten
- Diskstation uit/aan zetten
- Modem uit/aan zetten
- Vanaf andere computer verbinden met de nas
- Resetten diskstation (om static-ip te resetten)
- Opnieuw alles uit/aan zetten
- Harde schijven uit nas verwijderen en terug erin stoppen
- Volgens mij maakt dit niet uit voor verbinding binnen LAN, maar ik heb ook geprobeerd de nas IP in DMZ te zetten en een aantal poorten te forwarden.
- Google, er zijn veel "ik kan niet verbinden" problemen, maar bij de meeste lost het resetten van de nas de problemen op. Bij mij niet.

Ik ben bezig met het herinstalleren van het diskstation OS terwijl ik dit typ.

I kan verder niets anders bedenken dat dit probleem op zou kunnen lossen.
Kan het zijn dat de nieuwe modem van KPN een probleem geeft?
Of misschien is een, of beide, harde schijven kapot gegaan tijden het verhuizen?
Is het mogelijk dat de schijf te vol zit, waardoor deze zo langzaam gaat?

Ik waardeer elk advies dat jullie mij kunnen geven.
Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe maakt je laptop verbinding met het internet? Via de router van kpn of ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaatoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:35:
Hoe maakt je laptop verbinding met het internet? Via de router van kpn of ...?
Ja. Via de router van kpn.
Dit is ook het device waar de nas op is aangesloten.

[ Voor 16% gewijzigd door Jaatoo op 09-01-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je je laptop aansluit via de kabel die normaal in de NAS zit, heb je dan internet (zet dan wel even je wifi-adapter uit op je laptop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 11:03
Welke router is het van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaatoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:40:
En als je je laptop aansluit via de kabel die normaal in de NAS zit, heb je dan internet (zet dan wel even je wifi-adapter uit op je laptop)?
Als ik wifi uitschakel en de ethernet kabel die in de nas zit in mijn laptop steek dan heb ik internet.
Het is de experiabox v9, dat is volgens google deze router: ZTE ZXHN H368N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaatoo schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:10:
[...]

Als ik wifi uitschakel en de ethernet kabel die in de nas zit in mijn laptop steek dan heb ik internet.
En je laptop geeft dan een 1Gbps-verbinding aan? En een speedtest op die manier, wat zegt dat (gewoon om uit te sluiten dat die kabel goed werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaatoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:22:
[...]

En je laptop geeft dan een 1Gbps-verbinding aan? En een speedtest op die manier, wat zegt dat (gewoon om uit te sluiten dat die kabel goed werkt)
Ik ga dit vanavond nadat ik thuis ben van werk even controleren. Bedankt voor de tip.
Kan het misschien ook zijn dat de firewall van de modem iets blokkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaatoo schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:13:
[...]

Ik ga dit vanavond nadat ik thuis ben van werk even controleren. Bedankt voor de tip.
Kan het misschien ook zijn dat de firewall van de modem iets blokkeert?
Dat kan, maar als jijzelf niets aan dat toestel heb gewijzigd is dat vrij onwaarschijnlijk.
Het benaderen van je NAS vanaf je laptop gebeurt eigenlijk ook volledig intern (in je 192.168.x subnet) en de firewall van je router zal (met fabrieksinstellingen) enkel kijken naar binnenkomend verkeer van buitenaf.

Het meest voorkomende probleem bij jouw omschrijving is dat de laptop in een ander subnet zit dan de NAS (bijvoorbeeld door een 2de router te gebruiken voor wifi die op een ander subnet ip-adressen uitdeelt, maar jij geeft aan van wifi te nemen van zelfde toestel als waar NAS op aangesloten is.. dus dat kan niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 08:31
Heb je anders een andere losse router thuis staan die je kan inzetten?
Dan sluit je daar de NAS en Laptop op aan en controleer hoe het dan verloopt, kan zijn dat het modem dit niet goed verwerken op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Gebruik je ook Interactieve Tv ? Ik heb zelf wat problemen gehad met een switch die geen IGMP ondersteunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Heb je de NAS in je router een vast/gereserveerd IP adres gegeven binnen de DHCP range?
En is het lokale netwerk op je pc als veilig/thuis netwerk aangemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaatoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:22:
[...]

Ethernet status geeft 1.0 Gbps aan.
Speedtest lijkt me prima maar ben hier niet heel bekend mee: http://www.speedtest.net/my-result/4987679434
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:12:
[...]

Dat kan, maar als jijzelf niets aan dat toestel heb gewijzigd is dat vrij onwaarschijnlijk.
Het benaderen van je NAS vanaf je laptop gebeurt eigenlijk ook volledig intern (in je 192.168.x subnet) en de firewall van je router zal (met fabrieksinstellingen) enkel kijken naar binnenkomend verkeer van buitenaf.

Het meest voorkomende probleem bij jouw omschrijving is dat de laptop in een ander subnet zit dan de NAS (bijvoorbeeld door een 2de router te gebruiken voor wifi die op een ander subnet ip-adressen uitdeelt, maar jij geeft aan van wifi te nemen van zelfde toestel als waar NAS op aangesloten is.. dus dat kan niet)
Heb hier niets aan veranderd behalve uPnP enablen + poorten open zetten voor xbox live. Voordat ik deze settings had veranderd bestond dit probleem al, dus ik denk niet dat dit ermee te maken heeft.
Klopt, ik gebruik dezelfde device voor de nas en verbinden met internet.
valermos schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:21:
Heb je anders een andere losse router thuis staan die je kan inzetten?
Dan sluit je daar de NAS en Laptop op aan en controleer hoe het dan verloopt, kan zijn dat het modem dit niet goed verwerken op een of andere manier.
Heb er geen een staan. Zal even kijken of iemand in de buurt er nog 1 over heeft.
Wanneer ik dit getest heb laat ik het weten.
Tazzios schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:22:
Gebruik je ook Interactieve Tv ? Ik heb zelf wat problemen gehad met een switch die geen IGMP ondersteunde.
Ja, ik heb ook interactieve tv. Ik gebruik geen switch in mijn setup (of bedoel je de modem zelf?).
Tanooki schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:34:
Heb je de NAS in je router een vast/gereserveerd IP adres gegeven binnen de DHCP range?
En is het lokale netwerk op je pc als veilig/thuis netwerk aangemerkt?
Ja, ik heb meerdere static ip's geprobeerd.
Het netwerk staat als thuis netwerk ingesteld.

Bedankt voor het meedenken allemaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaatoo schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:01:
Ja, ik heb meerdere static ip's geprobeerd.
Het netwerk staat als thuis netwerk ingesteld.
Welke static ip's heb je geprobeerd?

En wat geeft volgende als output:
windows-key + r
cmd
ipconfig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaatoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:56:
[...]

Welke static ip's heb je geprobeerd?

En wat geeft volgende als output:
windows-key + r
cmd
ipconfig
Default gateway is 192.168.2.254.
Ik heb deze static ip's geprobeerd:
192.168.2.200
192.168.2.150
192.168.2.10 (Deze is waarschijnlijk te laag waardoor er conflicten komen)

Op dit moment staat de NAS op DHCP, omdat ik deze gereset heb en niet meer in het backend kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Jaatoo schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:01:
[...]
...
Ja, ik heb ook interactieve tv. Ik gebruik geen switch in mijn setup (of bedoel je de modem zelf?).
...
Ik had zelf problemen van een traag netwerk bij de combinatie losse (oude)switch + interactieve TV aangesloten. Pas bij het lops halen van interactieve TV en herstarten van het modem functioneerde alles normaal.
Je zou het volgende kunnen proberen (maar vermoed datje het al eens heb geprobeerd); modem uitzetten,alleen laptop en NAS aansluiten en dan het modem aanzetten.
Pagina: 1