Dit wordt mijn eerste poging een PC te bouwen waar mijn dochters en ik op kunnen gamen, huiswerk maken
een filmpje kijken of muziek luisteren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals gezegd huis, tuin en keukengebruik, film kijken in HD kwaliteit en een game kunnen spelen op 1080p High/Ultra en wellicht zelfs 1440P op High.
We maken gebruik van de volgende software:
Office
World of Tanks
Armored Warfare
WarThunder
GRID
JRiver MC 20
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €1300 is het idee, maar gezien mijn beperkte kennis op dit vlak ben ik gemakkelijk te beïnvloeden...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Logitech G510S toetsenbord
Logitech Performance MX muis. Voor het betere gamewerk wellicht een andere muis zoeken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart waar we voorlopig mee vooruit kunnen (R9 390 of GTX 970)
Aangezien ik hem zelf wil gaan bouwen een case met een window
Een betrouwbare voeding
Een goede monitor van 24 / 25 inch die 1080P en mogelijk 1440P kan draaien.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor Intel. Moederbord en GPU MSI. Op basis van alle reviews die ik heb doorgelezen waarbij MSI bekend staat om constante kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een niet al te grote kast, vandaar ook mijn keuze voor mATX.
Makkelijk toegangkellijk om de zelfbouw te vergemakkelijken.
Ga je overklokken?
Ben ik in eerste instantie niet van plan. Het moederbord van mijn keuze heeft die mogelijkheid wel maar door de cashback actie van MSI op dit moment is die net zo duur als een goed B150 moederbord.
Van de I5-6400 heb ik begrepen dat deze in de huidige setting meer dan voldoende presteert maar dat het gerucht gaat dat ook hier op termijn een beperkte overclock op mogelijk is.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag van jullie, experts, weten of onderstaand systeem qua gekozen componenten goed op elkaar is afgestemd. Ik heb dit forum en de BBG's goed doorgelezen en denk een goede set te hebben samengesteld.
Qua GPU twijfel ik erg tussen de MSI GTX 970 Gaming en de MSI R9 390 Gaming. Ik weet dat de R9 390 meer stroom gebruikt maar met 8GB VRAM ook wat toekomstvaster is.
Kan de gekozen voeding de R9 390 van voldoende stroom voorzien?
Monitor keuze is op dit moment beperkt tot de Dell U2515H en de P2416D. Ik weet dat dit geen echte game monitoren zijn maar ik verwacht voor mijn gebruik voldoende snel. Is de U2515H de meerprijs van € 80,- waard?
mATX systeem
Monitoren
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals gezegd huis, tuin en keukengebruik, film kijken in HD kwaliteit en een game kunnen spelen op 1080p High/Ultra en wellicht zelfs 1440P op High.
We maken gebruik van de volgende software:
Office
World of Tanks
Armored Warfare
WarThunder
GRID
JRiver MC 20
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €1300 is het idee, maar gezien mijn beperkte kennis op dit vlak ben ik gemakkelijk te beïnvloeden...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Logitech G510S toetsenbord
Logitech Performance MX muis. Voor het betere gamewerk wellicht een andere muis zoeken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart waar we voorlopig mee vooruit kunnen (R9 390 of GTX 970)
Aangezien ik hem zelf wil gaan bouwen een case met een window
Een betrouwbare voeding
Een goede monitor van 24 / 25 inch die 1080P en mogelijk 1440P kan draaien.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor Intel. Moederbord en GPU MSI. Op basis van alle reviews die ik heb doorgelezen waarbij MSI bekend staat om constante kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een niet al te grote kast, vandaar ook mijn keuze voor mATX.
Makkelijk toegangkellijk om de zelfbouw te vergemakkelijken.
Ga je overklokken?
Ben ik in eerste instantie niet van plan. Het moederbord van mijn keuze heeft die mogelijkheid wel maar door de cashback actie van MSI op dit moment is die net zo duur als een goed B150 moederbord.
Van de I5-6400 heb ik begrepen dat deze in de huidige setting meer dan voldoende presteert maar dat het gerucht gaat dat ook hier op termijn een beperkte overclock op mogelijk is.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag van jullie, experts, weten of onderstaand systeem qua gekozen componenten goed op elkaar is afgestemd. Ik heb dit forum en de BBG's goed doorgelezen en denk een goede set te hebben samengesteld.
Qua GPU twijfel ik erg tussen de MSI GTX 970 Gaming en de MSI R9 390 Gaming. Ik weet dat de R9 390 meer stroom gebruikt maar met 8GB VRAM ook wat toekomstvaster is.
Kan de gekozen voeding de R9 390 van voldoende stroom voorzien?
Monitor keuze is op dit moment beperkt tot de Dell U2515H en de P2416D. Ik weet dat dit geen echte game monitoren zijn maar ik verwacht voor mijn gebruik voldoende snel. Is de U2515H de meerprijs van € 80,- waard?
mATX systeem
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 191,95 | € 191,95 |
| 1 | MSI Z170M MORTAR | € 120,95 | € 120,95 |
| 1 | MSI Radeon R9 390 8GB Gaming | € 369,80 | € 369,80 |
| 1 | WD Blue WD20EZRZ, 2TB | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Xigmatek Aquila Window Zwart | € 72,- | € 72,- |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | € 47,95 | € 47,95 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 14,42 | € 14,42 |
| 1 | Cooler Master GM G550M | € 62,95 | € 62,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 81,24 | € 81,24 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.036,21 | |