Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joannez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11-2020
Puzzled :

Heb een nieuwe pc. Oude systeempartitie gekloond naat nieuwe ssd. Deze ssd in oude pc geboot. Vervolgens met sysprep klaar gezet voor overzetten. Ssd overgezet en werkend gekregen. So far , so good. Vervolgens een aantal drivers ( oa USB, video, lan,..) van de msi-site gehaald en geinstalleerd. Na reboot, BSoD. Scherm verdwijnt vrij snel , maar ik meen het woord 'video' te zien. Geprobeerd Win7 te repareren, maar de Dvd herkent de installatie op de ssd niet meer. Suggesties (behlave opnieuw klonen en van voren af aan te beginnen) voor een vervolg?

Ik kan niets vinden over een driver issue met msi en win7 , heb ik iets fout gedaan?

Dank!

Jan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Skylake en Windows 7 gaan niet samen. USB drivers missen daarvoor, en de installatie kun je bijna niet doen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joannez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11-2020
Dus ssd terug in oude pc, upgrade naar win10 en dan overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 11:34
Je kan niet zomaar een oude installatie overzetten in je nieuwe pc, drivers zoals die van je chipset komen dan niet overeen met de componenten in de kast en dan krijg je crashes en een kapotte installatie.

Dus je moet beginnen met een nieuwe installatie in je nieuwe systeem. Dat gaat met Windows 7 niet makkelijk door dat gedoe met die usb drivers, maar daar zijn wel workarounds voor te vinden als je het echt wil.
Windows 10 is een stuk makkelijker, met je oude systeem een bootable usb maken met de Media Creation Tool en gaan.
Let wel op dat je licentie geschikt is, een OEM licentie kan je officieel niet op een andere computer overzetten. Met een geschikte Windows 7 code kan je ook gewoon Windows 10 activeren, wel het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Laat Win7 idd maar varen. De gebrekkige UEFI support en problematische USB3.x driver support maken het niet makkelijk.
De huidige build van win10 (dus niet RTM) kan geactiveerd worden met retail 7 en 8.x keys, dus lekker naar win10 gaan ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:09:
De huidige build van win10 (dus niet RTM) kan geactiveerd worden met retail 7 en 8.x keys, dus lekker naar win10 gaan ;)
Ook mijn 8.1 Pro OEM key werkte gewoon. Het hoeft dus niet eens een retail te zijn.

Verder is voor mij een nieuw moederbord altijd een herinstallatie Windows. Een andere chipset geeft gewoon problemen en gezeur zonder herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

PilatuS schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:13:
[...]

Ook mijn 8.1 Pro OEM key werkte gewoon. Het hoeft dus niet eens een retail te zijn.

Verder is voor mij een nieuw moederbord altijd een herinstallatie Windows. Een andere chipset geeft gewoon problemen en gezeur zonder herinstallatie.
Dat laatste zeker inderdaad. Heb zelf geen legale keys voor 7. Ik upgrade gewoon de gekraakte kopietjes met DaZ. Werkt feilloos met de Microsoft Techbench scripts :P

Anyway. Win8.x en 10 kunnen gelukkig hardware wijzigingen detecteren en herstellen dan je drivers pre-boot. Gewoon een complete herconfiguratie. Heb zo ooit een AMD naar Intel transitie overleefd. Maar schoon is altijd het prettigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-08 22:42

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Jeroenneman schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:58:
Skylake en Windows 7 gaan niet samen. USB drivers missen daarvoor, en de installatie kun je bijna niet doen.
Onzin, staat een Windows 7 installatie tool op de site van msi tussen de drivers en tools van je mobo.

YouTube: MSI® HOW-TO use Win 7 Smart Tool

http://download.msi.com/uti_exe/Win7_Smart_Tool.zip

Deze instaleert de usb 3 drivers op je bootable win 7 disc of stick.
Instructie video staat er bij.

Win 7 draait als een tijger op skylake.

Maar zoals hierboven al aangegeven , clonen is naar mijn mening niet slim en gaat vaak gepaard met crashes en ellende ,
Clean instal op een nieuw systeem is aanbevolen.

[ Voor 24% gewijzigd door Japiegsxr op 10-01-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Japiegsxr schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:41:
[...]

Onzin, staat een Windows 7 installatie tool op de site van msi tussen de drivers en tools van je mobo.

YouTube: MSI® HOW-TO use Win 7 Smart Tool

http://download.msi.com/uti_exe/Win7_Smart_Tool.zip

Deze instaleert de usb 3 drivers op je bootable win 7 disc of stick.
Instructie video staat er bij.

Win 7 draait als een tijger op skylake.

Maar zoals hierboven al aangegeven , clonen is naar mijn mening niet slim en gaat vaak gepaard met crashes en ellende ,
Clean instal op een nieuw systeem is aanbevolen.
Dus je moet weer een extra tooltje gaan draaien, voordat je je OS kunt installeren. En dan moet jouw fabrikant dit ook nog ondersteunen.

Lees de berichten op Anandtech of WCCFtech maar eens door. Volgens mij is de EHCI functionaliteit uit de UEFI gehaald, waardoor de normale manier van installeren niet meer werkt voor Windows 7.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr

Japiegsxr

Jeroenneman schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:12:
[...]

Dus je moet weer een extra tooltje gaan draaien, voordat je je OS kunt installeren. En dan moet jouw fabrikant dit ook nog ondersteunen.

Lees de berichten op Anandtech of WCCFtech maar eens door. Volgens mij is de EHCI functionaliteit uit de UEFI gehaald, waardoor de normale manier van installeren niet meer werkt voor Windows 7.
Bij MSi is het in ieder geval prima geregeld , 5 minuten werk en ik kon windows 7 zonder problemen draaien op mn MSI Z170 M5.

Dat je dus een extra tooltje moet installeren zie ik niet als negatief , Hulde juist dat MSI dit doet.
Ik blijf graag nog even bij windows 7

Dat andere fabrikanten dit niet ondersteunen is van hun kant kwalijk als je het mij vraagt .
Marktaandeel van windows 7 is hoger dan windows 10 .
Dus ze laten een hele groep gebruikers aanklooien die dus genoodzaakt zijn te upgraden naar windows 10.

[ Voor 7% gewijzigd door Japiegsxr op 10-01-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Win10 is in veel opzichten beter dan Win7. Niet overstappen is gewoon angst. Marktaandeel is nietszeggend als je een OS van een halfjaar oud gaat vergelijken met een van 6,5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr

Japiegsxr

nelizmastr schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:58:
Win10 is in veel opzichten beter dan Win7. Niet overstappen is gewoon angst. Marktaandeel is nietszeggend als je een OS van een halfjaar oud gaat vergelijken met een van 6,5 jaar oud.
Ik zeg ook niet dat windows 10 slechter is .
Het is uiteraard veel meer toekomst gericht met dx12 enz .
Dus ben zeker met je eens dat upgraden het beste is .

Het heeft niets met angst te maken .

Topic starter had een probleem met windows 7 dus daar gaf ik een oplossing voor :)
Pagina: 1