Stemmen met gevoel voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:04
Voor de tweede keer in korte tijd merk ik op dat zodra bij sommige onderwerpen meteen een -1 (en soms +2) brigade op af komt. In het verleden is dit weleens zo ver gegaan dat posts van mij, over hele andere nieuwsberichten, op basis van de history nog eens lekker werden gedownmod. (Daar is toen overigens wel een medewerker achteraan gegaan). Het is een terugkerend probleem.

Het probleem dat blijkbaar bestaat is dat er grote groepen tweakers, met mod rechten, het idee hebben dat de waardering een reflectie geeft van hoe erg je het met iets eens bent. Ergens wel logisch, maar dat is nadrukkelijk niet de opzet van het systeem. Je kan het nog zo erg met iemand oneens zijn, maar als het een goed onderbouwd verhaal is dan is het gewoon een +1 of een +2.
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat ze niet geplaatst waren. In deze categorie vallen de flamebaits, trolls, doelloze first posts, zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en allerlei andere reacties die een onvriendelijk karakter hebben of op andere wijze zijn bedoeld om irritatie of overlast te veroorzaken.

Reacties zonder enige toegevoegde waarde, bijvoorbeeld een kreet van een paar woorden waar niemand op zit te wachten, kunnen tevens een -1 waard zijn afhankelijk van de context waarin zij geplaatst zijn. In reacties op .plans (aankondigingen en mededelingen van de Tweakers.net-crew) mag soepeler gemodereerd worden dan in nieuwsartikelen en reviews. In artikelen met een zakelijke inhoud, gericht op een professionele doelgroep, of artikelen waarin reeds zeer veel reacties zijn geplaatst, mogen strengere richtlijnen gehanteerd worden.

Het is niet de bedoeling dat reacties waarin een mening wordt verkondigd die in strijd is met jouw persoonlijke mening, worden bestraft met een -1, enkel vanwege het meningsverschil. Een kritische noot is niet automatisch een troll of flamebait. De kwaliteit van de argumentatie is bepalend voor de waardering van een reactie.
Een aantal dingen die ik zou kunnen doen is accepteren dat het zo gaat en het negeren, nooit meer iets over een bepaald onderwerp posten of constant controleren en rapporteren in het mismoderatie topic . Alle 3 de oplossingen zijn eigenlijk een beetje het "failliet" van het moderatie systeem.

In plaats daarvan wil ik eigenlijk een "oplossing" voor stellen. In eerste instantie dacht ik aan een statistische analyse. Met een beetje statistiek is het niet moeilijk om controversiële scores te identificeren. De scores waarbij er zowel veel -1 als +3 scores plaats vinden.

Echter het is waarschijnlijk net zo makkelijk om standaard posts met een -1 stem te gaan filteren in een apart overzicht. Alleen zichtbaar voor promods/medewerkers. Meteen handig want het kan ook zijn dat deze in aanmerking komen voor een -2. Vervolgens moet een medewerker/pro mod dan beoordelen of de posts inderdaad -1 is. Dit resultaat moet simpel worden aangegeven in de database in datzelfde overzicht.

De volgende stap is de implementatie van de consequentie. Er zou x keer per dag een cron kunnen draaien die de mod rechten opheft van alle users die op een "onterecht -1" post toch -1 hebben gestemd.

Indien de blokkeer periode lang genoeg is (bijvoorbeeld 6-12 maanden) dan kan het niet anders dan dat het aantal overtredingen significant afneemt. Natuurlijk blijf je dan nog wel zitten met de overdreven +3 stemmers. Het lijkt mij in ieder geval een goed begin. Bij veel onderwerpen (denk aan AMD vs Nvidia) denk ik dat de -1 stemmers aan kant X aan kant Y best eens overdreven +2/+3 kunnen stemmen. Dus die pak je dan meteen mee.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 18:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Er is al iets geweest wat jij voorstelt: de ModBot. (Zie plan: Tweakers.net vernieuwt moderatiesysteem)

En dat was niet bepaald een succes omdat mensen bang waren om af te wijken van de norm (ook al was die norm fout)

Ik zie meer een oplossing in het stoppen van het standaard uitgeven van modrechten, dat je het dan zelf moet activeren en dat je een DM/pm krijgt met een basis uitleg m.b.t het mod systeem.

En natuurlijk het uitzetten van die belachelijke boosts.

(Maat dit heb ik al ik genoeg andere topics geopperd, laten we de discussie daar houden :P Verbeteringen moderatiesysteem)

[ Voor 11% gewijzigd door _David_ op 10-01-2016 16:31 ]

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
En de norm was juist fout omdat mensen na de eerste mismod niet meer durfde te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

sdk1985 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:52:
Echter het is waarschijnlijk net zo makkelijk om standaard posts met een -1 stem te gaan filteren in een apart overzicht. Alleen zichtbaar voor promods/medewerkers. Meteen handig want het kan ook zijn dat deze in aanmerking komen voor een -2. Vervolgens moet een medewerker/pro mod dan beoordelen of de posts inderdaad -1 is. Dit resultaat moet simpel worden aangegeven in de database in datzelfde overzicht.

De volgende stap is de implementatie van de consequentie. Er zou x keer per dag een cron kunnen draaien die de mod rechten opheft van alle users die op een "onterecht -1" post toch -1 hebben gestemd.
Ik ga me niet uitlaten over of dit een goed systeem zou zijn mismodders op te sporen omdat ik geen idee heb wat er wél op de achtergrond loopt. Afwijkingen worden sowieso geconstateerd, en automatisch modrechten afnemen is in het verleden niet prettig gebleken (modbot) en ook kan iemand besluiten een reactie een -1 te geven terwijl wij Pro- en PowerMods bepaald hebben dat het géén -1 is maar dat de juiste score een 0 is. Voor één punt afwijking modrechten afpakken is geen goed plan imho, tenzij het structureel fout gaat. Maar ook dan is eerst de persoon aanspreken en zonder verbetering van het gedrag pas 'straffen'.

Verder zie ik wel wat in een overzicht met -1's of een sortering die alleen -1's in een thread aangeeft. Op die manier is het makkelijker om te zien of er reacties foutief op -1 staan waardoor die gecorrigeerd kunnen worden (of aangedragen in het mismodtopic). Idem voor 0 en +1.
Het aantal meldingen van onterechte +2's/+3's is een stuk hoger dan dat van het aantal -1 en 0's terwijl het aantal over- en ondergewaardeerde reacties me wat meer in verhouding lijkt. Maar omdat +2's en +3's makkelijker op te sporen zijn worden die eerder gemeld.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:59

Tribits

Onkruid vergaat niet

Op dit moment kan iedere gebruiker overigens al meehelpen met het rechtzetten van reacties die zowel een hoge als lage beoordelingen (hoge standaarddeviatie) hebben gehad. Deze komen automatische terug in het Reactieoverzicht afwijkende moderaties. Ik heb zelf geloof ik ook nog wel eens een voorstel gedaan om de pro/powermods een belangrijker rol te geven in het beoordelen van -1 scores, maar dat voorstel is toen geloof ik afgeschoten omdat het meer taken bij die groep neer zou leggen terwijl ze het nu al tamelijk druk hebben.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Hoge standaarddeviatie zegt niet per se iets over hoe fout de reactie staat, al zijn het wel regelmatig reacties die een zetje de juiste kant op kunnen gebruiken. Een soortgelijk overzicht voor reacties die slechts een 1x, 2x of 6x boost moderatie hebben gekregen zou m.i. niet verkeerd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:04
Cruciaal verschil met de modbod is dat ik voorstel dat afwijkingen worden door gespeeld naar mensen die dan vervolgens op basis van de simpele criteria die al bestaan aangeven of een post inderdaad ongewenst is of niet. Na die stap kan het systeem daar automatisch concequenties aan verbinden.

Klinkt misschien hetzelfde als modbot, maat het is eigenlijk helemaal anders. Alleen de stemmers die onterrecht een -1 uit delen kunnen worden "gestraft". Bang zijn om met de norm mee te stemmen is dus niet van toepassing. Voor -1 gelden gewoon hele specifieke criteria. Mensen die herhaaldelijk hiermee de mist in gaan weten of heel goed wat ze doen, of ze hebben de criteria niet gelezen. In beide gevallen is het voor het moderatie systeem een dikke plus als die eruit worden gefilterd.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 11-01-2016 23:29 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Maar dit gebeurd nu toch ook al? Zodra het opvalt dat in bepaalde discussies of draadjes veel mismods staan een bepaalde kant op, worden mensen al aangesproken. Ook modrechten worden toch wel afentoe ingetrokken.

En trouwens: Een ideaal modsysteem is er een waar zo min mogelijk onderhoud nodig is, maar alle scores wel juist eindigen. Zolang het aantal mismods zo laag is dat reacties uiteindelijk toch wel goed komen door de kennis van de meute, is ingrijpen niet nodig. Als het permanent fout gaat, zou er ook veel ingegrepen moeten worden. Als het goed is houden we het aantal ingrepen dus zo laag mogelijk, maar zo hoog dat het systeem wel blijft functioneren.

Wat jij voorstelt is een handige extra tool voor de admins/powermods, handig, maar het is de vraag of het zoveel meerwaarde bied om de extra dev tijd (ook kostbaar) goed te praten.

Overigens, heel veel ingrijpen lijkt mij ook volstrekt ongewenst. Liever zie ik een zelf corrigerend systeem. Mensen die al langer mee lopen zullen vanzelf beter de patronen herkennen en begrijpen hoe ze moeten modereren, ook zonder correcties. Ook ik heb in het begin ooit een waarschuwings-email gehad dat ik een post teveel + had gezet (toen der tijd kon je alleen + of - uitdelen, als iets al goed stond moet je niet meer modereren). Nu ben ik promod. Als je ziet dat jou moderaties vaak niet overeenkomen met de eindscore, kom je vanzelf wel een keer in de mod-faq of het kleine mismod topic uit waar je meer informatie kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik vind het wel grappig hoe het modsysteem werkt. Vooral in berichten over Apple merk ik dat. Als ik daar reageer, schommelt de score soms tussen +2 en 0, om uiteindelijk op +1 uit te komen. Vaak staan er zowel +3's als -1's in de scorelijst.

Over het algemeen zou ik die reacties als ik zo objectief mogelijk beoordeel op +2 verwachten, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Het is niet zo dat ik er wakker van lig :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:02
Afgelopen zomer ben ik ook zo'n discussie gestart. Eerste pagina is deels nogal vervuild, maar vanaf hier gaat het de goede kant op: Ger in "Gebrek in het moderatiesysteem"

Eigenlijk erkent iedereen die er serieus bij betrokken is wel dat er een probleem is en is er ook wel enigszins consensus over de oplossingrichting, maar er is niets veranderd. Eerlijk gezegd heb ik er ook nog maar weinig vertrouwen in dat er iets gaat veranderen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:19
Wat dat betreft vind ik het moderatiesysteem van arstechnica wel prettig werken. Gewoon het aantal plusjes en minnetjes tonen.
Door die score in context te bekijken kan je bepalen of een post grappig is, of goed onderbouwd, of een trol of etc.
Ook doordat het zichtbaar is hoeveel mensen er op min hebben gedrukt zoe je vaak een tegenbeweging ontstaan om dat te corrigeren.

Hier bij tweakers is het juist heel strak gedefinieerd waarom iemand op een bepaalde score moet staan. En ik denk dat daar juist de crux in zit. Want niemand hanteert altijd exact dezelfde definitie.

Bij een systeem als dat van arstechnica ben je vrijer en is het aan de lezer om te bepalen waarom iemand veel plusjes heeft. Is het iets wat veel mensen willen, of omdat het waar is of gewoon grappig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Nee, alsjeblieft geen like/dislike systeem. Dan moedig je alleen maar aan dat men oneliners met populaire meningen plaatst omdat die het meeste votes krijgen. Juist de leerzame reacties moet je belonen. Het boeit mij niks wat de meest populaire mening is, maar des te meer wat er interessant/leerzaam/inzichtvol is over het onderwerp, en daarover wil ik meer reacties zien. En ik ben niet de enige.
Wat betreft de problematiek heb ik momenteel geen tijd om er op in te gaan, maar dat het systeem lang niet perfect is (op meerdere fronten) dat kunnen we niet ontkennen.

[ Voor 20% gewijzigd door Migrator op 19-01-2016 10:37 ]

Pagina: 1