Balansventilatie of huidige afzuiging verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 17:36
Goedenavond,

Pasgeleden ben ik verhuisd naar een woning waarin ik overweeg balansventilatie aan te leggen. Dit is relatief eenvoudig, omdat er een (verlaagd) systeemplafond aanwezig is. Er zijn verschillende redenen dat ik dit graag zou willen
  • Minder stof in huis (v.w. hooikoorts)
  • Warmte sneller weg na warme zomerdag
  • Minder geurtjes in huis (sommige ruimtes ruiken nu 'typisch')
  • Aangenamer klimaat vanwege betere warmteverdeling
  • Lager energieverbruik
  • En uiteraard, frisse lucht
Aangezien ik niet onbeslagen ten ijs wilde komen heb ik een geimproviseerde blowerdoortest gedaan: met een compressor die buiten stond lucht in de woning geblazen à 650L/min en met een hoogtemeter de luchtdruk in de gaten gehouden. Helaas heb ik geen verschil mét en zonder de compressor aan gezien, dus het luchtdrukverschil kan niet meer dan ongeveer 20Pa zijn geweest. Conclusie: dit huis is niet luchtdicht genoeg. Toch?

Mijn vraag is nu: wat kan ik het beste doen? Ik heb een paar opties in gedachten
  • Het huidige afzuigsysteem laten zitten
  • Het huidige afzuigsysteem upgraden zodat in álle ruimtes afzuiging is, ook slaapkamers
  • Tóch balansventilatie aanleggen, en dan hopen dat het werkt (met zoveel mogelijk kieren te dichten)
De laatste optie lijkt me nu lastig, omdat ik vrees dat al die kieren achter het systeemplafond of via de staalconstructie lopen.... De woning is trouwens begin jaren '90 gebouwd.

Tips, ticks, suggesties? Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 11:57
Misschien is een ecolution een mooie tussenweg. Goede verversing en toch hergebruik van de warmte. Is een apart topic over geloof ik.

Ah, daar is tie Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 09-01-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat een compressor niet genoeg debiet heeft om een blowerdoor test te doen. Als ik zie hoe groot de fan van zo'n professionele blowerdoor is, dan kan die aardig wat meer lucht verstouwen dan jouw compressor.

Als je op zoek bent naar lekken zou je het ook andersom kunnen doen, ventilatie op max, afzuigkap op max en dan alle ramen en deuren dicht. Als je dan met iets wat rook veroorzaakt langs de kozijnen e.d. gaat dan zie je waar de rook naar binnen wordt geblazen (=luchtlek vanuit buiten).

Hier iemand die zelf een blowerdoor heeft gemaakt van een ventilator van een afzuigkap: http://www.builditsolar.c...rDoor/UsingBlowerDoor.htm

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
ThinkPadd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 19:28:
dan kan die aardig wat meer lucht verstouwen dan jouw compressor.
Deze compressor is 30kW. Het is namelijk een bedrijfswoning ;) edit: ik heb geverifieerd met drukverschilmeting en een smoorklep met bekend debiet dat de luchtinvoer 650L/min is. Ik denk dat ik dus vrij zeker kan zijn dat deze test redelijk accuraat is.
Als je op zoek bent naar lekken zou je het ook andersom kunnen doen, ventilatie op max, afzuigkap op max en dan alle ramen en deuren dicht. Als je dan met iets wat rook veroorzaakt langs de kozijnen e.d. gaat dan zie je waar de rook naar binnen wordt geblazen (=luchtlek vanuit buiten).
Ik vrees alleen dat er dus veel lucht weglekt langs de staalconstructie, achter het plafond en langs de riolering (die loopt naar het systeemplafond van de verdieping eronder). Dat gaat heel lastig te vinden worden denk ik.
Hier iemand die zelf een blowerdoor heeft gemaakt van een ventilator van een afzuigkap: http://www.builditsolar.c...rDoor/UsingBlowerDoor.htm
Dan kun je toch niet fatsoenlijk je debiet bepalen? edit: oh, hij wist de opbrengst van de motor. Ik heb helaas geen motor met bekend debiet.

[ Voor 12% gewijzigd door ktf op 09-01-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Als je de mogelijkheid hebt om balansventilatie aan te (laten) leggen zou ik zeggen DOEN!

Niets is zo zonde als lucht mechanisch af te zuigen en die lekkere warme lucht van 20 graden zo naar buiten te blazen en dan koude lucht van buiten naar binnen via toevoer roosters.

Er wordt een hoop gedaan door mensen om hun comfort te verhogen in woningen, nou als iets dat niet is is dat het wel.

Ik zou een echte blowerdoortest laten uitvoeren, hoeft volgens mij nou niet zo veel te kosten en eventuele kieren opsnorren en afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Rhaelak schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:05:
Als je de mogelijkheid hebt om balansventilatie aan te (laten) leggen zou ik zeggen DOEN!
Oke, dan nu de vraag: stel dat ik inderdaad balansventilatie aanleg, en ik krijg de kieren niet dicht... (ik ga mijn best doen, maar toch) wat gebeurd er dan eigenlijk? Ik heb met tot nu toe blindgestaard op 'dat het niet werkt', maar heeft dat alleen met de warmteterugwinning te maken, of ook met het ventileren zelf? De warmteterugwinning is wat mij betreft namelijk bijzaak in dit geval.

Oh, en nog een vraag: is koudeterugwinning (als binnen de airco aanstaat) eigenlijk standaard in een WTW, want in de voorbeeldjes heeft iedereen het altijd over warmte...
Ik zou een echte blowerdoortest laten uitvoeren, hoeft volgens mij nou niet zo veel te kosten en eventuele kieren opsnorren en afdichten.
Daar wordt het resultaat alleen maar nauwkeuriger van, niet beter ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ktf op 09-01-2016 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 21:27

Barrycade

Through the...

Qua werking; het is een (simpel) tegenstroom systeem dus koud binnen warm buiten en de binnentredende lucht wordt afgekoeld door de uittredende lucht.

Er zijn zelfs systemen waar je een airco op kan aansluiten op de wtw.

Wat er gebeurt bij lekkage; de kamers waar je inblaas in hebt lekken (een gedeelte) naar buiten en niet via de afzuigpunten. En wellicht krijg je stilstand hierdoor op bepaalde plekken. Omdat je niet voldoende trek kan veroorzaken.

[ Voor 40% gewijzigd door Barrycade op 09-01-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Stel je krijgt de kieren niet dicht. Je WTW installatie werkt gewoon. De kieren zorgen voor warmteverlies in de winter en minder comfort.

Maar je haalt aan dat sommige ruimtes een typische geur hebben, het lijkt me dat het daar dus wel kierdicht is.

Koudeterugwinning werkt ook met een WTW. Het is alleen zo dat met een standaard kruisstroomwisselaar er geen vocht wordt uitgewisseld. En het effect is klein, maar werkt wel.

EDIT: In kierdichte huizen met balansventilatie wil de lucht in de winter nog wel eens gortdroog worden. Wat een optie is, en dat zou ik doen is kiezen voor een enthalpy kruisstroomwisselaar. Deze wisselt ook vocht uit. Dus vochtige afvoerlucht in de winter bevochtigt de droge toevoerlucht.

In de zomer wisselt de vochtige buitenlucht vocht uit met de in het algemeen wat drogere binnenlucht.

Het thermisch rendement is alleen wat lager bij deze kruisstroomwisselaars. Circa 75% t.o.v. 85/90%.

[ Voor 36% gewijzigd door Rhaelak op 09-01-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Barrycade schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:26:
het is een (simpel) tegenstroom systeem dus koud binnen warm buiten en de binnentredende lucht wordt afgekoeld.
Ja, dat snap ik. Maar dat is in de perfect luchtdichte situatie. Nu heb ik een niet-luchtdicht huis, en men zegt dat het dan niet werkt. Wat werkt er niet, de balansventilatie of de warmteterugwinning? Gezien mijn puntenlijstje bovenaan is de warmteterugwinning namelijk maar een deel van de redenen.
Rhaelak schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:27:
Stel je krijgt de kieren niet dicht. Je WTW installatie werkt gewoon. De kieren zorgen voor warmteverlies in de winter en minder comfort.
Maar ik mag er wel gewoon van uitgaan dat mijn binnenlucht schoner is (vanwege de filtering) dan zonder balansventilatie? Uiteraard heb ik nog meer lucht via kieren dan gewenst. Die filtering is namelijk voor mij het belangrijkste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ja die lucht filter je, neem wel een F7 filter ofzo minimaal.
En maak werk van het minimaliseren van de kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 21:27

Barrycade

Through the...

Wij hebben WTW en ik wil mijn huis nu niet echt luchtdicht noemen.

In de zomer duurt het langer voordat het warm wordt in de winter duurt het langer voordat het koud wordt.

Ik heb ook een bypass, dus in het voorjaar koelt het huis snachts (een beetje) af omdat er dan niet WTW wordt gedaan alleen afgezogen en koude lucht in geblazen.

Scheelt wel dat wij geen ramen altijd open hebben staan ook voor de hooikoorts. Onze filters vervangen wij braaf en de ventiel en maken wij goed schoon.

Hoe is de intredende lucht nu eigenlijk geregeld? De afgezogen lucht komt via ....binnen?

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 09-01-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Barrycade schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:34:
Hoe is de intredende lucht nu eigenlijk geregeld? De afgezogen lucht komt via ....binnen?
Ventilatiestroken boven de ramen. Overigens is de huidige mechanische ventilatie (afzuiging) sowieso aan vernieuwing toe, het maakt een klereherrie en aan de ventielen voel je niks gebeuren, maar de vorige bewoner kon daar blijkbaar niet echt mee zitten ;)

Anyway, ik denk dat ik hier wel mee vooruit kan. Gewoon wél balansventilatie dus, ondanks dat er hier en daar nog wel wat kieren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met een afzuiging creeer je een onderdruk in je huis, dus alle kieren zullen lekken. (en ventilatie roosters)
Met ventilatie wtw, hoort er dezelfde neutrale druk in je huis te zijn en zul je minder lekkage hebben van kieren.

Ik zeg voorzichtig, hoort, omdat de wind om je huis ook veel doet natuurlijk.
Soms is het mogelijk om meer overdruk te maken in je huis met een ventilatie wtw. Maar dan werkt het de andere kant uit. Je verliest warmte.
Ik heb nu ook natuurlijke ventilatie en wil daar van af. Ik herken je verhaal, geurtjes.
Geen ventilatie als het niet waait, teveel als het waait.
Ik kom uit bij Itho qualityflow (ondanks de prijs) vanwege het zo min mogelijk ventileren en co2 sturing en centrale inblaas.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1