Combineer 2 LAN netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:46
beste medetweakers,

Binnenkort ga ik wss hier Mobistar hun nieuwe services mogen testen voor 6 maanden.
( Natuurlijk als tweaker wil ik deze netwerken is gaan combineren )
Dit houd in Internet+TV ( korte note: Mobistar maakt gebruik van Telenet zijn netwerk )
*Ik zal dan 2 connecties hebben
1 naar telenet
1 naar mobistar ( telenet eigenlijk, "virtueel" )

Wat wil ik doen:
Ik wil deze netwerken combineren dmv 2x LAN
Soort load balancing +/-

Specs=>>>

Telenet: 200/12
Mobistar: 200/12
* snelheden zijn theoretisch

Ik zou deze graag combineren om aan ( theoretisch ) 400/24 te komen.

Ik vroeg mij af wat is de beste manier en welke benodigdheden heb ik nodig?

Even kort vb;
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/sw9umb.png

Zo zou het gebeuren werd verteld door mobistar, ze zijden dat het mogelijk was om op beide lijnen tegelijk 200mbit te behalen.

Onderstaande foto's met dank aan een andere tester:
2 modems+routers
http://i68.tinypic.com/dbnnfb.jpg

Verster( ander type dan bij mijzelf + coax splitter )
http://i65.tinypic.com/157bvvc.jpg

Ik vond op internet al load balancer waarop je 2 wan's kan aansluiten en combineren ( nadeel hogere kosten )

Ik had dit graag via programma'tje/software laten combineren omdat dit meestal goedkoper of mss gratis zou zijn.

Alle tips zijn welkom!

Mvg
Glen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:21

D4NG3R

kiwi

:)

Google op de term 'pair bonding' ik betwijfel alleen of dit ook (betaalbaar) te doen is over COAX.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Zal ik eens doen!

Ik vertrek eigenlijk liefst vanachter de modem+router zelf aangezien ze je hier in BE bijna verplichten om die routers te gebruiken want anders kan je de services niet beheren/monitoren in je klantenzone enz

[ Voor 5% gewijzigd door buthead op 09-01-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-07 18:45
Double WAN router, beetje duur maar anders denk ik niet dat je een goede oplossing gaat vinden

[ Voor 69% gewijzigd door RobinF op 09-01-2016 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een microtik router kan een optie zijn. Maar 400 mbit routeren zal niet goedkoop zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Definieer niet goedkoop. Een pricewatch: MikroTik RB3011UiAS-RM (elders goedkoper aan te schaffen, bijv. bij Amazon.de) zou dat verkeer aan moeten kunnen, mits je niet al te gek veel firewallregels implementeert. Mogelijk ook een RB850Gx2, maar zoek voor wat meer info in het Mikrotiktopic (\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur) op het trefwoord '500' (waarmee je overigens ook duurdere modellen aantreft).

Vanwege het tijdelijke karakter valt ook te overwegen een (dedicated) pc uit te rusten met wat extra netwerkkaarten en gebruik te maken van multi-WAN in pfSense.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 09-01-2016 19:07 . Reden: Tijdelijk: pfSense. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Vanwege het tijdelijke karakter valt ook te overwegen een (dedicated) pc uit te rusten met wat extra netwerkkaarten en gebruik te maken van multi-WAN in pfSense.
Dit zou ik wel zien zitten aangezien ik nog een intel NUC barbone heb liggen ( wel maar 1 lan aansluiting)

Opzich ook niet zo handig denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom niet handig? pfSense is echt niet moeilijk, zit gewoon een gui bij en alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:07
glenlemmens schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:42:
[...]

Dit zou ik wel zien zitten aangezien ik nog een intel NUC barbone heb liggen ( wel maar 1 lan aansluiting)

Opzich ook niet zo handig denk ik.
een USB netwerkkaaart lijkt mij wel een optie toch? Niet ideaal, maar is waarschijnlijk goedkoper dan een dual-wan router voor 6 maand.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Daar dacht ik ook aan, alleen:

heb dus zelf op de nuc 1x lan
dus heb dan 2x usb-lan nodig?

pfSense heeft idd de voorkeur, alleen wil ik eerst zeker weten wat en hoe enz.

Die intel nuc heeft ook wifi en het bakje gaat er wel op 20cm afstand staan dus mss wifi en lan combineren als test eerst? gaat dat met pfSense.

Iemand weet van een goedkope usb-lan die hij aanraad?

UPDATE: Heb net dit gevonden, vrij goedkoop en je kan dual wan doen via load balancing denk ik
http://tweakers.net/price...biquiti-edgerouter-x.html

[ Voor 26% gewijzigd door buthead op 10-01-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

glenlemmens schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:06:
...Ik zou deze graag combineren om aan ( theoretisch ) 400/24 te komen...
Klinkt natuurlijk erg impressive, maar in de praktijk ga je 't niet kunnen gebruiken.
Dwz je kunt niet een download starten die met 400 Mbps binnenkomt, want dan moet je de server vertellen dat er twee paden naar jouw client zijn. En daar is geen protocol voor.

Wat je wel kunt doen is twee downloads starten; elk van 200 Mbps. Maar ja, dat doe je één of twee keer, puur omdat het kan, en daarna is de lol er ook wel af. Overigens heb je daar ook geen ingewikkelde apparatuur voor nodig: gewoon beide modems in je netwerk en met een route add command het tweede modem gebruiken.

Kortom: investeer niets in deze opstelling, want het is weggegooid geld

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:22:
[...]

Klinkt natuurlijk erg impressive, maar in de praktijk ga je 't niet kunnen gebruiken.
Dwz je kunt niet een download starten die met 400 Mbps binnenkomt, want dan moet je de server vertellen dat er twee paden naar jouw client zijn. En daar is geen protocol voor.

Wat je wel kunt doen is twee downloads starten; elk van 200 Mbps. Maar ja, dat doe je één of twee keer, puur omdat het kan, en daarna is de lol er ook wel af. Overigens heb je daar ook geen ingewikkelde apparatuur voor nodig: gewoon beide modems in je netwerk en met een route add command het tweede modem gebruiken.

Voor max paar maanden: eens, zeker gezien de verbindingen op zich prima zijn en meestal niet de bottleneck zullen vormen bij normaal gebruik.

Maar voor de rest leven we niet meer in jaar kruik - jouw verhaal gaat over verbinding van een client naar een server. Met distributed downloads - bekendste voorbeeld bittorrent, maar bijv ook updates van alles van WoW tot WoT - heb je niet een maar tientallen verbindingen waar je je data over binnenhaalt en kun je met een load-balancing oplossing wel degelijk de volle bandbreedte van beide verbindingen benutten voor downloads zonder ook maar een extra handeling tov wat je zou doen bij een enkele verbinding.
Voor de upload geldt dit ook, maar dan heb je het alleen over seeding van de torrents. Uploads waar je zelf wat aan hebt zijn meestal wel point-to-point waardoor je per verbinding iig niet boven de performance van een enkele server gaat komen.

Er is trouwens een andere technische beperking die nog niet genoemd is maar allicht nog meest relevant is: dit gaat allemaal over DOCSIS over een - gedeeld - coaxnetwerk. Nu weet ik niet welke modems je hebt en hoeveel DOCSISkanalen beschikbaar zijn bij jouw, maar worst-case zit je in de download op dezelfde 8 kanalen met beide modems en in de upload op dezelfde 4-6 kanalen.
Best-case zijn er 16 of meer downstreamkanalen en zitten modems geheel gescheiden en/of de modems kunnen meer dan 8 kanalen aan (de nieuwste ED3.0 modems kunnen 16 of zelfs 24 kanalen aan - maar ik weet niet of Telenet danwel Mobistar die modems al uitlevert) maar in de upstream kun je zolang analoge radio nog aangeboden wordt simpelweg niet meer dan 6 kanalen bieden.

In de downstream geldt dat elk kanaal theoretisch bruto 50Mbps kan leveren voor *alle* aangesloten devices. Dat kunnen er tientallen of zelfs honderden zijn. Netto hou je daar misschien 45Mbps van over. Met 8 kanalen is dus totale nettocapaciteit ongeveer 360Mbps. Als beide modems op zelfde kanalen zitten ga je nog los van wat rest van het netwerksegment doet dus nooit de 400Mbps halen, en ga je als je beide tegelijk maximaal belast het netwerk onredelijk overbelasten. Met 16 kanalen is totale capaciteit eerder 720Mbps en zou het wel kunnen lukken.
In de upstream hangt het helemaal af van hoeveel kanalen beschikbaar zijn, hoe breed die zijn en welke modulatie erop mogelijk is. Gezien dat een vrij complex verhaal is die (in NL iig) zelfs tussen verschillende segmenten van zelfde provider al fors kan verschillen is het moeilijk om daar concrete getallen aan vast te plakken, maar IHA is het waarschijnlijk dat je 12Mbps haalt maar een stuk minder waarschijnlijk dat 24Mbps gaat lukken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:28
Brahiewahiewa schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:22:
[...]

Boah , om torrents binnen te sleuren gaat die 2 x 200 toch redelijk goed werken hoor. Dat zijn verschillende flows die je vb in een round-robin scenario wel kan verdelen.
Klassieke downloads (=1 flow) zullen inderdaad OF langs Telenet OF langs Mobistar gaan vanaf elke PC aan de LAN-kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Zodra ik mag meetesten zal ik hierover een nieuw topic openen + tekst en uitleg
en zal proberen alles te testen en mensen die bvb vragen hebben enz zal ik proberen voor hen test te doen enz zodat we is kunnen vergelijken tussen telenet/proximus en mobistar(maakt gebruik van telenet zen kabel)

[ Voor 77% gewijzigd door buthead op 10-01-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bespaar je de moeite. Het is DOCSIS over zelfde netwerk. Technisch 100% gelijk. Enig technisch verschil kan een ander modem zijn, maar goede kans dat ook dat door Telenet geleverd word. In dat geval zal een nieuwe Telenet-abonnee exact zelfde ervaring hebben.

Enig verschil zal zitten in marketing en in helpdesk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:24
Mocht je het toch nog graag willen proberen, hier staat uitgelegd hoe je het met OpenWrt kan doen:

https://wiki.openwrt.org/doc/uci/multiwan

Misschien heb je al een router waarop OpenWrt geïnstalleerd kan worden, anders kun je een TP-Link TL-WR1043ND voor €45 kopen (zie pricewatch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Over kabel gaat het niet werken. Het is het 1 of de andere provider. 2 kabel providers over 1 aansluiting is niet mogelijk. Je zo glasvezel en coax kunnen stapelen. Niet zo moeilijk met een goedkope routes.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-07 22:00
Idd over 1 coax kabel kan je maar 1 DOCSIS tweerichtingsverbinding kwijt. Pair bonding gaat alleen als beide eindpunten in hetzelfde netwerk vallen, combineren van 2 compleet gescheiden internetverbindingen gaat (zonder BGP) alleen door bijvoorbeeld verschillende bestemmingen of verschillende protocollen te scheiden tussen de verbindingen. Een server die over 2 verbindingen vanuit 2 adressen packets binnenkrijgt behorend bij dezelfde verbinding/sessie begrijpt dit vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Bedankt voor jullie tips en informatie ik ga hier zeker met voort:

verder zal ik men ervaringen posten over de "nieuwe" "ISP"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Wim-Bart schreef op maandag 11 januari 2016 @ 01:49:
Over kabel gaat het niet werken. Het is het 1 of de andere provider. 2 kabel providers over 1 aansluiting is niet mogelijk. Je zo glasvezel en coax kunnen stapelen. Niet zo moeilijk met een goedkope routes.
Waarom denk je dat? Mobistar gaat heus geen eigen coax netwerk uitrollen hoor ;) Allicht zullen ze een virtuele provider worden waarbij verkeer vanop de CMTS of vanuit de Telenet backbone naar Mobistar gerouteerd wordt.
En je kan perfect meerdere kabelmodems op 1 drop aansluiten hoor, meer dan een coax splitter met de juiste connectors/demping/filtering is hiervoor niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Theoretisch is dit mogelijk maar veel hangt van de koper kabel zen kwaliteit, heb dit nagevraagd bij vriend van vroege opleiding IT en hij zegt zelf waar woon heb ik meeste up en down van hele straat enz dus best ok.

Hij zij zelf normaal moet dit werken hijzelf kon iemand dit door pfSense dit werkend kreeg ( die heer was wel iemand met 35 jaar IT netwerk ervaring.
Hij gaf mee als tip: gebruik dual wan modem/router of pfSense maar heb je best één van hun eigen toestelletjes want anders stoot je wel is op bugs door je hardware dat incompatible kan zijn :s

Ga eerst gewoon testen via programma'tje dat voor windows is( naam even kwijt ) je kan het instellen dat deze elke X aantal min een speedtest doet naar alle servers je maar wilt: en je hebt keuze uit single en multi download ( beste optie is multi je werd verteld )

Update: dit programma: http://www.gmwsoftware.co.uk/

[ Voor 3% gewijzigd door buthead op 11-01-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

PerfectPC schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:36:
[...]

Waarom denk je dat? Mobistar gaat heus geen eigen coax netwerk uitrollen hoor ;) Allicht zullen ze een virtuele provider worden waarbij verkeer vanop de CMTS of vanuit de Telenet backbone naar Mobistar gerouteerd wordt.
En je kan perfect meerdere kabelmodems op 1 drop aansluiten hoor, meer dan een coax splitter met de juiste connectors/demping/filtering is hiervoor niet nodig.
Theortisch is het mogelijk, maar de kabel heeft gewoon een bepaalde capaciteit. Er gaat meer dan alleen internet overheen maar ook TV/Radio. Van de theoretische maxima van DOCSIS blijft weinig over wanneer het aantal kanalen beperkt zijn en je ook te maken hebt met de kwaliteit van de kabel. Daarnaast kan zich binnen het gebruikte spectrum maar 1 provider aanwezig zijn. Daarnaast blijft het een shared medium.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

glenlemmens schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:41:
Theoretisch is dit mogelijk maar veel hangt van de koper kabel zen kwaliteit, heb dit nagevraagd bij vriend van vroege opleiding IT en hij zegt zelf waar woon heb ik meeste up en down van hele straat enz dus best ok.

Hij zij zelf normaal moet dit werken hijzelf kon iemand dit door pfSense dit werkend kreeg ( die heer was wel iemand met 35 jaar IT netwerk ervaring.
Hij gaf mee als tip: gebruik dual wan modem/router of pfSense maar heb je best één van hun eigen toestelletjes want anders stoot je wel is op bugs door je hardware dat incompatible kan zijn :s

Ga eerst gewoon testen via programma'tje dat voor windows is( naam even kwijt ) je kan het instellen dat deze elke X aantal min een speedtest doet naar alle servers je maar wilt: en je hebt keuze uit single en multi download ( beste optie is multi je werd verteld )

Update: dit programma: http://www.gmwsoftware.co.uk/
Niet om een of ander, maar IT opleidingen doen weinig tot niets met DOCSIS, dus ik zou advies van iemand die bezig is met een niet direct relevante opleiding met korrel zout nemen.

Wat er gebeurt als je een analoog signaal splitst is geen rocket science: je halveert de sterkte in beide richtingen. Signaalsterkte wordt logaritmisch gemeten, dus betekent 3dB minder ontvangst op de modem en 3dB meer paddemping in de upstream waardoor de modem 3dB harder moet zenden.

Of dit een probleem gaat zijn kun je dus gewoon uitlezen:
1) Lees uit hoe hoog het DOCSIS-signaal nu op modem binnenkomt. Als dat hoger is dan -6dBmV gaat het probleemloos lukken.
2) Lees uit hoe hard de modem nu staat te zenden en op hoeveel kanalen hij dat doet.

DOCSIS 3.0 spec zegt dat voor 1 kanaal max met 58.2dBmV gezonden mag worden, op 2 kanalen max 55.2dBmV en op 4 kanalen max 52.2dBmV. Zolang je 3dB of meer onder de max waarde zit voor het aantal kanalen waar jouw modem nu op werkt, zit je veilig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buthead
Heb je toevallig een goed programma voor het uitlezen van deze dingen?
Weet niet zeker of dat ze dat bij telenet en mobistar leuk zullen vinden :p

Ben trouwens eens benieuw naar de waarden dan, je kan idd wel eens gelijk gaan hebben hierover.
Maar telenet hier in BE maakt gebruik van die 'befaamde wanddoosjes' ( in mijn geval dan ) waar er dan 3-4 of in anders gevallen some wel veel meer gebruikers op toekomen, mss zal dit het boeltje wel kunnen helpen?

[ Voor 51% gewijzigd door buthead op 12-01-2016 17:23 ]

Pagina: 1