Upgrade van HP Workstation XW4600

Pagina: 1
Acties:

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52
Ik heb een HP Workstation XW4600 (specs: http://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c04110916.pdf) welke ik samen met mijn vriendin gebruik. Hierop staat een dual OS setup op met Fedora 23 en Windows 7. Voor mijn vriendin is de performance en Windows prima, voor mij is er een merkbare vertraging in Fedora. Ik ben veel bezig met VM's voor studie en tests en daardoor loop ik tegen wat beperkingen aan, met name in disk en geheugen. Omdat dit beestje inmiddels ook alweer aardig gedateerd is vraag ik me af of een upgrade zinvol is of dat ik beter kan investeren in een heel nieuw apparaat. Verder doen we niet heel veel spannends en voldoet hij prima.

De huidige specs
* Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9450 @ 2.66GHz
* 4 GB (4x1) Micron 9HTF12872AY-800E1
* 1 TB sata disk
mogelijkheden qua uitbreiding: PCI EXPRESS x1 ,x8 en x16

Ik zoek een advies voor geheugen uitbreiding
Het beestje is nogal specifiek qua geheugen, alleen ECC en unregistered dimms worden ondersteund. Ik wil graag upgraden naar 8 of liever 16GB. Nieuw: economisch zinloos, dan kan ik net zo goed een nieuw systeem halen, 2e hands dus, al is het aanbod in V&A, Marktplaats en Ebay niet zo goed? Verder wil ik een SSD gaan plaatsen maar heeft het ding alleen SATA2 onboard, om performance te behalen moet ik dus een SATA3 controller er bij zetten.

Wat is je budget?
geheugen: max 60 euro.
SSD: 75 euro, pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
controller: 40 euro, pricewatch: Delock PCI Express Card > 2 x internal SATA 6 Gb/s + 1 x internal...

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen enkele voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
VM's met KVM, een enkele keer OpenTTD O+ :+ , office/internet werk, is die nu al snel zat voor. Energietechnisch heb ik nu geen idee of dit een gunstig apparaat is, is ook evt een overweging om iets zuinigers aan te schaffen?

[ Voor 10% gewijzigd door marccom op 09-01-2016 16:32 ]

Whoop!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Voor wat betreft de SSD, je SATA2 poorten limiteren dan wel de sequentiële snelheid van nieuwe SSD's, maar het verschil is nog steeds enorm vergeleken met een HDD. Het is eigenlijk alleen bij het schrijven van grote bestanden dat de SSD gelimiteerd zal zijn. Voor €75 win je nog steeds heel veel snelheid. Een losse SATA600 controller gaat nooit zo goed werken als de onboard SATA controller (drivers, latency), dus ik zou die beperking in bandbreedte dan maar accepteren.

In verband met het geheugen, ga eens naar pagina 7 van de pdf die je linkte. Daar zie ik toch non-ECC DDR2 tussen staan, maar alleen 1GB DIMMs en dan ben je eigenlijk niets vooruit. Het DDR2 aanbod is inderdaad niet zo goed. Je had eigenlijk veel eerder moeten upgraden, toen DDR2 nog gemaakt werd, dan was dit goedkoper geweest. Nu zou je 16GB DDR4 kunnen hebben voor wat 8GB DDR2 je gaat kosten omdat de vraag groter is dan het aanbod. Er zijn veel van die Core 2 systemen die eigenlijk nog snel genoeg zijn maar meer geheugen nodig hebben. Als je gaat zoeken naar een set van 4 ECC 4GB DDR2 DIMMs, dan ben je eigenlijk al een heel eind naar een nieuw systeem.

Ik zou eigenlijk de investering in DDR2 laten en even doorsparen voor een nieuw of gebruikt systeem om deze te vervangen. Ter oriëntatie, voor ongeveer €500 kun je een nieuw bouwen met een recente Core i5 (sneller en zuiniger), 16GB DDR4 en de mogelijkheid om daar 32GB van te maken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 76,95€ 76,95
1be quiet! Pure Power L8 350W€ 45,95€ 45,95
1Crucial BX200 240GB€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,70

Dan moet je nog wel zien wat voor videokaart je wilt, of die nodig is (misschien volstaat de GPU op de CPU wel als je geen grafisch werk doet, bv ontwerpen), en misschien kun je die meenemen van je oude workstation, tenzij je die wilt verkopen. Harde schijf kun je ook overzetten van je oude pc.

Een echt workstation heeft eigenlijk een Core i7 of Xeon met minimaal 8 threads nodig, maar je zegt niet met 4 tekort te hebben.

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Als voornamelijk zakelijk gebruiker waarbij ik ook veelvuldig gebruik maak van VM's, content (video) creation en fotobewerking alsmede onderhoud van meerdere servers en werkstations van klanten maak zou ik je aanraden om eens op zoek te gaan naar nieuwere refurbished werkpaard als e HP Z400 die je al gauw hebt met een snellere en vooral betere Xeon Quad Core processor en DDR3 geheugen voor rond de 200 - 250 euro.

Je kan ook nog eventueel uit kijken naar een Dell T3500 of misschien zelfs een T3600.

Een HP xw4600 upgraden lijkt mij op dit moment nog zonde van je geld maar dat kan jij beter beoordelen dan ik. Ik zou gezien je budget eens gaan rond kijken naar een gebruikte HP Z400 op Tweakers en of Marktplaats. Een goede Samsung EVO 840 of 850 kan je ook snel genoeg scoren voor 70 euro (250 gb). PS verkoop intussen je oude werkpaard op Tweakers en of Marktplaats dan moet genoeg budget vrijkomen voor een nieuwer en vooral krachtiger werkpaard.

Succes met je keuze.