Advies voor uitbreiding systeem: SSD en RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cocovink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
Dag allemaal,

Ik ben van plan mijn desktop PC component voor component uit te bereiden om uiteindelijk een PC te bouwen die geschikt is voor 3D teken en render programma's als Revit, Lumion 3D en later misschien ook 3DS Max. Revit en Lumion werken al wel op mijn huidige systeem, maar niet echt soepel. Ik merk voornamelijk dat mijn werkgeheugen niet echt toereikend meer is.
Mijn huidige systeem:

Processor
AMD Phenom II X2 555
Callisto 45nm Technologie
RAM
4,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 669MHz (9-9-9-24)
Moederbord
ASUSTeK Computer INC. M4A77T (AM3)
Grafisch
SA300/350/360Ž (1920x1080@60Hz)
2047MBNVIDIA GeForce GTX 660 Ti (MSI)
Opslag
931GB Seagate ST31000524AS ATA Device (SATA)

Eigenlijk is vrijwel alles aan vervanging toe, behalve misschien de videokaart. Die heb ik ongeveer een jaar geleden aangeschaft.
Ik wil graag beginnen met mijn RAM uit te bereiden (heb nog 2 sockets vrij), omdat ik merk dat als ik zware programma's als Revit of Lumion 3D run, dit al gauw 90% van mijn RAM gebruikt.
Daarnaast wil ik een SSD kaart aanschaffen omdat dat sexy is (Samsung 850 EVO 500GB).

Ik zoek een?
SSD kaart, heb mijn ogen voornamelijk op de Samsung 850 EVO 500GB.
Een uitbreiding van mijn RAM geheugen. Ik heb me laten vertellen dat 2x 4GB beter werkt dan 1x 8GB.

Wat is je budget?
Voor de SSD €180,- en voor het RAM ongeveer €60,-?

Mijn vraag wat betreft de SSD is:
Mijn moederbord heeft een SATA-300 aansluiting terwijl de Samsung EVO 850 een SATA-600 aansluiting heeft. Ik heb me laten vertellen dat dit wel zou moeten passen, maar gaat hij daardoor veel trager werken? Is het dan misschien verstandiger om eerst een nieuw moederbord (en processor) aan te schaffen?

Mijn vraag wat betreft het RAM geheugen is:
Klopt het dat ik beter 2x 4GB kan nemen? En kan ik het huidige RAM wat ik heb gewoon combineren met nieuw RAM van een ander merk? Ik heb weinig verstand van merken RAM geheugen, welke kan ik het beste aanschaffen? Is hier veel verschil in?

Dat was het denk ik wel. Als jullie nog andere op of aanmerkingen hebben wat betreft de uitbreiding van mijn systeem hoor ik dat graag.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Verwijderd

Je cpu voldoet niet aan de minimum eisen voor Lumion 3D. Het geheugen upgraden kan je wel doen, je prikt eenvoudig 2x4gb 1333 MHz bij, maar je cpu zal de volgende bottlekneck zijn.
Volgens mij kan je er beter over na gaan denken om een nieuw pctje in elkaar te steken.

• cocovink
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:44:
Je cpu voldoet niet aan de minimum eisen voor Lumion 3D. Het geheugen upgraden kan je wel doen, je prikt eenvoudig 2x4gb 1333 MHz bij, maar je cpu zal de volgende bottlekneck zijn.
Volgens mij kan je er beter over na gaan denken om een nieuw pctje in elkaar te steken.
Oké, bedankt voor je reactie!
Ik ben meteen gaan kijken voor een CPU. Dit zou ik in mijn geval moeten aanschaffen in combinatie met een moederbord neem ik aan? Aangezien mijn huidige een AM3 socket heeft en ik dan waarschijnlijk een Intel processor wil met een 1150 socket.

Verder zie ik dat Intel Xeon CPU's over het algemeen een betere CPUmark/$Price hebben dan Intel i7 processors. Nu ben ik even gaan zoeken op internet wat het verschil is en heb geconcludeerd dat: Xeon niet overclockbaar is (weet niet zo goed of dat voor mij handig is of niet?) en je er vaak een externe GPU bij moet hebben (heb ik al). Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

De processors die ik op het ogenblik op het oog heb zijn de Intel Xeon E3-1231 of de Intel i7
i7 4770 of 4790. Ik weet niet zo heel goed waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een processor. Ik heb deze geselecteerd door een beetje rond te kijken op http://www.cpubenchmark.net/.

Wat zou jij adviseren?
Een van deze processors of een andere? En naar welke moederborden moet ik dan kijken om er bij te kopen?
Ik weet niet zo heel veel van computers, maar kan wel een beetje googelen. Het kan dus ook zijn dat ik totaal verkeerd bezig ben en jij een heel andere aanpak zou adviseren? Alle hulp is in ieder geval welkom in de overvloed aan informatie op het internet!

[ Voor 12% gewijzigd door cocovink op 09-01-2016 17:57 ]

Verwijderd

Ik ben het eens met @ACB2401. Extra geheugen en een SSD zullen je best veel helpen, maar je basis is te krap. De SSD kun je natuurlijk meenemen naar een nieuw systeem, maar je geheugen niet. Ik zou zeker een ander moederbord+processor aanraden met bijpassend geheugen. Dan heb je tenminste ook iets aan je EVO-SSD, want die heeft echt SATA-600 nodig. Op SATA-300 haal je maar de helft van de snelheid. Je kunt wel besparen op je SSD door voor een 250GB versie te gaan, dan hou je je huidige HD voor bulk-opslag. Die SSD is vooral handig voor je swap-memory en om snel op te kunnen starten. Ik zou voor minimaal 16GB intern geheugen gaan. Overclocken is niet echt zinvol, zoveel ga je daar niet mee winnen. Jij wilt geen benchmarks verslaan, je wilt vlot kunnen werken.
Over i7 of XEON moeten anderen je maar adviseren, daar heb ik in dit geval weinig verstand van. Volgens mij is i7 prima en goedkoper. Je hebt ook geen K-versie nodig om te overclocken. Misschien wel een andere koeler om beter te koelen met minder lawaai tijdens het werken.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-02 23:11
Een ssd op een sata 2 poort gaat ook wel snel hoor. Je gaat er zeker een heel stuk op vooruit!

Zeker doen als je het systeem houd, heeft ook veel nut bij een ouder systeem.

Echter als de cpu te traag is voor het programma dan heeft dat nog weinig zin, inderdaad.

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 09-01-2016 23:44 ]

• jellecraft2000
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-02 22:20
pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB

Snelle SSD, in je budget past nog net de 500 GB! :)

Stay curious

Verwijderd

freaky35 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:42:
Een ssd op een sata 2 poort gaat ook wel snel hoor. Je gaat er zeker een heel stuk op vooruit!
Zeker waar, het wordt dan 2-3 keer zo snel t.o.v. een snelle HD, maar de EVO kan veel sneller.
SATA-2 is max 3Gb/s, SATA-3 is max. 6Gb/s en de EVO schuurt tegen het maximale van SATA-3 aan (je moet wat ruimte laten voor controle-blokken). Het kan nog veel sneller, maar niet via een SATA-poort.
Gezien hoe ik TS inschat: de EVO is een enorme snelheidsverbetering, je zult schrikken, en het is heel betaalbaar, maar neem a.u.b. een sneller mobo met SATA-3 en als het uit kan DDR4.

• cocovink
freaky35 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:42:

Zeker doen als je het systeem houd, heeft ook veel nut bij een ouder systeem.
Bedankt! Die SSD ga ik dan maar alvast aanschaffen.
Bedankt voor je reactie. Nu ben ik wel nieuwsgierig; waarom prefereer jij deze meer dan de Samsung 850 EVO?
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:56:
[...]

Gezien hoe ik TS inschat: de EVO is een enorme snelheidsverbetering, je zult schrikken, en het is heel betaalbaar, maar neem a.u.b. een sneller mobo met SATA-3 en als het uit kan DDR4.
Dat ben ik nu ook wel van plan te doen. Heb je nog tips wat betreft snel mobo met 1150 socket? En vanwaar DDR4? Ik zie in benchmarks dat het over het algemeen zeer weinig verbetering oplevert in vergelijking tot DDR3.. Of is DDR4 meer 'futureproof'?

P.S.
Ik zal ook maar even een topic aanmaken in het forum desktop aankoopadvies, aangezien het er op begint te lijken dat ik vrijwel het hele systeem ga vervangen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-02 20:56

Thomg

Aww yiss

Verwijderd

cocovink schreef op zondag 10 januari 2016 @ 00:47:
[...]
En vanwaar DDR4? Ik zie in benchmarks dat het over het algemeen zeer weinig verbetering oplevert in vergelijking tot DDR3.. Of is DDR4 meer 'futureproof'?
Ik vind het geen hoofdzaak, maar in potentie biedt DDR4 meer in de toekomst. De processoren ondersteunen het allemaal nog niet zo. Ik ben zeker geen kenner op dit gebied, maar wat ik heb begrepen heb je met DDR4 wat betere mogelijkheden met je cache en zou het schrijven en lezen tegelijkertijd sneller kunnen. Maximaal theoretisch 2x sneller, maar dat wordt eigenlijk nog niet ondersteund met de huidige processoren. En je kunt wat grotere geheugens in 1 bank kunnen stoppen. Het is misschien een beetje zekerder als je wilt upgraden in de toekomst, maar veel zal het nu niet schelen. Ik zou het geen hoofdzaak maken. Als je later gaat upgraden, ben je vast alweer 2 generaties verder.
Heb je externe opslag dan is wellicht USB 3.1 belangrijker, maar ja, dan moet je wel eerst een USB 3.1 extern apparaat kopen dat hooguit 2 keer sneller is dan USB 3.0
Gezien wat je nu hebt zou ik zeggen: i7 (geen K-versie), een leuk Assrock-bordje met 4 DDR-3 sloten en USB 3.0. Daarop dan 2x8 GB geheugen en die EVO-SSD (250GB kan echt ook prima). Je zult schrikken hoe snel dat is in vergelijk met wat je nu hebt. Je huidige HD als bulk-opslag toevoegen.
Mijn mening is altijd dat je bijna de onderkant van de markt moet kopen, want anders betaal je de hoofdprijs. In geval van video-bewerking of 3D kan dat niet, maar ga niet alleen maar voor het nieuwste van het nieuwste, want dan betaal je alsnog de hoofdprijs. Ik denk dat je Videokaart erg belangrijk is voor 3D-bewerkingen, als de software die kaart tenminste ondersteunt voor die bewerkingen. Daar heb ik te weinig specifiek verstand van, dat laat ik aan anderen. Ik gebruik andere software.

• cocovink
Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 01:43:
[...]

Mijn mening is altijd dat je bijna de onderkant van de markt moet kopen, want anders betaal je de hoofdprijs. In geval van video-bewerking of 3D kan dat niet, maar ga niet alleen maar voor het nieuwste van het nieuwste, want dan betaal je alsnog de hoofdprijs
Bedankt, daar brengen jullie me op een idee! Processors e.d. kun je natuurlijk prima tweedehands kopen.

Ik ben derhalve op zoek gegaan en ik kan een i7-4930K overnemen voor €300,- of een Xeon E5-2640 voor €150,- (of 2, dual cpu, voor €300,-).
Deze ondersteunen beide geen DDR4, maar dan krijg ik wel enorm veel bang for the buck. Wat zeggen jullie?

Naast 3D modelleren en renderen wil ik er ook nog wel een beetje op kunnen gamen, dat kan ook wel met de Xeon toch?

EDIT:
De Xeon is inmiddels al verkocht. De i7 zou ik kunnen combineren met een ASrock X79 Extreme4-M voor €150,- (http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr) en 4x kingston 4gb 1866mhz voor €120 (V&A aangeboden: Kingston HyperX KHX1866C9D3K4/16GX).

Wat denken jullie van deze samenstelling?

[ Voor 38% gewijzigd door cocovink op 10-01-2016 13:41 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat geheugen is zwaar overpriced.
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU x2

150€ voor een X79 moederbord vind ik een erg heftige prijs, ik zou echt niet boven de 100€ willen uitgeven 2e hands als ik in jouw positie was. De socket is immers verouderd.

€300 voor een 4930K vind ik ook stevig, €250,- zou ik een nettere prijs vinden, maar waar is waar, het is een hexcore.

• jellecraft2000
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-02 22:20
cocovink schreef op zondag 10 januari 2016 @ 00:47:
Bedankt voor je reactie. Nu ben ik wel nieuwsgierig; waarom prefereer jij deze meer dan de Samsung 850 EVO?
Snelheden.
Crucial MX200: 555/500MB/s (Lezen/Schrijven)
Samsung 850 evo: 540/520MB/s (Lezen/Schrijven)

Het ligt er natuurlijk aan wat je het liefst zelf hebt. Snel lezen of snel schrijven.
Maar als jij graag 3D fotos/videos twijfel ik zelf welke. Je hebt natuurlijk snelheid nodig voor het opslaan van die dingen, maar ook voor het ophalen.

De SSD's zijn verder best gelijk. Er piekt er niet één heel erg uit vergeleken met de andere. Verder zie ik wel dat de Crucial een 'stroomverliesbescherming' heeft, en Samsung die niet levert.

Verder, tot jou vraag, of je het moederbord moet vervangen:
ik zou zeggen ja.
-Sata 600 (snellere snelheden)
-Peformance
-eventueel meer ruimte (RAM/PCI-e sloten)

Bedenk bij het samenstellen goed om de socket, en/of je ddr 4 RAM neemt etc :P

Good luck! ;)

Stay curious

Verwijderd

cocovink schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:27:
[...]
Bedankt, daar brengen jullie me op een idee! Processors e.d. kun je natuurlijk prima tweedehands kopen.
Dat heb ik helemaal niet aangeraden, maar het kan wel.
Bij computer-spullen denk ik nooit tweedehands, want mensen hebben niet door hoe snel het is verouderd en vragen tweedehands soms belachelijke prijzen op basis van de nieuwprijs die ze zelf hebben betaald.
Ik zou gewoon nieuw kopen, maar niet de allerduurste versies. Voor 10% sneller betaal je 40% meer, maar als je 3 maanden wacht, dan is de afschrijving enorm. Ga gewoon wat lager zitten. Soms wordt aangeraden te wachten op nieuwe technieken, maar dan kun je blijven wachten, want nieuwe technieken komen zeer snel en dan zijn er weer nieuwere technieken.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:29:
[...]

Dat heb ik helemaal niet aangeraden, maar het kan wel.
Bij computer-spullen denk ik nooit tweedehands, want mensen hebben niet door hoe snel het is verouderd en vragen tweedehands soms belachelijke prijzen op basis van de nieuwprijs die ze zelf hebben betaald.
Ik zou gewoon nieuw kopen, maar niet de allerduurste versies. Voor 10% sneller betaal je 40% meer, maar als je 3 maanden wacht, dan is de afschrijving enorm. Ga gewoon wat lager zitten. Soms wordt aangeraden te wachten op nieuwe technieken, maar dan kun je blijven wachten, want nieuwe technieken komen zeer snel en dan zijn er weer nieuwere technieken.
Dat ze soms teveel vragen mag duidelijk zijn.
Je filtert die eruit of probeert ze ermee te confronteren. Simpel.
Dat betekent niet dat iedereen teveel vraagt, er zitten zo nu en ook wel eens wat deals bij waarvan je denkt d:)b d:)b d:)b
Pagina: 1