Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:40
Zojuist heb ik een nieuwe voeding in laten bouwen. De Be quiet! Straight Power 10 van 400W wel te verstaan. Wanneer ik de BIOS induik dan zie ik dat er op de 5V rail maar 4.960 V op de rail staat en dit veranderd willekeurig naar 5.000 V.

Ik heb helaas geen multimeter of iets anders dus ik kan dit niet testen of het wel klopt maar is het niet zo dat wanneer er te weinig voltage wordt afgegeven de beveiliging van de voeding in werking gesteld wordt en dan het systeem uit valt? Tot nu toe nog geen problemen gehad met uitvallen.

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/ddazwazot/Foto0377_1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Allard Pruim op 09-01-2016 14:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Moederborden hebben sowieso niet echt hoogwaardige sensors voor het uitlezen van de spanning van de voeding. Maar al zou het 4,96V zijn dan is dit erg goed want dat wijkt maar 0,04V af van de ideale waarde.

Afwijking mag trouwens 5% zijn, dus minimaal 4,75V en max 5,25V.

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 09-01-2016 14:44 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
Dan zal het wel goed zijn, tot nu toe geen uitvallers gehad. Wel merk ik een ander fenomeen op, Coil Whine denk ik. Ik hoor uit de voeding wanneer mijn oor er op leg een geluid wat overeenkomt een las geluid. Weet je wel, alsof iemand met een laskap op eventjes iets aan het lassen is. Bij gewoon gebruik is dit niet te horen, enkel wanneer ik dus mijn oor erop leg.

Dit doet de voeding alleen wanneer ik inlog in Windows 10, dus zodra het inlogscherm verschijnt en ik voer het wachtwoord in en Windows 10 start door naar het bureaublad dan hoor ik dat geluid. In de BIOS maakt hij het geluid niet en ook vanuit een live sessie van Ubuntu 14.04 doet hij het ook niet. Ga er vanuit dat niet schadelijk is en dat het te maken heeft met Windows aangezien het dus alleen voorkomt zodra ik inlog in het systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door Allard Pruim op 09-01-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je er geen last van hebt, zou ik me er niet druk om maken.

Ik heb bijvoorbeeld ook 'last' van coil whine in het hoofdmenu van sommige games. Ja, alleen in het hoofdmenu :P Mijn hypothese is dat dit komt doordat sommige games in het hoofdmenu hele hoge framerates halen; soms tot wel in de honderden/duizenden fps. Ik denk dat hierdoor iets op de videokaart gaat whinen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
Ik ben bekend met Coil Whine, mijn videokaart doet het het ook wanneer ik een aantal games speel maar in dit geval is het aanwezig zodra ik in Windows inlog en komt in dit geval uit de nieuwe voeding, omdat ik het niet in de live sessie van Ubuntu heb of in de BIOS zal het wel ergens in Windows zitten. Overigens stopt het geluid soms ook uit zich zelf tijdelijk dus het zal wel coil whine zijn idd. Ik hou het in de gaten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Allard Pruim op 09-01-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coil whine gebeurt bij elke voeding, vaak is het alleen niet hoorbaar, maar in jouw geval dus wel.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
Naja, zo als ik zei het is alleen hoorbaar wanneer ik de oor erop leg en wanneer ik in Windows zit, het zal daarom ook wel goed zitten.

Ik ga deze computer gewoon gebruiken, mocht er wel iets aan de hand zijn dan zal ik dan ongetwijfeld wel merken. Tot nu toe in iedere geval wel een stille voeding, dat was met die Seasonic wel anders. ;)

Bedankt allemaal en een fijn weekend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En al had je een simpele multi-meter gehad, dan had je ook niet met een precisie van 0.04 Volt kunnen meten. Het komt allemaal niet zo nauw, veel spanningsregulatoren hebben wel een foutmarge van 5%
De spanning is vaak ook afhankelijk van het vermogen dat wordt geleverd. Onbelast geeft hogere meetwaarden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2016 20:27 ]

Pagina: 1